Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

SK Hynix dementerar AMD "Big Navi"-läcka

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

SK Hynix dementerar AMD "Big Navi"-läcka

Uppgifterna om läckta specifikationer för AMD "Big Navi" är falska enligt läckans påstådda källa, minnestillverkaren SK Hynix.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Ökar nog trovärdigheten att de ens bryr sig om att kommentera... Skeptisk ändå dock...

Skickades från m.sweclockers.com

System: 3700X, Vega 56, 16 GB, 2TB NVME
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech Pro Wireless - Eizo Foris 120 Hz - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jan 2003

Så ni säger att det kan vara MER än 24GB minne?

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av skewgen:

Ökar nog trovärdigheten att de ens bryr sig om att kommentera... Skeptisk ändå dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Tvärtom, gissar att någon sprider sitt önsketänkande som tilltalar fans av märket som fake news. Och artiklar citerar artiklar vilket 'verifierar' fake news. Händer varje gång en produkt väntas som tillverkaren inte avslöjar något om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Apr 2006

Oavsett så gissar jag på att 2080TI-killer ej kommer ha dessa specs utan troligen något färre units och antingen DDR6 eller runt 16GB HBM2E. Om denna släpps kommer den nog vara ~15k medan en lättare variant som ändå slår 2080TI släpps för runt 7-10k

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Sep 2004

"Når marknaden" i och med nya konsolerna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Asså... det känns ju inte direkt förvånansvärt? Specifikationerna var ju lite väl tilltagna för att kännas helt realistiska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Det enda vi kan vara säkra på är att de inte kommer kalla den 5950XT iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume
Registrerad
Jul 2001

Ingenstans i Hynix uttalande används orden "fake news", man använder däremot misleading och incorrect.
Skall man rapportera officiella uttalanden så skall man göra det korrekt och inte "skruva" till det för mer effekt.

Användning av frasen fake news är ett oskick, det används för att försöka tysta andras åsikter och föringa.
Just nu räcker det med kasta ur sig fake news utan att på något sätt utveckla eller förklara sig, folk är för blasé för att bry sig.

Detta hade dock inget med nyheten att göra som onekligen verkar vara inkorrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

/havoc

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@havoc: SK Hynix verkar uppdaterat pressmeddelandet, när nyheten skrevs stod det faktiskt "fake news" i rubriken. Sannolikt har de fått negativ återkoppling om användningen av begreppet fake news och därför formulerat om texten. Där det nu står "misleading" stod det ursprungligen fake news.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Aug 2005

Kalla den för "big Navi" är en underdrift. Med dom specsen borde den kallas för "absolut unit Navi"

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av loevet:

@havoc: SK Hynix verkar uppdaterat pressmeddelandet, när nyheten skrevs stod det faktiskt "fake news" i rubriken. Sannolikt har de fått negativ återkoppling om användningen av begreppet fake news och därför formulerat om texten. Där det nu står "misleading" stod det ursprungligen fake news.

Detta kan jag också intyga om, det stod faktiskt fake news!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av loevet:

@havoc: SK Hynix verkar uppdaterat pressmeddelandet, när nyheten skrevs stod det faktiskt "fake news" i rubriken. Sannolikt har de fått negativ återkoppling om användningen av begreppet fake news och därför formulerat om texten. Där det nu står "misleading" stod det ursprungligen fake news.

Då får jag givetvis be om ursäkt och tråkigt nog konstatera att det var korrekt rapporterat (vilket givevis är riktat mot Hynix och inte er).

Skickades från m.sweclockers.com

/havoc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Det var uppenbart att det var fejk om man kollade på namnet. 5950XT har adopterats av media och andra som ett namn för Big Navi. Problemet är dock att ett sådant namn (eller kodnamn för det) inte existerar. Ursprungskällan för det var ju att en återförsäljare (inte sapphire själva) hade registrerat alla möjliga namn som någonsin kunde existera i 5000 serien, där 5950XT råkade vara det högsta. Troll tänker då att "WAOW BIG NERVI MÅSTE VARA 5950XT" och hittar på en massa fejkade specs.

Oh.. oh no... you misunderstood.

Skrivet av havoc:

Ingenstans i Hynix uttalande används orden "fake news", man använder däremot misleading och incorrect.
Skall man rapportera officiella uttalanden så skall man göra det korrekt och inte "skruva" till det för mer effekt.

Användning av frasen fake news är ett oskick, det används för att försöka tysta andras åsikter och föringa.
Just nu räcker det med kasta ur sig fake news utan att på något sätt utveckla eller förklara sig, folk är för blasé för att bry sig.

Detta hade dock inget med nyheten att göra som onekligen verkar vara inkorrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade ett fönster uppe fortfarande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Radolov:

Det var uppenbart att det var fejk om man kollade på namnet. 5950XT har adopterats av media och andra som ett namn för Big Navi. Problemet är dock att ett sådant namn (eller kodnamn för det) inte existerar. Ursprungskällan för det var ju att en återförsäljare (inte sapphire själva) hade registrerat alla möjliga namn som någonsin kunde existera i 5000 serien, där 5950XT råkade vara det högsta. Troll tänker då att "WAOW BIG NERVI MÅSTE VARA 5950XT" och hittar på en massa fejkade specs.

Alltså, så vitt jag såg så stod det aldrig RX 5950 XT i läckan! Det var något andra fyllde i... Och oavsett om det kommer komma ett kort med namnet 5950XT eller inte, så är det fortfarande rätt osannolikt att ett kort som troligen är för enterprise/datacenter iom 24GB HBM2 minne följer samma namn som en "gamer-serie".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså, så vitt jag såg så stod det aldrig RX 5950 XT i läckan! Det var något andra fyllde i... Och oavsett om det kommer komma ett kort med namnet 5950XT eller inte, så är det fortfarande rätt osannolikt att ett kort som troligen är för enterprise/datacenter iom 24GB HBM2 minne följer samma namn som en "gamer-serie".

Det stod i "läckan" och snubben raderade sitt konto. Resten håller jag redan nämnt i mitt första inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Radolov:

Det stod i "läckan" och snubben raderade sitt konto. Resten håller jag redan nämnt i mitt första inlägg.

Tydligen blind! Dubbelkollade till och med två gånger extra innan jag skrev Nu ser jag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Tycker ändå inte detta är jättekonstigt med tanke på bandbredd vs compute yta låter helt galet om man jämför med tidigare iterationer av AMDs graffikkort.

Gjorde ett diagram som visar vad jag tror är mest realistiskt:

Nedre raden kretsar är baserade på kretsbilder och mått folk har tagit.

Jag gissar hastigheten på HBM utifrån vad uppskalning/avskalning borde behöva, "mega vega" (arcturus) ska prestera ca 67% bättre i inference vilket kan komma behöva en linjär ökning i bandbredd. Gjorde ungefär samma med "big navi" där 80CU borde dra mindre än dubbla bandbredden av Navi 10, båda två borde då hamna runt 3.2Gbps vilket jag tycker låter ganska troligt för HVM.

Mängden minne är jag ganska osäker på, en 56CU krets skulle troligen köra 16GB 18Gbps GDDR6 (256 bit) för en ökning i både bandbredd och kapacitet över Navi 10, med "big navi" skulle det potentiellt räcka med 24GB för att skilja konsument kort från pro marknaden.

En respin av Navi 10 borde ha snabbare och smalare GDDR6 (12GB 192 bit @ 18Gbps), och Arcturus skulle kunna köra 48-64GB om AMD verkligen vill flexa e-penis mot Nvidia.

Potentiellt kan Navi 14 försvinna helt i framtiden om ryktet att AMD ska släppa en APU med 24 CUs stämmer, då kommer dom ha 3 gpu-kretsar (räknar inte APUer) med RDNA2 varav den som är respin borde kunna roteras 45 grader som Navi 14 för mindre kreskort.

Ok, nu har jag ventilerat ut alla spekulationer jag har haft om Navi dom senaste veckorna, ursäktar i efterskott över wall of text

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Jag tror flera av specifikationerna är korrekta (CU’s, shaders, ROP) men kanske något ang. Säg minnesmängd kan skilja sig mot släppt version.

Så ”misleading” betyder inte att allt är fel utan kanske något av specarna som rör minnet.

Ser verkligen fram mot detta kort. NVidia får gärna släppa ett kort som är dubbelt så snabbt men det kommer inte vara billigt. Jag skulle kunna betala 10000 för detta kort om de håller de viktigaste prestandaparametrarna.