Permalänk

Port ändring ASUS router

Tja har problem då jag spelar far cry 3 den kopplar ner sig, som man blir kickad från matcherna. tror felet ligger i routern att den ej använder port 80 och 443

https://support.ubisoft.com/en-gb/Faqs/000016847/Multiplayer-...

någon som sitter på någon lösning ? //Martin

Permalänk
Medlem

@martin_xxx: Den inte använder? Du får väl köra en portforward på de portarna till din dator då om du nu måste ha det så. Din router vet inte alltid automagiskt vad du eller ett program vill att den ska göra.

Permalänk
Medlem

Portarna som anges borde vara utgående portar och inte inkommande, så du borde inte behöva göra någon portforward. Har du något antivirus med brandvägg som kanske blockerar Far Cry 3 från att prata ut på nätet?

Permalänk
Medlem

Normalt sett så tillåter ju alla konsumentroutrar trafik ut på alla portar. Har du någon säkerhetsmjukvara som även installerat en mjukvarubrandvägg på din maskin så kan den såklart säkert stoppa sådant den anser vara osäker trafik, men antingen borde du få en fråga när trafiken initeras eller så borde du ha en kontrollpanel med loggar eller liknande som kan visa att trafik på portarna som nämns i support-tråden du länkat till spärrats.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Enligt den här posten: https://steamcommunity.com/app/220240/discussions/0/846939854...

Så behöver du forwarda:
UDP (local port): 9000-9005, 21800 - 21845 till din egen dator.

Om jag förstår vad han menar med local port...

Att det skall vara så svårt för dom att skriva ut vad de menar på sin support sida känns bara helt galet.

Permalänk

Har eset nod32 internetsecurity men tror ej en blockar något. Då det fungerar ibland. Verkar bugga då jag å sambon spelar samtidigt men händer då jag spelar sj åxå

Permalänk

@ToddTheOdd: och hur ändrar jag då då ?
är helt grön inom detta område :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

@ToddTheOdd: och hur ändrar jag då då ?
är helt grön inom detta område :/

Har du upnp påslaget i routern? Vissa äldre spel fungerade det inte att spela flera från samma ip. Men om man har upnp så om spelet har stöd för det så borde spelen kunna öppna upp en port eller flera per dator. Kanske finns det någon parameter så man kan styra vilken port respektive dator skall använda så att ni inte båda använder samma.

Problemet är om servern försöker prata med båda pc:arna på samma port och porten är forwardad till den ena pc:n då kommer inte servern fram till den andra.

Man måste hitta mer info om hur spelet fungerar tyvärr.

Med t.ex. tcpview så kan man oftast se vilka portar ett program ligger och tar emot data via. Skall se om jag hittar far cry 3.

EDIT:
Jag installerade FC3 och kollade med TCPView vilka portar FC3 lyssnade på.

Portarna över 50k kan vi nog bortse ifrån. Så inte omöjligt att du måste forwarda
UDP 9000, 10009, 10010 till din dator. Problemet är ju nu bara om ni är två som spelar från samma ip-adress då blir det svårt att forwarda samma portar till två datorer...

UDP datornamn xbox (3074)
UDP datornamn 10009
UDP datornamn 10010
UDP datornamn 53888
UDP datornamn 9000
TCP datornamn 56684

När någon försöker ansluta till din dator utifrån så ansluter han till din externa ip-adress (den som routern har) och sedan en viss port på den ipadressen t.ex. 9000. Om man försöker ansluta till din ip på port 9000 för att komma fram till din FC3 process så måste det finnas en styrning som styr om anropet så det kommer fram till din dator. Kanske fungerar det bättre om någon annan är server. Allt beroende på hur spelet/programmet är skrivet...

Permalänk

@Snorren:
upnp är på
Okok men hur löser man problemet kan man ge datorerna olika ip eller blir det ingen skillnad ?
har en asus rt-ac68u router

skulle det bli skillnad om jag kör datorerna direkt på modemet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

@Snorren:
upnp är på
Okok men hur löser man problemet kan man ge datorerna olika ip eller blir det ingen skillnad ?
har en asus rt-ac68u router

skulle det bli skillnad om jag kör datorerna direkt på modemet ?

Inte svaret du vill ha, men om ett spel kräver att du öppnar upp din dator/konsol mot internet så skulle jag inte spela det. Att koppla upp den direkt mot modemet är som att be om problem så gör Inte det.
Det är troligen så att om ni spelar samma spel ifrån samma anslutning så krockar det med varandra även om jag kan tycka att det borde fungera ändå genom att spelet öppnar flera portar. Dvs klienten initierar anslutningen och därmed öppnas portarna. Man ska inte behöva öppna upp portar utåt om du inte agerar server.

OnT:
du behöver ha fast ip på dina enheter för att pf skall fungera. googla på din routermodell så kommer du hitta youtube vidz som visar exakt hur du öppnar upp portarna, men som sagt om det är samma portar till flera enheter så kommer det inte fungera. Du kan endast ha en port till en enhet.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Vad tar man för risker med att koppla upp sig direkt till modemet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

@fragwolf: Vad tar man för risker med att koppla upp sig direkt till modemet ?

Du placerar din dator direkt ut på nätet, öppen för attacker mao. Förutsätter att du med modem menar just Modem och inte ISPs routern. Du kommer bli hackad (utsatt för försök) inom minuter bara om du sitter med ett wan ip på din klient.

Edit: Och du får ingen möjlighet till s k LAN i hemmet. Många ISP ger bara ut ett wan ip. Har du bara en dator i hemmet så kvittar det väl så sett men har du flera enheter så kan du bara använda en, i regel.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: okok men har fler datorer i hemmet å allt går via routern nu var mest en tanke å flytta 1 dator innan om det hjälper då man skall spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

@fragwolf: okok men har fler datorer i hemmet å allt går via routern nu var mest en tanke å flytta 1 dator innan om det hjälper då man skall spela

Det skulle jag inte rekommendera att göra. Du ska inte behöva konfa något för att spela ett spel som klient. Du kan dock aktivera upnp i routern och se om det hjälper. Då kan programmen själva be routern att öppna portar efter behov, inte optimalt men för att se om det hjälper.
F ö så skulle jag nog ta en titt på tillverkarens hemsida/forum och se där om du kan hitta någon info.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: har upnp på men ingen skillnad

Permalänk

hej igen fick svar från ubisoft

Hej igen martin_laitinen,

Tack för att du tagit dig tid till att återkomma till oss med delar av den begärda informationen

Jag beklagar att det dragit ut på tiden med mitt svar.

Nu om du kikar på de bilder som du bifogade, så har du en som visar din portvidarebefordran.
Där kan du endast se följande portar:

UDP: 9000, 3074 och 9001

På bilden från portforward: UDP: 9000 + 3074
De andra portarna på denna bild, där det också säger att "De kan och/eller kan inte tillhöra spelet eller applikationen" är inte för spelet/Uplay.

Det innebär att följande saknas och kan mycket väl orsaka ditt problem:

Uplay Launcher:
TCP: 80, 443, 13000, 13005, 13200

Far Cry 3:
UDP (local port): 9002-9005, 21800 - 21845

Jag skulle rekommendera att du kontaktar internetleverantören / tillverkaren av din router för råd om hur du vidarebefordrar resten som saknas.

Om du har andra frågor är du naturligtvis alltid välkommen tillbaka.

Med Vänliga Hälsningar

Ubi-Net
Ubisoft Support

Men hur löser jag problemet ? kan inte så mycket om detta //Martin

Permalänk
Medlem

@martin_xxx: DU gör en sökning på portforward och vilken asus router du ha på Google. T.ex "asus rt-68u portforward"

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@martin_xxx: DU gör en sökning på portforward och vilken asus router du ha på Google. T.ex "asus rt-68u portforward"

https://imgur.com/YGirEA4

Så nu är portarna "forwardade" ?

Permalänk
Medlem

@martin_xxx: Borde de vara. Är väl bara och testa och se om det blev bättre eller sämre.