Hjälp med grafikkort och PSU

Permalänk

Hjälp med grafikkort och PSU

Osäker på kategorin. Flytta den om ni vill.

Lite bakgrundsinformation. Köpte 2017 en ny dator med en i7 7700 och 1080 på CDON. https://www.acer.com/ac/en/GB/content/predator-model/DG.E08EK... ( fel specs). Kort efter går datorn sönder så vi gick med datorn till inet och de sa att det var ett fabriksfel på grafikkortet. Vi skickade då in den på verkstad men tillverkarna vägrade att laga den. Så gick garantin ut så nu är det kört.

Nu har jag bestämt mig att köpa ett nytt grafikkort. Min PSU har 500W och läste att med ett 1080 rekommenderas ca. 550W. Min kompis sa att tillverkarna hade testat eller special modifierat grafikkortet så att den kunde köras med 500W. Vad tycker ni att jag ska köpa? Ett nytt 1080? Ett nytt 1080 och en ny PSU? Ett 2070 och en 750W PSU? Eller andra förslag.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Obewancanblowme:

Kort efter går datorn sönder så vi gick med datorn till inet och de sa att det var ett fabriksfel på grafikkortet. Vi skickade då in den på verkstad men tillverkarna vägrade att laga den. Så gick garantin ut så nu är det kört.

På vilket sätt gick den sönder?
Tagit kontakt med Allmänna reklamationsnämnden (ARN)?

Skrivet av Obewancanblowme:

Min kompis sa att tillverkarna hade testat eller special modifierat grafikkortet så att den kunde köras med 500W.

Din kompis har inte koll. i7 och GTX 1080 behöver inte 500W.

Skrivet av Obewancanblowme:

Vad tycker ni att jag ska köpa? Ett nytt 1080?

Köp hellre ett begagnat GTX 1080.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Obewancanblowme:

Varför länkar du till en annan dator än den du har??? XD
SweClockers (som grafen kom från) testar med en Intel Core i7-5930K (140W) som drar bra mycket mer än en i7 7700 (65W). Du behöver inte mer än 500W PSU.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Okej, tack så mycket. Så med en i7 7700 och ett 1080 räcker 500W?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Obewancanblowme:

@Eric Hjalmarsson: Okej, tack så mycket. Så med en i7 7700 och ett 1080 räcker 500W?

Ja. 300W borde nog precis räcka men 500W är vad som är lagom ungefär.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Grafen, säger den vad hela systemet använde eller vad bara grafikkortet använde

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Obewancanblowme:

@Eric Hjalmarsson: Grafen, säger den vad hela systemet använde eller vad bara grafikkortet använde

Det står längst upp.
Hela systemet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror det är ett problem men om du vill vara 110% säker så kan du också kolla vad max strömmen på 12V railen är på psu så du inte över lastar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Geforce dem själva säger att man minst borde ha 500W för ett 1080. Man vill väl ha mer en som sägs?

https://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-1...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Obewancanblowme:

@Eric Hjalmarsson: Geforce dem själva säger att man minst borde ha 500W för ett 1080. Man vill väl ha mer en som sägs?

Det är bara en rekomendation. Det är så att Nvidia inte skall bli stämda om det inte funkar på en 500W PSU av jättedålig kvalité.

  • Biltillverkare rekommenderar att du varmkör din bil (speciellt om du har turbo) på tomgång innan du kör iväg.

  • Mobiltelefontillverkare rekommenderar att du inte skall ladda din telefon över natten och aldrig med en annan laddare än den du fick med.

  • Livsmedelsverket rekommenderar att man skall äta åtminstone 500 gram frukt och grönt varje dag.

  • Tandläkare och tandhygienister rekommenderar att man skall använda tandtråd varje dag.

Jag gör inget av det här och mitt liv funkar bra ändå. På samma sätt kommer ett GTX 1080 funka bra med en 400W PSU.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Men så du tror inte att jag behöver köpa en ny PSU om jag köper ett 2070 istället?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Obewancanblowme:

@Eric Hjalmarsson: Men så du tror inte att jag behöver köpa en ny PSU om jag köper ett 2070 istället?

Nej.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Reviews på min PSU är väldigt kritiska, den verkar inte så bra. Det är exakt den.

https://linustechtips.com/main/topic/1037517-is-this-power-su...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Obewancanblowme:

@Eric Hjalmarsson: Reviews på min PSU är väldigt kritiska, den verkar inte så bra. Det är exakt den.

Den är inte bra om man jämför med en som man sätter i en egenbyggd dator.
Men moderkortet, processorkylaren, fläktarna eller chassit är inte heller bra i din dator.
Prebuilds är inte bra datorer, de är billiga datorer.

Om du inte pratat med ARN ännu så är det hög tid. Tror de inte att de kan hjälpa dig så är det bara att köpa ett begagnat GTX 1080 och slänga i.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obewancanblowme:

@Eric Hjalmarsson: Reviews på min PSU är väldigt kritiska, den verkar inte så bra. Det är exakt den.

https://linustechtips.com/main/topic/1037517-is-this-power-su...

Beror ju mycket på hur du använder datorn. Står den på 24/7 och kör folding-at-home, mining eller liknande så är det ide fundera på ett kraftigare aggregat. Är det spelande några timmar per dag så borde det gå bra.
Kraftigaste (12V3) railen är på 18.5A x 12V = 222W, 1080 kortet drar max 180W så det finns marginal där. Ett 2070-super ligger på 215W så där är det ingen marginal. Så klart kan du inte använda 12V1 railen som bara är på 12A, dvs 144W.

Är man orolig trots det så kan man ställa ned strömförbrukningen på korten mot att man tappar lite i prestanda. Ett gtx 1070 med 150W spec kan man ofta köra med en gräns på mellan 100-110W utan att tappa mer än ett par % i prestanda. Beror på vad man gör, så man får prova.

Sen finns det lite extra marginal att kortet även drar ström från PCIe-bussen och inte enbart 6/8 pin PCI-e kontakterna. Det är dock inte specat hur mycket som tas från PCIe-bussen så för att vara säker får man räkna med att allt tas från PCI-e kontakten.

Det är för övrigt sällan ett felande aggregat drar med sig andra komponenter när det går sönder, för det mesta så får man konstiga krascher eller att datorn inte startar. Det som kan hända med ett marginllt aggregat är att HDD:s (snurrdisk då) börjar ge läsfel (dåliga sektorer) pga en spänningdipp vid nån kritisk skrivoperation. Ofta går det att fixa med en fullständig formatering (med nytt kragg då i så fall!)

Permalänk
Permalänk
Skrivet av SAFA:

Så klart kan du inte använda 12V1 railen som bara är på 12A, dvs 144W.

Vad menas med det, är det något som jag behöver göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obewancanblowme:

@Eric Hjalmarsson: Reviews på min PSU är väldigt kritiska, den verkar inte så bra. Det är exakt den.

https://linustechtips.com/main/topic/1037517-is-this-power-su...

När folk säger att ett visst antal watt räcker så menar dom ofta om man har ett bra nätagg. Budget och skräp nätagg kan ofta ha siffror långt över kraven men ändå vara för dåliga för att klara av bra grafikkort. Ofta funkar det en länge tid innan folk får fel.

Hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på näagget är bör man veta när man vill köpa grafikkort eller felsöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obewancanblowme:

Vad menas med det, är det något som jag behöver göra?

Inget modulärt agg, så inte mycket mer att göra än att hoppas de dragit 12V3 railen till PCI-e kontakten som går till grafikkortet.

Permalänk

@SAFA: Vad händer om det inte är så? tycker ni att jag ska köpa ett annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obewancanblowme:

@SAFA: Vad händer om det inte är så? tycker ni att jag ska köpa ett annat?

Står tyvärr inget på skylten på kragget viken rail som går vart vad jag kan se.

Nu har du ju kört det med ett 1080 och ett 2070 har ju i princip samma spec på strömförbrukning så det kommer förmodligen att fungera. Beror ju lite på hur mycket övrigt som lastar. Dock kan ju kragget gå sönder i förtid om man lastar för mycket. Om du ställer ner strömförbrukningen på ditt 2070 till under 140W så ligger du ju under vad svagaste railen ska klara så borde vara ok då.
Nu finns det ju program för att se strömförbrukningen på grafikkortet, så kan ju vara läge kolla det.

Permalänk

@SAFA: Okej tack så mycket

Permalänk

@SAFA @EricHjalmarsson har nu köpt ett nytt EVGA 2070 och datorn funkar alldeles utmärkt!