Samsung U28R550 28 tum 4K IPS datorskärm

Permalänk
Medlem

Samsung U28R550 28 tum 4K IPS datorskärm

Har funderat lite på att uppgradera skärmen till 4K IPS och runt 27 tum. Spelar inte utan vill ha en skärm som är bra att visa text på (programmering i Linux) samt för visning av 4K video. Prisspann upp till ungefär 5000 kr.

Hittade denna som är 28 tum och kostar ca 4000 kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5278050
https://pcmonitors.info/samsung/samsung-u28r550-28-inch-4k-uh...

Hittar inte jättemycket info om skärmen och tänkte höra om någon har testat den eller vet om den är bra?
Ser intressant ut för mina användningsområden när jag kollar denna video: https://www.youtube.com/watch?v=RM_lQSVNVzQ

Permalänk
Föredetting

Jag köpte nyligen en LG 32UK550, är relativt nöjd med den. Skulle nog inte rekommendera den till krävande foto-/videojobb, men för lite casual filmtittande och kontorsarbete är den rätt fin. 4K på 27-28" blir lite litet, ger inte mycket att gå upp från 1440P i den storleksklassen.

Annars, Amazon.de har ofta jäkligt bra deals på speciellt Samsungskärmar som kommer och går.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag köpte nyligen en LG 32UK550, är relativt nöjd med den. Skulle nog inte rekommendera den till krävande foto-/videojobb, men för lite casual filmtittande och kontorsarbete är den rätt fin. 4K på 27-28" blir lite litet, ger inte mycket att gå upp från 1440P i den storleksklassen.

Annars, Amazon.de har ofta jäkligt bra deals på speciellt Samsungskärmar som kommer och går.

Hoppsan, modellen heter Samsung U28R550.
Skrev fel i rubriken, fixar det.

Jag är inte orolig att 28 tum blir för litet för 4K. Jag är ute efter att pixlarna inte ska synas och i KDE Plasma skrivbordsmiljö på Linux som jag använder kan jag skala gränssnittet och fonterna ganska fritt. Vill ha textrendering med kantutjämning utan att man ser pixlarna. Kör 1920x1080 på 14-tum på min laptop (Lenovo T450s med IPS-skärm) och tycker pixeltätheten är lagom. 4K på 28 tum ger samma pixeltäthet och större skärmyta. Jag vill ha en större skärm med minst lika hög pixeltäthet som min laptop så med 4K upplösning vill jag inte gå över 28 tum i storlek. På min stationära har jag 24 tum och 1920x1080 och tycker det är för pixligt. Skulle jag gå upp till 1440p och 27 tum blir upplevelsen ungefär lika dålig känner jag. 32 tum och 4K kanske funkar men behöver inte så stor skärm. LG har ju 27-tums skärmar också så det är ett möjligt alternativ.

Har kikat lite på LG 27UL650 som alternativ. Kostar lika mycket som Samsung U28R550.

Tack för tipset om Amazon.de! Hittar inte skärmen där just nu men den kanske kommer. Det är en ganska ny modell.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ronnylov: Jag kör 5K på 27 tum och tycker det är excellent. Hade gärna haft 8K för att helt slippa synliga pixelstrukturer. Men vi är inte helt där ännu.

Har du enligt egen beskrivning en fungerande skalning i OS så kör på. Skärmar av den här sorten brukar inte vara problematiska när kraven är ganska allmänna.

Permalänk
Medlem

Tog lite tid innan jag köpte skärmen men idag kom den på posten (beställde från inet). Skärmen är bra så här långt. Aningen ljusstark, fick ställa ner brightess till 6% och kontrast satte jag runt 30. Antireflexbehandlingen kunde vara bättre (betydligt sämre än min gamla Eizo). Foten funkar bra men enda justering är att tilta vinkeln en aning.

Satte skalning till 175% i KDE plasma. 150% funkar också men då skärmen är så pass stor blir det lätt att man sitter lite längre ifrån den. Har inte testat Freesync men 4K video i 60 fps flöt på fint. Jag spelar nästan inte alls.