Permalänk
Avstängd

Löwe rekrytering?

Någon som vet vad detta svenska företag pysslar med? Det är tydligen programmering och AI IT-lösninar för företag?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy:
Det är ett rekryteringsföretag företag kan anlita för att rekrytera personal.
De använder AI som en del av rekryteringens processen.

Jag antar att du har hittat deras hemsida, men länkar den ändå i fall att du inte har gjort det.
Löwe Rekrytering AB

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Usch, hoppas sådana bolag utplånas ur marknaden snabbt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rekrytering utan mänsklig faktor, garanterar att det inte finns något chans att peta personer som inte klickar med teamet... Eller som Löwe själva säger: "Risk-free recruitment".

Undra för vem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixlchaser:

Usch, hoppas sådana bolag utplånas ur marknaden snabbt.

Varför?

Nämns väl bara att AI är en del av rekryteringsprocessen? Behöver inte innebära att allt går från ax till limpa med hjälp av AI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixlchaser:

Usch, hoppas sådana bolag utplånas ur marknaden snabbt.

Utveckla gärna ditt resonemang?

Om deras AI fungerar bra så kan jag tycka att det verkar som ett effektivt sätt att plocka fram kandidater till olika tjänster.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rekrytering utan mänsklig faktor, garanterar att det inte finns något chans att peta personer som inte klickar med teamet... Eller som Löwe själva säger: "Risk-free recruitment".

Undra för vem.

Har du läst något på deras hemsida överhuvudtaget?

Saxat från deras risk-free recruitment

"We only use AI in the first selection round, which we believe is where AI should be used in a recruitment process. It is easier to interview 20 potential candidates for an advertised position than 100 potential candidates after the first sample review. "

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sockfan:

Utveckla gärna ditt resonemang?

Om deras AI fungerar bra så kan jag tycka att det verkar som ett effektivt sätt att plocka fram kandidater till olika tjänster.

Precis som allt där man bedömer individer via algoritmer om de passar in i en verksamhet eller ej.
Det är självklart att du hittar någon, för annars hade ju algoritmer inte fungerat. Men har du hittat den rätta?

Finns vissa människor som inte är kapabla att presentera sig själva i skrift, men är enormt kapabla att presentera sig i tal.
Andra klarar inte att tala eller skriva i enlighet med vad en algoritm hade plockat fram, men kanske besitter mer kompetens än någon annan.

Algoritmer samlar poäng så om du har mindre poäng så rankas du lägre än dem med flest poäng. Men du kan inte bedöma den faktiska kompetensen.

T ex:

Bachelor 1:

Det som syns:

Social/självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är professionellt framtaget och trycker på flertalet nyckeltal
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Tar för mycket plats
Slarvigt utförande

Sammanfattat syns självsäkerheten i sättet han/hon presenterar sig själv.

Bachelor 2

Det som syns:

Något introvert/ej självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är proffsigt men knapphändigt
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Fokuserad på sitt arbete
Kalkylerade analyser

Sammanfattat syns en mager ansökan jämfört med bachelor 1, det saknas självsäkerhet i utförandet

Vem tror du spontant går vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixlchaser:

Precis som allt där man bedömer individer via algoritmer om de passar in i en verksamhet eller ej.
Det är självklart att du hittar någon, för annars hade ju algoritmer inte fungerat. Men har du hittat den rätta?

Finns vissa människor som inte är kapabla att presentera sig själva i skrift, men är enormt kapabla att presentera sig i tal.
Andra klarar inte att tala eller skriva i enlighet med vad en algoritm hade plockat fram, men kanske besitter mer kompetens än någon annan.

Algoritmer samlar poäng så om du har mindre poäng så rankas du lägre än dem med flest poäng. Men du kan inte bedöma den faktiska kompetensen.

T ex:

Bachelor 1:

Det som syns:

Social/självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är professionellt framtaget och trycker på flertalet nyckeltal
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Tar för mycket plats
Slarvigt utförande

Sammanfattat syns självsäkerheten i sättet han/hon presenterar sig själv.

Bachelor 2

Det som syns:

Något introvert/ej självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är proffsigt men knapphändigt
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Fokuserad på sitt arbete
Kalkylerade analyser

Sammanfattat syns en mager ansökan jämfört med bachelor 1, det saknas självsäkerhet i utförandet

Vem tror du spontant går vidare?

Och en mänsklig handläggare hade prioriterat 2 framför 1?

Nåväl. Varför hade inte AI kunnat låta både kandidat 1 och 2 gå vidare till intervju?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pixlchaser:

Precis som allt där man bedömer individer via algoritmer om de passar in i en verksamhet eller ej.
Det är självklart att du hittar någon, för annars hade ju algoritmer inte fungerat. Men har du hittat den rätta?

Finns vissa människor som inte är kapabla att presentera sig själva i skrift, men är enormt kapabla att presentera sig i tal.
Andra klarar inte att tala eller skriva i enlighet med vad en algoritm hade plockat fram, men kanske besitter mer kompetens än någon annan.

Algoritmer samlar poäng så om du har mindre poäng så rankas du lägre än dem med flest poäng. Men du kan inte bedöma den faktiska kompetensen.

T ex:

Bachelor 1:

Det som syns:

Social/självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är professionellt framtaget och trycker på flertalet nyckeltal
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Tar för mycket plats
Slarvigt utförande

Sammanfattat syns självsäkerheten i sättet han/hon presenterar sig själv.

Bachelor 2

Det som syns:

Något introvert/ej självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är proffsigt men knapphändigt
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Fokuserad på sitt arbete
Kalkylerade analyser

Sammanfattat syns en mager ansökan jämfört med bachelor 1, det saknas självsäkerhet i utförandet

Vem tror du spontant går vidare?

Oavsett om en människa eller en någorlunda välprogrammerad AI går igenom ett CV så är det den som fått ihop sitt CV/personliga brev bäst som har chans att få komma på intervju.

Sen är ju definitionen av AI väldigt luddig och används nog fel i många fall.

Är detta AI?

if "har jobbat med it" = true then goto Intervju else goto Tackförvisatintresse

Jämfört med nån som läser på tok för många CVn varje år och skickar hälften i papperskorgen för att de får för många irrelevanta ansökningar?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Finns ju typ https://www.furhatrobotics.com/customer-stories/tng/ som jag vet att vissa kommuner experimenterar med men jag tror inte någon förlitar sig helt på den just nu. Känns som att tanken kan vara god, en rekryterare som är helt objektiv.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sockfan:

Har du läst något på deras hemsida överhuvudtaget?

Saxat från deras risk-free recruitment

"We only use AI in the first selection round, which we believe is where AI should be used in a recruitment process. It is easier to interview 20 potential candidates for an advertised position than 100 potential candidates after the first sample review. "

Spelar väl ingen roll?
"Risk-free" är väldigt märkligt ordval inom egentligen alla branscher.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Har du läst något på deras hemsida överhuvudtaget?

Saxat från deras risk-free recruitment

"We only use AI in the first selection round, which we believe is where AI should be used in a recruitment process. It is easier to interview 20 potential candidates for an advertised position than 100 potential candidates after the first sample review. "

Sitter bara och tänker på hur de övriga 80st som inte fick en ärlig chans pga. att AI sorterade bort dessa pga lite sämre betyg etc.
Det är inte alltid så att den med bäst betyg/referenser är bäst för just det jobbet. Personligen känns det som att man tar den bekväma/lata vägen för rekrytering. Jag gillar tanken, men tycker inte den håller i praktiken.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Sitter bara och tänker på hur de övriga 80st som inte fick en ärlig chans pga. att AI sorterade bort dessa pga lite sämre betyg etc.
Det är inte alltid så att den med bäst betyg/referenser är bäst för just det jobbet. Personligen känns det som att man tar den bekväma/lata vägen för rekrytering. Jag gillar tanken, men tycker inte den håller i praktiken.

Men i en första urskiljning tittar man inte på referenser eller betyg. Det kommer för det mesta senare i processen, det efterfrågas ibland på första intervjun.

De 80 som en hygglig AI (läs: skräpfilter) sorterar bort hade ändå antagligen inte varit intressant att ta in på intervju eftersom en människa hade gjort precis samma bedömning.

Hade jag själv petat ihop nån form av system för att bedöma hur intressanta personer är för en viss typ av tjänst hade den dessutom inte varit svar enbart som ja eller nej. Poängbaserat med både plus och minus för att sen ge en sorterad lista från bäst lämpad till sämst. Sen hade jag börjat läsa från bästa till sämsta person och när jag kommit till en sån nivå på personerna att det är mest "jag sökte det här jobbet för att a-kassan krävde det" så kan jag med gott samvete lägga resten och antagligen hitta nån som är riktigt bra av de som blev framsorterade som troligen bäst lämpade.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Känns som att de lägger krut på lite fel saker. Tar inte så lång tid att skumma ett CV (20 sek). Visst det aggregeras med tid, men finns fler andra system som borde förbättras först som stjäl ännu mer tid....

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Känns som att de lägger krut på lite fel saker. Tar inte så lång tid att skumma ett CV (20 sek). Visst det aggregeras med tid, men finns fler andra system som borde förbättras först som stjäl ännu mer tid....

Låter som du har en affärsidé på G

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixlchaser:

Precis som allt där man bedömer individer via algoritmer om de passar in i en verksamhet eller ej.
Det är självklart att du hittar någon, för annars hade ju algoritmer inte fungerat. Men har du hittat den rätta?

Finns vissa människor som inte är kapabla att presentera sig själva i skrift, men är enormt kapabla att presentera sig i tal.
Andra klarar inte att tala eller skriva i enlighet med vad en algoritm hade plockat fram, men kanske besitter mer kompetens än någon annan.

Algoritmer samlar poäng så om du har mindre poäng så rankas du lägre än dem med flest poäng. Men du kan inte bedöma den faktiska kompetensen.

T ex:

Bachelor 1:

Det som syns:

Social/självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är professionellt framtaget och trycker på flertalet nyckeltal
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Tar för mycket plats
Slarvigt utförande

Sammanfattat syns självsäkerheten i sättet han/hon presenterar sig själv.

Bachelor 2

Det som syns:

Något introvert/ej självsäker
Skriver professionell svenska och engelska
Har 5 års utbildning
CV är proffsigt men knapphändigt
10 års erfarenhet i arbetet

Det som inte syns:

Fokuserad på sitt arbete
Kalkylerade analyser

Sammanfattat syns en mager ansökan jämfört med bachelor 1, det saknas självsäkerhet i utförandet

Vem tror du spontant går vidare?

Självklart kan personer ha olika förmågor i tal eller skrift. Men jag kan tro att företag har tröttnat på att hålla i rekryteringsprocesserna själva och då förstår jag att ett alternativ som löwe är intressant där de troligtvis är både effektiva och lämnar vissa garantier.

Jag skulle tolka det här på ett annat sätt, att man vill effektivisera en rekryteringsprocess och ta reda på så många faktorer som möjligt. Företaget som använder sig av löwe antar jag kan komma med vissa kriterier utöver utbildning/erfarenhet för att undvika en "felrekrytering" som kan vara både långdragen och kostsam. Passar man inte in i kriterierna som företaget efterfrågar så är ju det såklart tråkigt men vilket är värst, att bli bortsållad i steg 1 eller steg 2/3 om man ändå blir sållad menar jag?

I ditt exempel bekräftar det ju att AI kanske inte är den optimala vägen, beroende på hur smart den är eller rättare sagt hur lättlurad den är.

Skrivet av griid:

Sitter bara och tänker på hur de övriga 80st som inte fick en ärlig chans pga. att AI sorterade bort dessa pga lite sämre betyg etc.
Det är inte alltid så att den med bäst betyg/referenser är bäst för just det jobbet. Personligen känns det som att man tar den bekväma/lata vägen för rekrytering. Jag gillar tanken, men tycker inte den håller i praktiken.

Jag anser att företaget som vill anställa en person har all rätt att välja den som dom anser passa bäst. Dessa övriga 80 tycker inte jag har en rättighet att bli intervjuade som du får det att låta som. Att intervjua onödigt många blir bara långdraget och kostsamt. Sen tror jag att AI'n är smartare än så och inte bara jämför kandidater. Exempelvis om en person påstår sig vara väldigt strukturerad i sitt arbete men inte kan strukturera sin ansökan, hur trovärdigt är det då?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Och en mänsklig handläggare hade prioriterat 2 framför 1?

Nåväl. Varför hade inte AI kunnat låta både kandidat 1 och 2 gå vidare till intervju?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är ju helt klart din uppfattning och inte alls vad jag skrev.

Jag menar bara att algoritmbaserade gallringar kan plocka bort de mest kvalificerade kandidaterna. En CV och ansökan visar på prestationer i att presentera (läs sälja) dig själv och dina färdigheter. Om du ska jobba som någon typ av säljare eller dylikt så är det en enkelhet med liknande algoritmbaserade funktioner.
Men jag kan tänka mig att individer som söker djupt tekniska tjänster kanske inte säljer sig själva så lätt, men att de kanske har en annan kollega i branschen som kan göra det. Den personen i sin tur verkar mer kapabel eftersom hans CV och ansökan är mer "korrekt" utformad enligt vad algoritmen söker efter. Och kom ihåg, algoritmens värden är ju inmatade av den som skapat algoritmen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bra om vi kan bli av med fördomsfulla människor i rekryteringsprocesser, många blir ju direkt bortvalda pga namnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Oavsett om en människa eller en någorlunda välprogrammerad AI går igenom ett CV så är det den som fått ihop sitt CV/personliga brev bäst som har chans att få komma på intervju.

Nja det vill jag absolut inte påstå. Skulle det vara grundkriterierna för en som rekryterar så ska man inte syssla med rekrytering öht.
Jag har själv hållit i rekryteringar och har bara granskat innehållet, inte strukturen eller renligheten i underlagen. Tjänster jag svarat för är säljare på olika nivåer samt tekniskt inriktade individer för olika projekt.

Ska man gå på min statistik så fick oftast den mest intresserade personen möjlighet att presentera sig. Det var den/dem som ringde någon dag eller två efter att de skickat in ansökan/cv. De välpolerade varianterna av ansökningar/CV hörde aldrig av sig och föll ut rätt så kvickt därefter.

Skrivet av sockfan:

--- text om effektivitet ---

Exempelvis om en person påstår sig vara väldigt strukturerad i sitt arbete men inte kan strukturera sin ansökan, hur trovärdigt är det då?

Köper helt och hållet att effektivitet är nyckeln i detta.

Vill inte gå in i evighetssamtal men det är nog rätt så komplicerad algoritm att räkna ut vad tolkning av struktur är i ett vardagligt arbete eller projekt t ex, och därefter reflektera det över en textad ansökan för att göra en jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bra om vi kan bli av med fördomsfulla människor i rekryteringsprocesser, många blir ju direkt bortvalda pga namnet.

Problemet är att AI programmeras, styrs och lär sig av fördomsfulla människor (vilket vi alla är).

Ex på hur bra det gick för Amazon.
https://www.reuters.com/article/us-amazon-com-jobs-automation...
https://www.theguardian.com/technology/2018/oct/10/amazon-hir...

Edit:
Ex hur väl MS lyckades med Tay.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tay_(bot)
https://www.buzzfeednews.com/article/alexkantrowitz/how-the-i...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”