Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Bra billiga USB-minnen? 64 eller 128gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2009

Bra billiga USB-minnen? 64 eller 128gb

Tjo!

Det finns typ 1 miljon olika usb:n på marknaden, vad ska man kolla efter? Är det bara att ta första bästa billiga? När man läser en del recensioner så säger folk då och då att usb:n slutar fungera efter ett tag.

Tror jag bara kan ta usb 2.0 då det sitter i de flesta apparaterna.

Skulle behöva ett usb-minne på 64 eller 128gb så billigt som möjligt, då jag sällan använder dem.

Tack för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Mushroomcar:

Tjo!

Det finns typ 1 miljon olika usb:n på marknaden, vad ska man kolla efter? Är det bara att ta första bästa billiga? När man läser en del recensioner så säger folk då och då att usb:n slutar fungera efter ett tag.

Tror jag bara kan ta usb 2.0 då det sitter i de flesta apparaterna.

Skulle behöva ett usb-minne på 64 eller 128gb så billigt som möjligt, då jag sällan använder dem.

Tack för hjälp!

Usb är bakåtkompatibelt så om du kopplar in ett usb minne med stöd för 3.0 i en port för usb 2.0 kommer endast överföringshastigheten begränsas. Det är också det som är den största skillnaden mellan olika enheter, vilken överföringshastighet du kan få ut ur dem. Ska du föra över tiotals gigabyte kan det definitivt vara värt att sattsa på något snabbare. En annan skillnad ligger i kvalitén på flashminnet, vilket i denna bermärkelsen menas, hur många skrivningar och läsningar en cell tål innan minnescellen fallerar. Annat som kan vara intressant att titta på är om du vill att den ska något visst fysisktformat och om den tillexempel har stöd för usb-c på ena sidan och vanlig a-port på andra sidan.

Stationär Dator Intel Core i7 4790k 4.85 Ghz @1.3V, Kelvin S24, GTX 970, Kingston Hyper X 4x4 GB 1600 MHz, Samsung 840x3, Msi Z97 Gaming 7, Arch Linux, Beyerdynamic DT 990 PRO, Asus PG279Q. Bärbar Dator Lenovo Yoga 720, Fedora 29 Nas FreeNas 4 TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

3.0 är bakåtkompatibelt precis som föregångarna afaik.

Edit: pucktvåa

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Sandisk har alltid fungerat bra för mig, har kört nedanstående minnen under flera år och inte haft ett enda som har gått sönder faktiskt... Även om det bara är personlig erfarenhet så säger det kanske något iaf.
Det här är det snabbaste usb minnet jag har haft iaf men det är usb c kontakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3697189
Det här är det snabbaste usb a kontakt minnet jag haft: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4119271
Det här är "hyfsat" snabbt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2044555
Vill du att det ska vara så litet och smidigt som möjligt är det här bra: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4681363

Macbook Pro 13"

Trädvy Permalänk
Forumledare
f.d. screamin-daemon
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad->Lagring*

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Danskjävel så stavar som en kratta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Skall man ha snabb USB-lagring så är SATA-SSD i USB-docka/låda överlägset - också i skrivmängd/slitage-tålighet, controllern och använda flash i en SSD är alltid mycket bättre än någon USB-minne. När du suktar uppemot 128 - 250 GB så börja prisnivån vara lägre för SSD + USB-låda än dito snabb USB-minne och ändå har bättre prestanda.

---

När du säger 'sällan använder' - är det tomma diskar/oviktig data eller har du data i dem som tänkt skall finnas kvar mellan användningarna??.

Modern flash av TLC så får man börja räkna med fel inom ca 1 år, med QLC-flash så handlar det om månader innan fel.

USB-minnen du köper i nutid är alltid en spegelbild av den allmänna produktionen av flashminne och det som stoppas in i USB-stickor av konsumentklass är det som är kvar när alla andra har cherry-pick:s sitt - dvs. bottenskrapet (som förvisso är ganska stor då yelden är långt ifrån på topp i produktionen) och det finns förstås nivåer på bottenskrapet också där översta skickten förhoppningsvis hittas i märkerprodukter som Sandisk och botten av bottenskrapen är de du köper i kina eller på ställen som Wish där bilderna på SD/stickan blir skadat och kanske har läsproblem redan efter några dygn...

Med andra ord USB-stickor har du inte för långtidslagring - de inte som dina 5-10 år gamla stickor på 1-8 GB storlek - för de är byggda med MLC, och de äldsta med SLC-celler och de håller data betydligt bättre med tiden än dagens stickor även om de också är tillverkade ur bottenskrapet av flashen även på den tiden...

Skall du ha data som finns kvar även efter flera år i skrivbordslådan så använd USB-snurrdiskar model 2.5" eller 3.5" - det är i stort sett det enda lagringsmediat som finns kvar idag efter att de flesta slutat med brända DVD-R skivor där man kan hoppas att datat är läsbart även efter 10 års lagring