Datorn stängdes av och går inte sätta igång!

Permalänk
Medlem

Datorn stängdes av och går inte sätta igång!

Tjena!

Jag köpte och byggde ihop min nya dator för ca en månad sedan.

Specs:
[Processor]: AMD Ryzen 7 3700X
[Processor Cooling]: NZXT Kraken M22 120mm Liquid CPU Cooler
[Memory]: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB(2x8GB)
[Video Card]: Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6GB
[Motherboard]: ASUS PRIME X470-PRO
[Power Supply]: Corsair CX650M 650W
[Hard drive]: Seagate Barracuda HDD 2TB
[SSD]: Toshiba OCZ TR200 480GB

Här om dagen när jag satt och spelade så stängdes allting ner och jag fick upp en typisk Windows blue-screen där det stod något om en fil som skulle lagas. När datorn skulle startas om så startar fläktarna och RGB:n på datorkomponenterna, men varken skärmarna, tangentbordet eller någonting kopplat till datorn går igång.

Det första jag märkte var att datorn var tystare vid starten och jag började spekulera om hårddisken var paj, jag testade ny disk men ingenting. Då började jag fundera på om det var nätaggregatet som gått i sönder, o därmed inte kunde försörja alla datorns komponenter, jag testade med annat nätagg men fortfarande ingenting.

Om någon har en aning om vad det kan vara så skriv gärna, känns jävligt skumt att en helt ny dator ska sluta fungera från ingenstans speciellt när den har fungerat utmärkt den korta tiden jag har haft den.

Tack på förhand!

Permalänk

Har du testat att koppla skärmen direkt till moderkortet?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

3700x har inte integrerad grafik, testa köra med ett minne

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HeroiX: Testade att ta ut det ena RAM-minnet och bytte plats på det. Efter att ha testat båda på olika platser och även en åt gången så kom jag fram till att det ena hade gått i sönder.

Men är det med "integrerad grafik" något jag bör tänka på framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N00RDAHL:

@HeroiX: Testade att ta ut det ena RAM-minnet och bytte plats på det. Efter att ha testat båda på olika platser och även en åt gången så kom jag fram till att det ena hade gått i sönder.

Men är det med "integrerad grafik" något jag bör tänka på framöver?

Bra det löser sig 🙂 nja inte så viktigt enligt mig, det är en integrerad grafik krets i cpu'n, det vill säga att man får grafik / bild utan att ha ett dedikerat grafikkort installerat iprincip inga ryzen har det förutom "g" versionerna men de är inte heller i närheten av samma prestanda. Det kan vara skönt att ha om man är osäker om sitt grafikkort gått sönder och inte kan låna ett annat men sånt brukar alltid lösa sig på ett sätt eller annat. Så inget du behöver oroa dig över enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com