Permalänk
Medlem

Är jag larvig?! Sony Bravia Xf9005

Efter att ha fått en panel utbytt redan har jag nu upptäckt något som går obemärkt förbi, i alla fall för mig. Första panelen jag fick utbytt hade bedrövlig blooming medans mitt nuvarande panels problem är något helt annat, bilden ser inte bra ut helt enkelt.

Syns tydligt när man tittar på vintersport/hockey men även vid vanligt tv tittande men inte lika markant.

Mörkt tydligt fält nere i vänstra hörnet, mörkt fält som sträcker sig från mitten av panelens nedre del till högra hörnet och även en stor "fläck" på högra delen av skärmen (mitten).

Se markeringar på bilen så kanske det blir lite tydligare!

Nu till min fråga, är jag larvig? Är detta normalt för en denna typ av panel? Har fått ok från åf att skicka in den till sony för kontroll men vet inte hur jag ska göra..

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Tycker jag inte... ba skicka in

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Tycker jag inte... ba skicka in

Åker in med den idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Har en sån tv jag med och sådär ser den då inte ut så något tok är det med den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

köp samsung eller LG och be om pengarna tillbaka.. tror inte de vill laga den ännu en gång.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

https://i.rtings.com/images/reviews/tv/sony/x900f/x900f-dse-l...

Så bör den se ut enligt RTINGS test.

EDIT: du lär ju ha en vettig display att se bilden på också, min bildskärm t.ex. är inte bra på att visa en helt grå bild.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av yaxez:

https://i.rtings.com/images/reviews/tv/sony/x900f/x900f-dse-l...

Så bör den se ut enligt RTINGS test.

EDIT: du lär ju ha en vettig display att se bilden på också, min bildskärm t.ex. är inte bra på att visa en helt grå bild.

Precis, det TS markerat nere i vänster hörn kanske man får acceptera men resten han markerat skulle jag inte acceptera.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺

@scj: Har inte sett någon LCD-TV som är felfri och så gott som alla VA-paneler på toppmodellerna har mörkare hörn och är ojämna. IPS-panelerna ofta mer ojämna kolumner. Men ditt exemplar har vad som nästa ser ut som kläm/transportskador och inget jag sett återkommande på testexemplar. Du gör rätt att fortsätta reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

köp samsung eller LG och be om pengarna tillbaka.. tror inte de vill laga den ännu en gång.

Skrivet av Laxpudding:

@Tfarcer: Har inte sett någon LCD-TV som är felfri och så gott som alla VA-paneler på toppmodellerna har mörkare hörn och är ojämna. IPS-panelerna ofta mer ojämna kolumner. Men ditt exemplar har vad som nästa ser ut som kläm/transportskador och inget jag sett återkommande på testexemplar. Du gör rätt att fortsätta reklamera.

Tveksamt att jag kan få pengarna tillbaka? Haft tvn i 6 månader.

Tack för input @Laxpudding. Tvn lämnades in idag hos ÅF.

mvh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tveksamt att jag kan få pengarna tillbaka? Haft tvn i 6 månader.

Tack för input @Laxpudding. Tvn lämnades in idag hos ÅF.

mvh

Ja dom har väl ett försök till på sig innan dom måste ta tillbaka tv'n, skulle faktiskt försökt få det som tillgodokvitto hos ÅF brukar sällan vara ett problem eftersom reparationerna kostar oftast mer än vad tv'n är värd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja dom har väl ett försök till på sig innan dom måste ta tillbaka tv'n, skulle faktiskt försökt få det som tillgodokvitto hos ÅF brukar sällan vara ett problem eftersom reparationerna kostar oftast mer än vad tv'n är värd.

Ska kolla med dem

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tveksamt att jag kan få pengarna tillbaka? Haft tvn i 6 månader.

mvh

Säljaren har rätt att avhjälpa samma fel 2 gånger innan du kan kräva pengarna tillbaka, dock så återställs tiden för reklamationsrätt från datumet när du tar emot den reparerade varan. Så beroende på hur länge sedan det var som du fick tillbaka tvn efter reparation borde du ha gott om tid kvar.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Säljaren har rätt att avhjälpa samma fel 2 gånger innan du kan kräva pengarna tillbaka, dock så återställs tiden för reklamationsrätt från datumet när du tar emot den reparerade varan. Så beroende på hur länge sedan det var som du fick tillbaka tvn efter reparation borde du ha gott om tid kvar.

Den har inte varit på reparation utan jag fick en helt ny tv efter bara ett par dagars tv tittande då min förra hade blooming, detta var för 10 månader sedan ser jag nu. Kanske var lite väl länge sedan för att kunna få tillbaka pengarna ?

vh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Värt att notera att vid RMA får du inte en ny produkt, du får en renoverad/reparerad produkt tillbaka. I detta fall en TV som helt klart är godkänd med Sonys pixel policy.

Och sen varierar det från tillverkare till tillverkare, oftast får man enbart 90 dagars garanti på en utbytt produkt, denna ersätter existerande garanti även om den nya garantin är kortare.

Permalänk
Medlem

10 till 12k tv är är detta mycket vanligt oavsett märke tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

10 till 12k tv är är detta mycket vanligt oavsett märke tyvärr.

Vad menar du ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Den har inte varit på reparation utan jag fick en helt ny tv efter bara ett par dagars tv tittande då min förra hade blooming, detta var för 10 månader sedan ser jag nu. Kanske var lite väl länge sedan för att kunna få tillbaka pengarna ?

vh

Att byta ut produkten mot en ny är att avhjälpa felet, så det räknas som en av de två gångerna.
Angående tiden så har du fortfarande reklamationsrätt, den sträcker sig i 3 år efter inköp, eller i ditt fall efter leverans av den nya tvn.
Dock har du bevisbörda för att felet skall anses ursprungligt, vilket är den typen av fel man kan reklamera. Men det behöver inte nödvändigtvis betyda att du faktiskt kommer behöva bevisa något. Om det är ett vanligt förekommande fel på en vara är troligen säljaren medveten om det och accepterar din reklamation då de vet att det går att bevisa, för att slippa dra ut på processen, olika säljare har olika inställning till sånt. Vissa är väldigt villiga att skaffa good will.
Så om du redan har reklamerat igen är det nu inget annat att göra än att invänta deras svar för att sen avgöra hur du ska gå vidare. Har du tur löser de ärendet direkt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja dom har väl ett försök till på sig innan dom måste ta tillbaka tv'n, skulle faktiskt försökt få det som tillgodokvitto hos ÅF brukar sällan vara ett problem eftersom reparationerna kostar oftast mer än vad tv'n är värd.

´99% säker på att det är sony som står för notan och inte ÅF. Men om ÅF väljer att ge pengarna tillbaka så är det de som får stå för det innan man kan kräva det på reklamationen. Så jag tvivlar starkt på att ÅF går med på detta.