Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Formen kanske klarar sig men inte mikron?

Det gör den nog… Frågan är hur mycket lokala blixtnedslag det blir, för skarpa metallkanter i mikron brukar vara lite sådär.

Permalänk
Avstängd

Suck.
Kan vi inte bara lägga ner SJ?
Det är fan jämt förseningar.
Först 30 sena iväg från Stockholm och nu måste jag sitta i Skövde 70 minuter för att ta nästa tåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det gör den nog… Frågan är hur mycket lokala blixtnedslag det blir, för skarpa metallkanter i mikron brukar vara lite sådär.

Det blir en fin ljusshow, ett tag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck.
Kan vi inte bara lägga ner SJ?
Det är fan jämt förseningar.
Först 30 sena iväg från Stockholm och nu måste jag sitta i Skövde 70 minuter för att ta nästa tåg.

Eventuellt blir MTRX till salu. Köp och driv ditt eget lilla järnvägsföretag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck,
Mina nya vinterskor som jag köpte för mindre än en månad sedan har nu spruckit rejält i kanten på båda sulorna.

Borde väl gå att reklamera. Om man orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Göteborgs kex som tillverkar de, har väl flyttat den mesta av sin tillverkning på utlandet.. så de som står ut får väl räkna med lite annat i smakväg nu mer. ..

De bakas av Annas Pepparkakor i Tyresö står det på paketet. Tror att du är nåt på spåret nu, den måste bytt tillverkare för enligt wiki så var det Göteborgs kex som bakade dem tidigare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Hur i helvete är SL funtade? Varför avslutar buss-chaufförer sina pass mitt i rusningstrafik på morgonen? Hälften av gångerna finns det ingen som byter av. Då måste man gå av busshelvete och vänta på nästa buss som aldrig kommer. Detta är mitt i city. Det leder till nästa gnäll om SL. VARför behöver man vänta 10-15 minuter på nästa buss? Det bildas 10 -tals-meter kö så alla får inte plats på bussen (den är dessutom nästan helt proppfull redan!!!!!). Hatar SL.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Halsfluss är ju inte så smittsamt, så om du inte tog eller pussade på sagda ungjävel så är det nog lugnt

Tvätta händerna och låt bli att peta dig i ansiktet.

Ungen gallskrek och hostade mig i ansiktet ett flertal gånger, omöjligt att jag inte har blivit smittad. Köper en triss ifall jag inte blir sjuk närmaste 4-5 dagarna

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Flygplatser och kollektivtrafik i allmänhet. Varit på Madeira en vecka, skulle hem igår. Hade sen innan blivit ombokad från FNC-LIS-ARN till FNC-LIS-FRA-ARN. Två mellanlandningar är jag generellt anti till, men alternativet var pengarna tillbkaa från TAP Air vilket verkar kunna ta ett år, och det orkade jag inte med. Allt frid och fröjd tills vi landat i Frankfurt (till och med 30 min tidiga dit). Gick från gott om tid och hopp om att äta lunch i loungen till att bli droppade fullkomligt fel och springa genom FRA (som är helt fruktansvärd rent allmänt), komma fram till gaten 10 min innan stängning.... för att sedan bli stående där i 1 timme, följt av 1 timme på planet i väntan på resten av passagerarna p.g.a. brist på bussar som skulle köra ut människor till planen.

Framme på Arlanda 2,5 senare än beräknat, står och väntar på väskor som... inte kommer, vilket även gäller för ett 20-tal andra pssagerare. Vilket i kombination med allt annat gjorde att jag missade min tänkta flygbuss/tåg hem till Värmland. Rapporterar försenad väska (som enligt mail för någon timme sen ska vara funnen åtminstone), och knatar iväg för att hitta mat i väntan på senare bussen. Det gick bra fram till Karlskoga, där en lastbil som vält över körbanan på E18 ännu inte var undanröjd, så vi blev stående på en påfart väntande på öppning... i 2:40. Väl framme i Karlstad kl. 04 fanns såklart ingen taxi vaken, så det blev en frisk promenad och i säng 04:30. Upp 08:00 för jobb (som fick bli hemifrån) idag.

Tur att det snart är jul...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Flygplatser och kollektivtrafik i allmänhet [...]

Tur att det snart är jul...

t

Bra och detaljrik berättelse som sakta bygger upp till ett crescendo... som aldrig kommer! Hade sett fram emot ett välformulerat gubbgnäll i sista stycket om väder/systemkollaps/kollektivtrafik/m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

t

Bra och detaljrik berättelse som sakta bygger upp till ett crescendo... som aldrig kommer! Hade sett fram emot ett välformulerat gubbgnäll i sista stycket om väder/systemkollaps/kollektivtrafik/m.m.

Du har för höga krav på gubbgnäll, vi gamlingar bara gnäller utan hänsyn till dramatiska finesser. Jag tycker det var ett OK gubbgnäll även om jag misstänker att @Choffe inte riktigt nått gubbålder än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Flygplatser och kollektivtrafik i allmänhet. Varit på Madeira en vecka, skulle hem igår. Hade sen innan blivit ombokad från FNC-LIS-ARN till FNC-LIS-FRA-ARN. Två mellanlandningar är jag generellt anti till, men alternativet var pengarna tillbkaa från TAP Air vilket verkar kunna ta ett år, och det orkade jag inte med. Allt frid och fröjd tills vi landat i Frankfurt (till och med 30 min tidiga dit). Gick från gott om tid och hopp om att äta lunch i loungen till att bli droppade fullkomligt fel och springa genom FRA (som är helt fruktansvärd rent allmänt), komma fram till gaten 10 min innan stängning.... för att sedan bli stående där i 1 timme, följt av 1 timme på planet i väntan på resten av passagerarna p.g.a. brist på bussar som skulle köra ut människor till planen.

Framme på Arlanda 2,5 senare än beräknat, står och väntar på väskor som... inte kommer, vilket även gäller för ett 20-tal andra pssagerare. Vilket i kombination med allt annat gjorde att jag missade min tänkta flygbuss/tåg hem till Värmland. Rapporterar försenad väska (som enligt mail för någon timme sen ska vara funnen åtminstone), och knatar iväg för att hitta mat i väntan på senare bussen. Det gick bra fram till Karlskoga, där en lastbil som vält över körbanan på E18 ännu inte var undanröjd, så vi blev stående på en påfart väntande på öppning... i 2:40. Väl framme i Karlstad kl. 04 fanns såklart ingen taxi vaken, så det blev en frisk promenad och i säng 04:30. Upp 08:00 för jobb (som fick bli hemifrån) idag.

Tur att det snart är jul...

Och du hann ju hem i tid till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

t

Bra och detaljrik berättelse som sakta bygger upp till ett crescendo... som aldrig kommer! Hade sett fram emot ett välformulerat gubbgnäll i sista stycket om väder/systemkollaps/kollektivtrafik/m.m.

Haha! Jag ber om ursäkt, ska bättre mig till nästa gång! Är kanske fortsatt för ung för att ha förfinat gubbgnällets ädla konst. Tar med mig den konstruktiva kritiken!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Åkte på semester idag och f*n om inte ungjäveln bredvid på flyget har halsfluss.. Nu är högst troligen jul- och nyårsafton sabbade och tillråga på allt är det första och enda semestern på 1 1/2 år. Nä dra åt helv*te.

Bara jag som blir triggad av att du har råd att åka på semester?
Tror att ungen är Karma som spelar dig ett spratt.

Permalänk
Snusfri

Årets julklapp från ena jobbet: välja någon vara värd ca 30-40:- hos Pocketogram.
Måste fan kostat mer att skicka ut "julkortet" med koden än vad varorna man kunde välja mellan var värda.
Ska dom vara så jävla snåla så skit i det i stället, skapar bara dålig stämning bland de anställda.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Bara jag som blir triggad av att du har råd att åka på semester?

Ja, det är nog bara du. Du kvalificerar dig som gubbe i alla fall!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Varför ska folk ha så jävla svårt att accelerera på påfarterna?
I Skärholmen är den nya påfarten skyltad till 80 och är "en mil lång".
Snubben ligger i 40 tills jag börjar blinka lite med hellyset, då orkade han sig upp i 54..

Haha, känner detsamma och jag är inte ens en gubbe!

Fan, jag har inte världens snabbaste bil men den har en turbo iaf så man ligga i rätt hastighet på en påfart men så äre nån snigel framför en som bara skapar problem sen när man ska in på motorvägen om de är mycke trafik.

Visa signatur

Corsair RM850x / Samsung 980 1TB m.2 / Gainward 2080 ti Phoenix GS 11gb / I7-7700 / Crucial 16gb DDR4 2400 Mhz / ASUS B150M-PLUS / Carbide SPEC-03 Midi Tower /

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Halsfluss är ju inte så smittsamt, så om du inte tog eller pussade på sagda ungjävel så är det nog lugnt

Tvätta händerna och låt bli att peta dig i ansiktet.

Det är jul - så Murphys lag gäller och halva flyget är nu smittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

De bakas av Annas Pepparkakor i Tyresö står det på paketet. Tror att du är nåt på spåret nu, den måste bytt tillverkare för enligt wiki så var det Göteborgs kex som bakade dem tidigare.

Herregud. Det är därför de smakat så mesigt och fått så dåligt betyg i diverse tidningar. Ack, vilken förflackning av den samhälleliga infrastrukturen, dit pepparkakor måste räknas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Folk som inte dyker upp på avtalad tid, eller ännu värre, inte dyker upp alls. Respektlöst! Senaste exemplet:

Igår skulle en ung kvinna ha kommit för att hämta en möbel jag säljer, en kvart innan avtalad tid skriver hon dessutom "jag är framme om en kvart". Fyra minuter senare får jag detta:

"Sorry, tog fel tub haha. Kan jag komma imorgon istället?" (Tub är stockholmska för tunnelbana)

What?! Ta rätt tåg och åk tillbaka tänker jag. Men nä, det gick inte för henne. Jag har ju planerat min dag efter att någon ska komma hit och köpa möbelfanskapet. Och så gör hon inte det. Det är som när man väntar på en hemleverans som inte kommer den dag man fått information om att den ska komma, i vissa fall har man ju tagit ledigt för att vänta på det. Skithuvuden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Folk som inte dyker upp på avtalad tid, eller ännu värre, inte dyker upp alls. Respektlöst! Senaste exemplet:

Igår skulle en ung kvinna ha kommit för att hämta en möbel jag säljer, en kvart innan avtalad tid skriver hon dessutom "jag är framme om en kvart". Fyra minuter senare får jag detta:

"Sorry, tog fel tub haha. Kan jag komma imorgon istället?" (Tub är stockholmska för tunnelbana)

What?! Ta rätt tåg och åk tillbaka tänker jag. Men nä, det gick inte för henne. Jag har ju planerat min dag efter att någon ska komma hit och köpa möbelfanskapet. Och så gör hon inte det. Det är som när man väntar på en hemleverans som inte kommer den dag man fått information om att den ska komma, i vissa fall har man ju tagit ledigt för att vänta på det. Skithuvuden!

Den är riktigt irriterande... råkat ut för liknande att köparen har hittat en annan vara som var mer intressant och då hör av sig strax innan den ungefärliga tiden de skulle vart framme, eller den när man kommit överens om swish som betalning och idioten kommer med kontanter, och då även är jävligt ful som med flit tagit ut 2-3k mindre än vad man kommit överens om för att försöka pruta.
Eller den när de försöker pruta ner något just för de har långt att åka, som om det är mitt problem att de har lång resväg? Ska jag då sänka priset på min vara för det blir dyrt med bränslet? Skulle inte tro det...

Bästa som hänt mig var en gång just detta med kontanter, personen hade rest ca 3h enkel resa med bil och försökte pruta ner eftersom denne hade med sig för lite pengar, jag sa swisha hela beloppet eller var utan! Personen fick vända hemåt utan något köp, och ja jag HATAR kontanter!!!!!!! xD

Permalänk
Medlem

Då var det dags för de återkommande ryggproblemen igen då. Med några års mellanrum pajar ryggen, läkarbesök, sjukgymnast, smärtstillande och övningar så blir det bra. För att sen återkomma ett par år senare. Kan man byta ut ryggen?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Då var det dags för de återkommande ryggproblemen igen då. Med några års mellanrum pajar ryggen, läkarbesök, sjukgymnast, smärtstillande och övningar så blir det bra. För att sen återkomma ett par år senare. Kan man byta ut ryggen?

Efter mitt andra diskbråck så ville jag amputera ryggen, men det skulle tydligen inte vara en bra idé sa läkaren.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Efter mitt andra diskbråck så ville jag amputera ryggen, men det skulle tydligen inte vara en bra idé sa läkaren.

Andra?
Fy fan jag är 36 år och nyligen fått veta att jag har diskbråck mellan c4 och c5. Lider med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Andra?
Fy fan jag är 36 år och nyligen fått veta att jag har diskbråck mellan c4 och c5. Lider med dig

Har haft mellan L4-L5 samt L5-S1

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Flygplatser och kollektivtrafik i allmänhet. Varit på Madeira en vecka, skulle hem igår. Hade sen innan blivit ombokad från FNC-LIS-ARN till FNC-LIS-FRA-ARN. Två mellanlandningar är jag generellt anti till, men alternativet var pengarna tillbkaa från TAP Air vilket verkar kunna ta ett år, och det orkade jag inte med. Allt frid och fröjd tills vi landat i Frankfurt (till och med 30 min tidiga dit). Gick från gott om tid och hopp om att äta lunch i loungen till att bli droppade fullkomligt fel och springa genom FRA (som är helt fruktansvärd rent allmänt), komma fram till gaten 10 min innan stängning.... för att sedan bli stående där i 1 timme, följt av 1 timme på planet i väntan på resten av passagerarna p.g.a. brist på bussar som skulle köra ut människor till planen.

Framme på Arlanda 2,5 senare än beräknat, står och väntar på väskor som... inte kommer, vilket även gäller för ett 20-tal andra pssagerare. Vilket i kombination med allt annat gjorde att jag missade min tänkta flygbuss/tåg hem till Värmland. Rapporterar försenad väska (som enligt mail för någon timme sen ska vara funnen åtminstone), och knatar iväg för att hitta mat i väntan på senare bussen. Det gick bra fram till Karlskoga, där en lastbil som vält över körbanan på E18 ännu inte var undanröjd, så vi blev stående på en påfart väntande på öppning... i 2:40. Väl framme i Karlstad kl. 04 fanns såklart ingen taxi vaken, så det blev en frisk promenad och i säng 04:30. Upp 08:00 för jobb (som fick bli hemifrån) idag.

Tur att det snart är jul...

Äh, det hade kunnat varit värre. Tänk så hade man haft med sin fru! Bättre då att bara sin egen bitterhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Den är riktigt irriterande... råkat ut för liknande att köparen har hittat en annan vara som var mer intressant och då hör av sig strax innan den ungefärliga tiden de skulle vart framme, eller den när man kommit överens om swish som betalning och idioten kommer med kontanter, och då även är jävligt ful som med flit tagit ut 2-3k mindre än vad man kommit överens om för att försöka pruta.
Eller den när de försöker pruta ner något just för de har långt att åka, som om det är mitt problem att de har lång resväg? Ska jag då sänka priset på min vara för det blir dyrt med bränslet? Skulle inte tro det...

Bästa som hänt mig var en gång just detta med kontanter, personen hade rest ca 3h enkel resa med bil och försökte pruta ner eftersom denne hade med sig för lite pengar, jag sa swisha hela beloppet eller var utan! Personen fick vända hemåt utan något köp, och ja jag HATAR kontanter!!!!!!! xD

Folk är bra fräcka alltså. Tänker bara på sig själva, inte att de orsakar problem för någon annan. Bra att du stod på dig och att snåljåpen fick lägga 6 timmar på ingenting.

Personligen har jag inget emot kontanter, men att byta betalmetod från den överenskomna bör det vara skottpengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Då var det dags för de återkommande ryggproblemen igen då. Med några års mellanrum pajar ryggen, läkarbesök, sjukgymnast, smärtstillande och övningar så blir det bra. För att sen återkomma ett par år senare. Kan man byta ut ryggen?

Du kan få byta med mig (om det går), då slipper du de långa smärtfria uppehållen och har bara lite ont då och då, förutsatt att du, som jag, följer mitt (ditt?) träningsprogram varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Äh, det hade kunnat varit värre. Tänk så hade man haft med sin fru! Bättre då att bara sin egen bitterhet

Det kan alltid vara värre! Jag hade dock med min flickvän hela vägen fram till Arlanda, men hon gjorde hela situationen mycket mer hanterbar. Kanske ändras med förhållandets ålder, time will tell!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Folk som inte dyker upp på avtalad tid, eller ännu värre, inte dyker upp alls. Respektlöst! Senaste exemplet:

.... ung kvinna ...

Jag gissar att det var någon som studerar och ännu har väldigt vaga begrepp om hur arbetslivet fungerar. Det är ändå ganska underligt hur vanligt det verkar vara att man antar att alla andra är lika flexibla som (man uppfattar att) en själv är.

Citat:

Det är som när man väntar på en hemleverans som inte kommer den dag man fått information om att den ska komma, i vissa fall har man ju tagit ledigt för att vänta på det. Skithuvuden!

Det är bland det värsta, ett relaterat problem är när leverantören är amerikansk och vana vid att de måste hålla vad de lovar till varje pris för att inte få brallorna "avstämda". Då vågar de aldrig ge en gissning på när paketet realistiskt kommer att köras ut, de ger bara det allra sista datum som de lovat enligt tjänsten som avsändaren köpt, som kan vara 3 veckor framåt. Detta trots upprepade förklaringar om att det viktiga är om jag alls kan vara hemma, inte deras interna deadline. Sen har man en halvarg lapp från underleverantören (ofta någon lokal budfirma) om att man inte var hemma när de varit förbi, och att de ska försöka igen "senare".

Många av de större budfirmorna (FedEx, GLS mfl.) tycks operera med förutsättningen att alla mottagare antingen 1) är ett företag med bemannad reception, 2) är hemmafru, 3) har hemmafru (min fördom om deras fördomar är att "hemmaman" inte är ett alternativ).

MEN det är också stor skillnad på hur flexibla deras lokala underleverantörer är, en del förstår problemet från början och kontaktar en direkt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX