Sambons foton försvann, mappen har ett rött kryss på sig

Permalänk
Medlem

Sambons foton försvann, mappen har ett rött kryss på sig

Hej

Min sambo förde för någon dag sedan över alla foton hon hade på sin mobil till sin dator (och tog sedan bort dem från mobilen för att få plats med nya).
I dag ringde hon och sade förtvivlat att åtminstone de allra flesta bilderna hade försvunnit.
Det var ett rött kryss på mappen samt på bilderna som fanns kvar inuti.
Det rörde sig om alla bilder hon tagit de senaste 3 åren.

Det låter som om det blivit någon typ av syncfel mellan något moln och datorn, men hon hade endast fört över bilderna till datorns skrivbord, inte gjort någon annan typ av backup.

Det är svårt för mig att förstå exakt vad som hänt, men någon här kanske är smartare.
Är det möjligt att lämna in hårddisken och få filerna återställda eller något i den stilen? I och med att det låter som någon moln-grej känner jag mig osäker på om det är möjligt, om nu inte filerna legat på datorn på riktigt.

Tack på förhand!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Låter som bilderna inte hann synka.

Permalänk
Avstängd

Är det en Iphone?

Permalänk
Medlem

@v1lle: Rädda från mobilen är nog bättre. Sätt hennes mobil i flygläge. Hon får INTE använda den tills bilderna har räddats. Börjar hon ta nya bilder, surfar, skriva/får meddelanden, uppdatera mm kan bilder skrivas över och går förlorade för alltid.

Samma problem gäller att rädda saker i datorn. Du behöver nog kolla vad hon har gjort men troligen hann resten av bilderna inte bli kopierad så det finns nog inget att rädda i datorn.

Skriv också om det är Windows dator, Android mobil eller andra saker så vi kan säga hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

@videopac:
@panpo98:

Det är en Oneplus 5 (Android), datorn är Windows 10.
Enligt henne så kom det upp ett meddelande som sade att alla filer blivit överförda.
Jag har antagit att hon lyft över filerna via utforskaren, men då borde det inte ha blivit så här.
Hon kommer hem efter att jag somnat i kväll, så jag får försöka kolla hennes dator i morgon förmiddag.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

I alla sådana här trådar så måste någon vara den tråkiga, och den här gången får det bli jag...

Det här är en av många anledningar till att ha backup på det man inte vill förlora. Så enkelt är det.

Tyvärr har jag inget vettigare att komma med men jag hoppas det löser sig för er.

Permalänk
Medlem

@Trunk:

Absolut. Jag håller med dig fullt ut.
Man rekommenderas att ha alla viktiga filer på minst 3 ställen om jag minns rätt.
Som jag tolkade det hade hon planerat att ladda upp dem någonstans också.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Låter som att ni har två chanser här. Använd både datorn och telefonen så lite som möjligt. Hittade denna recovery-mjukvara för både hårddiskar, USB-minnen, SD-kort etc.

https://recoverit.wondershare.com/

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

En tanke framöver kan ju vara att faktiskt trycka "ja tack" när Google frågar om ni vill ha gratis backup i molnet i form av Google Photos.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Låter som att ni har två chanser här. Använd både datorn och telefonen så lite som möjligt. Hittade denna recovery-mjukvara för både hårddiskar, USB-minnen, SD-kort etc.

https://recoverit.wondershare.com/

Vi får ta och prova det där!

@Aldric T:
Jag kör det på min iphone, då jag använde det på mina Android innan.
Jag använder Google photos som min primära fotoapp, men hon sade att hon använder gallery. Jag minns inte om det är en Android-grej, eller om det är en Oneplus-app.
Jag rekommenderade henne att använda den funktionen i framtiden.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Synkar hon mot Google Photos? Det kan ju ha räddat det viktigaste...

Permalänk
Medlem

@pacc: Det verkar inte så.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

kan det inte vara så att filerna finns på datorns hdd med att molnet som hon synkar till är fullt? så om man öppnar mappen "direkt" på hdd, så ligger filerna där?

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:

Jag hoppas att så är fallet.
Hon sade att hennes Onedrive är full, men jag vet inte om den är inställd på att synca automatiskt.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Avstängd

Låter ju lite skumt att en mapp på datorn automatiskt blir synkad med ett moln bara för att man kopierar foton till den (även om dessa är synkroniserade med ett moln). Eller ligger mappen i ett "synkat område"?

Permalänk
Medlem

@videopac:

Ja, det låter lite konstigt. Å andra sidan har jag aldrig använt mig av någon sådan backup på dator.
Min sambo jobbar fortfarande och har med sig datorn, så jag har inte möjlighet att kolla på den än.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Verkar som hon bara länkade bilderna till hårddisken. Sen när hon kopplade bort telefonen så länkade bilderna inte till något, så allt som finns och har funnits på datorn är miniatyrer...

Man skall alltid kolla att det man fört har kommit över korrekt innan man tar bort originalen.

Permalänk
Medlem

@filbunke:

Jag får kolla med henne hur lång tid det tog att föra över bilderna.
Jag räknar med att det måste ha rört sig om uppåt 500 bilder, så det borde ha tagit rätt lång tid om de inte bara länkades.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

@v1lle https://support.office.com/en-us/article/what-do-the-onedrive...

A red circle with a white cross means that a file or folder cannot be synced. You'll see this in File Explorer or on the OneDrive notification area icons.

Med lite tur så har uppladdningen misslyckats på grund av att det är fullt i molnet och dom ligger kvar i kö tills du fyller på med utrymme.

Office 365 personal ger 6 användare 1TB onedrive i ett år. Inte så dyrt.

Onedrive appen på telefonen kan molnkopierar bilderna automatiskt om du ställer in det så.

Google Photos är gratis om du låter den minska bildernas storlek till 16MP.
Är inte så dumt att ha flera kopior av sina minnen.

Permalänk

Om felet beror på OneDrive följ nedan, förslagsvis från en annan dator utifall ni behöver försöka återställa bilderna från hennes hårddisk vilket gör att den ska användas så lite som möjligt.

Bilderna finns troligen kvar om det är så att hon la in bilderna och de fanns i mappen och att de nu helt plötsligt inte finns mer och att mappen plötsligt fått ett rött kryss.

Har mappen en rund röd ring med ett streck - likt trafikskylten infart förbjuden - så betyder detta att OneDrive'n är full eller låst.
Rött kryss betyder synkroniseringsfel.

Datorn är en Windows 10 skriver du, då har hon troligen registrerat ett Microsoft/Outlook konto när datorn var ny och att kontot är satt att ta backup på mappar som Bilder/dokument/skrivbord.

Be henne logga in på Microsoft/Outlook kontot via webbmailen (Outlook/Office365) klicka på menyn till vänster och välj OneDrive, bläddra bland filerna och se om bilderna inte ligger där.
Vad kontot heter hittar ni under Systeminställningar - konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Hej

Min sambo förde för någon dag sedan över alla foton hon hade på sin mobil till sin dator (och tog sedan bort dem från mobilen för att få plats med nya).
I dag ringde hon och sade förtvivlat att åtminstone de allra flesta bilderna hade försvunnit.
Det var ett rött kryss på mappen samt på bilderna som fanns kvar inuti.
Det rörde sig om alla bilder hon tagit de senaste 3 åren.

Det låter som om det blivit någon typ av syncfel mellan något moln och datorn, men hon hade endast fört över bilderna till datorns skrivbord, inte gjort någon annan typ av backup.

Det är svårt för mig att förstå exakt vad som hänt, men någon här kanske är smartare.
Är det möjligt att lämna in hårddisken och få filerna återställda eller något i den stilen? I och med att det låter som någon moln-grej känner jag mig osäker på om det är möjligt, om nu inte filerna legat på datorn på riktigt.

Tack på förhand!

Skrivet av v1lle:

@videopac:
@panpo98:

Det är en Oneplus 5 (Android), datorn är Windows 10.
Enligt henne så kom det upp ett meddelande som sade att alla filer blivit överförda.
Jag har antagit att hon lyft över filerna via utforskaren, men då borde det inte ha blivit så här.
Hon kommer hem efter att jag somnat i kväll, så jag får försöka kolla hennes dator i morgon förmiddag.

Jag gjorde samma sak via google photos trodde att jag hade kopplat bort och fört över till google drive men allting försvann när jag tog bort det på mobilen (var fortfarande kopplat men det var inte tydligt), dubbelkolla om hon tog bort från google photos kan ju vara värt att kolla om det finns backup / eller i skräpkorgen i photos eller google drive isf

Efter det använder jag enbart google drive, väldigt tydligt vad som händer om man tar bort det därifrån

EDIT: Såg att du skrev att du inte trodde att hon använde google photos , låter inlägget ligga kvar i alla fall hoppas att det löser sig

Permalänk
Avstängd

Om ni loggar in på Onedrive online så kolla även papperskorgen om inga bilder ligger i vanliga mappen.

https://support.office.com/en-us/article/restore-deleted-file...

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerar inte Recoverit med telefonen. Den dyker inte upp som valbar disk.
Vi hittade inget på OneDrive via outlook på webben.
Vi testade att köpa mer utrymme, men inga fler filer vill dyka upp i mappen. 96 av ~1000 bilder finns kvar.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Frågan är vad hon gjorde? Kopierade hon dem till den mappen eller använde hon något av alternativen i Windows autorun-popup som säger kopiera mina bilder. På google drive kommer det upp en popup som vill säkerhetskopiera saker på USB/mineskort, kanske det gör det på onedrive med men eftersom det blev fullt. Hon trodde då den var klar, men stoppade eftersom den var full?

Prova att söka efter *.jpg på hårddisken så de inte ligger någonstans

Permalänk
Medlem

Alla bilder är tillbaka nu. När hon loggade in igen på OneDrive i Windows dök de upp.
Hon blev utloggad tidigare av någon anledning när vi letade runt.

Det verkar helt enkelt som en full OneDrive var orsaken till det hela.

Tack för eran hjälp!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Alla bilder är tillbaka nu. När hon loggade in igen på OneDrive i Windows dök de upp.
Hon blev utloggad tidigare av någon anledning när vi letade runt.

Det verkar helt enkelt som en full OneDrive var orsaken till det hela.

Tack för eran hjälp!

Skön känsla när man inser att allt finns kvar va? 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

@v1lle: SKönt!!!!

Bra läxa för er med.. Ta lärdom och se till att hon verkligen förstår också.
1. Man har inte 3 års bilder på en telefon utan någon form av backup..
2. Backup och radera inget förrän man är säker på att kopierna finns !
3. Gå igenom 1 och 2 igen en gång i månaden tills det sitter i ryggmärgen.

Visa signatur

Citera för svar!