Framtidssäker 14 tummare, 5-10k

Permalänk
Medlem

Framtidssäker 14 tummare, 5-10k

Halloj sweclockers!

Sitter här och googlar runt i jungeln som är laptops. Och söker en framtidssäker laptop som inte är svart. 😊 Ska fatta mug hyffsat kort och skriva lite specs jag söker efter.

Söker efter:
- processor som håller prestanda upp till typ 10 år. Alltså en stabil sak. 😊
- skärm som är mindre än 15 tum. IPS helt klart att föredra
- minst 8gb minne
- gärna under 1.5kg
- ssd ofc
- inte svart 😉
- pris mellan 5-10k, så bra och billigt som möjligt. 😊

Såg denna nu på instagram, som på papper ser bra ut. Grym för priset. Eller ser jag dåligt? 😊
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=7MW57E...

Ni får gärna komma med förslag på specifika datorer. Men jag läser gärna argumentationer för processorer jag ska söka efter, eller allmänt argumentationer för hårdvaran. Sökt mig gråhårig så hyffsad koll på utbudet. Men söker lite tips å råd.
Mvh Jonte

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

HP Pavilion x360 Convertible 14-dh1240no 9 487 kronor

Intel Core i5 10th Gen i5-10210U
14" 1080p IPS
16GB RAM
256 GB M.2 PCIe NVMe SSD
1.58 kg
USB Type C

Finns bara i lager i min butik, men borde komma in i webblagret igen med tanke på att den nästan är ny.

Råkade läsa 15k, ber om ursäkt...

Skrivet av Jonteg89:

- processor som håller prestanda upp till typ 10 år. Alltså en stabil sak. 😊
- skärm som är mindre än 15 tum. IPS helt klart att föredra
- minst 8gb minne
- gärna under 1.5kg
- ssd ofc
- inte svart 😉
- pris mellan 5-10k, så bra och billigt som möjligt. 😊

Dell XPS 13-7390
Intel Core i7 10th Gen
Intel UHD Graphics
16GB RAM
512GB NVMe SSD
2st Thunderbolt 3
Bra byggkvalite
Fantastiskt tangentbord
Bra trackpad
1.29 kg
16k, men de brukar kosta 18k...

Dell XPS 13-7390 i7-10510U 16GB RAM 512GB SSD Silver 15 990 kronor
Dell XPS 13-7390 i7-10510U 16GB RAM 512GB SSD Vit 15 990 kronor

Dold text

Inte under 15" eller 1,5kg.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Lugnt men tack för tipset!! Dell XPS är ju en dröm. Men fel prisklass. 😉😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jonteg89:

Lugnt men tack för tipset!!

Kolla dessa:
LENOVO S145-14API 14" 1080p TN R3 8GB 128GB 4899 kronor. TN panel, svart och 1,8kg men i övrigt väldigt prisvärd med 8GB RAM, SSD m.m.

Lenovo S340 - 14" i5 8GB 256GB 6990 kronor
Intel Core i5 10th Gen i5-1035G1
14" 1080p IPS
8GB uppgraderbart RAM
256 GB M.2 PCIe NVMe SSD
1.6 kg
USB Type C

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

HP Pavilion x360 Convertible 14-dh1240no

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

AMD ska komma ut med Ryzen Mobile 4000 snart, upp till 8c/16t även för 15w, jag skulle vänta och se vad dom har att erbjuda. Om inte annat kan priser gå ner kraftigt.

<rant>
Helt ärligt är 10 år på en laptop väldigt mycket att begära, batterier håller sällan ens 5 år och en cpu brukar vara hopplöst efter på ungefär samma tid. Vill du ha något som håller länge är det knappast en billig ultralätt som borde vara klassen du kollar efter, där finns mest billig plast och 2c/4t. En 45w processor har nästan garanterat längre räckvidd eftersom den har så mycket bättre rå prestanda.

Nu menar jag inte att du inte kan hitta något nice för stunden, men något i den pris/viktklassen kommer inte vara så roligt efter ens 3 år tror jag. Saker du borde titta efter med ett sånt perspektiv är hur lätt den är att laga och vad som går att uppgradera, 16gb minne och annat viktigt. Många datorer har idag fastlödda ramminnen och vissa även ssd, då är det kört när den börjar bli gammal...

Samtidigt att leva med en större dator som man inte vill ha är ju inte kul även om den lever längre, men min känsla är att det är enda vägen.

</rant>

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AMD ska komma ut med Ryzen Mobile 4000 snart, upp till 8c/16t även för 15w, jag skulle vänta och se vad dom har att erbjuda. Om inte annat kan priser gå ner kraftigt.

<rant>
Helt ärligt är 10 år på en laptop väldigt mycket att begära, batterier håller sällan ens 5 år och en cpu brukar vara hopplöst efter på ungefär samma tid. Vill du ha något som håller länge är det knappast en billig ultralätt som borde vara klassen du kollar efter, där finns mest billig plast och 2c/4t. En 45w processor har nästan garanterat längre räckvidd eftersom den har så mycket bättre rå prestanda.

Nu menar jag inte att du inte kan hitta något nice för stunden, men något i den pris/viktklassen kommer inte vara så roligt efter ens 3 år tror jag. Saker du borde titta efter med ett sånt perspektiv är hur lätt den är att laga och vad som går att uppgradera, 16gb minne och annat viktigt. Många datorer har idag fastlödda ramminnen och vissa även ssd, då är det kört när den börjar bli gammal...

Samtidigt att leva med en större dator som man inte vill ha är ju inte kul även om den lever längre, men min känsla är att det är enda vägen.

</rant>

Skickades från m.sweclockers.com

Har du nått tips på dagens marknad? Jag vet våren ser fin ut för laptop marknaden. Har funderat på att vänta lite, men skadar inte med tips. Men sen 10 år är väll inget krav men iaf 5 år och sen kan man härda ut resten. 😁

S340 såg ju annars fin ut. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteg89:

Har du nått tips på dagens marknad? Jag vet våren ser fin ut för laptop marknaden. Har funderat på att vänta lite, men skadar inte med tips. Men sen 10 år är väll inget krav men iaf 5 år och sen kan man härda ut resten. 😁

S340 såg ju annars fin ut. 😊

Jag har inte letat laptops på ett tag för jag är nöjd med min gamla haswell än så länge.

Min priolista hade varit minst quadcore, 16gb ram 256gb ssd, ips-skärm. Sätt det som filter på prisjakt classic och se vad som kommer upp. Vill du ha grafikkort är det bara att välja en nivå, men för ditt bruk låter det inte så välbehövligt (du vill ha billigt och litet). Personligen skulle jag nog undvika alla ’U’ processorer eftersom deras prestanda vid belastning går ner så kraftigt och det kommer spela mer och mer roll ju äldre den blir. Att kunna byta ram (en ledig slot) är ett alternativ till 16gb direkt annars, så har jag ofta gjort själv och sparat tusenlappar på 10 minuters jobb.

En fastlödd ssd är döden för en dator efter några år, och om du bryr dig om mobilitet (tror det) så är rimliga batteribyten ett måste (måste inte vara tool-less, men ersättningsbatteri måste finnas)

Mycket svårt att veta alla dessa saker innan man kollat igenom flera recensioner för varje dator inom rätt klass och pris, och dessutom ändras ju alla erbjudanden minst varje vecka så en bra deal idag kanske inte existerar på måndag.

Tyvärr är det nog enklast att du själv lägger ner tiden och kommer tillbaka när du har hittat några bra alternativ som passar dig i smaken, men det finns många här på forumet som har mycket bättre koll än mig på vad som finns på dagens marknad. Oftast är det lätt att ha koll på toppmodellerna, men i ditt prisspann skiljer det mycket små detaljer som kan vara avgörande bara för en siffra eller bokstav skiljer i modellnamnet, bara för att det är en Thinkpad betyder det inte alls att den måste vara av bra kvalitet eller uppfylla dina prioriteringar. Allt kan se bra ut och sen är tangentbordet närmast oanvändbart eller något annat sånt, vissa har ingen webbkamera och andra konstiga saker som det. Vissa såna kompromisser kan man dock leva med om resten är nice, men där kommer personlig preferens in...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av medbor:

Helt ärligt är 10 år på en laptop väldigt mycket att begära, batterier håller sällan ens 5 år och en cpu brukar vara hopplöst efter på ungefär samma tid. Vill du ha något som håller länge är det knappast en billig ultralätt som borde vara klassen du kollar efter, där finns mest billig plast och 2c/4t. En 45w processor har nästan garanterat längre räckvidd eftersom den har så mycket bättre rå prestanda.

Nu menar jag inte att du inte kan hitta något nice för stunden, men något i den pris/viktklassen kommer inte vara så roligt efter ens 3 år tror jag. Saker du borde titta efter med ett sånt perspektiv är hur lätt den är att laga och vad som går att uppgradera, 16gb minne och annat viktigt. Många datorer har idag fastlödda ramminnen och vissa även ssd, då är det kört när den börjar bli gammal...

Tja, sitter och skriver det här på min 7 år gamla Surface Pro som fortfarande är hur snabb som helst.
Intel Core i5 U är 4C/8T sedan 8th Gen.
Tre år? Den kommer hålla fem år utan problem.
S340 som jag länkade går det att byta både RAM och M.2 NVMe PCIe x4 SSD på, delvis därför jag länkade den.

HP Envy x360 13-AR0802no och Asus UM433DA-PURE2X är på ganska så schyssta reor just nu om man vill ha 16GB RAM direkt och 512GB SSD.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tja, sitter och skriver det här på min 7 år gamla Surface Pro som fortfarande är hur snabb som helst.
Intel Core i5 U är 4C/8T sedan 8th Gen.
Tre år? Den kommer hålla fem år utan problem.
S340 som jag länkade går det att byta både RAM och M.2 NVMe PCIe x4 SSD på, delvis därför jag länkade den.

HP Envy x360 13-AR0802no och Asus UM433DA-PURE2X är på ganska så schyssta reor just nu om man vill ha 16GB RAM direkt och 512GB SSD.

Jag säger inte att det är omöjligt, bara att jag inte är perfekt insatt och att saker som detaljer snabbt blir viktiga. De rekommendationer som finns i tråden ser bra ut, jag försökte bara ge mitt perspektiv och min syn, inte slå ner på ditt jobb och den tid du lagt ner.

Jag tror TS kan hitta något fint som han blir nöjd med, men han kommer behöva leta själv för att få till de sista detaljerna om man bryr sig om sånt (vilket man borde om man ser en så lång tid med detta köp)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tja, sitter och skriver det här på min 7 år gamla Surface Pro som fortfarande är hur snabb som helst.
Intel Core i5 U är 4C/8T sedan 8th Gen.
Tre år? Den kommer hålla fem år utan problem.
S340 som jag länkade går det att byta både RAM och M.2 NVMe PCIe x4 SSD på, delvis därför jag länkade den.

HP Envy x360 13-AR0802no och Asus UM433DA-PURE2X är på ganska så schyssta reor just nu om man vill ha 16GB RAM direkt och 512GB SSD.

Zenbook är najs så slipper man massa bloat. Så helt klart ett alternativ. Envy är också ett vra förslag, kan man få dit mer ram om man tex tar den med 8 gb istället. Tyckte inte jag hittade nån info om det finns fler platser för minne på den.

Ska kika in på prisjakt en sväng.😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jonteg89:

Envy är också ett vra förslag, kan man få dit mer ram om man tex tar den med 8 gb istället. Tyckte inte jag hittade nån info om det finns fler platser för minne på den.

Finns inga RAM platser, minnet är fastlött.
Så den med R5 & 8GB RAM är inte särskilt "framtidssäker".

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Hmm, antar det är enkelt att få in extra ram om man vill. Alltså i en dator som har lediga platser that is. Men tack för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte letat laptops på ett tag för jag är nöjd med min gamla haswell än så länge.

Min priolista hade varit minst quadcore, 16gb ram 256gb ssd, ips-skärm. Sätt det som filter på prisjakt classic och se vad som kommer upp. Vill du ha grafikkort är det bara att välja en nivå, men för ditt bruk låter det inte så välbehövligt (du vill ha billigt och litet). Personligen skulle jag nog undvika alla ’U’ processorer eftersom deras prestanda vid belastning går ner så kraftigt och det kommer spela mer och mer roll ju äldre den blir. Att kunna byta ram (en ledig slot) är ett alternativ till 16gb direkt annars, så har jag ofta gjort själv och sparat tusenlappar på 10 minuters jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad innebär en U processor?

Permalänk
Medlem

Största problemet kommer väl vara minne om tio år. Nu räknar jag ju inte med batteriet som aldrig håller i 10 år.

Klarar inte budgeten men något av de billigaste man kan hitta med kvalitet för 10 års användning. Batteriet kommer ju inte hålla hela vägen dock.
https://www.webhallen.com/se/product/312321-Lenovo-Ideapad-S5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Största problemet kommer väl vara minne om tio år. Nu räknar jag ju inte med batteriet som aldrig håller i 10 år.

Klarar inte budgeten men något av de billigaste man kan hitta med kvalitet för 10 års användning. Batteriet kommer ju inte hålla hela vägen dock.
https://www.webhallen.com/se/product/312321-Lenovo-Ideapad-S5...

Varför är just den så bra? Har den alla delar utbytbara? Den kostar ju ganska mycket över TS budget men om du förklarar varför den är så bra kanske det blir mer relevant att undersöka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteg89:

Vad innebär en U processor?

Rent generellt att den är specad för lägre energiförbrukning. Snålare strömbudget. Ofta har de något lägre basklock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteg89:

Vad innebär en U processor?

Med u processor menar jag något i stil med i7-8700U eller 10567U, amd har liknande.

U betyder vanligen 17W eller lägre. Utan U (eller Y som är ännu lägre) så tillåts processorn arbeta i högre frekvenser över längre tid. Dessutom brukar datorn ha bättre kylkapacitet över lag. Detta brukar dock resultera i större datorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför är just den så bra? Har den alla delar utbytbara? Den kostar ju ganska mycket över TS budget men om du förklarar varför den är så bra kanske det blir mer relevant att undersöka

Skickades från m.sweclockers.com

Det mesta framkommer ju i specifikationerna.
1. Kompetent processor har större chans att orka med webläsare utvecklade för 2030 års processorer.
2. 16GB RAM har större chans att orka med 2030 års webbsidor i chrome.
3. 1TB SSD kommer slitas 8ggr mindre än en SSD på 128GB.
4. Inte svart
5. IPS
6. Under 1,5 Kg
7. Under 14"
8. 1440p kommer bättre visa 2030 års webbsidor än 1080p
9. Wifi 6
10. Lenovo, borgar för kvalitet
11. Laddning via USB-C

Minnet är fastlött. Oklart om SSDn går att byta. Oklart om batteriet går att byta.

Detta är en dator som har mycket hög chans att klara 10 år bortsett från batteriet. Vilka datorer som det kommer att gå att få tag batterier till om fem år är mycket tveksamt och kan inte garanteras av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med u processor menar jag något i stil med i7-8700U eller 10567U, amd har liknande.

U betyder vanligen 17W eller lägre. Utan U (eller Y som är ännu lägre) så tillåts processorn arbeta i högre frekvenser över längre tid. Dessutom brukar datorn ha bättre kylkapacitet över lag. Detta brukar dock resultera i större datorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Så jämför vi med denna som du inte ifragasatt.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
1. Mycket dålig CPU för laptops, kolla energieffektivitet jämförelser på Surface Laptop 3 vs Businessmodellen.
2. -
3. Hälften så stor SSD ger dubbelt så stort slitage.
4. Svart
5. -
6. -
7. -
8. Bara 1080p
9. Bara BT4.2 och Wifi 5
10. - HP Borgar för kvalitet
11. -

Blev ju en ganska bra jämförelse. Största problemet med den billigare är ju att CPUn är kass (ur batteriperspektiv), resten kan man ju leva med. Kör man 100% vägganslutet är ju CPUn ett mindre problem.

AMD vs Intel Laptop
https://www.laptopmag.com/features/microsoft-surface-laptop-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så jämför vi med denna som du inte ifragasatt.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
1. Mycket dålig CPU för laptops, kolla energieffektivitet jämförelser på Surface Laptop 3 vs Businessmodellen.
2. -
3. Hälften så stor SSD ger dubbelt så stort slitage.
4. Svart
5. -
6. -
7. -
8. Bara 1080p
9. Bara BT4.2 och Wifi 5
10. - HP Borgar för kvalitet
11. -

Blev ju en ganska bra jämförelse. Största problemet med den billigare är ju att CPUn är kass (ur batteriperspektiv), resten kan man ju leva med. Kör man 100% vägganslutet är ju CPUn ett mindre problem.

AMD vs Intel Laptop
https://www.laptopmag.com/features/microsoft-surface-laptop-3...

Vad har jag ifrågasatt? Jag förklarade vad ’U’ betydde på slutet av ett processornamn?

Jag frågade vad i enighet med diskussionen i tråden din dator som var 20% över maxbudget hade att tillföra och varför den var så bra, men det var i ett annat inlägg...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det mesta framkommer ju i specifikationerna.
1. Kompetent processor har större chans att orka med webläsare utvecklade för 2030 års processorer.
2. 16GB RAM har större chans att orka med 2030 års webbsidor i chrome.
3. 1TB SSD kommer slitas 8ggr mindre än en SSD på 128GB.
4. Inte svart
5. IPS
6. Under 1,5 Kg
7. Under 14"
8. 1440p kommer bättre visa 2030 års webbsidor än 1080p
9. Wifi 6
10. Lenovo, borgar för kvalitet
11. Laddning via USB-C

Minnet är fastlött. Oklart om SSDn går att byta. Oklart om batteriet går att byta.

Detta är en dator som har mycket hög chans att klara 10 år bortsett från batteriet. Vilka datorer som det kommer att gå att få tag batterier till om fem år är mycket tveksamt och kan inte garanteras av någon.

Om ssd inte går att byta blir jag tveksam till datorn, men lenovo har bra rykte bland företagsdatorer så det kan vara ett bra köp.

Finns det något billigare syskon med liknande specs inom budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Huawei lanserade ju sina nya nu med amd 3500u och har en kampanj med 1000kr presentkort på Inet vid köp.
https://www.inet.se/kampanj/5718/huawei-matebook-d14-15
Windows signature edition också.

Enda som jag tycker är lite snålt är 8gb ram.

Huawei MateBook D - 14" med 16gb ram hade nog varit perfekt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har jag ifrågasatt? Jag förklarade vad ’U’ betydde på slutet av ett processornamn?

Jag frågade vad i enighet med diskussionen i tråden din dator som var 20% över maxbudget hade att tillföra och varför den var så bra, men det var i ett annat inlägg...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag citerade ju fel inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Huawei lanserade ju sina nya nu med amd 3500u och har en kampanj med 1000kr presentkort på Inet vid köp.
https://www.inet.se/kampanj/5718/huawei-matebook-d14-15
Windows signature edition också.

Enda som jag tycker är lite snålt är 8gb ram.

Huawei MateBook D - 14" med 16gb ram hade nog varit perfekt imo.

Måste ju säga att den där ser riktigt bra ut. Ser riktigt prisvärd ut, men hur står sig amd ryzen 5. Såg ju inlägget här tidigare om amd vs intel. 😊 men för det priset så känns den riktigt fin. Nån som har erfarenhet av huawei?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011145673/ps42?ssel=false&...

Har kollat en del på denna. Också en som jag tycker ser bra ut. Men kan ju ha missat nått. Plus att jag gillar msis logo. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Största problemet kommer väl vara minne om tio år. Nu räknar jag ju inte med batteriet som aldrig håller i 10 år.

Klarar inte budgeten men något av de billigaste man kan hitta med kvalitet för 10 års användning. Batteriet kommer ju inte hålla hela vägen dock.
https://www.webhallen.com/se/product/312321-Lenovo-Ideapad-S5...

Synd den ligger över budget. Men riktigt bra förslag om jag skulle vilja tumma på budget. 👍😊

Skickades från m.sweclockers.com