Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Skurkar får inte använda Iphone på film

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tycker att om en film har produktplaceringar så ska den räknas som reklam, inte spelfilm. Vilka exakta konsekvenser det skulle få vet jag inte, men tycker det är en viktig princip. Reklam ska identifieras som reklam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2010

Ja, Mercedes-BMW är ju en klassiker. Vill minnas att min gamla Amiga inte fick användas i kärnkraftverk eller liknande. Inte pga risken för Guru Meditation, utan för att kärnkraft är Elakt[tm]. Den typen av regler håller ju inte. Men självklart ställer inte endast Apple krav på att deras produkter används på ett fördelaktigt sätt om de sponsrar, antingen genom pengar eller produkter.

Skulle Coca Cola sponsra en film där hjältarna drack Pepsi och skurkarna Coke? Tja...kanske...om det var en Tarantinofilm. Men ni förstår vad jag menar.

MSI Z77MA-S01 i7 2600K@4.2, HD7750 Silent, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, OSX Mojave, Win 10, Linux Mint

HTPC GA-P55-USB3 Core i7 870, HD6670 silent, TV, Samsung SSD, Seagate SSHD, LiteOn iHBS112, Win 10, Linux Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Hmm, så nu kan man bli spoilad av produktplaceringen i fortsättningen ;D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av gabriel15:

Såg på mitt klistermärke jag från intel att jag enbart fick sätta den på min dator som har en intel cpu.

Så sätter jag det på mitt kylskåp kan de stämma mig om ja vägrar ta bort det t.ex....

Haha, i USA möjligen. Här i Sverige fungerar det inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STOCKHOLM
Registrerad
Aug 2007

Detsamma gäller bilmärken, du kan avslöja karaktärerna, vem som är ond vs god i amerikanska filmer baserat på bilmärkena. Det finns skurkbilar, och helgonbilar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Joppis:

Haha, i USA möjligen. Här i Sverige fungerar det inte så.

Så du menar att jag kan sätta mitt egna klistermärke vart jag vill :O?

Kan svenska skurkar i filmer använda iphone också då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av ehsnils:

Om någon röker i en modern film så är det oftast skurken.

Jag upplever att jag aldrig sett så många rökare i serier som nu. Verkar som om alla är glada för dessa sponsorpengar. De lyckades till och med få in en Vape i Picard.

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är alltså slut på reklamfilmer från Apple hädanefter.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Vore bättre om Rian Johnson inte fick sätta sin fot på fler filmproduktioner.

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB-3600mHz-CL16
GS65//8750H//1060
Envy13//8250U//ManjaroKDE
Poweredge R620

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Nivity:

Är det bara jag som aldrig någonsin tänkt på att X skurk använder X mobil modell?

Nä det är gissningsvis väldigt ovanligt att vår medvetna del av hjärnan snappar upp just det här.

Skrivet av Nivity:

Eller är det verkligen folk som tänker "oj denna mördaren använde en Samsung S10 i denna filmen, usch då vägrar jag använda en Samsung produkt framöver!!".
Om det finns sådant folk borde de verkligen undersökas för fel i skallen

Nej. Så tänker såklart ingen.
Ändå är det här antagligen tämligen effektivt. För vi är påverkningsbara och mottagliga för manipulation på ett helt gäng områden. Som vi själva är totalt omedvetna om.
Det stora problemet för oss konsumenter är att vi är omedvetna - om att vi är omedvetna.
Vi förstår helt enkelt inte hur mycket vi kan bli styrda.

Att företag riktar in sig på den här typen av grejer - eller att produktplacering i film används alls beror ju på att företagen har bra förståelse för hur de arbetar in sin braning i våra medvetanden. Det här ger utdelning.
Säger man bara till oss i reklamfilm eller på banners att den här bilen minsann är bäst - ja då har det begränsad inverkan. Men det finns så många andra dörrar in.
Den som tror att man är immun eller inte påverkas av den här typen av upplägg är den som blir mest lurad.

Det finns så otroligt mycket att förkovra sig i på området. Jag rekommenderar att mjukstarta med boken "Tänka snabbt och långsamt" som går igenom våra tankevillor om att vi tror att vi är långt mycket mer rationella och agerar på förnuft än hur det egentligen är.
Vi kan styras - och vi styrs i mångt och mycket - helt utan att vi förstår eller märker av det. Det här sker konstant.

🎮 → Ryzen 5 2600 • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
🖥️ → Skärm: 34" 21:9 | 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
💻 → Laptop: SurfacePro 3
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → pok3r nordic white | 🕹 → HOTAS Logitech X52 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av gabriel15:

Så du menar att jag kan sätta mitt egna klistermärke vart jag vill :O?

Kan svenska skurkar i filmer använda iphone också då?

Nu jämför du äpplen och päron. Artikeln handlar om kommersiellt bruk och du pratar om privat bruk.

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

För många år sedan såg jag en film för andra gången, och blev fundersam över att huvudpersonen inte körde en volvo. Hade ju för mig att den gjorde det första gången jag såg filmen. Efter lite sökande visade det sig att det fanns olika versioner av filmen, beroende på vilken marknad den var riktad mot. Kunde inte hitta några andra skillnader är bilmärken dock.

En annan sak jag märkt är att volvo ofta körs av goda och välutbildade karaktärer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av emopingvin:

För många år sedan såg jag en film för andra gången, och blev fundersam över att huvudpersonen inte körde en volvo. Hade ju för mig att den gjorde det första gången jag såg filmen. Efter lite sökande visade det sig att det fanns olika versioner av filmen, beroende på vilken marknad den var riktad mot. Kunde inte hitta några andra skillnader är bilmärken dock.

En annan sak jag märkt är att volvo ofta körs av goda och välutbildade karaktärer.

Bovarna kan ju inte köra Volvo , då dom kör mycket hårdare! Då hade dom ju gått sönder direkt!
Våga vägra Apple helt enkelt

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 16GB 3600MHz / DDR4
MSI Radeon RX 5700 Mech OC 8 GB
Phanteks Eclipse P300 - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - AOC Agon AG272FCX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Bästa filmen med smygreklam är hotel transylvania och andra filmer som är gjorda av sony pictures där ALLA telefoner man ser är Sony

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 16GB 3200MHz, Corsair CX750M, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2009

En skurk röker, har en "rootad" Android telefon och en dator som kör Linux.
En hoodie och solglasögon är också en självklarhet, även mitt i natten.

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av hellmix:

Bästa filmen med smygreklam är hotel transylvania och andra filmer som är gjorda av sony pictures där ALLA telefoner man ser är Sony

Varför smyga ?
Is 'Hawaii 5-0' one long Microsoft commercial?
https://betanews.com/2011/10/22/is-hawaii-5-0-one-long-micros...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ok. Ja det jag menar är att det hjälper till att förstärka.

Ta en medelålders man som har en mobil för 30 000kr, så säger det inte ett skit. Men om samma man har ett hus för 10 miljoner, bil för 1 miljon, båt klär sig fint etc, så hjälper samma mobil till för att personen ska utåt ska ses som en viss typ.
Ju yngre man är, ju mindre annat behöv. En ungdom i högstadiet kan imponera enbart med en dyr mobil, samma ungdom när den gick i förskolan hade enbart behövt en stor godispåse.

Mobiler är lite som kläder. Att enbart gå runt i en kavaj när man är 30 år säger inget, man måste ha annat till.

Sedan finns det dyra mobiler som har fler funktioner. Och det blir som att alla på forumet som har en dator för över 10 000kr inte enbart har den för att imponera på andra, utan de använder de extra funktionerna.

Det du beskriver låter som att någon/några behöver förlängning av något som dom har komplex för.😅

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är gissningsvis väldigt ovanligt att vår medvetna del av hjärnan snappar upp just det här.

Jag snappar oftast upp när en Windows Mobile dyker upp 🙂

JJ2 clan ladder

[1] Ryzen 3600 | RX580 | Kingston A2000 [2] Ryzen 1200 | GTX660 | 850 EVO [3] AMD X4 620 | GTX660 [4] AMD X4 620 [5] AMD X2 260 [6] AMD X2 6000+ (alla är i bruk)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Söderbäck:

Det här gäller alltså för apples regler om produktplacering i film.
I de fallen apple betalar för att visa upp sina grejer i film har de regler om att det inte är skurkar som ska ha lurarna.

Det här står i sweclockersnyheten också - men jag förtydligar en vända ;).

I de fall man inte vänt sig till apple för finansiering via produktplacering i filmerna så finns inte dessa restriktioner.

För att förtydliga mig. Jag kommer alltid ofrivilligt tänka på detta oavsett om de är sponsrade av Apple eller inte. Jag har inte koll på vilka som sponsrar vem, men för de filmer där Apple gör det kan detta riskera förstöra en oväntad knorr på handlingen. För de filmer som inte är sponsrade av Apple tillför fortfarande inte denna information mig något. Inte heller är jag intresserad att börja kolla upp vem som sponsrar vem enbart för att undvika spoilers. Så på det stora hela är det i min mening något jag gärna kunna varit utan ända.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Haha nu kommer det här sitta i skallen när man kollar serier/filmer

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av gabriel15:

Såg på mitt klistermärke jag från intel att jag enbart fick sätta den på min dator som har en intel cpu.

Så sätter jag det på mitt kylskåp kan de stämma mig om ja vägrar ta bort det t.ex....

Då är nog säker så länge du inte brer kylpasta på mackorna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Är inte det här världens ickenyhet? Alla som sponsrar filmer med motkrav om produktplacering har väl en kravlista, känns som en självklarhet. Förfäras man över detta ska man nog seriöst undvika sanningar och verkligheten framöver. Självklart kan inte Apple påverka filmer de inte sponsrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av InCyBoy:

Hawaii Five-O måste vara världsmästare på detta med sina Microsoft Surface som hålls upp i konstiga positioner och "Bing it" 😂

Tänk om någon rebellisk filmmakare tar och väljer att köra Slackware Linux med Lynx som webbläsare och duckduckgo som sökmotor?

Trädvy Permalänk
Skribent
Jonas Klar
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008

Dags att dra igång en filmproduktion där bara avskum använder Appleprodukter.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

Naj som sagt är det väl inte så konstigt att när man betalar för att visa upp sin vara så vill man att det görs på bästa möjliga sätt.
Om Aston Martin sponsrar en bondfilm med en bil eller 10 så finns det kanske ett kontrakt som säger att det inte ska vara "person nr 3" som stannat för rödljuset när bond hoppar över vägen i sin Renault Laguna som ska köra den bilen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Men alla som har iFånar är ju onda.

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Corsair 900D PSU EVGA G3 850W Cooling XSPC D5 RX480+RX360 Monitor Philips 65PUS6262/12 SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB HDD 2x WDC Red 10TB 2x RedAudio DENON 2313 | DALI Zensor 7,5,1, Vokal, SUB E-12F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Kommentarssektionen håller som vanligt hög nivå.
Men såklart, man måste ju passa på vid varje tillfälle som ges att snacka skit om Apple.

Asus Sabertooth P67 | Intel i5 2500k | Gainward 570 Phantom | Corsair Vengeance 2 x 4GB | Intel 510 SSD | Corsair AX1200 | Fractal Design Define XL | Dell U2311H | Logitech G510 | Razer Naga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Som tidigare nämnts så förstår inte jag heller hysterin kring detta.
Om Apple väljer att sponsra en produktion med produkter eller pengar är det väl inte mer än rätt att de också får ställa motkrav för att visa upp sina produkter i linje med sitt varumärke och på bästa sätt? Eller ska de göra det av ren välgörenhet till en miljon/miljardproduktion?

Passar inte Apples motkrav så får man väl antingen förhandla eller skita i att ta emot deras pengar så får man göra precis hur man än känner för?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
midgård
Registrerad
Dec 2011

@Dumbullen: det har med undermedvetna bias du gör mentala hopp till slutsatser. om du bara ser en vit man som skurk så bröjar du assosiera ondska med vita män. om du bara ser svarta homosexuella som hjältar ser du alla svarta och homosexuella som bra. filmer kringgår vår analytiska del och vi accepterar budskap i det tillståndet när vi vill bli roade.
på samma sätt använder daily show skratt ljud för att påtvinga politiska budskap.
alla inom marknadsföring vet om sådana trick folk är lättlurade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001

Hmm är inte en Mac en P(ersonal)C(omputer)?

4790K | MSI RX 5700 Gaming X | 16GB Crucial 1600MHz | Asus Z97-A | Seasonic P-760w Platinum | Define S | Philips 274E 27"
HTPC Mediaspelare