Permalänk
Medlem

Ram till 3950x

hej jag tänkte bygga en mini-itx dator med 3950x i en ROG Crosshair VIII Impact och undrade vilken ram som jag borde köpa till den, jag gillar g.skill's royals och skulle vilja köpa någon av dem men undrade av vilken hastighet samt ifall det räcker med 16gb eller ifall man skaffa mer kommer primärt bara spela på datorn.

Permalänk
Medlem

@Eosp: Jag köpte G.Skills Ripjaw 3600mhz cl16 och är sjukt nöjd 2*8gb.

Permalänk
Medlem

hittade dessa på cdon är det värt att skaffa 32gb istället ser inte någon annan skilland på dem?

https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-trident-z-royal-series-...

https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-trident-z-royal-series-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

hittade dessa på cdon är det värt att skaffa 32gb istället ser inte någon annan skilland på dem?

https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-trident-z-royal-series-...

https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-trident-z-royal-series-...

Hej!

De minnena du länkade är säkert bra, kan ej se exakt skillnaden men tror de med 2*16 gb har högre timings. de med 2*8gb verkar ha 16,16,16,36

Sen ska du streama och spela och kolla film samtidigt som du har 100 flikar uppe så kan du ha nytta av 32 gb annars nej. 16 gb kommer du långt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

jag tänkte bygga en mini-itx dator med 3950x i en ROG Crosshair VIII Impact

Du är medveten om att formfaktorn på det moderkortet är Mini-DTX och därmed inte garanterat passar i alla chassin för Mini-ITX hoppas jag. Förstår dock inte riktigt varför du skall blåsa pengar på Impact till om bara skall spela, knappt ens så att det är värt prisskillnaden mot Strix ens för de som pysslar med extrem överklockning med flytande kväve…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv

Om du ska bygga en speldator så kan jag inte rekommendera 3950x alls. 5500 kr dyrare för 0-5 fps mer i spel. Lägg hellre den slanten på ett mastigt grafikkort. Men för att svara på din fråga så är 16gb perfekt för spel idag då vad jag vet inga spel som är i närheten av 16gb användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

hej jag tänkte bygga en mini-itx dator med 3950x i en ROG Crosshair VIII Impact och undrade vilken ram som jag borde köpa till den, jag gillar g.skill's royals och skulle vilja köpa någon av dem men undrade av vilken hastighet samt ifall det räcker med 16gb eller ifall man skaffa mer kommer primärt bara spela på datorn.

Ska du primärt spela på datorn är min subjektiva mening att du lägger pengarna på fel ställe.

Gå ner till en 3900x istället så sparar du 4000kr och får samtidigt högre klockfrekvens. Och har fortfarande en cpu med 24 trådar!

Som andra säger så är ROG Crosshair VIII Impact inte av mITX format. Det är mDTX, typ mITX fast med en extra port. Halvvägs till mATX så att säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Ska du primärt spela på datorn är min subjektiva mening att du lägger pengarna på fel ställe.

Gå ner till en 3900x istället så sparar du 4000kr och får samtidigt högre klockfrekvens. Och har fortfarande en cpu med 24 trådar!

Som andra säger så är ROG Crosshair VIII Impact inte av mITX format. Det är mDTX, typ mITX fast med en extra port. Halvvägs till mATX så att säga.

Ja eller tom gå på en 9900k om maximal spelprestanda är fokuset. Finns ingen logik alls att gå över 3700x om man bygger speldator på AMD-cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: har mätt i chasit och den ska passa

Permalänk
Medlem

@Dyngsur: googla deras nr kom fram till att de har samma timings, är det då inte värt att skaffa 32gb för 300kr extra?

https://www.gskill.com/search?keywords=f4-3600c16d-16gtrs

https://www.gskill.com/product/165/299/1562662053/F4-3600C16D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

@Dyngsur: googla deras nr kom fram till att de har samma timings, är det då inte värt att skaffa 32gb för 300kr extra?

https://www.gskill.com/search?keywords=f4-3600c16d-16gtrs

https://www.gskill.com/product/165/299/1562662053/F4-3600C16D...

Fast de är inte samma, notera C:et i slutet på betäckningen på 2x16Gb minnena.

F4-3600C16D-16GTRS
F4-3600C16D-16GTRSC
F4-3600C16D-32GTRS
F4-3600C16D-32GTRSC

Vill du ha 2x16Gb med samma timings som de 2x8Gb du tittat på så vill du ha F4-3600C16D-32GTRS, dessa kostar 4519kr på CDON/ComputerSalg, vilket då är nästan 2000kr extra.

Edit: Det är vara det vanliga, Samsung-minnen i TRS-modulerna, Hynex-minnen i TRSC-modulerna.

Sen om det är värt det är helt beroende på vad du kommer göra med datorn och hur priskänslig du är...

Permalänk
Inaktiv

Jag är nyfiken hur du kom fram till valet av processor samt vilket grafikkort du tänkt para den med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

@Dyngsur: googla deras nr kom fram till att de har samma timings, är det då inte värt att skaffa 32gb för 300kr extra?

https://www.gskill.com/search?keywords=f4-3600c16d-16gtrs

https://www.gskill.com/product/165/299/1562662053/F4-3600C16D...

Du fick svar av en annan skribent, det var det jag skulle skriva med. Min rekommendation är ripjaws, 3600 cl 16-16-16-36, du kan klocka dem till 3800mts. Sen gällande CPU så bör dy lyssna på andra skribenter, skall du spela klarar du dig bra långt med en 3700x eller 3800x, AMD bräcker intel i de flesta scenarios, enda intel har varit eller brukar vinna på i vissa fall är cpu single score, men nyare spel använder sig mer och mer av fler kärnor och trådar så då räcker en 3700 alt 3800 gott för spel, ska du däremot som sagt spela sitta med 100 flikar uppe och strema samt rendera ja då kanske du har nytta utav en 3900 cpu..

Skrivet av filbunke:

Fast de är inte samma, notera C:et i slutet på betäckningen på 2x16Gb minnena.

F4-3600C16D-16GTRS
F4-3600C16D-16GTRSC
F4-3600C16D-32GTRS
F4-3600C16D-32GTRSC

Vill du ha 2x16Gb med samma timings som de 2x8Gb du tittat på så vill du ha F4-3600C16D-32GTRS, dessa kostar 4519kr på CDON/ComputerSalg, vilket då är nästan 2000kr extra.

Edit: Det är vara det vanliga, Samsung-minnen i TRS-modulerna, Hynex-minnen i TRSC-modulerna.

Sen om det är värt det är helt beroende på vad du kommer göra med datorn och hur priskänslig du är...

Det jag anser av de dyrare G.skill är att du betalar för RGB. men om jag uppfattat trådstartaren skall han allt i en liten dator därav miniatx, frågan är då kommer rgb'n synas? eller aja är man gjord av pengar why not ser dock ej anledningen eller resonemanget oavsett. sen ska du dessutom oca minnena o skaffa låg latency etc så kommer du behöva kylning då du kommer vara tvungen att både öka dram v, vsoc, vddp etc etc om du ska nå 3800 mhz med tighta timings då så vitt jag vet och fått reda på så anser de flesta x570 moderkort allt över 3200 mhz som oc, vilket är sanning med modifikation etc etc.

För att summera, SPAR dina pengar köp en 3700 alt 3800, satsta på minnen med samma prestanda utan RBG vilket blir billigare lägg pengarna på GFX kort och kylning sen kommer du kunna ha spela o ha kul imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag är nyfiken hur du kom fram till valet av processor samt vilket grafikkort du tänkt para den med

blir intressant o se om han kan ha ett GFX som är 30 cm långt i ett litet case, sen säger jag stackars temps på de GFX kortet om han ej har ordentlig kylning desamma gäller med 3900 cpu då de både kräver mer Amps och watt samt går varmare än de andra processorna ex 3600/3700/3800 och åter igen skall personen bara spela så kommer han inte ens kunna nyttja 3900 processorns fulla prestanda i spel då spelen inte använder så många kärnor eller trådar.

känns som trådskaparen stirrat sig blind på benchmarks och tror att den prestandan kommer göra att spelen får 200 fps mer

Permalänk
Medlem

Jag har redan köpt processorn och jag är nöjd med den, chasit jag kommer att använda är phantecs shift x som jag har modat för att ge bättre luft flöde, kommer att använda mig av nzxt's nya z73 aio, grafik kortet jag kommer att använda är min nuvarande 1080 fram tills att 3000serien blir utsläpt i sommar och kommer antagligen att köpa en hybrid cooler men en 120 rad, tanken med dena tråd var att få upplysningar om 3950x och ram till den jag är väldigt fäst av g.skills trident z royals då dem ser väldigt snygga ut, och undrade ifall jag behövde skaffa högre än 3600mhz då ryzen är kända för att prestera bättre beroende på ram. Ifall ni har rekomendationer på ram eller annat ge gärna en länk så jag kan kika på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

@Mayhem SWE: har mätt i chasit och den ska passa

Du har även tagit hänsyn till höjden på SO-DIMM.2 kortet? Verkar vara typ på millimetern huruvida den får plats eller inte om man jämför de mått jag hittade på kortet med chassits officiella spec på maxhöjd för processorkylaren.

Men återigen, varför överhuvudtaget blåsa en tusenlapp extra på Impact över vanliga Strix? Som jag ser det skiljer det i bästa fall bara typ två funktioner man möjligen kan ha intresse av som vanlig användare, optisk ljudutgång och intern USB-C header.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Första 32gb du länka är inte b-die så dem vill du inte ha. Dem andra är b-die. Du vill kunna köra dram calc fast eller safe timings för att få upp fpset.. gör stor skillnad i multiplayer spel som BFV. 3600 MHz är fullt tillräckligt.. det är timings du ska ha ned.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eosp:

hej jag tänkte bygga en mini-itx dator med 3950x i en ROG Crosshair VIII Impact och undrade vilken ram som jag borde köpa till den, jag gillar g.skill's royals och skulle vilja köpa någon av dem men undrade av vilken hastighet samt ifall det räcker med 16gb eller ifall man skaffa mer kommer primärt bara spela på datorn.

Off Topic.
3950x i ett Mini ITX låter varmt.
Har du klurat ut kylningen, antar att det är vatten som gäller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Off Topic.
3950x i ett Mini ITX låter varmt.
Har du klurat ut kylningen, antar att det är vatten som gäller?

Ska använda en nzxt kraken z73 en 360 rad och ska byta ut fläktarna till Noctua NF-A12x15, det enda jag funderar på är ifall jag ska använda de som intake eller exaust

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

Ska använda en nzxt kraken z73 en 360 rad och ska byta ut fläktarna till Noctua NF-A12x15, det enda jag funderar på är ifall jag ska använda de som intake eller exaust

Skickades från m.sweclockers.com

vilket grafikkort skall du ha? antar du antagligen kommer vilja köra med ett blowback kort för att hålla nere tempsen. Alla komponenter kommer alstra värme och jag tror att du kommer få problem med att klocka minnena både i latency o hastighet då de kommer gå varma i det lilla chassit. Men de kommer säkert funka att köra iaf med en xmp profil men ska du trycka upp dem i 3800 mhz med cl 15 eller 14 så kommer du vara tvungen att ge mer volt. mina minnen ligger i 3800 mhz med cl15 och extremt tighta timings vilket gör att aida score ligger på 62,4-62,7 ns ja gör dram benchen på 107 sec. med 1.45 dram volt. vilket inte är mycket, men de kluriga nu är att få dem stabila i cl 14

Permalänk
Medlem

@Dyngsur: tänkte skaffa mig en hybrid när rtx 3000serien kommer ut, eller så vattenkyler jag den själv men 120 rad

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eosp:

@Dyngsur: tänkte skaffa mig en hybrid när rtx 3000serien kommer ut, eller så vattenkyler jag den själv men 120 rad

okej okej, ja de kan man göra. Men de är väl ett tag tills de korten släpps sen kommer väl alla första kort som blowback så de lär väl ta ett tag innan du får tag i ett sådant kort. hade de inte varit smartare nu att bygga en custom loop? tänkte på hur du kommer få plats med 2 st större radiatorer sen måste du har fläktar för minnen och moderkortet, du kommer förmodligen vara tvungen att montera en 40 mm fläkt på vram etc men va vet jag. du lär ju märka hur allt funkar sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

okej okej, ja de kan man göra. Men de är väl ett tag tills de korten släpps sen kommer väl alla första kort som blowback så de lär väl ta ett tag innan du får tag i ett sådant kort. hade de inte varit smartare nu att bygga en custom loop? tänkte på hur du kommer få plats med 2 st större radiatorer sen måste du har fläktar för minnen och moderkortet, du kommer förmodligen vara tvungen att montera en 40 mm fläkt på vram etc men va vet jag. du lär ju märka hur allt funkar sen!

3000 serien ska komma till sommaren vad jag hört, gillar skärmen som är z73 kan se cpu&gpu tempraturer direkt på den, ha custom loggor mm. Men har funderat på att göra en egen loop med en monoblock och sen ansluta grafikkortet när jag skaffar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Eosp: Ja som sagt det är bara att prova dig fram, kör på de du vill köra på. Jag tycker du skall köra de du tänkt även om det enligt mig blir lite overkill med allt samt du betalar typ hälften av kostnaden för minnen just pga RGB, sen har du nu köpt en jätte fin processor vilket kommer hålla länge, men om du kollar benchmarks,etc så ser du att den är snabbare i multicore användning men i single score inte så mycket. Du skulle spela spel mer än rendering etc så du kunde sparat lite pengar enligt mig och satsat på andra saker.

Men kör på och testa dig fram! de enda ja kan skulle hoppat är chassit, det är ganska stort men enligt mig trångt och du kommer ha högre temps än en corsair obsidian 500d etc. vilket ja själv använder sedan vill du ha rgb på minnena vilket ja inte ens vet om du kan nyttja dvs om du ens ser minnena i chassit men annars verkar du valt okej komponenter.

Jag själv har bytt fram och tillbaka bland olika komponenter, jag håller på med OC och prestanda och ASUS bios etc är enligt mig skit bokstavligen! De har massa dolda inställningar etc medans Gigabyte verkar ha låst upp de mesta som man är vettigt.

Permalänk