Vad för teknik hindrar er från att köpa en ny dator nu?

Permalänk
Medlem

Vad för teknik hindrar er från att köpa en ny dator nu?

Med åldern (numera 40 år gammal) så har jag blivit mer kräsen och även om jag är riktigt sugen på nya spel så vill jag vänta med en ny dator på grund av att jag känner att viss teknik saknas.

Framförallt så saknar jag DisplayPort 2.0.
Till det vill jag gärna ha PCI Express 4.0.
Sist men absolut inte minst Tiger Lake som mikroarkitektur, dock är inte detta ett krav med tanke på att AMD tar stora kliv fram och jag kan tänka att vänta in Zen 3.

Målet en 4k skärm med 144Hz (eller högre) och HDR som inte behöver köra DSC eller liknande teknik.
Om jag ändå väntar så känns det som att jag kan vänta in lite mer teknik, eller är det bara något jag gör i onödan?

Just nu kör jag med en MBP 13" 2018 med extern GPU och LG 5k-skärm, datorn är mer eller mindre bara för att jobba men jag kan lira WoW och Diablo 3 utan problem.
Självklart vill jag lira mer krävande spel men då kommer det krävas mer dator och då kan jag lika väl vänta in tekniken och sen köpa de spelen jag vill ha som släpps nu när de finns på REA och jag har en ny och fräsh maskin.

Vad väntar ni på för teknik? Är jag helt ute och slirar här och bara bortskämd i mina krav?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Det finns alltid någon ny teknik som kommer inom en snar framtid, så att vänta tills allting är perfekt är lönlöst och rätt korkat, för när du väl har fått din "perfekta" dator så har det kommit ny spel och program som skulle må bra av ännu kraftigare hårdvara.

Om nuvarande dator klarar det man vill göra på den så finns det inget behov av att uppgradera.
Om man behöver bättre hårdvara för att klara det man vill göra så är det dags att skaffa nytt om man har råd.

Om man behöver ny dator nu så är det inte meningsfullt att hålla på och vänta på att det kommer ännu nyare prylar såvida de inte kommer riktigt snart. Om det är något man vet att man gärna vill ha som kommer inom en månad eller så kan man vänta, men annars är det bara att slå till på en gång om man nu behöver nytt.

Som en tumregel: Om du inte känner till releasedatum och ungefärligt pris på produkten, så är det sällan meningsfullt att vänta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Med åldern (numera 40 år gammal) så har jag blivit mer kräsen och även om jag är riktigt sugen på nya spel så vill jag vänta med en ny dator på grund av att jag känner att viss teknik saknas.

Framförallt så saknar jag DisplayPort 2.0.
Till det vill jag gärna ha PCI Express 4.0.
Sist men absolut inte minst Tiger Lake som mikroarkitektur, dock är inte detta ett krav med tanke på att AMD tar stora kliv fram och jag kan tänka att vänta in Zen 3.

Målet en 4k skärm med 144Hz (eller högre) och HDR som inte behöver köra DSC eller liknande teknik.
Om jag ändå väntar så känns det som att jag kan vänta in lite mer teknik, eller är det bara något jag gör i onödan?

Just nu kör jag med en MBP 13" 2018 med extern GPU och LG 5k-skärm, datorn är mer eller mindre bara för att jobba men jag kan lira WoW och Diablo 3 utan problem.
Självklart vill jag lira mer krävande spel men då kommer det krävas mer dator och då kan jag lika väl vänta in tekniken och sen köpa de spelen jag vill ha som släpps nu när de finns på REA och jag har en ny och fräsh maskin.

Vad väntar ni på för teknik? Är jag helt ute och slirar här och bara bortskämd i mina krav?

Jag väntar på en typ av processor, kiserbaserade prollar spelade ut sin roll för länge sedan, enda som hänt senaste 10 åren är några ghz mer och fler kärnor, mer minne annars står det helt still. Utvecklingen går otroligt långsamt och jag får känslan av att det mjölkas som mycket som möjligt på dagens teknik innan det nya kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen håller jag mig snäppet under värsting, eller några snäpp.

Senaste uppgraderingarna var Ryzen 5 3600 och 5700 XT, PCIE 4.0 ger ingenting just nu i mitt fall.

Vänta kan man göra hur länge som helst, vill man ha det bästa hela tiden så blir det bara onödigt dyrt för väldigt lite prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Personligen håller jag mig snäppet under värsting, eller några snäpp.

Senaste uppgraderingarna var Ryzen 5 3600 och 5700 XT, PCIE 4.0 ger ingenting just nu i mitt fall.

Vänta kan man göra hur länge som helst, vill man ha det bästa hela tiden så blir det bara onödigt dyrt för väldigt lite prestanda.

Det håller jag med om helt. Det som "stör" mig mest är DisplayPort 2.0. Men om jag orkar vänta in det beror på vad nästa generation från Nvidia innehåller. Skippar de DisplayPort 2.0 så gör jag nog det med.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk

$£€

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

En riktigt fet apu och att den naturligtvis stödjer hdmi 2.1 så man lätt kan ansluta en modern riktigt stor tv eftersom de är så mycket billigare än monitorer.
Vore också bra om man fick minst 4 minnesplatser på m-itx kort (i stället för den onödiga pci-e sockeln)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Håller med här - måste fylla påsen med pengar först innan det går att välja det jag vill.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Håller med här - måste fylla påsen med pengar först innan det går att välja det jag vill.

Ja, eller jag spenderade precis 1500kr på keycaps såattee, 😂

Permalänk
Medlem

För mig är det att nya CPUer inte är snabba nog för att vara värt att uppgradera min 6700k, och de flesta av spelen jag kör stöder antingen SLI eller behöver inte mer kraft för att det ska vara värt att uppdatera mina 980ti.

Lite synf faktiskt, burken börjar ju få några år på nacken, lär ju klappa ihop när som helst

Permalänk
Avstängd

Väntar på att PS5 & Nya Xbox ska släppas, då kommer vi få se tex Spel hoppa upp en nivå eller två, efter de nya konsollerna varit ute ett år typ så kommer jag nog bygga ny burk eller iaf skaffa nytt Grafikkort.

Permalänk

Inget.
Visst kommer Intel och AMD med nya processorer om ett halvår eller så och de är såklart bättre, men det är ingen extrem skillnad.
DDR5 som folk har pratat på hur länge som helst. Men det dröjer till att det först kommer, sedan dröjer det något år innan det blir prisvärt. Speciellt om man ska upp i lite större minneskitt på 128GB eller så.
SSD med PCI express 4, visst schysst men dessa lär bli dyra i början. Så man får väl vänta i ett år till för att de ska bli prisvärdiga. Pyttesmå ssd på 500GB eller så kan tillverkarna ta och stoppa upp någonstans.
Alltså ska man ha en supersnabb ssd så har man ofta också mycket data. Köpa en supersnabb pytteliten ssd känns väldigt nischat för små jobb.

Permalänk
Medlem

Miljöpartiet med IT skatt på skatt på skatt. Skatteverket med ännu högre moms och skatt på teknik. Den svenska kronan hindrar mig, då den "tekniskt" blivit alldeles för kass gentemot andra länders valutor, vilket gör att teknik är svindyr gentemot för några år sedan. Dessutom är jag mycket snål. Jag skulle kunna gå ut och köpa en "superduper" dator rätt av men vill inte det förrän svenska kronan åter bli stabil, mot resterande världens alla valutor. Först när detta sker, stark krona mot världens valutor kommer jag också köpa en ny dator. Tills dess klarar jag mig och kommer endast köpa de komponenter jag behöver för tillfället.

Permalänk
Medlem

Väntar på de nya konsolerna. Blir uppgradering till 8 kärnig cpu direkt när spel börjar ta användning av dem, vilket jag gissar kommer att dröja ca 6 månader efter att konsolerna släpps. Finns egentligen ingen jätte stor anledning att uppgradera då, tror inte att prestanda boosten kommer att vara enorm. Men man sitter ju med en x570 bräda. Och det vore tråkigt att låta den gå till spillo. Så 4700/4800/4900(x) Q2-Q4 2021 och möjligtvis en uppgradering av Grafikkort lite senare. Om jag lyckas hålla mig från att köpa Big Navi och Ryzen 4000 processor i Höst det vill säga

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Väntar mest på att Intel skall släppa taget om 14nm+++++++++++++++ och kommer med någonting bättre eller om AMD släpper sin nästa gen och den är otroligt bra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem

Enda hindret för tillfället är att jag har det jag behöver redan. Förväntar mig dock att den här datorn ska räcka till länge med ett grafikkortsbyte om kanske 3-4 år och lite mer minne.

Skulle dock köpt några månader tidigare, men det är skönt att inte behöva vara beta-testare av alla drivrutiner för nu verkar det mesta ändå rulla på ganska stabilt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

väntar på superapu, passivt kyld i nucformat får vänta ett tag antar jag.
typ prestanda som 3900x och 2080ti vore trevligt. hälften av prestandan räcker väl egentligen också.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.