Permalänk
Rekordmedlem

Ethernet behövs om du ska kunna bygga ett bra wifinät för du måste ju ansluta accesspunkterna bså även om man tramsar med wifi så måste man ha kabelnät i grunden om man söker prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kul att höra hur alla har kopplat det hemma, nu längtar man ännu mer efter att göra något likande själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till allt som har ett nätverkssuttag. Och som torkstreck i källaren.

Enklare, stabilare, snabbare. Trådlöst är tillräckligt nog med extra besvär att administrera i de fall det faktiskt är helt nödvändigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Trådat till allt som ska ha hög bandbredd/låg latens/hög driftsäkerhet/känslig data. Allt annat kan likväl gå på Wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, enda jag kör trådlöst är sånt som inte går att köra via kabel.

Permalänk
Medlem

Trådat till dator och skrivare, av alla saker. Skrivaren har ju Wifi, men ibland när den "sover" så vaknar den inte som den ska...bättre med kabel.

Trådlöst 5GHz wifi till nästan allt annat, har mycket störningar från grannar här så 2.4ghz är helt knas. 6 telefoner, 2 plattor, wii, wii u, switch, 4 laptopar, öh...fan vad grejer...allt är inte på samtidigt. Kör ethernet till nån gratis-tv-box också, som hyresvärden bjuder på. (SVT, typ). Och så kör jag ethernet till TVn, men det räknar jag inte, den har ju lite dlna och skit men kan inte komma ihåg när jag använde det sist. Typ 2012. Men den är iaf inkopplad...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

@Bellerefon: det var rejält med kameror! Sitter garage/förråd ihop med hus eller hur har du dragit kablarna dit?

Ontopic:
Dragit några hundra meter kabel, mycket utomhus med, separata byggnader.
Förbundet med nätverkskabel nergrävd med pem-slang som skydd.
Bland annat 40 meter kabel till en stolpe med kamera och belysning tänd via app/google home.

Offtopic:
Inte bosatt i storstad, större yta att täcka in, blir plötsligt väldigt enkelt med rimligt prissatta kameror av bra kvalitet.
https://youtu.be/q2rmXLg1p-c?t=197
Midnatt, månfritt och enda belysningen överhuvudtaget är från kamerans fyra IR-leds.
Avstånd till respektive bil är drygt 15-20meter, 20 meter till katt och den mus som försöker smita iväg där.

Lite mer action..
https://youtu.be/q2rmXLg1p-c?t=668

NVR boxen har 10TB i lagring, 1x2TB och 1x8TB ger mig vintertid drygt 80 dagar av dygnetrunt inspelning..

Skrivet av sljdhl:

Kul att höra hur alla har kopplat det hemma, nu längtar man ännu mer efter att göra något likande själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du bygga nytt, eller bygga om hade jag absolut rekommenderat att du även ser till att ha nätverksanslutning till stolpar/garagehörn och liknande utomhus där du kan tänkas vilja ha kamera, finns bra kameror POE matade idag, men att bara ha ett nätverksuttag och driva en kamera med 12v är något helt annat än trådlöst i stabilitet.

Inte för att det nödvändigtvis är en nödvändighet, men med tanke på hur det ser ut idag med nattliga hembesök så skadar det inte att i framtiden ha möjligheten enkelt.

Är man likt en annan en natt-människa är det väldigt trevligt att ha en av skärmarna vid datorn till övervakningssystemet, oljud, smällar vet du direkt om det är relevant, och folk på besök syns direkt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Alla fasta enheter. De som inte flyttas rynt. Lämnar mer Airspace till de som behöver trådlöst.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

En stor anledning att ha två uttag i varje rum är IPTV.
I många fall så måste IPTV köras på en egen kabel.
Har man dubbla uttag så blir detta aldrig något problem.

Körde powerline adapters till min IPTV innan vi fick en uppgraderad låda med inbyggt wi-fi, fungerade suveränt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.