Baldur's Gate III introducerar strider med turordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ett divinity OS 3 med fläskig budget är precis vad jag vill ha så jag är helnöjd med vad dom visade men en fråga bara. Gick inte Larian ut i början och sa att dom fukuserade helt och hållet på real time game play?
Turnbased mode var något dom skulle kunna tänka sig längre fram eftersom både dom och många av deras fans älskar det men då som en bonus och eventuellt efter spelets release då dom först och främst skulla lägga alla resurser på ett fullfjädrat real time mode i still med BG.
Det verkar som annat liv i luckan nu

Var det verkligen så? Det är åtminstone inget som jag kommer ihåg, men mitt minne är inte perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Var det verkligen så? Det är åtminstone inget som jag kommer ihåg, men mitt minne är inte perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja är 90% säker att det stog så i någon form av QA Larian hade i samband med revealen men jag kan inte hitta den någonstans nu så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Detta visar att smaken är som baken. Jag tycker att fighterna i Pillars of Eternity 2 är oöverträffade. Jag tycker att turbaserade CRPG ger onödigt mycket detta-är-ett-spel-känsla, förutom att allting tar helt enormt mycket tid oavsett svårigheten på fighten. Behöver man detaljstyra ett parti i RTWP kan man pausa exakt när man vill.

Inte riktigt min poäng - det är inte spelsystemet som är problemet utan vad man kan göra i striderna, hur de fungerar och vad de ger. BG2 som jag gillar starkt har levande strider och det kan du få in många andra system också, NWN spelen te.x. Snarare är det som så att själva striderna inte är engagerande. Jag tyckte redan att DoA striderna började bli tråkiga och repetitiva. Om det då går i turnbased eller RTWP är inte riktigt något som ändrar på det hela.

Permalänk

Introfilmen var riktigt trevlig! Gameplay ser lite stelt ut men kan nog bli väldigt roligt!

Permalänk
Skrivet av necris:

Och där är själva poängen med atr inte ha turnbased.
En hjälte med ett hp kvar men med sju handlingar kan med sitt mäktiga svärd döda alla sju finder som är kvar. I real time with pause så kommer en av de sju slå hjälten och döda honom innan han dödat mer än ett par fiender.

Turnbased suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja turbaserat som D&D är ju ursprungligen en simulering som går att hantera vid ett bord mellan en grupp människor. När man gör det som ett datorspel håller jag med om att det finns många fördelar med rtwp istället. Men turbaserat har fått sin egen charm och är nästan synonymt med D&D. Just BG som har en eget arv med just rtwp kan jag tycka "borde" fortsatt så men jag gillar turbaserat också. Gamla X-COM 1&2, Fallout 1&2, Mutant Year Zero: Road to Eden, ja även en spelserie som Civilization är bra exempel på fantastiska turbaserade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja är 90% säker att det stog så i någon form av QA Larian hade i samband med revealen men jag kan inte hitta den någonstans nu så klart.

Kan säkert vara så. Hur som helst är det som det är nu.

Jag är ingen fundamentalist då det blir som det blir, även om jag blir lite besviken. Det går över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Inte riktigt min poäng - det är inte spelsystemet som är problemet utan vad man kan göra i striderna, hur de fungerar och vad de ger. BG2 som jag gillar starkt har levande strider och det kan du få in många andra system också, NWN spelen te.x. Snarare är det som så att själva striderna inte är engagerande. Jag tyckte redan att DoA striderna började bli tråkiga och repetitiva. Om det då går i turnbased eller RTWP är inte riktigt något som ändrar på det hela.

Jag håller med om att det inte är spelsystemet i sig, utan hur striderna är uppbyggda som är huvudsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Introfilmen var riktigt trevlig! Gameplay ser lite stelt ut men kan nog bli väldigt roligt!

Håller helt med. Gillade introfilmen men gameplay ser sådär ut. Är ändå hoppfull.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Youtubaren ACG har en rätt bra genomgång av samma sektion som visades igår. Han fokuserar lite mer på bland annat hur man belönas för att utforska miljöerna och vad man vinna på det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller helt med. Gillade introfilmen men gameplay ser sådär ut. Är ändå hoppfull.

Jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Youtubaren ACG har en rätt bra genomgång av samma sektion som visades igår. Han fokuserar lite mer på bland annat hur man belönad för att utforska miljöerna och hur man belönas för det.

https://youtu.be/1sFOTJawYas

Intressant! Ska kika på den imorgon när jag är nykter igen

Permalänk
Medlem

Spelat kanske halva DOS2 och jag är inte jätteimponerad. Spelet känns som en leklåda av ett rollspel. Jag springer runt med mina karaktärer i lite tecknad, nästan barnslig stil och gör saker som känns som tagna ur ett arkadspel. Stämningen uteblir.

Början av spelet var väldigt linjär, men när spelet får en karta så blir det bara sämre då den är indirekt linjär. På sina ställen är det istället level-blocks där det blir sjukt plågsamt om man har låg level. Items skiljer ju en halv magnitud mellan ett par levels, och har du låg level får du penalties när du använder något med högre level req. Lägg till att kartan är superliten och tätbefolkad så känns det inte som att man utforskar - man springer direkt in i nästa 'episka' strid/quest med sjukare loot.

Synd då själva berättelsen är välskriven och intressant. Därför är jag inte alls hypad inför BG3. Å andra sidan så ändrar de kanske allt jag inte gillar och det blir sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Ja turbaserat som D&D är ju ursprungligen en simulering som går att hantera vid ett bord mellan en grupp människor. När man gör det som ett datorspel håller jag med om att det finns många fördelar med rtwp istället. Men turbaserat har fått sin egen charm och är nästan synonymt med D&D. Just BG som har en eget arv med just rtwp kan jag tycka "borde" fortsatt så men jag gillar turbaserat också. Gamla X-COM 1&2, Fallout 1&2, Mutant Year Zero: Road to Eden, ja även en spelserie som Civilization är bra exempel på fantastiska turbaserade spel.

Det här sätter fingret på problemet med alla cRPGer av den här typen. Det modelleras på ett spelsystem gjort för tabletop spel i grupp. Och bra sådana spel utformas ju för att fungera och vara roliga socialt för gruppen som spelar dem.
Att flytta den modellen till cRPG har aldrig funkat något vidare. Människor runt ett bord måste göra saker i tur och ordning istället för att skrika i mun på varandra, (eller göra allt samtidigt som det ju faktiskt skulle gå till i verkligheten.)
På dator administrerar jag en flerhövdad grupp istället för att som i tabletop rollspela en karaktär, vilket i ett slag tar död på det allra mesta av identifikationen.
Det underlättar naturligtvis för spelkonstruktörerna att låta datorspelaren spela en grupp, eftersom de då kan räkna med att alltid få med sig en given mix av till exempel magi/stryktålighet/healing/hitta fällor, och behöver inte göra spelet spelbart för olika karaktärer eller spelstilar.
För mig som spelade tabletop D&D för nu lite över fyrtio år sedan känns hela den här genren med fejkad tabletop lite sorglig. Det hindrar inte att man kan göra bra spel ovanpå i grunden dålig datorspelmekanik och jag har spelat flera välgjorda exempel. Men det känns verkligen som om tiden definitivt har sprungit ifrån party based+turordning+die roll på dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller helt med. Gillade introfilmen men gameplay ser sådär ut. Är ändå hoppfull.

Dito - gameplay ser ut som lite moddat POS 2... Inte vad jag önskar, men hoppas att det blir kul. Ju mer jag såg av filmen dock, desto mer kände jag - same ol same ol. Fantasy behöver verkligen skurtrasa och Klorin tillförsel i tanke verksamheten. Lite för klyschigt helt enkelt. Önskar att jag får en riktig rå-sopp mitt i spelet som ger en lite - va-sjutton känsla i alla fall.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att DD original sin 2 är typ det bästa RPG spelet någonsin, blir detta ett självklart köp.

Permalänk

Folk säger att det är mer "riktigt" med turbaserat, nästan som att det skulle vara mer BG än själva BG1/2. Ja, i så fall är inte "riktigt" något som är "bra" i det här fallet.

Turbaserat:

- Så otroligt segdraget
- Low level mobs kommer kännas så fruktansvärt tråkonödiga att slåss mot (eller så existerar de inte alls, och då går man miste om de "dussinfiender" som kan göra att de speciella striderna känns mer speciella)
- Det kommer kännas så urbota tradigt att använda en fighter till det den är till för: Att helt enkelt slå med sitt vapen. Detta i sin tur har säkert lett till att varenda klass är fullproppad med färdigheter (såg ju ut i demon som att roguen hade en spellbook med en massa spells, får väl skylla det på 5:e regelupplagan) – som i sin tur gör att klasserna kommer kännas mindre olika
- Det blir en fullständigt lösryckt känsla. Ungefär som att man träffar en fiende och "bjuder upp till dans"; man hamnar på ett parallellt verklighetsplan där man spelar ut denna makabra fars.

Strategiskt, ptja, förvisso, men inte var det direkt ostrategiskt med det gamla systemet. Var fighten svår så krävdes det strategi. Jag tycker det hade räckt om de hade det gamla systemet men haft som i Neverwinter Nights att man kunde köa upp diverse drag, kanske skapa en minnesbank för olika buffar som man satte igång med i en viss ordning osv, det tycker jag hade räckt :'(

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Folk säger att det är mer "riktigt" med turbaserat, nästan som att det skulle vara mer BG än själva BG1/2. Ja, i så fall är inte "riktigt"
något som är "bra" i det här fallet.

Det jag antar att dem menar är att Baldur's Gate 3 kommer att vara mer likt regelverket som det baseras på, Dungeons & Dragons. Oavsett om man tycker att det är bra eller dåligt, så är det svårt att neka att dem tidigare titlarna inte riktigt spelade som rollspelet.

Personligen känns det lite dumt att använda namnet, men det är nog mer av en idé från Wizard of the Cost, istället för Larian själva.

Men, men, Divinity: Original Sin fast Forgotten Realms med 5:e som underliggande regelverk låter helt OK för mig.

Citat:

Turbaserat:

- Så otroligt segdraget
- Low level mobs kommer kännas så fruktansvärt tråkonödiga att slåss mot (eller så existerar de inte alls, och då går man miste om de "dussinfiender" som kan göra att de speciella striderna känns mer speciella)
- Det kommer kännas så urbota tradigt att använda en fighter till det den är till för: Att helt enkelt slå med sitt vapen. Detta i sin tur har säkert lett till att varenda klass är fullproppad med färdigheter (såg ju ut i demon som att roguen hade en spellbook med en massa spells, får väl skylla det på 5:e regelupplagan) – som i sin tur gör att klasserna kommer kännas mindre olika
- Det blir en fullständigt lösryckt känsla. Ungefär som att man träffar en fiende och "bjuder upp till dans"; man hamnar på ett parallellt verklighetsplan där man spelar ut denna makabra fars.

Folk som spelar schack och X-com vill nog ha ett snack med dig.

Smaken är så klart som baken, men det finns många exempel på turbaserade spel (inte schack då, personligen) som lyckas göra strider intressant endå.
Kommer dem att köra stenhhård efter 5:e regelverket och dem olika tillägsböckerna så tror jag även att det kommer att finnas tillräckligt med nyans för att hålla dem olika klasserna och monster intressanta.

Det kommer nog inte vara någon stor skillnad om du väljer en Fighter här, jämfört med när du valde en Fighter i NWN och BG. Den stora skillnaden lär väl att vara martial archetypes, vilket gör klassen lite mer intressant bara.

Gällande den magiska handen, så är det precis som dem förklarar under demo:t. Detta är inget som kommer från Rogue klassen, utan det är en bonus när man väljer High Elf. Man får välja en Wizard Cantrip, vilket inte är riktiga magier utan är mer eller mindre enkla trollformler.

Permalänk
Medlem

Läste något om att spelarna gör sina actions samtidigt och sedan låter man fienden göra sitt innan det är spelarnas tur igen.
Så jag tolkar det som en snabbare version av DOS2s turbaserade system.

Kommer bli kungligt hursomhelst:)