Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Trasiga minnen eller trasigt moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Trasiga minnen eller trasigt moderkort?

Hejsan.

Jag har en dator med följande specifikationer:
CPU: Intel i7 4790K 4,00Ghz
GRafikkort: ASUS Geforce GTX 1060 6 GB
Moderkort: Asus Z97A-pro gamer
RAM: Corsair Vengeance 4x8GB
Nätagg: Corsair AX750
Chassi: NZXT H2
BootSSD:Intel 240 GB
CPU-Kylare: Noctua NH-12

Processor och moderkort är cirka 5 år gamla, minnena är köpta i december 2018,

Datorn brukar stå på dygnet runt (stänger endast av skärmen). Idag när jag kom hem från jobbet och slog på
skärmen blev det ingen bild på skärmen och tangenbordet (RGB-tb) blinkade i alla möjliga färger istället för
att lysa orange. Jag försökte starta om datorn men bilden förblev svart samt att DRAM_Led:n på moderkortet
blinkade rött.

Jag stängde av datorn helt (med strömbrytaren) och började plocka ut en minnessticka i taget och sedan försöka starta datorn. Först när det endast återstod en sticka (på plats DIMM_A1) så startade datorn (fortfarande ingen bild förrän Windows hade startat). Vid de föregående startförsöken startade datorn upp i några sekunder innan den startade om sig.

Jag provade sedan de minnesstickor jag plockat ut en åt gången på minnesplatser (den fungerade minnesmodulen
satt fortfarande kvar på i sin plats) men datorn ville inte starta nu heller.

Frågan till er är då om det är moderkortet som havererat eller om det är minnena?

Just nu fungerar det bra med den ensamma stickan.

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 7 64bit Ult | CPU: Intel i7 4790K 4,00Ghz | GPU: ASUS Geforce GTX 1060 6 GB| MB: Asus Z97A-pro gamer |
| RAM: Corsair Vengeance 4x8GB | PSU: Corsair AX750 | Chassi: NZXT H2 |
SSD: Intel 240 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-12* |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Frågan till er är då om det är moderkortet som havererat eller om det är minnena?

För att utesluta vilket, behövs att man kan testa stickorna på ett annat moderkort som man vet garanterat fungerar, alternativt testa med andra stickor (som man också vet garanterat fungerar) på moderkortet.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Jag provade sedan de minnesstickor jag plockat ut en åt gången på minnesplatser (den fungerade minnesmodulen
satt fortfarande kvar på i sin plats) men datorn ville inte starta nu heller.

Vad händer när du provar den fungerande stickan i de andra platserna?

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Belzader:

För att utesluta vilket, behövs att man kan testa stickorna på ett annat moderkort som man vet garanterat fungerar, alternativt testa med andra stickor (som man också vet garanterat fungerar) på moderkortet.

Hmm, ska se om jag har kvar de gamla minnena jag hade innan.

Skrivet av Andreaz1:

Jag har inte testat det än, ville inte testa när jag väl fått igång den igår. Ska testa imorgon då jag är ledig hela dagen.

Tack för svar också.

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 7 64bit Ult | CPU: Intel i7 4790K 4,00Ghz | GPU: ASUS Geforce GTX 1060 6 GB| MB: Asus Z97A-pro gamer |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Funkade bra med de gamla minnena så det utesluter moderkortet.

Il Drago Ruggente

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

Funkade bra med de gamla minnena så det utesluter moderkortet.

Då kommer det roliga jobbet med att testa stickorna en & en, för att utesluta vilken/vilka det är fel på.

Värt att tänka på:
Är att Corsair har begränsad livstids* garanti på många av sina RAM, dock så om de är äldre än 3 år, så måste reklamation ske direkt till Corsair och kvitto krävs, dessutom så får man själva betala frakten till dem (skickas till Holland).

Inet är dock så pass sjysta att de kan sköta reklamationen till Corsair åt en om de är köpta där.

(* Begränsad livstids garanti betyder så länge de fortfarande tillverkas, dock så brukar man bli erbjuden ersättnings produkt om de har tagits bort ur sortimentet i förtid av någon anledning).

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Andreaz1:

Corsair 1x8 GB = datorn start om stickan sitter i DIMM_A1 och i DIMM_A2, inte om den sitter DIMM_B1 eller DIMM_B2.
Corsair 2x4 GB XMS (gamla minnena) = datorn startar om de sitter A1+B1 och A2+B2 men endast ena stickan hittas.
Corsair 2x4 GB XMS startar om de sitter i A1+B2 och båda stickorna hittas.

Skrivet av Belzader:

Då kommer det roliga jobbet med att testa stickorna en & en, för att utesluta vilken/vilka det är fel på.

Värt att tänka på:
Är att Corsair har begränsad livstids* garanti på många av sina RAM, dock så om de är äldre än 3 år, så måste reklamation ske direkt till Corsair och kvitto krävs, dessutom så får man själva betala frakten till dem (skickas till Holland).

Inet är dock så pass sjysta att de kan sköta reklamationen till Corsair åt en om de är köpta där.

(* Begränsad livstids garanti betyder så länge de fortfarande tillverkas, dock så brukar man bli erbjuden ersättnings produkt om de har tagits bort ur sortimentet i förtid av någon anledning).

Som sagt så har jag redan testat Alla fyra stickor och endast en av dem fungerar.
Minnena är köpta på Proshop så de kommer att skickas tillbaka dit.

Är kanske inte helt omöjligt att även MK är något defekt men vi får se. Iofs har jag funderat på
att uppgradera så det kan blir så oavsett.

Il Drago Ruggente