Datorväska till stationär dator och skärm!

Permalänk

Datorväska till stationär dator och skärm!

Tjena, jag hoppas någon här har en episk lösning jag kan få dela!

Jag har en stationär dator (se mått nedan) och en 27" skärm. Jag kommer börja resa mer och vill ha med mig datorn (Reser med bil, men stort plus om det går också med flyg). Vad har ni kommit på för perfekta lösningar för att frakta stationär dator? Jag har ändå en vettigt budget på cirka 2.500 sek men har otroligt svårt att hitta en väska med dessa måtten. Har kollat väskor för instrument med lite framgång, dock för extrema priser. Samt hittat denna (https://www.24.se/datortillbehor/laptoptillbehor/resevaska-fo...) men som skickas först den 13 Mars och skulle behöva väskan inom 1 vecka.

Sedan för skärmen finns det bra alternativ upp till 24" men inte större vad jag kan hitta. Missar jag något helt uppenbart här? Typ resväska med vaddering? Supertacksam för tips!

Storlek:
Bredd: 233 mm
Djup: 520 mm
Höjd: 451 mm

(Har sett äldre trådar med samma fråga men få alternativ finns kvar på marknaden).

Permalänk
Permalänk

@Axel95:

Tjena, tack för tipsen! Har kollat på den på rullhjulen, är något inne på den rackaren. Men det är på millimetern att datorn passar om jag monterar bort fötterna på chassit haha.

Ska ta en till funderare på denna, tack!

Permalänk
Medlem

Vad har du för burk du ska få plats med?

Några tankar jag har ang detta är.
1, Vad har du för cpukylare/grafikkort i?
Är det tex en Noctua D15 så skulle jag absolut inte frakta runt den utan att montera av kylaren SÄRSKILT om det blir annat än handbagage då deras kastande mycket väl kan betyda ett brutet moderkort.
Samma sak med nåt av dom större grafikkorten tyngden kan mycket väl bli för mycket för moderkortet.

Kan kanske gå att montera tex hålband/buntband/etc längst ut på cpykylare/grafikkort som håller dom stadigt men frågan är om det går o lita på helt.
Plus OM nåt lossnar så är det ju troligt att det sopar rätt rent på utstickande komponenter på moderkort/grafikkort/osv.

2, Är det en vattenkylare/AIO så bör du fundera på var fryspunkten för vad dom nu har i dessa är för bagageutrymmen är ju inte direkt varma om det handlar om buss/tåg i vintern och flyg över hela året.
För sprucket block/radiator/avtryckta slangar är ju lika med mycket vatten/skit i datorn.

3, Skärmen!
27" så börjar det bli viktigt i vilken orientering den fraktas dvs den ska fraktas stående på nån av dom fyra sidorna.
INTE liggandes platt nedåt/uppåt detta för att skärmar i den storleken o framförallt större är lätta att skadas genom att ytter glaset/plasten kommer i svängning i gupp/luftgropar/landning och kan krossa LCD panelen i sig medans glaset/plasten ser helt oskadat ut.
Visst en 27" tål ju mer av gupp/etc än en 60" gör då det är ett mindre spann mellan "upphängningarna".
MEN nåt att tänka på särskilt om väskan ej går som handbagage och då både för att den kanske är för stor men ibland finns det ju helt enkelt inte plats kvar och man blir tvungen att checka in den i alla fall.

4, Hårddiskar!
Hur är dom upphängda sitter dom stumt i chassit så är det bara o tuta o köra.
Är dom däremot gummiupphängda som i fractal chassin så gissar jag på att dessa gummibussningar inte tål särskilt mycket kraft för att skäras sönder då dom sitter i en rätt tunn plåt, visst hd'n sitter kvar men gummiupphängningen är ju delvis satt ur spel efteråt.

Är det andra vibrationsdämpande upphängningar så är en hel del ganska flimsiga och kan mycket väl släppa helt o hållet vid en ganska lätt kraft.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Glömde ta med en sak.
Om cpu kylaren använder sig av plast fästen som tex intels egna kylare gör så skulle jag varna för dom med även om kylaren i sig är ganska lätt.
Detta för att dessa är inte helt okända att lossna, relativt ovanligt men händer då o då.

Monteringen av dessa är oftas inte helt lätt att veta om man har tryckt ner pushpinsen till 905 heller 100% och är dom bara nere till 95% så kan dom släppa betydligt lättare än om dom är i till 100%.
Sen ska dom vara vridna till höger heller vänster för att vara låsta är även det en hel del som inte vet säkert.
En del fall där kylaren har lossnat är mycket troligen pga låsningen/ej i till 100% men gäller det alla?

Sen finns det ju även gummiupphängda fläktar som kan lossna/klippa sönder gummit som sitter i plåten vid en smäll.
Ganska ovanligt med dessa dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666:

Tjena, tack för ett sådant utförligt svar! Kommer ta allt detta i åtanke! Misstänker att jag kan ta skärmen som handbagage om jag fixar en enklare väska till den.

Det slutade med att jag beställde en:

https://www.samsonite.se/flux-spinner-expandable-75cm-black/8...

Sen kommer jag fylla insidan med skumplast äggformad. Likt för ljudisolering.

Finns även väldigt bra fack för alla övriga komponenter och sladdar i en vettig resväska så tror detta kommer bli bra

Tack för tipsen!