2,5 tum SSD eller M2 kort?

Permalänk

2,5 tum SSD eller M2 kort?

Hej

Jag ska bygga en dator åt far och funderar på vad för SSD jag ska ha till min dator? Han får min nuvarande SSD som är samma modell som jag tänkt köpa. Vad ska jag ha, antingen vanlig SSD eller gå över till M2 kort.

På pappret är dessa snabba med tanke på läshastigheten m.m. Datorn används till filmredigering och ska också köra det här nya Flight Simulator 2020 då den kommer ut!

Kommentarer

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

M.2
färdigdiskuterat

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

@Diablo_Lino:

Hej

Har du upplevt någon förbättring när du bytte till M2 kort?

Fördelar och nackdelar?

Märken man ska gå på?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av freddehboy:

Han får min nuvarande SSD som är samma modell som jag tänkt köpa.
På pappret är dessa snabba med tanke på läshastigheten m.m. Datorn används till filmredigering

Vilken modell är detta?
Vilken kapacitet skall du köpa?
Vad har du för budget?
Skulle spontant säga NVMe med tanke på att du skall videoredigera.

Skrivet av freddehboy:

Fördelar och nackdelar?

De är dyrare och du "förbrukar" en av dina M.2 platser.

Skrivet av freddehboy:

Märken man ska gå på?

Kingston A2000 är snabb och prisvärd (i vissa kapaciteter) den snabbare KC2000 är dock på rea och lika billig ibland.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vilken modell är detta?
Vilken kapacitet skall du köpa?
Vad har du för budget?
Skulle spontant säga NVMe med tanke på att du skall videoredigera.
De är dyrare och du "förbrukar" en av dina M.2 platser.
Kingston A2000 är snabb och prisvärd (i vissa kapaciteter) den snabbare KC2000 är dock på rea och lika billig ibland.

Idag har jag en Samsung SSD EVO 860 500GB och min budget på ett M2 kort ligger på samma nivå för enn 2,5 tum SSD

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag ska bygga en dator åt far och funderar på vad för SSD jag ska ha till min dator? Han får min nuvarande SSD som är samma modell som jag tänkt köpa. Vad ska jag ha, antingen vanlig SSD eller gå över till M2 kort.

På pappret är dessa snabba med tanke på läshastigheten m.m. Datorn används till filmredigering och ska också köra det här nya Flight Simulator 2020 då den kommer ut!

Kommentarer

Mvh Fredrik

Du bör aldrig redigera film ifrån din C disk. Detta ska göras ifrån en annan. Jag tex har 1 NVME som sysdisk där även redigeringsprogrammet ligger sen har jag 2st 240gig 2,5 tums SSD som jag redigerar på 1 av dom är mediapool och en är target vid rendering.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

HUr är det numera med M.2, värmeutveckling och trottling ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

M.2
färdigdiskuterat

LTT gjorde en video nyligen. De lyckades under något slags normalt förhållande med någon säkerhet skilja på en vanlig SSD och en snabb M.2. Något som inte förvånar mig, eftersom den allra största nyttan med SSD är att man blir av med den dåliga sökprestandan som mekaniska hårddiskar har. Sedan är det klart att om man hela tiden sitter och kopierar stora mängder data mellan olika riktigt snabba enheter så kommer det att märkas eller ägnar dagarna åt att mäta lagringsprestanda så kommer man förstås att märka det.

Har man plats för M.2 kan man förstås använda den, men man bör kanske i första hand se till att få tag i en vettig enhet.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av freddehboy:

Idag har jag en Samsung SSD EVO 860 500GB och min budget på ett M2 kort ligger på samma nivå för enn 2,5 tum SSD

Okej, men du har fortfarande inte svarat på vad du behöver för kapacitet eller vad du har för budget? 500GB? 1100 kronor som 860 EVO kostar?
Bra rea nu på Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 för 1099 kronor.
Dock kan man få en 1TB SATA SSD för 100 kronor mer, eller en 1TB NVMe för 280 kronor mer.
Crucial BX500 960GB SATA 2.5" 7mm 1199 kronor.
Crucial P1 1TB M.2 SSD 1379 kronor

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar ingen roll utifrån ett prestandasperspektiv. Så länge din SSD har ett DRAM-cache så gör det inget om det är SATA.

Det finns applikationer och operationer där det kan vara bra med en snabb disk, men de är extremt nischade.

Med det sagt, om du kan få tag på en NVMe-enhet till ett liknande GB-pris som en vettig SATA-SSD, varför inte. Prestanda är prestanda, och det är dumt om man kan få lite mer prestanda gratis.

Permalänk

Har valt; https://www.webhallen.com/se/product/296373-Samsung-970-EVO-P...

Sedan är det ett plus om den är snabbare, bra pris på en förhoppningsvis snabbare SSD

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.