Permalänk
Inaktiv

Less på hur whataboutism används extremt lättvindigt i dagens läge.

Det har blivit lite ett ess i kortärmen så fort diskussionen lämnar användarens trygghetszon, med enda mål att omöjliggöra reflektion eller tänkbara scenarier som kan uppstå utifrån den sak som diskuteras. Detta för att man inte har någon motargumentation eller för man tappar kontrollen över diskussion alt börjar inse att man haft fel. Det är inte vad whataboutism är till för, eller vad det är för den delen.

Det blir någon slags sandlåderetorik för att diskreditera motparten i ett desperat försök att hålla sina egna argument relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Den här tråden får mig att minnas mitt gamla favorit program på TV som gick för EONER sedan, Griniga gamla gubbar.

Nu är man snart en själv, jag retar mig på allt, allra helst ungdomar och slackers.

Såg en Coop-anställd med Gällivare häng för inte så längesedan i Kungälv, jag blev faktiskt mer deprimerad än vad jag blev grinig och undrade var faen detta samhälle håller på att ta vägen.

Det är inte bara gamla griniga gubbar här. En del är griniga gummor, inte nödvändigtvis så gamla. Du är givetvis välkommen i gänget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Den övre är en länkbult och bara ett exempel på hur en bult kan se ut.

Skriven är en sexkantskruv med millimetergänga, också bara ett exempel på hur en skruv kan se ut.

Den generella regeln är i alla fall att har den hänga är det en skruv. Har den samma form som en skruv men ingen gänga är det troligtvis en bult. Men i praktiken kvittar det vad man kallar dem. På jobbet kallas alla länkbultar "sprint", vilket enligt mig är lite felaktigt då jag tänker på R-sprintar och ringsprintar då.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Det är inte bara gamla griniga gubbar här. En del är griniga gummor, inte nödvändigtvis så gamla. Du är givetvis välkommen i gänget.

Jag tackar så mycket ödmjukt!

På tiden då det begav sig och Griniga gamla gubbar sändes sa alltid min mamma att detta är du personifierad, idag håller jag med henne fullständigt.

På den tiden var jag en 20-åring i en 65-års mans kropp, idag är jag 36 år i en supergrinig 85-års kropp (lite överdrivet givetvis)

Klart som faen folk retar sig på mig också, men jag har alltid känt mig äldre än vad jag varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Jag tackar så mycket ödmjukt!

På tiden då det begav sig och Griniga gamla gubbar sändes sa alltid min mamma att detta är du personifierad, idag håller jag med henne fullständigt.

På den tiden var jag en 20-åring i en 65-års mans kropp, idag är jag 36 år i en supergrinig 85-års kropp (lite överdrivet givetvis)

Klart som faen folk retar sig på mig också, men jag har alltid känt mig äldre än vad jag varit.

Fördelen med detta kanske är att du kommer vara världens piggaste 100-åring? I en.. 45årings kropp?

Bara att skaffa lya i seniorboende snarast möjligt!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Skriven är en sexkantskruv med millimetergänga, också bara ett exempel på hur en skruv kan se ut.

Den generella regeln är i alla fall att har den hänga är det en skruv. Har den samma form som en skruv men ingen gänga är det troligtvis en bult. Men i praktiken kvittar det vad man kallar dem. På jobbet kallas alla länkbultar "sprint", vilket enligt mig är lite felaktigt då jag tänker på R-sprintar och ringsprintar då.

Verkar vara många som har svårt för det... söker jag på vagnsskruv får jag 2 120 träffar medans vagnsbult ger 287 000, tex:

https://rostfriskruv.se/maskinskruv/vagnsbult-mvbf/din-603-a4...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Verkar vara många som har svårt för det... söker jag på vagnsskruv får jag 2 120 träffar medans vagnsbult ger 287 000, tex:

https://rostfriskruv.se/maskinskruv/vagnsbult-mvbf/din-603-a4...

Det finns ju en teknisk korrekt definition och en allmän vardaglig definition som inte är samma i detta fall. I den mer vardagliga definitionen så är en skruv något som hålls fast av friktionen med materialet man skruvar in den i, om det så är en plugg i en gipsvägg, trä eller vad det nu kan vara. En bult är då en "skruv" där man använder en mutter eller liknande för att säkra eller hålla kvar skruven/bulten eller där det finns gängor i materialet som passar precis liksom. Till exempel "heter" det ju hjulbultar (eller hjulmuttrar förstås) på en bil trots att de ju är gängade.

Den tekniska definitionen säger dock att allt sånt som har gängor är en skruv medan en bult inte har gängor.

Så det blir mer en semantikdiskussion, som megabyte eller mibibyte. Tekniskt heter 1024 KB (KiB ) mibibyte men jag har aldrig hört någon faktiskt använda det uttrycket i tal, utan man säger megabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fördelen med detta kanske är att du kommer vara världens piggaste 100-åring? I en.. 45årings kropp?

Bara att skaffa lya i seniorboende snarast möjligt!

Snarare världens grinigaste 100-åring men det blir bara på herrsidan. På damsidan är vi (herrar? / gubbar?) slagna med hästlängder av en dam i 35-årsåldern (hon / henne här nedan).

Jag bestämde mig för att bli en grinig gubbjävel när jag vid 67 år ålder gick i pension, jag skulle skriva insändare i tidningarna som skulle få folk att blekna och tänka "fy fan för den griniga jävla gubben". Jag började ganska bra men så flyttade hon in i en lägenhet i samma trappuppgång. I början tänkte jag att hon verkade bestämd och rak men så småningom gick det upp för mig att jag hade träffat min överman (överkvinna? överperson? eller whatever). Hon gick igång på allt och hade veritabla korståg mot allt som låg i hennes väg. Jag insåg att jag var besegrad och att jag fick nöja mig med gnälltråden på SweC och i övrigt vara mitt gamla jovialiska jag. Ett exempel:

Där jag bor finns en lokalbuss, gemenligen kallad pensionärslinjen, som går en krångelkrokig väg genom kommunen och passerar de viktiga ställena, 55+-områden, sjukhus, vårdcentraler, shoppingcenter, mm. Just där jag bor (och på en hel del andra ställen) är det ett s.k. "vinkområde", man vinkar åt bussföraren som stannar och tar upp en var som helst i området, inga speciella hållplatser.
På samma sätt kan man be föraren om att bli avsläppt var som helst. Ett vanligt ställe är, just där jag bor, mitt på ett övergångsställe, tillåtet trots att det i vanliga fall är förbjudet att stanna på övergångsställen.
Damen(?) i fråga, hon i den här berättelsen, skulle en dag gå över gatan för att lämna sitt barn på dagis. Just då kom lokalbussen och hon väntade sig att bussen skulle stanna för att låta henne och barnet passera men bussföraren trodde att de skulle med bussen så han stannade mitt på övergångsstället och öppnade dörren med ett vänligt "god morgon, varsågod".
Hon blev rasande och skällde ut honom efter noter. Hon var minsann ingen jävla pensionär och han skulle väl för fan inte stanna på övergångsstället och hon skulle minsann se till att det var sista gången en buss stannade på ett övergångsställe.
Föraren slog igen dörren och for vidare. Hon, å andra sidan började sitt sedvanliga korståg med att skriva insändare i tidningarna, belägra kommunen med mail och snigelbrev, ringa och skriva till det lokala bussbolaget, och när bussbolaget svarade henne att man hade dispens för att stanna var som helst inom vinkområden utan normal hänsyn till trafikreglerna så länge det inte var direkt trafikfarligt så bidrog det bara till att hon accelererade sina ansträngningar.
Men det var bara ett av hennes grinighetsprojekt.

Hon har flyttat nu, till ett annat område (ej vinkområde) men hon är ändå orsaken till att jag blev en ganska snäll och oförarglig pensionär trots mina ansträngningar att bli en grinig gammal gubbe.
Jag mötte min överman i en ung kvinna.

Oklart, fattades ett ord.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Less på hur whataboutism används extremt lättvindigt i dagens läge.

Det har blivit lite ett ess i kortärmen så fort diskussionen lämnar användarens trygghetszon, med enda mål att omöjliggöra reflektion eller tänkbara scenarier som kan uppstå utifrån den sak som diskuteras. Detta för att man inte har någon motargumentation eller för man tappar kontrollen över diskussion alt börjar inse att man haft fel. Det är inte vad whataboutism är till för, eller vad det är för den delen.

Det blir någon slags sandlåderetorik för att diskreditera motparten i ett desperat försök att hålla sina egna argument relevanta.

Blev nu lite osäker på om du blev grinig på att folk använder "what about..." som argument, eller om du blev grinig på att folk i diskussionen säger "det där är Whataboutism" när någon drar ett "what about..."?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det finns ju en teknisk korrekt definition och en allmän vardaglig definition som inte är samma i detta fall. I den mer vardagliga definitionen så är en skruv något som hålls fast av friktionen med materialet man skruvar in den i, om det så är en plugg i en gipsvägg, trä eller vad det nu kan vara. En bult är då en "skruv" där man använder en mutter eller liknande för att säkra eller hålla kvar skruven/bulten eller där det finns gängor i materialet som passar precis liksom. Till exempel "heter" det ju hjulbultar (eller hjulmuttrar förstås) på en bil trots att de ju är gängade.

Den tekniska definitionen säger dock att allt sånt som har gängor är en skruv medan en bult inte har gängor.

Så det blir mer en semantikdiskussion, som megabyte eller mibibyte. Tekniskt heter 1024 KB (KiB ) mibibyte men jag har aldrig hört någon faktiskt använda det uttrycket i tal, utan man säger megabyte.

För referens:
Den tekniska definitionen enl. SS-ISO1891:2009

"Förutom de i ISO 1891 upptagna termerna gäller i Sverige följande definitioner för skruv och bult. ...
Skruv
[reds. anm. "Utvändigt gängade fästelement"]
Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning

ANM 1 En skruv kan vara helt eller delvis gängad och den gängade delen kan vara cylindrisk eller konisk.
Skruv med cylindrisk gänga kan förses med mutter eller skruvas in i ett gängat hål i ett annat föremål. Viss
typ av skruv med cylindrisk gänga formar själv gängan vid inskruvning i ett icke förut gängat hål.

ANM 2 Som exempel på skruv, avsedd för överföring av kraft eller rörelse i sin längdriktning, kan nämnas
drivskruv i skruvväxel, ledarskruv i svarv, ställskruv. Gängat element med annan huvudfunktion än någon av
de i definitionen nämnda, t.ex. axel med gängad ände, gängat rör, gängad hylsa, kallas inte skruv.

Bult
Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e.d., avsedd att användas utan att undergå plastisk
formändring"

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Less på hur whataboutism används extremt lättvindigt i dagens läge.

Det har blivit lite ett ess i kortärmen så fort diskussionen lämnar användarens trygghetszon, med enda mål att omöjliggöra reflektion eller tänkbara scenarier som kan uppstå utifrån den sak som diskuteras. Detta för att man inte har någon motargumentation eller för man tappar kontrollen över diskussion alt börjar inse att man haft fel. Det är inte vad whataboutism är till för, eller vad det är för den delen.

Det blir någon slags sandlåderetorik för att diskreditera motparten i ett desperat försök att hålla sina egna argument relevanta.

Det är ett kombinerat problem med en massa hycklare.
Vanligt i sverige är att man vill att någon annan ska minska sina rättigheter inom något. Ofta har detta ämne något mer djurrätt, miljö, barnuppfostran eller annat liknande område att göra.
Och det är väldigt enkelt att argumentera för att det borde vara förbudet föda upp djur till mat, avverka skog, köra fossildrivna fordon, skaffa barn, ha husdjur osv.

Om man väljer att föra en debatt på enbart ett ämne. Som att ha innekatter borde vara olagligt. Så är det en fråga som man i stället bör se på ett större perspektiv som vad är meningen med livet etc. Och man blir genast fundersam på hur personen själv är som vill kränka andras rättigheter så, är det en extrem hycklare som gör en massa andra saker?

Ett populärt område inom hyckleri är att länder som har avverkat nästa all sin skog, skaffat fina odlingsmarker etc. Så är länderna vansinniga på betydligt fattigare länder som gör samma sak fast ett par hundra år senare. Obs att jag inte påstår det är bra att de avverkar skogen. Men hycklerit i de länder som själv inte väljer att återplantera skog är inte liten.

Permalänk
Medlem

Första gången jag har stora problem med optikern.
Första glasögonen var helt fel, fick kisa hela tiden.
När man väl fick dom fixade så märkte jag på en gång att något var fel, helt suddigt på höger öga... Får åka in imorrn och begära 3e paret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Första gången jag har stora problem med optikern.
Första glasögonen var helt fel, fick kisa hela tiden.
När man väl fick dom fixade så märkte jag på en gång att något var fel, helt suddigt på höger öga... Får åka in imorrn och begära 3e paret...

Hade ett par glas som blev suddiga precis i det optiska centrumet, vilket blev lite av en intressant debatt... Skarpa så länge man tittade någon annanstans, men det var otroligt tydligt på avstånd om blicken gick över centrumet och särskilt om man låste blicken precis i det. Saken var ganska irriterande eftersom det var beställningsvara inte pga slipningen utan pga att det var bågar som kräver tåligare glas (längs kanterna).

Nu ska dock sägas att i mitt fall var det definitivt inte optikerns fel, utan felet låg hos Essilor. Optikerna hade gjort rätt, men Essilor hade levererat glas som var defekta på ett sätt som utifrån debatten inte framstod som vanligt förekommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hade ett par glas som blev suddiga precis i det optiska centrumet, vilket blev lite av en intressant debatt... Skarpa så länge man tittade någon annanstans, men det var otroligt tydligt på avstånd om blicken gick över centrumet och särskilt om man låste blicken precis i det. Saken var ganska irriterande eftersom det var beställningsvara inte pga slipningen utan pga att det var bågar som kräver tåligare glas (längs kanterna).

Nu ska dock sägas att i mitt fall var det definitivt inte optikerns fel, utan felet låg hos Essilor. Optikerna hade gjort rätt, men Essilor hade levererat glas som var defekta på ett sätt som utifrån debatten inte framstod som vanligt förekommande.

Ja det måste vara ett måndagsexemplar... Själva synundersökningen som jag gjorde gick ju jättebra och jag testade deras glasögon osv.

Men nu är det helt fel.

Dom verkar ju dock ha förståelse och kräver inte några pengar eller så, det är jag tacksam för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ett kombinerat problem med en massa hycklare.
Vanligt i sverige är att man vill att någon annan ska minska sina rättigheter inom något. Ofta har detta ämne något mer djurrätt, miljö, barnuppfostran eller annat liknande område att göra.
Och det är väldigt enkelt att argumentera för att det borde vara förbudet föda upp djur till mat, avverka skog, köra fossildrivna fordon, skaffa barn, ha husdjur osv.

Om man väljer att föra en debatt på enbart ett ämne. Som att ha innekatter borde vara olagligt. Så är det en fråga som man i stället bör se på ett större perspektiv som vad är meningen med livet etc. Och man blir genast fundersam på hur personen själv är som vill kränka andras rättigheter så, är det en extrem hycklare som gör en massa andra saker?

Ett populärt område inom hyckleri är att länder som har avverkat nästa all sin skog, skaffat fina odlingsmarker etc. Så är länderna vansinniga på betydligt fattigare länder som gör samma sak fast ett par hundra år senare. Obs att jag inte påstår det är bra att de avverkar skogen. Men hycklerit i de länder som själv inte väljer att återplantera skog är inte liten.

Jag är lite trött och lagom "fredagskorkad":Men jag begriper inte alls vad du vill ha sagt med detta inlägget! Kan du utveckla?

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Jag är lite trött och lagom "fredagskorkad":Men jag begriper inte alls vad du vill ha sagt med detta inlägget! Kan du utveckla?

Att det är superlätt att gå in stenhårt på ett ämne och vilja ta bort andras rättigheter för att göra något. T.ex: Innekatt, så får de ej leva i deras naturliga miljö och utföra deras naturliga behov, de blir ofta lämnade ensam hemma, får ej äta sin naturliga föda. Ofta sker parning på beställning av ägare, ungar fråntas innan modern väljer att lämna dem. Sedan har vi problemet med raser och sjukdomar.

Man kan hålla på liknande debatt om nästan precis vad som helst och kränka folks rättigheter till det ena och andra. Där motargumentet är att man får se saker i ett större perspektiv och whataboutism argumenten kommer då in. Där många som vill kränka andras rättigheter inte precis är några föredömen om man ser på andra saker. (whataboutism)

Såklart att whataboutism går att missbruka, argumentet går ju använda på allt. Vissa länder använder det på sverige just nu. Men samtidigt så är det många hycklare som stenhårt fokuserar på att kränka individers rättigheter genom ett bisarrt snävt tänkande. (som mina argument emot innekatt) Där jag anser man får ha lite helhetsbild och vara pragmatisk och försöka skapa ett så bra samhälle som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att det är superlätt att gå in stenhårt på ett ämne och vilja ta bort andras rättigheter för att göra något. T.ex: Innekatt, så får de ej leva i deras naturliga miljö och utföra deras naturliga behov, de blir ofta lämnade ensam hemma, får ej äta sin naturliga föda. Ofta sker parning på beställning av ägare, ungar fråntas innan modern väljer att lämna dem. Sedan har vi problemet med raser och sjukdomar.

Man kan hålla på liknande debatt om nästan precis vad som helst och kränka folks rättigheter till det ena och andra. Där motargumentet är att man får se saker i ett större perspektiv och whataboutism argumenten kommer då in. Där många som vill kränka andras rättigheter inte precis är några föredömen om man ser på andra saker. (whataboutism)

Såklart att whataboutism går att missbruka, argumentet går ju använda på allt. Vissa länder använder det på sverige just nu. Men samtidigt så är det många hycklare som stenhårt fokuserar på att kränka individers rättigheter genom ett bisarrt snävt tänkande. (som mina argument emot innekatt) Där jag anser man får ha lite helhetsbild och vara pragmatisk och försöka skapa ett så bra samhälle som möjligt.

I princip tror jag att jag håller med dig:

  • Hycklare är dåligt!

  • Påtvinga andra sina egna (eller andras) åsikter är dåligt.

  • Ett öppet sinne är bättre än att ha storaskygglappar.

  • Dåliga jämförelser och dåliga exempel är dåliga?

Är det så vi tycker? (Sorry: fortfarande lite "fredagskorkad"(även om det snarare är lördag nu)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

För referens:
Den tekniska definitionen enl. SS-ISO1891:2009

"Förutom de i ISO 1891 upptagna termerna gäller i Sverige följande definitioner för skruv och bult. ...
Skruv
[reds. anm. "Utvändigt gängade fästelement"]
Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning

ANM 1 En skruv kan vara helt eller delvis gängad och den gängade delen kan vara cylindrisk eller konisk.
Skruv med cylindrisk gänga kan förses med mutter eller skruvas in i ett gängat hål i ett annat föremål. Viss
typ av skruv med cylindrisk gänga formar själv gängan vid inskruvning i ett icke förut gängat hål.

ANM 2 Som exempel på skruv, avsedd för överföring av kraft eller rörelse i sin längdriktning, kan nämnas
drivskruv i skruvväxel, ledarskruv i svarv, ställskruv. Gängat element med annan huvudfunktion än någon av
de i definitionen nämnda, t.ex. axel med gängad ände, gängat rör, gängad hylsa, kallas inte skruv.

Bult
Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e.d., avsedd att användas utan att undergå plastisk
formändring"

Precis. Det är den tekniska definitionen. Men i vardagligt tal använder de flesta ordet 'bult" till att mena "maskinskruvar" eller vad man nu ska kalla dem. Hjulbult är ju ett välkänt exempel, jag tror inte vi hade velat sätta fast våra hjul med faktiska bultar liksom.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att det är superlätt att gå in stenhårt på ett ämne och vilja ta bort andras rättigheter för att göra något. T.ex: Innekatt, så får de ej leva i deras naturliga miljö och utföra deras naturliga behov, de blir ofta lämnade ensam hemma, får ej äta sin naturliga föda. Ofta sker parning på beställning av ägare, ungar fråntas innan modern väljer att lämna dem. Sedan har vi problemet med raser och sjukdomar.

Man kan hålla på liknande debatt om nästan precis vad som helst och kränka folks rättigheter till det ena och andra. Där motargumentet är att man får se saker i ett större perspektiv och whataboutism argumenten kommer då in. Där många som vill kränka andras rättigheter inte precis är några föredömen om man ser på andra saker. (whataboutism)

Såklart att whataboutism går att missbruka, argumentet går ju använda på allt. Vissa länder använder det på sverige just nu. Men samtidigt så är det många hycklare som stenhårt fokuserar på att kränka individers rättigheter genom ett bisarrt snävt tänkande. (som mina argument emot innekatt) Där jag anser man får ha lite helhetsbild och vara pragmatisk och försöka skapa ett så bra samhälle som möjligt.

Det är väldigt lätt att se problem hos andra och bortse från ens egna problem. Det är väl det stora problemet.

Permalänk
Inaktiv

Hur svårt ska det vara att sköta sin trädgård, bara lite? "Ny"inflyttad granne. Vi har även en gemensam kort grusväg. Hon har sen augusti inte

1. Skottat en enda gång, till och med körde de fast med bilen. När jag sket i det. Tänkte att "nu lär de väl hjälpa till". Nope.
2. Klippa gräs, inte en enda gång. Ser fan ut som en äng nu. Fixa allt längs vägkanten landar givetvis på mig.
3. Skiter fullständigt i alla spanska sniglar, jag får ta bort allt. Runt 100 per dag under högsäsong. Problemet är ju att de tar sig från deras djungel till vår trädgård..

4. Hon har en skitful blandrashund som är blandad Chihuahua och någon form av nakenkatt/råtta/tax-ras

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Precis. Det är den tekniska definitionen. Men i vardagligt tal använder de flesta ordet 'bult" till att mena "maskinskruvar" eller vad man nu ska kalla dem. Hjulbult är ju ett välkänt exempel, jag tror inte vi hade velat sätta fast våra hjul med faktiska bultar liksom.
...

Jag begriper inte varför du citerade mig här: jag la till mitt inlägg som "referens" (och uttryckte ingen åsikt alls) ang. den tekniska definitionen.

Permalänk
Medlem

SprengPanda vill jag tipsa om att det är en rörelse för att rädda pollinerande insekter. Sterila gräsmattor kan man låta bli blomsterängar. Jag låter numera mina maskrosor stå kvar. Tyvärr går det dåligt för ängsblommor för det är för mycket näring kvar. Jag har ju berättat för grannarna varför det ser ut som det gör och dom har börjat ta efter. Men besvärliga grannar är inte roligt. Det vet jag också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

SprengPanda vill jag tipsa om att det är en rörelse för att rädda pollinerande insekter. Sterila gräsmattor kan man låta bli blomsterängar. Jag låter numera mina maskrosor stå kvar. Tyvärr går det dåligt för ängsblommor för det är för mycket näring kvar. Jag har ju berättat för grannarna varför det ser ut som det gör och dom har börjat ta efter. Men besvärliga grannar är inte roligt. Det vet jag också.

Ja men det är inte riktigt samma sak, jag har också det. Planterat ängsblommor, massa annat som blommar från april till september, insektshotell x4, vi har lyxen att ha vildbin också. Halva min trädgård är just rabatter. Man kan ändå ha en trädgård som ser någorlunda vårdad ut och ändå tänka på insekter samtidigt tänker jag.

Hon har bara övervuxet gräs och ormbunkar, inget mer. Bina får nog inte ut mycket där

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hur svårt ska det vara att sköta sin trädgård, bara lite? "Ny"inflyttad granne. Vi har även en gemensam kort grusväg. Hon har sen augusti inte

1. Skottat en enda gång, till och med körde de fast med bilen. När jag sket i det. Tänkte att "nu lär de väl hjälpa till". Nope.
2. Klippa gräs, inte en enda gång. Ser fan ut som en äng nu. Fixa allt längs vägkanten landar givetvis på mig.
3. Skiter fullständigt i alla spanska sniglar, jag får ta bort allt. Runt 100 per dag under högsäsong. Problemet är ju att de tar sig från deras djungel till vår trädgård..

4. Hon har en skitful blandrashund som är blandad Chihuahua och någon form av nakenkatt/råtta/tax-ras

Det värsta är väl ändå det här med hunden. Hundar ska vara stora, skräckinjagande och aggressiva, inte små och likna långhåriga råttor. Hon kunde ha några ankor som gillar att äta sniglar fast de skiter ju ohejdat men det blir ju i hennes trädgård. Du får bli kompis med henne och på sikt avliva hundskrället och hjälpa henne med resten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Det värsta är väl ändå det här med hunden. Hundar ska vara stora, skräckinjagande och aggressiva, inte små och likna långhåriga råttor. Hon kunde ha några ankor som gillar att äta sniglar fast de skiter ju ohejdat men det blir ju i hennes trädgård. Du får bli kompis med henne och på sikt avliva hundskrället och hjälpa henne med resten.

Dom som gillar skräckinjagande och aggressiva hundar är det något stort fel på. Har cavalier king charles spaniel, underbaraste varelse som finns. Såg en dokumentär om många gamla kvinnor från Sverige som reser till Afrika för sex, dom betalar i olika former för att få sex, många av dom vill gifta sig med afrikanerna, mannen lämnar när han fått put, gamla kvinnorna klagar på att ingen är intresserad av dom i Sverige, inte konstigt ser ut som helvetets avkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Dom som gillar skräckinjagande och aggressiva hundar är det något stort fel på. Har cavalier king charles spaniel, underbaraste varelse som finns. Såg en dokumentär om många gamla kvinnor från Sverige som reser till Afrika för sex, dom betalar i olika former för att få sex, många av dom vill gifta sig med afrikanerna, mannen lämnar när han fått put, gamla kvinnorna klagar på att ingen är intresserad av dom i Sverige, inte konstigt ser ut som helvetets avkomma.

Somliga förstår inte ironi. Måste man ha en massa för att det ska vara solklart att man skämtar. Den udda grejen i inlägget från @anon134512 är hans punkt 4. Sedan jag flyttade till lägenhet har jag inte hund, innan dess hade jag en karelsk björnhund. Sen vet jag inte hur resten av ditt inlägg passar in som svar på mitt inlägg. Betalar svenska äldre kvinnor afrikaner för att få sex med kung charles hund som köpeskilling? Eller har det inget samband med inlägget du svarade på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Somliga förstår inte ironi. Måste man ha en massa för att det ska vara solklart att man skämtar. Den udda grejen i inlägget från @SprengdPanda är hans punkt 4. Sedan jag flyttade till lägenhet har jag inte hund, innan dess hade jag en karelsk björnhund. Sen vet jag inte hur resten av ditt inlägg passar in som svar på mitt inlägg. Betalar svenska äldre kvinnor afrikaner för att få sex med kung charles hund som köpeskilling? Eller har det inget samband med inlägget du svarade på?

Ingen skadda skedd, lätt att missförstå när man skummar igenom inlägg. Självklart är det inte tal om hundsex, eftersom tråden är om äldre i varierande åldrar så skrev jag om dom många äldre kvinnorna från Sverige som reser till Afrika för att ha sex med afrikaner eftersom
ingen är intresserad av dom i Sverige. Unga vackra tjejer reser till bl.a Grekland för sexäventyr och släppa loss som dom drar sig för hemma i Sverige, jag vet för jag har haft trevliga erfarenheter utav det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Det värsta är väl ändå det här med hunden. Hundar ska vara stora, skräckinjagande och aggressiva, inte små och likna långhåriga råttor. Hon kunde ha några ankor som gillar att äta sniglar fast de skiter ju ohejdat men det blir ju i hennes trädgård. Du får bli kompis med henne och på sikt avliva hundskrället och hjälpa henne med resten.

Ja, jag är rädd för hundar. Ge mig skäl att vara det. Ser hemskt mesigt ut att vara rädd för den där lättviktaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, jag är rädd för hundar. Ge mig skäl att vara det. Ser hemskt mesigt ut att vara rädd för den där lättviktaren

Min äldsta son råkade ut för en extremt lekfull (och väldigt stor) newfoundlandshund när han var åtta år gammal. Hunden sprang fram till honom, han blev rädd och började springa mot mig och hunden tyckte tydligen att det var skitroligt så den sprang efter grabben, knuffade omkull honom och började slicka honom på ryggen. När jag sa till hunden att sitta så satte den sig och viftande på svansen stirrade den förväntansfullt på grabben som grät hjärtskärande. Hundens ägare kom fram och tillrättavisade hunden som lommade iväg med sänkt huvud och sen tröstade hundägaren grabben och förklarade att hunden bara trodde de skulle leka. Det hände inne på en bondgård och det fanns ingen anledning att hunden skulle vara kopplad. Trots att vi förklarade ingående och flera gånger var grabben livrädd för hundar i flera år och känner sig fortfarande inte riktigt bekväm i sällskap med hundar nu, 22 år senare. Sånt sitter i, tydligen.
Jag är uppvuxen med hund och har haft flera själv och även om jag numera är hundlös så är jag inte ens rädd för hundar som verkar aggressiva (även om jag borde vara det). En person bussade sin hund på mig för många år sedan men jag stod bara still och tittade på hunden. Den anföll inte utan stannade någon meter ifrån mig och satte sig ner. Men det kanske bara var en lycklig slump.

Permalänk
Medlem

Mest värdelösa tecknet på tangentbordet måste vara ¤-tecknet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

En person bussade sin hund på mig för många år sedan men jag stod bara still och tittade på hunden. Den anföll inte utan stannade någon meter ifrån mig och satte sig ner. Men det kanske bara var en lycklig slump.

Så är det när man är alfahanne

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."