Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Nej du är inte ensam och när det väl är varmt så klagar 90% på att det är för varmt... förstår mig inte på människor!

Haha förlåt men vad är det med dig? Visst kan man tycka 30+ grader är varmt men det är max 1-2 veckor under sommaren inomhus. Vi har riktigt kalla subarktiska temperaturer åtta månader av tolv utomhus. Är det konstigt att man tycker Sverige är ett för kallt land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Haha förlåt men vad är det med dig? Visst kan man tycka 30+ grader är varmt men det är max 1-2 veckor under sommaren inomhus. Vi har riktigt kalla subarktiska temperaturer åtta månader av tolv utomhus. Är det konstigt att man tycker Sverige är ett för kallt land?

Synd att det absolut inte finns något man kan göra åt saken, eller hur?

https://sv.wiktionary.org/wiki/utvandra

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Synd att det absolut inte finns något man kan göra åt saken, eller hur?

https://sv.wiktionary.org/wiki/utvandra

Jag hoppas vi får okontrollerad global uppvärmning så vi äntligen får lite varmt i det här landet. Svajande palmer och vita stränder.

Permalänk
Medlem

Sista tre dagarna har vart -20, -25 och så -30 idag.

Hade kanske inte vart så mkt att gnälla på om det inte vore för att något i bilens värmeanläggning har pajat så får noll värme i kupén.

Verkstad kontaktad och de tar det som ett garantiärende.

Men BRRRRRRRRRRRR.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Sista tre dagarna har vart -20, -25 och så -30 idag.

Hade kanske inte vart så mkt att gnälla på om det inte vore för att något i bilens värmeanläggning har pajat så får noll värme i kupén.

Verkstad kontaktad och de tar det som ett garantiärende.

Men BRRRRRRRRRRRR.

Fy satan. Jag som Stockholmare tycker det börjar bli kallt redan runt tio minusgrader.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ett gubbgnäll som kanske redan varit på tapeten men varför har de sänkt fetthalten på grädde till 36%? Tar längre tid att vispa och det håller sig inte riktigt lika bra vispat utan flyter gärna ut efter ett litet tag. Smakar inte lika bra heller.

Permalänk
Avstängd

Jag är redigt trött på min ständigt rinnande näsa, tar ju aldrig slut, har nog gått igenom en hel toarulle med papper på att snyta mig denna helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Fy satan. Jag som Stockholmare tycker det börjar bli kallt redan runt tio minusgrader.

Vi har väldigt låg luftfuktighet här så det är inte riktigt lika illa som det låter. Från åren i gbg var det då värre med minus 5, då frös man så in i märgen...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Ett gubbgnäll som kanske redan varit på tapeten men varför har de sänkt fetthalten på grädde till 36%? Tar längre tid att vispa och det håller sig inte riktigt lika bra vispat utan flyter gärna ut efter ett litet tag. Smakar inte lika bra heller.

Köp rätt grädde… Det brukar vara de med karragenan (för att de inte ska stelna) som har lägre fetthalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Börja med läkare, kiropraktor kan i värsta fall göra saken värre (inte oftast, men i värsta fall)

Håller med - kolla med läkare först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hoppas vi får okontrollerad global uppvärmning så vi äntligen får lite varmt i det här landet. Svajande palmer och vita stränder.

Plus alla som inte längre kan bo på de platser som nu har svajande palmer och vita stränder eftersom det då har blivit alldeles för varmt där. 100% av jordens befolkning på 30% av dess yta. Fint! Det kommer bli trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som hatar klimatet vi har i Sverige? Alltså så jävla kallt i det här landet. Fryser konstant tio månader av tolv.

Nä du är inte ensam, känns som att dom flesta gillar sol och värme. Själv är jag inte en av dom, jag föredrar vinterhalvåret över sommarhalvåret, för jag klarar inte av värmen. Kyla har jag egentligen inga problem med, när det är kallt så kan jag ju klä på mig, men är det för varmt så kan jag inte göra så mycket annat än att klä mig lätt, tyvärr räcker inte det när det är som varmast.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Nä du är inte ensam, känns som att dom flesta gillar sol och värme. Själv är jag inte en av dom, jag föredrar vinterhalvåret över sommarhalvåret, för jag klarar inte av värmen. Kyla har jag egentligen inga problem med, när det är kallt så kan jag ju klä på mig, men är det för varmt så kan jag inte göra så mycket annat än att klä mig lätt, tyvärr räcker inte det när det är som varmast.

Låter nog mer som om du ska flytta till Svalbard alternativt Antarktis. Förstår inte folk som föredrar kyla framför skön värme runt 20-25 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Haha förlåt men vad är det med dig? Visst kan man tycka 30+ grader är varmt men det är max 1-2 veckor under sommaren inomhus. Vi har riktigt kalla subarktiska temperaturer åtta månader av tolv utomhus. Är det konstigt att man tycker Sverige är ett för kallt land?

I somras var det så pass varmt att det var svårt att göra något under flera veckor. Bara för att det är under 30 grader i skuggan vid havet eller badplatsen så betyder det inte att så är fallet inåt landet.

Det finns många som faktiskt vill göra något vettigt på sommaren utan att få värmeslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter nog mer som om du ska flytta till Svalbard alternativt Antarktis. Förstår inte folk som föredrar kyla framför skön värme runt 20-25 grader.

Nja, 20-25 är ganska behagligt så länge det inte är fuktig värme, tyvärr så har vi ju fått fuktigare och fuktigare värme här i Sverige, tillsammans med en högre genomsnittstemperatur, det är ju inte ovanligt att vi når 30-35 dom varmaste dagarna på sommaren. Fortsätter temperaturen att gå upp så kanske man blir tvungen att flytta lite till en lite nordligare plats (bor just nu ungefär i mitten av Sverige, kanske räcker med norra delen av landet), alternativt bo där det finns inbyggd AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim88:

Ja någon jävla skit är det iaf, kan ju hoppas att det bara är någon nerv som ligger i kläm, men får söka till kiropraktorn om skiten inte går över.

Låter som ischias, har haft det och det återkommer då och då. Finns bot och råd: https://skadekompassen.se/skador-sjukdomstillstand/ischias/
https://www.varden.se/guider/ischias

Man rekommenderar ofta naprapat eller kiropraktor men jag tror personligen mer på fysioterapeut (sjukgymnast) eller läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Nä du är inte ensam, känns som att dom flesta gillar sol och värme. Själv är jag inte en av dom, jag föredrar vinterhalvåret över sommarhalvåret, för jag klarar inte av värmen. Kyla har jag egentligen inga problem med, när det är kallt så kan jag ju klä på mig, men är det för varmt så kan jag inte göra så mycket annat än att klä mig lätt, tyvärr räcker inte det när det är som varmast.

Vi har det kallt här nu. Sju minusgrader, så det är stora parkas jackan som åker på när man ska ut. Som någon sa, 5 minus i söder är nästan värre än 20 minus i norr?
Men jag tar hellre det här än den äckliga tunga sommaren som vi har här nu för tiden. Jag har nog skrivit det förr här, men de som tycker 2018 var den bästa sommaren, när hela landet kollapsade, men det var ju varmt och skönt 🖕

Skrivet av Dinkefing:

Låter nog mer som om du ska flytta till Svalbard alternativt Antarktis. Förstår inte folk som föredrar kyla framför skön värme runt 20-25 grader.

Vi har ju aldrig 20-25 grader. Det är ju 30+ hela j-ävla sommaren. Vilket medför att man har 26-28 grader inomhus dygnet runt.
Vädra under natten kan man ju inte göra för då får man in allsköns ohyra och grannskapets katter kommer in och slåss med min katt.

Permalänk
Medlem

Kan webbsidor sluta hooka tangentbordsgenvägar som används av webbläsaren.
Sitter inne i phpMyAdmin. Trycker CTRL+K. Då öppnas konsollen på sidan istället...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Köp rätt grädde… Det brukar vara de med karragenan (för att de inte ska stelna) som har lägre fetthalt.

Precis. Köp grädden som är i fyrkantiga tetra, inte de mer rundade, de har 40% fett och innehåller bara grädde. De andra har aningen mindre fett, vilket sabbar konsistensen och därför har de något förtjockningsmedel tillsatt (guarkärnmjöl eller karragen har jag sett) men vispning är ändå mycket jobbigare. Tyvärr så är hållbarheten mycket bättre på de mer behandlade varianterna, men grädde håller ändå rätt länge långt efter bäst-före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

I somras var det så pass varmt att det var svårt att göra något under flera veckor. Bara för att det är under 30 grader i skuggan vid havet eller badplatsen så betyder det inte att så är fallet inåt landet.

Det finns många som faktiskt vill göra något vettigt på sommaren utan att få värmeslag.

Taget i Enköping (i skuggan under ett träd) på väg till Stockholm mitten av Juli i år.

Nej då föredrar jag -17 som vi hade häromdagen. Även om det är ett elände när allt rörligt fryser fast.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Ett gubbgnäll som kanske redan varit på tapeten men varför har de sänkt fetthalten på grädde till 36%? Tar längre tid att vispa och det håller sig inte riktigt lika bra vispat utan flyter gärna ut efter ett litet tag. Smakar inte lika bra heller.

Värdet sitter i fettet . minska värdet på innehållet så kan man behålla priset och lura kunden att dom får samma sak fortfarande.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Värdet sitter i fettet . minska värdet på innehållet så kan man behålla priset och lura kunden att dom får samma sak fortfarande.

Alternativet hade varit att höja priset, är det bättre? Känns som hur företagen än gör hade det blivit klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Alternativet hade varit att höja priset, är det bättre? Känns som hur företagen än gör hade det blivit klagomål.

Du köper ett 4090 men får ett 4080 så höjdes inte priset.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du köper ett 4090 men får ett 4080 så höjdes inte priset.

Fast i fetthalten i grädden så får vi väl anta att det är för att omkostnaderna ökat och man valt att behålla priset? Dvs om företaget inte väljer att höja priset måste det som kostar minska i produkten, dvs fettet.

Det jag regerade var att det är för att "lura konsumenten" för jag tror inte det är fallet, men jag kanske bara är naiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du köper ett 4090 men får ett 4080 så höjdes inte priset.

Du köper ett 4090 och får ett 3060 men till priset av ett 4090.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Du köper ett 4090 och får ett 3060 men till priset av ett 4090.

Det står ju på framsidan vad fetthalten är, så nej.
Sen att konsumenter i allmänhet inte har någon koll på vad de köper är en annan sak helt och hållet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det står ju på framsidan vad fetthalten är, så nej.
Sen att konsumenter i allmänhet inte har någon koll på vad de köper är en annan sak helt och hållet.

Ja, fast de anger numera på förpackningen inte volym utan vikt, som på t.ex. filmjölk som har högre densitet än vatten. D.v.s. lägre volym till samma pris.

Visst har fett lägre densitet, men den som köper vispgrädde kanske inte alltid kollar fetthalten utan bara upplever den som svårvispad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Fast i fetthalten i grädden så får vi väl anta att det är för att omkostnaderna ökat och man valt att behålla priset? Dvs om företaget inte väljer att höja priset måste det som kostar minska i produkten, dvs fettet.

Det jag regerade var att det är för att "lura konsumenten" för jag tror inte det är fallet, men jag kanske bara är naiv.

Klart är det grädden som kostar och därför man drar ner på fetthalten för att göra bättre business. Men det är inte ren vispgrädde längre.

Finns fler exempel på livsmedel där man ersätter den äkta varan med något billigare, ihoplimmade oxfileer etc. Som minst sagt är en gråzon och kan kallas lurendrejeri.

Men i Sverige vill vi ha billig mat med okänt ursprung så att vi har råd med fler iphones och dyra räntefakturor på överprisade bostäder. Mat är ju bara nödvändigt ont.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Klart är det grädden som kostar och därför man drar ner på fetthalten för att göra bättre business. Men det är inte ren vispgrädde längre.

Finns fler exempel på livsmedel där man ersätter den äkta varan med något billigare, ihoplimmade oxfileer etc. Som minst sagt är en gråzon och kan kallas lurendrejeri.

Men i Sverige vill vi ha billig mat med okänt ursprung så att vi har råd med fler iphones och dyra räntefakturor på överprisade bostäder. Mat är ju bara nödvändigt ont.

Absolut, företag finns för att tjäna pengar, knappast någon samhällstjänst där företagen ska gå +-0 vid bokslutet.

Ja och det är precis som du säger, lurendrejeri, men är det verkligen lurendrejeri om det tydligt står på paketet att det 36% fett och kostar lika mycket som förr istället för 40% men ett prispåslag på 10%? Det är trots allt väldigt hög inflation för tillfället och alla varumärken måste slåss för att få kundernas pengar.

Här finns en grädde på 40% av det okända märket Arla, som bara är att beställa hem och så slipper man sura

PS. Jag är medveten om titeln på tråden, tycker bara det är intressant att många väljer att sura istället för att inse hur bra vi faktiskt har det i Sverige.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ja, fast de anger numera på förpackningen inte volym utan vikt, som på t.ex. filmjölk som har högre densitet än vatten. D.v.s. lägre volym till samma pris.

Visst har fett lägre densitet, men den som köper vispgrädde kanske inte alltid kollar fetthalten utan bara upplever den som svårvispad.

Arlas vanliga vispgrädde har en fetthalt på 40% och säljs med volym angivet på förpackningen.

Är man nyfiken på detta med vikt- eller volymangivlese på mejeriprodukter finns en diskussion hos Arlas konsumentkontakt.

Men jag vill inte vara sämre än att jag gubbgnäller lite. Smörpriset! Har ofta mycket smör hemma (extrakyl i källaren) men förrådet börjar tryta lite så jag handlade på Citygross när de sålde svenskt smör för 45 kr/500 grams-paket. Så sent som i april/maj hittade jag kampanjpriser på 30 kr/paketet. En uppgång på 50% på ett drygt halvår...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]