Conky - Hämta färger från Xresources?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

@llxt: Dock så märkte jag att den dödar alla andra conky skript som jag kör med när jag kör pywal.

edit: men det kanske inte har att göra med dessa skript

öh, den dödar ALLA conky-script haha, visste inte att du kör andra conky-script. Då får du döda den/de specifika conky-scripten som ska uppdateras.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

@eXpander_: Nu fungerar det
Visade sig att jag körde

sudo /home/master/conky/test2/conky_background_process.sh &

när jag igentligen skulle kört

home/master/conky/test2/conky_background_process.sh &

haha my bad

Tack så hemskt mycket för alla hjälp
Du borde slänga upp den på github. Finns nog fler som vill köra med något liknande

http://3.bp.blogspot.com/-9zaanRacyKw/TjNmk9pqZpI/AAAAAAAAABQ/Vzs0TuieBhA/s1600/I-love-you.jpg

Inga problem, kanske slänger upp en på github som är mera mogen. Kul att det fungerar!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

@eXpander_: Då kanske man behöver ett skrips som kan köra flera conky skript åt gången?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

@eXpander_: Då kanske man behöver ett skrips som kan köra flera conky skript åt gången?

Jag uppdaterade conky_background_process.sh till det här:

#!/bin/sh while inotifywait -qqe modify $HOME/.cache/wal/colors.Xresources; do kill $(ps aux | grep 'conky_wal.conf' | awk '{print $2}') ; /home/alexsson/Downloads/Conky/start_conky.sh ; done

Då borde enbart conkyn vi arbetat med dödas... prova och se om detta fungerar bättre.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Jag uppdaterade conky_background_process.sh till det här:

#!/bin/sh while inotifywait -qqe modify $HOME/.cache/wal/colors.Xresources; do kill $(ps aux | grep 'conky_wal.conf' | awk '{print $2}') ; /home/alexsson/Downloads/Conky/start_conky.sh ; done

Då borde enbart conkyn vi arbetat med dödas... prova och se om detta fungerar bättre.

Den dödar fortfarande övriga conky skript

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Den dödar fortfarande övriga conky skript

Det borde inte vara möjligt, hur startar du övriga conkys?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det borde inte vara möjligt, hur startar du övriga conkys?

conky -c /home/master/conky/conky-right conky -c /home/master/conky/conky-top

edit: Det är alltså pywal som dödar övriga conky skript.

Om jag dödar conky_background_process.sh så kan jag köra pywal utan att mina skript dödas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

conky -c /home/master/conky/conky-right conky -c /home/master/conky/conky-top

edit: Det är alltså pywal som dödar övriga conky skript.

Om jag dödar conky_background_process.sh så kan jag köra pywal utan att mina skript dödas.

Det är inte pywal som dödar, utan conky_background_process.sh - scriptet när pywal ändras. Dubbelkolla att du verkligen kör den senaste conky_background_process.sh. Det fungerar hos mig när jag testar.

Iden att göra en conky som ändrar färg med pywal är intressant, tack för tipset. Något jag definitivt ska kika närmare på vid nästa conky-projekt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Iden att göra en conky som ändrar färg med pywal är intressant, tack för tipset. Något jag definitivt ska kika närmare på vid nästa conky-projekt.

Det tycker jag ansolut du ska göra Kommer du på något enklare eller smartare sätt att hantera detta så får du gärna posta det här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Det tycker jag ansolut du ska göra Kommer du på något enklare eller smartare sätt att hantera detta så får du gärna posta det här

Har redan påbörjat (nu när Corona härjar så är det ett ypperligt tillfälle att stanna hemma och Conka!). Tänkte skapa widgets som visar; MEM Usage, CPU Usage, Free space, Battery, CPU temp samt GPU temp. Här visar jag delar av conkyn som visar MEM och CPU Usage.

Det som är bra med denna script är att inget dödande av conkyn krävs, då conkyn refreshas automatiskt så fort conky-confen ändras. Rent tekniskt är det lua-koden som ändras, då all grafik är gjort i lua med Cairo Graphics. Dessutom använder jag senaste Conkyn som använder ett nytt format på konfigurationen.

Templatet av scripten kan dock användas för alla typer av Conky du vill köra, så borde vara lätt att anpassa till andra Conkys.

https://vimeo.com/396818789

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

@eXpander_: Ser riktigt bra ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

@eXpander_: Ser riktigt bra ut

Tack, men jag har hamnat i tillståndet, "Ska jag ha en cirkulär bakrund istället för en kvadratisk", "Ska jag göra linjerna tjockare", "äsch, jag gör om allting från början".

Det här kommer ta tid... men kul är det!

PS: Kom gärna själv med tips om du har något

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Tack, men jag har hamnat i tillståndet, "Ska jag ha en cirkulär bakrund istället för en kvadratisk", "Ska jag göra linjerna tjockare", "äsch, jag gör om allting från början".

Det här kommer ta tid... men kul är det!

PS: Kom gärna själv med tips om du har något

Men .. Du måste dela med dig av koden också , hihi

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Har redan påbörjat (nu när Corona härjar så är det ett ypperligt tillfälle att stanna hemma och Conka!). Tänkte skapa widgets som visar; MEM Usage, CPU Usage, Free space, Battery, CPU temp samt GPU temp. Här visar jag delar av conkyn som visar MEM och CPU Usage.

Det som är bra med denna script är att inget dödande av conkyn krävs, då conkyn refreshas automatiskt så fort conky-confen ändras. Rent tekniskt är det lua-koden som ändras, då all grafik är gjort i lua med Cairo Graphics. Dessutom använder jag senaste Conkyn som använder ett nytt format på konfigurationen.

Templatet av scripten kan dock användas för alla typer av Conky du vill köra, så borde vara lätt att anpassa till andra Conkys.

https://vimeo.com/396818789

Hämtar du färger på samma sätt nu eller har du tagit fram något nytt? Kan du dela med dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Hämtar du färger på samma sätt nu eller har du tagit fram något nytt? Kan du dela med dig?

Japp, det är på samma sätt, samma princip, förutom att jag inte dödar conky processer. Conky har en inbyggd funktion som refreshar sig själv när konfen ändras. Conky-versionen jag använder är 1.10.8.

Mitt script är baserad på existentiella lua-filer som triggas av Conkyn. Dessa lua-filer ändras så fort pywal ändrar färgkoderna. Då refreshas Conkyn. Man startar bara "start_conky.sh" och resten sköts automatiskt:

#start_conky.sh

#!/bin/sh ./refresh_conky.sh conky -c cpu.conf& conky -c ram.conf& while inotifywait -qqe modify $HOME/.cache/wal/colors.Xresources; do ./refresh_conky.sh ; done

#refresh_conky.sh

#!/bin/sh colors=`cat $HOME/.cache/wal/colors.Xresources | grep "*color" | tr -d "*:" | sed 's/ //g' | sed 's/#/="#/g' | sed ':a;N;$!ba;s/\n/"\n/g'` colors="${colors}\"" cat template/ram_template.lua | awk -v srch="COLORFIELD" -v repl="$colors" '{ sub(srch,repl,$0); print $0 }' > ram.lua cat template/cpu_template.lua | awk -v srch="COLORFIELD" -v repl="$colors" '{ sub(srch,repl,$0); print $0 }' > cpu.lua

Jag lovar jag lägger upp Conkyn på github när jag känner mig klar

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Jag lovar jag lägger upp Conkyn på github när jag känner mig klar

Strålande. Själv ska jag göra en lite nogrannare djupdykning över allt du lärt mig. Allt verkar fungera nu iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Strålande. Själv ska jag göra en lite nogrannare djupdykning över allt du lärt mig. Allt verkar fungera nu iaf.

Glad att det fungerar!

Har kommit längre och börjar faktiskt bli lite nöjd. Är nu klar med SSD, RAM och CPU widgets. Kvar är batteriet, CPU och GPU temp.

https://vimeo.com/397093947

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Sexigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Känns nästan som att vi borde skapa en egen conkytråd där vi kan dela med oss av Conkyscripts.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Känns nästan som att vi borde skapa en egen conkytråd där vi kan dela med oss av Conkyscripts.

Ja det hade varit trevligt