Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Plastskivor för att läsa in data, används det verkligen i datorer numera? Hur ligger det till bland SweClockers medlemmar?

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Aug 2005

Har en installerad som alltid har följt med vid uppgraderingar. Om jag använder den... Typ aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010

Började rippa DVDerna i vintras, så jo. Lite sent ute kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Använde en senast igår för att installera ett gammalt spel. Den är än så länge en 5.25" intern, men kommer att skaffa en extern ifall den rasar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Slängde min gamla DVD-brännare år 2015 eller så, sist jag använde var nog 2013 eller så till Windows 7 installation skulle jag gissa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Inte haft någon intern optisk läsare sedan 2013, äger dock en extern optisk läsare men den har inte använts på flera år så svarade nej på frågan.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Skaffade en BluRaybrännare för att kunna skapa hållbara och flyttbara backuper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Yep! Använder den inte så ofta men glad att jag har en. Ibland blir det något spel som inte finns tillgängligt digitalt, ibland en cd skiva med musik som heller inte finns tillgänglig på typ spotify eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Munkedal
Registrerad
Maj 2019

Givet att den finns kvar.
vågar man skriva att jag fortfarande ibland bränner musik cd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av swedishnightmare:

Givet att den finns kvar.
vågar man skriva att jag fortfarande ibland bränner musik cd

Haha, Jag är inte ensam!!

Tack @swedishnightmare

ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i7-6700K | Cooler Master Hyper 212 EVO | Sapphire Nitro+ RX 470 8Gb | 2x8GB Corsair Vengeance Pro3200 | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Crucial M500 250GB | Samsung 850 EVO 120GB | Acer XZ350CU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Jun 2010

Yes det sitter en i varje dator(3) men använder dem typ aldrig....sist var väl för två år sedan när jag skulle testa ett gammalt spel.

En jädra massa mer prylar nu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Hade under många år ingen alls. Men så köpte jag en makapär som kom med en liten cd-skiva. Var omöjligt att hitta drivrutiner på nätet. Köpte då en extern spelare på fyndhyllan hos NetonNet. Detta gjorde att jag började grotta ner mig i gamla rippade dvd-filmer jag hade liggandes i pärmar. Kalas så kunde med gott samvete slänga och få plats för annat jox. Det senaste året har den dock bara samlat damm. Men kanske kan vara bra att ha så den får vara kvar ett tag till

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Har ingen i senaste datorbygget, men vi behov så finns det äldre datorer som kan läsa eller skriva skivor.

Använder det en del i retro-burkarna, men för det mesta går det smidigare att dra saker över nätverket istället.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Har en extern liggande i fall att, men det är extremt sällan den kommer fram.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Absolut, man har ju en del nostalgiska spel m.m. som kräver detta. Däremot blir det snart att gå över till en extern då jag kommer köpa ett meshify case som det ser ut för att slippa ha en lucka i fronten och ventiler på sidorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Har inte använt en optisk skivläsare på typ 4-5 år tror jag, så svarade nej på frågan

Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/MSI RTX 2080 Super/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/G602/Arctis 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ghost Town
Registrerad
Dec 2014

Använder dvd spelare till gamla spel/film när man inte orkar starta tvn
DvD spelaren åker ut den dagen jag hittar ett chassi jag blir såld på, tills dess lär jag köra med mina gamla.

Corsair 800D | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 920| | RAM:Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz | GPU: Asus Strix GTX 1080Ti | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud: Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Har en men använder den väldigt sällan, nära nog det enda den använts till de senaste åren är att läsa mina gamla ps2-spel när jag kör dem via emulator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Har inte använt en skiva på väldigt, väldigt länge. Har ingen optisk läsare i datorn, men funderar på att bygga in en extern läsare i skrivbordet så att jag kan rippa in 3 lådor DVD filmer som ligger i förrådet. Om det ens känns lönt....

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Inte använt det på närmare 10 år.

Ryzen 3700X | 16GB Ram @ 3800 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2007

Absolut, brände en skiva för någon vecka sedan

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G900, Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Oj vad det känns gammalt med optisk media

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Har två gamla jag använder att föra över gamla retro spel med, när ni säger det har jag faktiskt inte använt dem till någonting annat de senaste tio åren...

Edit, jo jag har faktiskt bränt ett par plattor jag skulle skicka när jag tänker efter..

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Aug 2008

Självklart!

Jag både läser, skriver och processar plastdiskar i alla dess former: CD, DVD, Blu-ray, SACD osv. Stor musik- och filmnörd sedan barnsben och det visar inga tecken på att sakta ned - tvärtom.

Har väl ett tiotal optiska läsare i olika varianter, mestadels externa DVD och Blu-ray för att rippa filmer, men även ett par gamla Plextor CD-brännare i magnifikt plåtchassi modell gammal, extern SCSI. Toppen att rippa musik med.

Köper det mesta på fysisk skiva om möjligt, även om det blivit betydligt svårare de senaste åren. Dels för att jag gillar skivor, dels för att det är skönt att ha en fysisk backup om nånting skulle gå helt åt skogen.

Utöver film och musik är jag stor spelnörd också, och har hyllkilometrar med gamla spel på CD och DVD. Det är något speciellt med spel i stora fina boxar, helt klart.

Fractal Meshify-C, Aorus Z370 Gaming 7, i7-8700K + be Quiet! Dark Rock Pro 4, 64GB G-Skill TridentZ 3600MHz, ASUS Strix RTX 2080 Ti OC, Samsung 960 Pro 1TB NVMe + 2x Samsung 850 EVO 2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Har faktiskt alldeles nyligen monterat en intern BD-brännare som klarar M-Disc i min server, för att kunna göra rejält arkivbeständig backup (på exempelvis foton).

När det gäller övriga datorer i hemmet så har jag länge haft ett par externa usb-enheter för optisk media, men det är extremt sällan de brukas.

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Det var väl kanske 10 år sen sist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Nej och har nog inte ens haft ett chassi de senaste 5 åren som haft plats för något så pass onödigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Sista optiska läsaren som jag har kvar är i min gamla HTPC som samlar damm.

Bluray-spelare, har stått i senaste 5 åren, prylarna är säkert 10 år gamla.

Finns för övrigt ingen plats för en sådan i chassit heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag har en DVD-brännare men länge sen jag använde den sist. Senast jag brände en DVD eller CD var nog för 8-9 år sen men efter det har jag väl använt den till att installera ett par spel. Sen använder jag den för att se musik-DVDn då jag föredrar datorljudet framom det tv-ljud jag har men det var länge sen sist nu. Men kommer nog att behålla den länge än.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Köpte en extern för några år sen för att kunna rippa några CD-skivor jag köpte i Japan.

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix 3000/15 @ 3733/16
| EVGA 2070 Black | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10