Permalänk
Medlem

Söker råd om ny speldator

Tjena!

Tänkte slänga ut min fem år gamla dator och ersätta mot en speldator som hänger kvar i utvecklingen minst fem år framöver.
Vill därför fråga om lite tips och råd ifrån folket som är insatta i den världen och kanske har erfarenhet av komponenterna jag plockat ihop.
Har lite förkärlek till MSI eftersom jag aldrig haft några problem med deras produkter, därför väljer jag gärna MSI om det finns som ett (rimligt) alternativ mot andra tillverkare.

Det är viktigt att datorn presterar grymt i spel, men behöver också kunna hantera bildredigering och annat ganska hyggligt.
Budgeten ligger på runt 13 000.

Här är komponenterna jag valt ut själv:

Köplista på prisjakt

EDIT:
Chassi är redan inköpt.
Phanteks Eclipse P400
Maxlängd grafikkort: 395 mm.

Finns det några tveksamheter med detta bygget, t.ex. dålig kompatibilitet eller uppenbar flaskhals mot de andra komponenterna?
Har ni några positiva/negativa erfarenheter med komponenterna?
Kanske är nätagget lite overkill?

Tack på förhand!

Permalänk
Testpilot

Kolla in Elgigantens kampanj nu, går inte att slå priset i skrivande stund.
Bättre CPU och GPU än det du fått ihop, kostar mindre också.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Om du nu ska bygga egen hade jag alla dagar i veckan valt en billigare SSD och ett billigare moderkort, sedan satsat på en bättre GPU istället.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en budget. Så är det en onödigt dyr ssd du valt. Betydligt bättre att köpa 1tb sata ssd och ta extra pengarna och köpa ett 2060 super istället.

Edit: du kan till och med köpa ett billigare moderkort. Typ ett msi tomahawk max b450, så har du ännu mer pengar över till en gpu eller liknande. Skulle även köpa 3200mhz minnen, inget fel på modellen du valt dock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Verkar som ett riktigt schysst köp! Tror däremot att en färdigbyggd dator är ganska uteslutet för min del eftersom jag redan har köpt ett nytt chassi och känns ju dumt att inte använda det.
Dessutom är det väl lite krångligare och lite begränsat att uppgradera en märkesdator?

Permalänk
Medlem

@walkiii: Okej, men är inte M.2-ssd betydligt mer prisvärt än en sata-ssd? Har funderat på en 500gb 970 m.2 men tänkte att jag var dumsnål med utrymmet.

Moderkortet valde jag för att slippa krångla med uppdatering av bios ifall det krävs att man har en kompatibel processor när man gör det. Eller vet du om det går utan processor på tomahawk?

Är det stor skillnad på 3200mzh-minnen mot 3000?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av jimbopim:

Tänkte slänga ut min fem år gamla dator och ersätta mot en speldator som hänger kvar i utvecklingen minst fem år framöver.

Om burken skall ut kommer du väl behöva chassi?
Du kanske kan lägga det till listan så grafikkort m.m kommer få plats.

Skrivet av jimbopim:

Finns det några tveksamheter med detta bygget, t.ex. dålig kompatibilitet eller uppenbar flaskhals mot de andra komponenterna?
Har ni några positiva/negativa erfarenheter med komponenterna?
Kanske är nätagget lite overkill?

1660 Super är knappt långsammare, men billigare.
Köp hellre 2x16GB än 2x2x8GB RAM. Bättre prestanda och lättare att uppgradera.
Detta är ett nästan lika bra nätaggregat som är betydligt billigare.

Skrivet av jimbopim:

@walkiii: Okej, men är inte M.2-ssd betydligt mer prisvärt än en sata-ssd? Har funderat på en 500gb 970 m.2 men tänkte att jag var dumsnål med utrymmet.

M.2 är nästan lika billigt som SATA. Lämnade en prisvärd nedan.

Skrivet av jimbopim:

Moderkortet valde jag för att slippa krångla med uppdatering av bios ifall det krävs att man har en kompatibel processor när man gör det. Eller vet du om det går utan processor på tomahawk?

Följande moderkort är uppgraderat och väldigt bra.

Skrivet av jimbopim:

Moderkortet valde jag för att slippa krångla med uppdatering av bios ifall det krävs att man har en kompatibel processor när man gör det.
Är det stor skillnad på 3200mzh-minnen mot 3000?

Ingen större skillnad vare sig i pris eller prestanda. Så lika bra att välja 3200MHz.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om burken skall ut kommer du väl behöva chassi?
Du kanske kan lägga det till listan så grafikkort m.m kommer få plats.

Glömde skriva att jag redan köpt chassi.
Good point! Lägger till det under listan.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Följande moderkort är uppgraderat och väldigt bra.

Okej då kanske jag skulle byta till det.
Läste att vissa hade haft en del krångel med Tomahawk men kanske är åtgärdat nu med biosuppdatering.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Köp hellre 2x16GB än 2x2x8GB RAM. Bättre prestanda och lättare att uppgradera.
Ingen större skillnad vare sig i pris eller prestanda. Så lika bra att välja 3200MHz.

Då byter jag till 2x16gb 3200mzh!

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Kolla in Elgigantens kampanj nu, går inte att slå priset i skrivande stund.
Bättre CPU och GPU än det du fått ihop, kostar mindre också.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Om du nu ska bygga egen hade jag alla dagar i veckan valt en billigare SSD och ett billigare moderkort, sedan satsat på en bättre GPU istället.

Den där såg ju grym ut för det priset för en färdigbyggd. Håller på också att ska köpa o bygga ihop en ny dator men det lockar ju lite med färdigbyggd och att kunna hämta ut den här på elgiganten någon kilometer bort. Några nackdelar med att köpa denna färdigbyggd?

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson Fast en Samsung 970 är inte i samma prisklass som en sata. Och köpa en sata som är billigare än en m.2 nvme ssd är fortfarande smartare, om det innebär ett bättre grafikkort. Hastigheten på en sata räcker alla dar i veckan. Men kan man hitta en pci-e nvme ssd för samma pris, så är det ju ingen nackdel. Men onödigt att offra spelprestanda för att ha en m.2. Anser jag iaf.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbopim:

@walkiii: Okej, men är inte M.2-ssd betydligt mer prisvärt än en sata-ssd? Har funderat på en 500gb 970 m.2 men tänkte att jag var dumsnål med utrymmet.

Moderkortet valde jag för att slippa krångla med uppdatering av bios ifall det krävs att man har en kompatibel processor när man gör det. Eller vet du om det går utan processor på tomahawk?

Är det stor skillnad på 3200mzh-minnen mot 3000?

Prisvärt hur? Du vinner ingen spelprestanda genom att ha en Nvme ssd över en sata ssd. Och sata kan du hitta 1tb för runt 13-1400kr. Bättre att lägga pengarna på ett bättre grafikkort, som faktiskt gör skillnad. Men som jag skrev tidigare, kan man hitta en Nvme ssd för samma pris som en sata ssd, då kan man lika gärna köpa den.

3200mhz är lite av en sweetspot. Och man brukar kunna hitta samma minnen som du valt för samma pris typ.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Bättre att lägga pengarna på ett bättre grafikkort, som faktiskt gör skillnad

Du har såklart rätt i det. Ett MSI RTX 2060 får det bli!

Men vilket ska man välja? Är det nån större skillnad på dessa t.ex:

MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X HDMI 3xDP 8GB
MSI GeForce RTX 2060 Super Ventus OC HDMI 3xDP 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbopim:

Du har såklart rätt i det. Ett MSI RTX 2060 får det bli!

Men vilket ska man välja? Är det nån större skillnad på dessa t.ex:

MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X HDMI 3xDP 8GB
MSI GeForce RTX 2060 Super Ventus OC HDMI 3xDP 8GB

Jag misstänker att dom presterar i princip likvärdigt. Gaming x har på papper lite högre klockfrekvenser. Men hur mycket gpu'n boostar har ju med värme och göra. Jag har inte sett några reviews på dom där korten, så kan inte säga vilket som är bäst. Kylarna ser ju ut att vara likadana dock. Men kolla om du kan hitta något på youtube om korten, eller om dom testat korten här på sweclockers.

Och om du nu skulle köpa ett msi tomahawk max moderkort, så måste du inte uppdatera bios för att det ska funka med cpu'n. Däremot så kan jag verkligen rekommendera att du gör det till senaste bios.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av simmelicious:

Den där såg ju grym ut för det priset för en färdigbyggd. Håller på också att ska köpa o bygga ihop en ny dator men det lockar ju lite med färdigbyggd och att kunna hämta ut den här på elgiganten någon kilometer bort. Några nackdelar med att köpa denna färdigbyggd?

Skrivet av walkiii:

@Eric Hjalmarsson Fast en Samsung 970 är inte i samma prisklass som en sata. Och köpa en sata som är billigare än en m.2 nvme ssd är fortfarande smartare, om det innebär ett bättre grafikkort. Hastigheten på en sata räcker alla dar i veckan. Men kan man hitta en pci-e nvme ssd för samma pris, så är det ju ingen nackdel. Men onödigt att offra spelprestanda för att ha en m.2. Anser jag iaf.

Skrivet av walkiii:

Prisvärt hur? Du vinner ingen spelprestanda genom att ha en Nvme ssd över en sata ssd. Och sata kan du hitta 1tb för runt 13-1400kr. Bättre att lägga pengarna på ett bättre grafikkort, som faktiskt gör skillnad. Men som jag skrev tidigare, kan man hitta en Nvme ssd för samma pris som en sata ssd, då kan man lika gärna köpa den.

Jag skrev absolut ingenting om en Samsung 970. Samsung lever på ryktet från deras 840 och 850 serie som var otroligt bra, men dessutom prisvärd. 970 serien är överprissatt i min mening.
Crucial BX500 960GB SATA 2.5" är billigaste 1TB 2,5" SATA SSD:n från vettig återförsäljare för 1199 kronor (rea).
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 är den billigaste 1TB M.2 NVMe SSD:n från vettig återförsäljare för 1290 kronor (rea).
Crucial P1 1TB M.2 SSD är billigaste 1TB M.2 NVMe SSD:n från vettig återförsäljare till normalpris för 1379 kronor.
100 kronor extra för NVMe är värt det alla dagar i veckan enligt mig. Absolut ingenting fel på en SATA SSD, man märker knappt skillnad, men när de kostar lika mycket och ens moderkort har M.2 plats vore SATA SSD:n ett helt befängt val.

Skrivet av jimbopim:

Men vilket ska man välja? Är det nån större skillnad på dessa t.ex:

I princip ingen skillnad i prestanda utan endast i temperatur och ljudnivå.
Jag hade kört på det billiga kortet, men många andra köper det dyrare.

Skrivet av walkiii:

Jag misstänker att dom presterar i princip likvärdigt. Gaming x har på papper lite högre klockfrekvenser. Men hur mycket gpu'n boostar har ju med värme och göra. Jag har inte sett några reviews på dom där korten, så kan inte säga vilket som är bäst. Kylarna ser ju ut att vara likadana dock. Men kolla om du kan hitta något på youtube om korten, eller om dom testat korten här på sweclockers.

Ena är 2 slots, andra 2,5 slots.

Skrivet av walkiii:

Och om du nu skulle köpa ett msi tomahawk max moderkort, så måste du inte uppdatera bios för att det ska funka med cpu'n. Däremot så kan jag verkligen rekommendera att du gör det till senaste bios.

Att uppdatera BIOS kan i vissa få fall leda till mängder med problem.
Det är ingenting man bör göra helt utan anledning.
TS bör testa med det BIOS moderkortet kommer med och se om allt funkar bra, gör det inte det så uppdatera.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det va ts som hade Samsung 970 i sitt bygge, det va den jag relaterade till. Som jag skrev. Kan man hitta en m.2 nvme ssd för typ samma pris som en sata, så finns det ingen anledning till att inte köpa den.

Bios uppdatering på tomahawk kan vara nödvändigt beroende på vilken som den kommer med. En kompis har samma kort och det va något problem med den biosen. Det är något som msi gått ut med själva. Kommer dock inte ihåg vad problemet va för något.

Angående gpu'n, så skulle jag kolla reviews och välja det med den bättre kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av walkiii:

Bios uppdatering på tomahawk kan vara nödvändigt beroende på vilken som den kommer med. En kompis har samma kort och det va något problem med den biosen. Det är något som msi gått ut med själva. Kommer dock inte ihåg vad problemet va för något.

Om TS får ett moderkort med den BIOS revisionen och dessutom upplever problem så skall man självklart uppdatera. Men annars inte.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|