Så först om om konsollerna levererades med råtta (och tangentbord) vore de kontrollmässigt likvärdiga PC alltså..?
Problemet med den logiken är bara att datorer faktiskt idag i typ minst 95% av fallen också levereras utan råtta.
Fast PS4, och troligen även PS5 har ju åtminstone en trackpad som standard, så i det fallen är det bara tangentbordet som fattas för att ha exakt samma kontrollmöjlighet som de flesta datorer har direkt ur lådan.
Den uppenbara verkligheten i det sceneriet är dock att spelutvecklare ändå inte större utsträckning skulle lägga ner mer energi att lägga in detta alternativa inmatningalternativ för det. För att de ansåg att handkontrollen är det bäst lämpade sättet att spela för de flesta. Vilket den naturligtvis är, det är liksom därför konsoler har just handkontroller i första stället.
Hur kan man veta det med sån säkerhet då? Jo, eftersom inte ens alla första eller andrapartsutvecklare bryr sig om att lägga in tex stöd för smidigt och mer precist sikte med gyro (vilket alla PS3/4 har) så skulle de naturligtvis inte heller bemöda sig med ett annat alternativ som än färre kommer använda, även om det också skulle ingå. Eftersom det istället dessutom också kräver en speciell miljö för att vara praktiskt användbart för de flesta. (reservation för framtida luftmöss, MoveMaus)
Man skulle naturligtvis kunna dra det ett steg längre, hoppa över handkontrollen och ha enbart mus+tangentbord. Problemet med spelmiljön kvarstår, men kan lösas genom att använda besparingen från kontrollen till någon slags matbricka man fäster på benen eller eventuella armstöd. Det krävs såklart en del olika alternativ på ställ, ställbara förmodligen, och fästen för att passa alla.
Men vad har vi då? Typ en PC..? Som enbart går att spela på... Bäst den levereras med ett mer öppet OS för att sälja. Problemet nu är att en massa kontorsnissar och datafarmare kommer köpa denna subventionerade best och inte spela alls på den. Priserna på spel skjuter i höjden och ambitionsnivåerna bland utvecklare slår i botten pga låg mjukvaruförsälning per maskin. Spelen är nu lika lika budget och illa optimerade på alla plattformar och DLC+P2W shovelware härjar fritt tills den tredje TV-spelskrashen. Framtiden är nu här och riktiga datorer får inget "AAA-titel här" alls. Intresset för för hela konceptet med elektroniska spel ebbar så sakta ut för att helt ersättas med cyberdrugs, som legaliseras runt 2077.
Vad har av värde har uppnåtts? Inget.
VR är händelsevis också ett utmärkt exempel på mycket av detta. Att PSVR är en sådan (relativt) framgång, tom jämte alla andra alternativ sammantaget, beror just på att det är enkelt och (igen, relativt) förutsägbart. Detta ger en större marknad som ger möjlighet till större, bättre designade och mer polerade spel.
En annan parallell är att trots att PSVR stödjer ett flertal (5) olika kombinationer av kontrollmöjligheter (även den med möjligheten att använd mus+tangentbord) så har de flesta spel endast stöd för 1, eller i fåtal fall 2. De som stödjer flera är lika lätträknade som mus+tangentbord-spel till bara basenheten.
Den enda framtid mus+tangentbord har på konsoller är som ett handikapphjälpmedel genom handkontrollsabstraktion på systemnivå. Vilket jag iof tycker vore en bra bra funktion oavsett. Men det vore naturligtvis ändå inget som vare sig skulle göra FPS-fantaster nöjda, eller leda till att fler konsoll till dator-konverteringar får stöd för råtta alls.