Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

GIF eller JIF, hur uttalar ni det?

Trädvy Permalänk
Benchmaskin 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

GIF eller JIF, hur uttalar ni det?

Hur man uttalar vissa filtyper är inte alltid självklart och den som har fått ta mest stryk är nog GIF. Nu har Giphy och Jif (som producerar jordnötssmör) gått ihop för att reda ut hur det egentligen ska uttalas. Svaret är... tja... GIF... med ett G och inte J som en del brukar säga, men tycker ni det är rätt? Hur uttalar ni GIF?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008

Med tanke på att G står för graphics - GIF. Jag har aldrig hört någon säga JIF.

Fractal Design R5 Black | i7 8700K @ 5,0GHz | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance LED 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | 2 x Samsung 970 EVO Plus 1TB | ASUS PG279Q | ASUS PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

http://howtoreallypronouncegif.com/

Citat:

Speaking of Steve Wilhite, when he explains the pronunciation of GIF, he himself has to explicitly write, “It's pronounced 'JIF'.” He has to explain it this way because it goes against how it would naturally be pronounced.

Citat:

Chief Editor of the Oxford English Dictionary, disagrees with Mr. Wilhite:

“However, the pronunciation with a hard g is now very widespread and readily understood. A coiner effectively loses control of a word once it’s out there…”

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

GIF, förstås. Uttalas som det stavas.

En relaterad klassiker som följt mig genom livet är huruvida man läser ut .EXE som ett ord eller uttalar varje enskild bokstav (”E. X. E.”)? Blev påmind om denna oupphörliga vattendelare när jag lyssnade på P3 Spels podcast igår, där den ene ur gänget läste ut det som ett ord, medan jag själv tänker mig att varje bokstav ska uttalas var för sig. Trots att förkortningen står för ”Executable”.

---

Trädvy Permalänk
Benchmaskin 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Rollese:

"They are out there". Verkar som att alla (förutom en??) har rätt hittills

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

G I F

i9 9900K @5GHz| Asus ROG STRIX Z390-F | 32GB 3200MHz | Intel 750 400GB | 2x 1TB Crucial MX500 | Zotac GTX 980 Ti | Phanteks Enthoo Pro | Noctua NH-U14S |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Detta är ett ämne som har förekommit lika länge som GIF-formatet, d.v.s. sedan 1987.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Gorian:

GIF, förstås. Uttalas som det stavas.

En relaterad klassiker som följt mig genom livet är huruvida man läser ut .EXE som ett ord eller uttalar varje enskild bokstav (”E. X. E.”)? Blev påmind om denna oupphörliga vattendelare när jag lyssnade på P3 Spels podcast igår, där den ene ur gänget läste ut det som ett ord, medan jag själv tänker mig att varje bokstav ska uttalas var för sig. Trots att förkortningen står för ”Executable”.

Nu fick jag myror i huvudet! GIF!?!? G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud. Tror det krävs ett förtydligande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av [SmR]BMF:

Nu fick jag myror i huvudet! GIF!?!? G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud. Tror det krävs ett förtydligande

Har vi hittat den skyldige som alltså röstade för JIF?

Säger du JIFFLAR också? Det är orimligt!

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017

Jag uttalar GIF som "giff" med hårt G. Men om någon annan vill uttala det som djiff så får gärna göra det istället. I min värld så är båda giltiga variantuttal. "Yiff" kan jag möjligen också tillåta som variant om det är på svenska.

Enda jag går bananas på är om någon börjar bokstavera det som G.I.F.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Sep 2011

Den naturliga följdfrågan blir förstås: Uttalar ni gifflar på samma sätt som ni uttalar filformatet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Kenneth:

"They are out there". Verkar som att alla (förutom en??) har rätt hittills

Detta har ältats till förbannelse med sanningen är den att det finns inget rätt.

Upphovsmannen själv hävdar att han säger JIF. Jag misstänker att det i slutändan är en diaktral fråga. G uttalas ibland som engleskt J (dj).

Edit: På svenska säger vi giff. Men på engelska så finns det ingen regel som förespråkar det ena framför det andra.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av p.lindblom:

Den naturliga följdfrågan blir förstås: Uttalar ni gifflar på samma sätt som ni uttalar filformatet?

Nej, det blir "yifflar".

Bara för att man uttalar GIF med hårt G som i gris betyder det inte att man plötsligt ska uttala alla andra ord som börjar med G likadant. Jag uttalar inte "gift" med hårt G heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

är ju lite kex vs chex på detta

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Nioreh83:

är ju lite kex vs chex på detta

Jag tänkte precis på det också! Har exakt samma inställning till det uttalet också. Jag säger kex med hårt K, men om någon vill säga chex istället så för han gärna göra det. Det stör mig inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Rollese:

Har nog endast hört det fåtal gånger i sverige, verkar dock vanligare utomlands. Hör ofta det utalas JIF på youtube etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Dunder:

xD inte jag men jag har vänner som säger kaneljifflar! Ett sådant otyg! Själv håller jag i åtminstone de båda nämnda exemplen på hårt G, GIF pga att det är ett akronym med start i ordet Graphics och i GIFFEL fallet pga att min bagare till morfar alltid uttalde med hårt G TROTS att god svenska rimligen förespråkar "j", men samtidigt är giffel ett egennamn och kan som sådant uttalas lite hur som.

edit: förtydligande

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av [SmR]BMF:

GIF pga att det är ett akronym med start i ordet Graphics

Hur uttalar du JPEG?

Står för Joint Photographic Expert Group.

Tänker särskilt på P:et där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av pv2b:

Hur uttalar du JPEG?

Står för Joint Photographic Expert Group.

Tänker särskilt på P:et där.

Nu satte du mig på pottkanten!

Men får väl börja uttala det jayfegg hädanefter xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av [SmR]BMF:

Skrivet av Dunder:

Rätt, men ibland gör vi lite som vi vill i det Svenska språket...
https://www.youtube.com/watch?v=ZoOhdd2QLSk

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017

Jiffy Bag has joined the conversation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Det är skillnad på om det är en förkortning eller om det är ett "riktigt" ord.

Enklare att korrelera förkortningen till verkliga orden om uttalet inte är förändrat bara för att det är en förkortning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Allvarligt talat, Atlanten förefaller att vara en vattendelare i dubbel bemärkelse, en fysisk men också en där uttalet av gif skiljer sig beroende på vilken sida du befinner dig, amerikaner förefalller säga jif och britter gif men det finns givetvis undantag på båda sidor. Jag talar utifrån min erfarenhet och har inga vidare belägg än så

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag har inte hört någon som hejar på "JIF" Sundsvall.

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017

En sak som jag tror vi måste förtydliga, när vi skriver "JIF" här så föreställer jag mig två möjliga uttal som det kan anspela på, nämligen "djiff" eller "yiff".

"Djiff" är ju ett rätt vanligt alternativt uttal bland engelskspråkiga, men "yiff" kan jag ju tänka mig på svenska.

De som skriver att de säger "JIF" hade nog gjort klokt i att förtydliga vilken av dessa två alternativa uttal de faktiskt menar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

GIF står för "Graphics Interchange Format". Eftersom jag uttalar det Graphics och inte Jraphics så uttalar jag även G:et i GIF som ett G.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Pepsin:

GIF står för "Graphics Interchange Format". Eftersom jag uttalar det Graphics och inte Jraphics så uttalar jag även G:et i GIF som ett G.

OK så du säger alltså också "ji-phegg" om JPEG alltså?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2004

GIF
EX E (som början på executable)
Jifflar
Kex (inte chex och chetchup)
ji-phegg

Tror att jag har kvar ljudfilen från tidig stenålder där Linus talar om hur han uttalar Linux

Edit:
uppdaterade jpg efter jag såg inlägget från @p2bv det är ju så jag uttalar det.

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2017

GIF lika självklart som KEX

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av mikgus:

GIF
EX E (som början på executable)
Jifflar
Kex (inte chex och chetchup)
ji-phegg

Tror att jag har kvar ljudfilen från tidig stenålder där Linus talar om hur han uttalar Linux

Edit:
uppdaterade jpg efter jag såg inlägget från @p2bv det är ju så jag uttalar det.

Men okej, men då uttalar du "joint" med mjukt J också (alltså, som i gift, inte som i djinn). I allafall på svenska?