Permalänk
Medlem

Ska gubbgnälla på ett problem som egentligen redan är ur världen, men kör hårt ändå.

Tiden mellan riktiga postkontor och paketautomater måste ha varit det värsta som skett i mänsklig tid, paketutlämning som fick trängas in i kassorna i vanliga små butiker, och aldrig att posten skulle ha kunnat delegera till vettigt belägna butiker, utan alltid någon liten skitbutik som betydde upp till tiotalet kilometer omväg. Dessutom så innebar det en extra arbetsuppgift med samma lön för de anställda, och det märktes nog i betjäningen.

Tacka vet jag den gamla goda tiden då posten hade egna kontor i varje liten by.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ger
Skulle ha corned beef för att göra lapskojs till middag och 2 luncher.
Coop x-tra ville ha 56kr! För den lilla burken medans med en stor omväg hem så tar Willys bara 38kr för samma burk.
Hutlöst av coop

Coop är väl för det mesta dyrare än konkurrenterna (ICA, Willys m.fl.)? Handlar i princip aldrig där på grund av priserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Libra-75:

Coop är väl för det mesta dyrare än konkurrenterna (ICA, Willys m.fl.)? Handlar i princip aldrig där på grund av priserna.

Xtra, ligger på väg till baracken jag hyr för jobbet jag veckopendlar till, Willys och Ica ger minst det dubbla avståndet att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

Vad är grejen med att ligga så nära bilen framför så att man i princip sitter fast i dragkroken?

Råkade ut för en sådan igår och när jag blinkade för att svänga i en korsning där en lastbil med släp stod och väntade på att få svänga, så började lastbilen köra då den inte såg bilen bakom i mörkret. Vilket lyckligtvis inte resulterade i en olycka men hade lätt kunnat undvikas.

De har någon vanföreställning om att de ska komma fram snabbare.
Det intressanta med detta är lastbilschaufförer där orimligt många lägger sig så nära så man bara ser grillen i backspegeln.
Det kvittar om de anser att man ska köra fortare, det är de själva som gnäller som fan över att privatbilisterna inte kan hålla avstånd.

Jag slår ett slag för alla de som kör om en och sedan på 1-2 billängders avstånd kör in framför.
Uppskattar att över 75% av alla har för kort avstånd när de svänger tillbaka i högerfil.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vet inte var annars jag ska skriva detta då det är gnäll (men befogat?).

Har iaf åkt på covid, och rätt rejält. Hög feber, galen hosta och allt annat som hör till. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll: 5G anslutningar för hemmabruk. Har aldrig sett värre skit, eller jo kanske den 3G som föräldrarna hade förut. Men där var ju skillnaden att Telias slipade försäljare inte påstod att det var bättre än fiber.

Hastigheten är helt okej sålänge en person använder anslutningen, men då det trots allt finns 5 telefoner, några datorer och IPTV så är det i princip en obsolet lösning redan i utgångsläget. Sen när man ännu slår på nått extra, typ ett spel eller så så skjuter pingen iväg till över 500 konstant.

Och detta påstår dom att är framtiden. Dessutom är en 100/100 5G anslutning över 3 gånger dyrare än vad jag betalar för 1000/1000 fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Coop är väl för det mesta dyrare än konkurrenterna (ICA, Willys m.fl.)? Handlar i princip aldrig där på grund av priserna.

Coop är satans påfund.
Konstigt nog ägs det av köparna eller.....

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Börja med att betala bättre, förstår att man kanske säger nej om villkoren är dåliga. Eller varför inte göra något som gör att man vill jobba hos aktuellt arbete?

Eller bara ligga hemma när socialbidrag och a-kassa betalar nästa lika bra

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brackemannen:

Coop är satans påfund.
Konstigt nog ägs det av köparna eller.....

Fast Hemköp är väl dyras av de alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fast Hemköp är väl dyras av de alla?

Ja,säkert men de var inte ens på agendan för min del.
Kan förstå, eftersom jag bor i Göteborg, att den butiken i Nordstan måste ta ut rejäla priser med tanke på att hyran är snorhög, men i övrigt så är Hemköp inget som man storhandlar på direkt.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Snusfri

Här i byn är det likvärdiga priser på Willys, Coop och ICA.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Suck.
Coca cola har fuxkat upp alla kapsyler på senare tid. ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck.
Coca cola har fuxkat upp alla kapsyler på senare tid. ;/
<Uppladdad bildlänk>

Någon skrev att det är ett kommande eu-krav pga minskad nedskräpning och ökad återvinning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Någon skrev att det är ett kommande eu-krav pga minskad nedskräpning och ökad återvinning

Är EU-kravet att fucka upp "kragen" och kapsylerna så de spricker?

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är om man får fortsätta slänga korken till T-röd i skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är EU-kravet att fucka upp "kragen" och kapsylerna så de spricker?

Kapsylen ska sitta kvar på flaskan.

Permalänk
Medlem

Gud jag trodde det bara var jag som hade måndagsexemplar... Så himla irriterande att man får slita av korken...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Kapsylen ska sitta kvar på flaskan.

inte om jag sliter av den för den är i vägen och all trasig plast gör ont att riva mot ansiktet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

inte om jag sliter av den för den är i vägen och all trasig plast gör ont att riva mot ansiktet..

Poängen är att kapsylen ska sitta fast så de båda återvinns eller något sånt, ser själv inte poängen heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Poängen är att kapsylen ska sitta fast så de båda återvinns eller något sånt, ser själv inte poängen heller

Det finns säkert någon på coca cola som har över 84 i IQ som kan komma på en bättre lösning på skiten de skapat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Poängen är att kapsylen ska sitta fast så de båda återvinns eller något sånt, ser själv inte poängen heller

Nej, jag skruvar alltid tillbaka den, men enligt Bryssel så slänger folk tydligen korken omkring sig. Oklart för mig i vilken utsträckning det förekommer.

Helt apropå så hade jag en del gammal pant som blivit liggande för ett tag sedan, där flera flaskor tryckts ihop på grund av att jag skruvat åt korken. Otroligt irriterande när man snabbt måste fixa det för att maskinen ska godta flaskan, och det innan den spottar ur sig pantkvittot och avslutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det finns säkert någon på coca cola som har över 84 i IQ som kan komma på en bättre lösning på skiten de skapat nu.

Aluminiumburk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någon skrev att det är ett kommande eu-krav pga minskad nedskräpning och ökad återvinning

Jag har druckit läsk i 30 år. Aldrig någonsin har jag blivit av med en kapsyl. Detta måste vara ett ickeproblem!?
Man skruvar ju på korken varenda gång man har tagit dricka ur flaska. Inte ens om jag köper en 33 eller 50 cl flaska så är korken av mer än de få sekunderna det tar att hälla eller dricka ur flaskan.
Men nu. Nu sliter jag av korken det första jag gör och det blir massa vass plast som man sen river sig på. Sägs även att den nya kapsylen inte håller tätt och man lägger en öppnad flaska ner i kylen.

Känns som att höjdarna i Bryssel börjar i helt fel ände. En sån här grej måste backas upp med statistik för att jag ska tro på det. Jag tycker mig inte se så många kapsyler i plastbergen som flyter runt på världens hav...

Ska börja dricka Pepsi tills även dom börjar med den korkade korken. Sen efter det, slutar jag dricka läsk ur flaska.

Permalänk
Medlem

Riv inte av korken direkt då så är det inte ett problem? Första gången tyckte jag också det var korkat men nu har man vant sig.
Problemet och anledningen till nya korken lär ju ligga i att i många länder existerar inte pant och återvinning och korkarna slängs lite varstans.. Och då kanske det faktiskt gör skillnad.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

EU-regeln borde vara krav på pant på alla plastflaskor, och krav på återvinning av all plast, snarare än något sådant här. Jag blir chockad av att se i stort sett varenda land i EU sakna pant som Sverige haft i decennier. Visste ni att Coca-cola släpper ut mest plast av alla företag i hela världen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Poängen är att kapsylen ska sitta fast så de båda återvinns eller något sånt, ser själv inte poängen heller

Precis-skit.

Nu verkar coca cola fucka upp kapsylen istället för att göra något bra-ish.
För ett par veckor sedan trodde jag coca cola var sjukt efteblivna eftersom varje jävla kapsyl blev efterblivet sprängda vid öppnadet..

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Dagens gubbgnäll: 5G anslutningar för hemmabruk. Har aldrig sett värre skit, eller jo kanske den 3G som föräldrarna hade förut. Men där var ju skillnaden att Telias slipade försäljare inte påstod att det var bättre än fiber.

Hastigheten är helt okej sålänge en person använder anslutningen, men då det trots allt finns 5 telefoner, några datorer och IPTV så är det i princip en obsolet lösning redan i utgångsläget. Sen när man ännu slår på nått extra, typ ett spel eller så så skjuter pingen iväg till över 500 konstant.

Och detta påstår dom att är framtiden. Dessutom är en 100/100 5G anslutning över 3 gånger dyrare än vad jag betalar för 1000/1000 fiber.

Vi har fasta datatrafiknät avsedd för produkter "med fastinstallation". Sedan har vi ett mobilnät med begränsad bandbredd, man kan diskutera om denna bandbredd räcker eller ej för mobil dataanvändning när allt fler mobila enheter kommer anslutas? Att öka bandbredden är svårt för vi har ett begränsat frekvensutrymme.

Och vad gör då försäljarna, jo försöker tjäna så mycket pengar som möjligt och säljer det mobila nätet till folk som borde ha fast installation. Detta kommer leda till skit för alla med det mobila nätet. Fast samtidigt om de inte gjorde detta i början så skulle det floppa.

Vi får se vad som händer. Jag själv tycker argumentet köp fiber är bättre för de som vill ha bra internetuppkoppling i huset, än de som pratar om dålig mobilanslutning i bilen och ska försöka lösa fiberanslutning till deras bil som fungerar när de är ute och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Riv inte av korken direkt då så är det inte ett problem? Första gången tyckte jag också det var korkat men nu har man vant sig.
Problemet och anledningen till nya korken lär ju ligga i att i många länder existerar inte pant och återvinning och korkarna slängs lite varstans.. Och då kanske det faktiskt gör skillnad.

Då kan dom väl likagärna göra det så att flaskan sitter fast i affären. Då omöjliggör det nedskräpning och man får drick sin läsk direkt och sen köra direkt hem sjukt jävla kissnödig.
Tänk er när Citygross har kampanj på tio 1,5 liter för 99 kronor. Det är bara att börja hinka....

Permalänk
Avstängd

Suck.
2000kr o elräkning för december. På något sätt har jag förbrukat 400kWh de 2 helger jag var hemma förra månaden med snittpris på 380öre/kWh
Är inte hemma o veckorna. Och har dessutom inte varit hemma nyårshelgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

inte om jag sliter av den för den är i vägen och all trasig plast gör ont att riva mot ansiktet..

Dricka direkt ur flaskan får man på sin höjd göra om man sitter på ett hölass enligt Magdalena Ribbing. Så att kapsylen är fäst i flaskan kan ju inte va nått problem. Eller håller Du på med höbärgning?