Permalänk
Medlem

DTS X, Dolby Atmos, 7.1 ?

Jag har ett par Steelseries wireless pro. Lurarna är certifierade för DTS X 2.0

i mjukvaran så kan jag aktivera 7.1 virtual surround. verkar fungera rätt okay.

I windows kan jag aktivera både DTS X och Dolby Atmos.

Jag blir inte riktigt klok på vad jag borde köra med när jag spelar.

Ska jag ha 7.1 aktiverat i mjukvaran för hörlurarna om jag kör med något av DTS X eller Dolby Atmos.

Och vilken är är bäst för gaming generellt sett utav DTS X och Dolby Atmos?

Villse i codecdjungeln.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Jag har ett par Steelseries wireless pro. Lurarna är certifierade för DTS X 2.0

i mjukvaran så kan jag aktivera 7.1 virtual surround. verkar fungera rätt okay.

I windows kan jag aktivera både DTS X och Dolby Atmos.

Jag blir inte riktigt klok på vad jag borde köra med när jag spelar.

Ska jag ha 7.1 aktiverat i mjukvaran för hörlurarna om jag kör med något av DTS X eller Dolby Atmos.

Och vilken är är bäst för gaming generellt sett utav DTS X och Dolby Atmos?

Villse i codecdjungeln.

Jag tror att dolby atmos och dts-x är objektorienterade mixer på dolby true hd och dts-hd ma , ingen av dom är bäst och ska nog inte blandas ihop med DTS Headphone: X v2.0. Jag gissar att du i spelet ställer in det till Headphone X eller vad det nu kan kallas

Permalänk
Medlem

@lappen81: Har inte direkt kunnat hitta något spel med just dom valen. I PUBG finns ju något som heter HRTF, men det verkar fungera oavsett om man har dom andra teknikerna eller inte. Har testat lite fram och tillbaka, men tycker nästan DTS X låter bättre än Dolby Atmos inne i spel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

@Gnisch: En gissning är att du behöver installera Dolby Access via MS-store om du vill köra Atmos i lurarna, jo det kan säkert skilja sig det är ju olika algoritmer men i grund och botten samma sak, alt får du inte ut någon atmos.

Man kan tycka att tillverkarna vore tydligare med vad certet innebär, det är ju i grund och botten ett par stereolurar och var inställningarna ska göras samt vilket stöd som behövs i spelet.

"An add-on for the Dolby Access app, Dolby Access for Headphones enables your Windows 10 PC or Xbox to deliver a premium, immersive audio experience through any set of headphones. You have the option to try or buy Dolby Access for Headphones within Dolby Access.

Once Dolby Atmos for Headphones is enabled, you’ll get the full Dolby Atmos moving audio experience with games, movies, and shows designed for Dolby Atmos. And you'll hear enhanced, expansive sound for all other games and movies.

Your optional purchase of this add-on will enable Dolby Atmos for Headphones on your Windows 10 PC and Xbox, for use on up to 10 Windows 10 PCs or Xbox consoles."