VHS till dator - Får bara svart/vit bild

Permalänk
Medlem

VHS till dator - Får bara svart/vit bild

Finns ett par andra trådar men jag har inte sett att någon har just mitt problem. Försöker som sagt att få över gamla VHS band samt att jag har ett par video 8 band också. Först ut så försöker jag tackla VHS banden.

Problemet jag har med den usb capture kortet jag har är att det kommer bara upp i svart/vitt. Någon kanske har en aning om varför det händer eller en fingervisning ifall det är någon komponent eller sladd som kan fela. Får som sagt bild och kan spela in med den programvaran som jag fick med. Ända som jag har köpt nytt är usb capture kortet resterande saker fanns hemma.

Sakerna jag har är följande:

Exempel video - https://youtu.be/iWMQ1akQCYE (Japp det är mig de ska skvätta vatten på)

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du har någon vaj kopplat så att färginformationen försvinner.

I en "komposit" videosignal så ligger färginformationen "kodad ovanpå" själva den svartvita signalen, medan om man kör med S-video så är färginformationen separat. S-video med seperat färginformation ger i teorin bättre kvalitet, men för en VHS-källa spelar det kanske inte så jättestor roll, eftersom på VHS så är signalen ändå komposit från början ändå. (Om man inte har S-VHS, vilket du inte har om du inte vet att du har det.)

Du måste ha alla enheter i kedjan korrekt inställda på rätt läge. Om du ska använda S-video så ska Videobandspelaren vara inställd på att skicka ut en s-videosignal, du ska använda s-video-kablage (plus ljud så klart), och du ska ha S-video valt som färgläge på själva capturekortet (väljer du någonstans i capture-inställningarna)

Så fort du har rätt färgsystem på alla komponenter i kedjan så bör färgen börja funka.

(Jag visste väl att jag skulle lära mig något genom att pilla på morsans VHS-bandspelare när jag var litet barn på 80-talet...)

Permalänk
Medlem

Hur försöker du koppla? Din VHS-spelare är antagligen inte s-videokompatibel (eller inte inställd på att plutta ut s-video) och det är därför du får en svart/vit bild.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Kastade ett snabbt öga på manualen, verkar inte som att det finns S-Video-stöd i din videobandspelare över huvud taget. Ge upp att försöka använda s-video-kabeln och kör på komposit video "gul kontakt" istället. Som sagt, signalen på kassetten är ändå komposit så det är inget att vinna på att dela försöka dela upp färgsignalen i bandspelaren.

Permalänk
Rekordmedlem

En vhs bandare ger inte s-video ut så du kan inte koppla vi en s-video kabel utan måste använda cvbs/kompositvideo.
Vhsbandare kan däremot ofta göra om signalen till rgb men det har inte ditt video in kort, s video finns i princip bara på s vhs bandare som verkligen spelar in luminans och krominans på olika spår

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

En riktigt klassiker från förr med scart. S-video fungerar inte för detta utan du får endast Luma-signalen – Y som går på kompositvideopinnarna på Scart. Chroma – C, går på separat pinne som din video inte skickar. Men capture-kortet förväntar sig Y och C på separat kanaler men får endast kompositvideo av videon, som då ligger på Y-kanalen. Samt inget på C-kanalen. Allt tolkas då tolkas som svartvit video.

Du får gå över till kompositivideo hela vägen, alltså den gula kontakten.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svaren.

Problemet är ifall jag går över till komposit så blir bilden helt förvrängd och mycket sämre. Visserligen så fick jag lite färg (även om jag inte fick det förut).

https://imgur.com/mn8v4OL

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

En vhs bandare ger inte s-video ut så du kan inte koppla vi en s-video kabel utan måste använda cvbs/kompositvideo.
Vhsbandare kan däremot ofta göra om signalen till rgb men det har inte ditt video in kort, s video finns i princip bara på s vhs bandare som verkligen spelar in luminans och krominans på olika spår

VHS-bandaren jag hade när jag var liten klarade av S-video ut! Även om det så klart inte är särskilt meningsfullt.

Anledningen att den klarade av det var att det var en S-VHS-maskin, och man ville kunna använda samma anslutningar oavsett om man spelade up S-VHS eller VHS-material.

Men TS bandare klarar sannolikt inte s-video, nej.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

Tackar för alla svaren.

Problemet är ifall jag går över till komposit så blir bilden helt förvrängd och mycket sämre. Visserligen så fick jag lite färg (även om jag inte fick det förut).

https://imgur.com/mn8v4OL

Vad är det på bilden, är det när du spelar upp en film ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

VHS-bandaren jag hade när jag var liten klarade av S-video ut! Även om det så klart inte är särskilt meningsfullt.

Anledningen att den klarade av det var att det var en S-VHS-maskin, och man ville kunna använda samma anslutningar oavsett om man spelade up S-VHS eller VHS-material.

Men TS bandare klarar sannolikt inte s-video, nej.

Lite poäng är det eftersom även vanlig VHS spelar in Y/C-separerat.

I motsats till Laserdisc, som ju har mycket bättre kvalitet trots det. Och likaså S-video ut rätt ofta ändå.

Det finns också några helt vanliga VHS-maskiner som har den utsignalen. Vissa spelar även upp SVHS, men kan inte spela in det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är bara "standard" bilden som man får utan att det spelas något. Men det det ser likadant ut ifall man trycker på play. Bilden är alltså delad ser hälften uppe och hälften ner och så ser man ju lite på vänster sida där det är blått också.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

@mrqaffe: Det är bara "standard" bilden som man får utan att det spelas något. Men det det ser likadant ut ifall man trycker på play. Bilden är alltså delad ser hälften uppe och hälften ner och så ser man ju lite på vänster sida där det är blått också.

Då är det nått som är fel på riktigt, om du kör ut bilden på en tv hur ser det ut då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: har tyvärr inte någon tv att testa med. Men bilden har varit så här förut men sedan rättade det till sig när jag gjorde något. Fråga inte vad jag gjorde men helt plötsligt så var bilden tillbaka till att inte vara delad.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Kan bandet vara inspelat på longplay? 12hz. Som jag tror att någon nämnde hur ser det ut på en CRT TV. PAL eller PAL/NTSE (PAL60) Tror Thomas nämnde problemet med synksignalen. Var ett problem med Nintendo Gamecube och RGB kontakten. Om scarten inte var full matad. Alla kontakter kopplade. Eller om synken låg på Den gula som Thomas nämnde så Vart asynken totalt fel. Min Sanyo fattar inget ting där. Men TV apparater jag testat fattar det. Fast då stöder de NTSE 50hz och PAL 60.

Någon retro förening i närheten som du kan testa ett band hos? Finns ett gäng i närheten av STH alt köpa en på blocket. Hämta den utan bil kan vara problem iofs. Byt scart kabel till en full matad, (du kan ofta mäta det med en vanlig volmeter. Buzz). by till PAL 24 Bara för att testa.

Typ denna:
https://www.retrogamingcables.co.uk/composite-video-vs-compos...
Och denna:
https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=6987&start=19...

Kell o kopany adaotern ser ut som en som en jag hade för en massa år sedan. Den hade inte koppling mellan synk på gula och svideo. Den går att ta isär med en skruvmäjsel och kolla hur den är kopplad enligt bilden du skickade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@mrqaffe: Det är bara "standard" bilden som man får utan att det spelas något. Men det det ser likadant ut ifall man trycker på play. Bilden är alltså delad ser hälften uppe och hälften ner och så ser man ju lite på vänster sida där det är blått också.

Du har kommit går att ändra från s-video till komposit i programmet?
Likaså kan du vara tvungen att ställa in rätt PAL-version. Annars vet jag att skärmen kan se ut som din gör, bara blått, i många captureprogram.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan bandet vara inspelat på longplay? 12hz. Som jag tror att någon nämnde hur ser det ut på en CRT TV. PAL eller PAL/NTSE (PAL60) Tror Thomas nämnde problemet med synksignalen. Var ett problem med Nintendo Gamecube och RGB kontakten. Om scarten inte var full matad. Alla kontakter kopplade. Eller om synken låg på Den gula som Thomas nämnde så Vart asynken totalt fel. Min Sanyo fattar inget ting där. Men TV apparater jag testat fattar det. Fast då stöder de NTSE 50hz och PAL 60.

Någon retro förening i närheten som du kan testa ett band hos? Finns ett gäng i närheten av STH alt köpa en på blocket. Hämta den utan bil kan vara problem iofs. Byt scart kabel till en full matad, (du kan ofta mäta det med en vanlig volmeter. Buzz). by till PAL 24 Bara för att testa.

Typ denna:
https://www.retrogamingcables.co.uk/composite-video-vs-compos...
Och denna:
https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=6987&start=19...

Kell o kopany adaotern ser ut som en som en jag hade för en massa år sedan. Den hade inte koppling mellan synk på gula och svideo. Den går att ta isär med en skruvmäjsel och kolla hur den är kopplad enligt bilden du skickade.

Longplay kunde jag ställa in i programvaran på datorn men det verkade inte göra någon skillnad. I själva programvarorna så har jag inte kunnat ställa in något med som har med signalen att göra som ifall det är s-video eller komposit. Även om jag nu vet att jag inte kan använda s-video. Däremot har jag sett videos på när någon använder bland annat virutaldub och kan välja mellan båda. Börjar att fundera på ifall man ska köpa ett annat USB capture, köpte denna först bara för att testa eftersom att den bara kostade 150 kr med frakt. Kanske till och med är bra att börja kolla efter en ny VHS spelare som kanske fungerar bättre.

Ska man köpa en ny kabel som inte har s-video och bara scart till RCA? Finns ju en som på kjell men står inte om den är fullmatad eller inte. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Ska nog också köpa ett rengörings kassett så kanske det blir lite bättre bild också.

Tyvärr vet jag inte om det finns några såna föreningar i Värmdö/Nacka området som är närmast mig.

Skrivet av Johan_G3:

Du har kommit går att ändra från s-video till komposit i programmet?
Likaså kan du vara tvungen att ställa in rätt PAL-version. Annars vet jag att skärmen kan se ut som din gör, bara blått, i många captureprogram.

Har inte kunnat göra den inställningen mellan S-video eller komposit i något program vet inte om det har med USB capture kortet att göra. Att den bara är blå är standard för själva videospelaren när den inte spelar upp något. Även samma bakgrund ifall man har meny uppe.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

Longplay kunde jag ställa in i programvaran på datorn men det verkade inte göra någon skillnad. I själva programvarorna så har jag inte kunnat ställa in något med som har med signalen att göra som ifall det är s-video eller komposit. Även om jag nu vet att jag inte kan använda s-video. Däremot har jag sett videos på när någon använder bland annat virutaldub och kan välja mellan båda. Börjar att fundera på ifall man ska köpa ett annat USB capture, köpte denna först bara för att testa eftersom att den bara kostade 150 kr med frakt. Kanske till och med är bra att börja kolla efter en ny VHS spelare som kanske fungerar bättre.

Ska man köpa en ny kabel som inte har s-video och bara scart till RCA? Finns ju en som på kjell men står inte om den är fullmatad eller inte. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Ska nog också köpa ett rengörings kassett så kanske det blir lite bättre bild också.

Tyvärr vet jag inte om det finns några såna föreningar i Värmdö/Nacka området som är närmast mig.

Har inte kunnat göra den inställningen mellan S-video eller komposit i något program vet inte om det har med USB capture kortet att göra. Att den bara är blå är standard för själva videospelaren när den inte spelar upp något. Även samma bakgrund ifall man har meny uppe.

Om du fysiskt kopplar in bara en signaltyp så behöver du inte kunna välja signaltyp i mjukvaran för det finns inga alternativ.
De som har digitaliserat mycket säger att man får bäst bild (läs minst dålig) genom att skala upp bilden före man läser in den i datorn så de brukar göra om bilden till hdmi och använda ett video-in kort med hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tänkte mera ifall signalen kunde förändras med capture modulen.

Har en kollegas man som håller på med ett liknande projekt, så jag ska åka dit imorgon eller i helgen och testa redas VHS spelare för att se ifall det blir någon skillnad.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

@mrqaffe: Tänkte mera ifall signalen kunde förändras med capture modulen.

Har en kollegas man som håller på med ett liknande projekt, så jag ska åka dit imorgon eller i helgen och testa redas VHS spelare för att se ifall det blir någon skillnad.

Det gör den men modulen lär ju inte göra om mellan olika analoga format innan den digitaliseras, det är i sammanhanget ganska dyrt att konvertera signalen och det fyller inget syfte.
Har du nått annat att att prova med som signalkälla elerl som kan visa bilden från videon så att du kan testa vilken del som krånglar ?
En 20 år ? gammal video kan ju ha problem den också pga åldern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Testade med en videokassett som inte är hemma gjord och borde ha större chans att vara av bra kvalité men den ser lika dassig ut. Köpte en ny scart till RCA idag och det städa upp bilden så att den inte delas upp nu längre i alla fall.
Imorgon ska jag testa i en annan VHS spelare så får se ifall det är källan (kassetterna) som strular då eller om det är min VHS spelare. Men skulle behöva köpa eller låna en videospelare som kan ta video 8 för jag tror att dessa VHS band är gjorda från alla video 8 band som jag har.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

@mrqaffe: Testade med en videokassett som inte är hemma gjord och borde ha större chans att vara av bra kvalité men den ser lika dassig ut. Köpte en ny scart till RCA idag och det städa upp bilden så att den inte delas upp nu längre i alla fall.
Imorgon ska jag testa i en annan VHS spelare så får se ifall det är källan (kassetterna) som strular då eller om det är min VHS spelare. Men skulle behöva köpa eller låna en videospelare som kan ta video 8 för jag tror att dessa VHS band är gjorda från alla video 8 band som jag har.

Ja om banden är ok så lär det vara bättre att slippa en kopiegennerartion, du får leta en spelare på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror ni att en Sony DCR-TRV460E kan vara något för mig om jag har ett gäng video 8 band. Som jag har förstått det så kan man spela upp på denna men man kan inte spela in.

Har övergått till att jag kommer nog att skippa VHS banden och köra direkt på Video 8 Banden som jag har.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

Tror ni att en Sony DCR-TRV460E kan vara något för mig om jag har ett gäng video 8 band. Som jag har förstått det så kan man spela upp på denna men man kan inte spela in.

Har övergått till att jag kommer nog att skippa VHS banden och köra direkt på Video 8 Banden som jag har.

Vet inte om du kan koppla in den digitalt om det var det du tänkte men analogt brukar de flesta digitalenheterna kunna spela upp analoga band.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Easycap hette den bästa grabbern (USB) som fanns förr som inte kostade massor. Den kanske finns ännu. Inspelningen måste vara bra och även VHSen och du behöver ett bra program om det ska bli bra och om det är det så ska det bli ungefär lika bra som det är på banden.