Raspberry Pi 4 med 2 GB primärminne prissänks – ersätter 1 GB

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 4 med 2 GB primärminne prissänks – ersätter 1 GB

Den som suktat efter en Raspberry Pi 4 med 2 GB primärminne får den nu till samma pris som den utgångna 1 GB-modellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas de prissänker 4GB samtidigt.
Samtidigt vill jag att de förbättrar Raspberry Pi Zero, då vanliga raspberri pi idag mer känns som en klumpig datorpryl som drar mycket ström.När man kan köra så mycket på ens mobil och annat som direkt på sin tv utan extra hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har någon sorts hatkärlek till raspberry pi. Allt jag kommer på att jag kan göra med den kan jag lika gärna köra på min vanliga Linuxserver. Vill jag bygga någon IoT-pryl väljer jag hellre t.ex. en ESP32. Men tanken som enkel dator för barn att lära sig programmera på är bra. Den är ju tänkt som utbildningspryl från början. Men tror inte den används så i verkligheten särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

"In line with our commitment to long-term support, the 1GB product will remain available to industrial and commercial customers, at a list price of $35. As there is no price advantage over the 2GB product, we expect most users to opt for the larger-memory variant."

Det är väl ändå inte att någon modell ersätter någon annan? Båda kommer ju finnas tillgängliga men tillverkaren antar att 2GB-modellen kommer vara den som säljs i större kvantitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men tror inte den används så i verkligheten särskilt mycket.

https://www.elbutik.se/product.html/garo-wifi-modul-till-hemm...

Gömmer sig där man minst anar dem ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det var det vidrigaste jag har sett tror jag!

OnT: Fint! Har haft ögonen på denna ett tag, vår "smarta" TV är inte så smart och jag vill kunna spela upp 4k-material på den.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har någon sorts hatkärlek till raspberry pi. Allt jag kommer på att jag kan göra med den kan jag lika gärna köra på min vanliga Linuxserver.

Har samma inställning. Älskar idén men en server/NAS och mobiltelefon fyller de flesta användningsområdena så har inte lyckats hitta någon anledning att köpa en ännu. Det enda som sticker ut är väl handhållna emulatorer och smarta speglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har någon sorts hatkärlek till raspberry pi. Allt jag kommer på att jag kan göra med den kan jag lika gärna köra på min vanliga Linuxserver. Vill jag bygga någon IoT-pryl väljer jag hellre t.ex. en ESP32. Men tanken som enkel dator för barn att lära sig programmera på är bra. Den är ju tänkt som utbildningspryl från början. Men tror inte den används så i verkligheten särskilt mycket.

Shit!

Snacka om dålig fantasi

Hur som helst, jag förstår mycket väl hur du tänker o känner!

Men. . . Googla runt lite!

Och du kommer att finna det du söker.
Sen om det behövs (?) är en annan fråga.
men satan vad det finns roliga saker att göra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpa denna om den klarade Windows 10 ARM med prestanda tillräckligt för att användas som enkel HTPC. Men som jag förstår det så klarar den inte det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Shit!

Snacka om dålig fantasi

Hur som helst, jag förstår mycket väl hur du tänker o känner!

Men. . . Googla runt lite!

Och du kommer att finna det du söker.
Sen om det behövs (?) är en annan fråga.
men satan vad det finns roliga saker att göra.

Inte den du svarade till men, kan jag få lite tips? Jag är komplett noob på allt som har med programmering och sånt här pyssel att göra. Vad för ballt skulle jag kunna (relativt) lätt kunna bygga ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

"In line with our commitment to long-term support, the 1GB product will remain available to industrial and commercial customers, at a list price of $35. As there is no price advantage over the 2GB product, we expect most users to opt for the larger-memory variant."

Det är väl ändå inte att någon modell ersätter någon annan? Båda kommer ju finnas tillgängliga men tillverkaren antar att 2GB-modellen kommer vara den som säljs i större kvantitet?

Om 2GB får samma pris som 1GB och 1GB försvinner ur lager så ersätter den väl?
1GB kommer bara gå att köpa på specialbeställning fortsättningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Har samma inställning. Älskar idén men en server/NAS och mobiltelefon fyller de flesta användningsområdena så har inte lyckats hitta någon anledning att köpa en ännu. Det enda som sticker ut är väl handhållna emulatorer och smarta speglar.

Använder min 3B+ som webbserver (mest för bildhosting). Eftersom det lagras på SD-kortet slipper jag att hårddiskarna i NAS:en spinner upp i tid och otid när någon accessoar dem. Inbillar mig också att det är säkrare att ha "publika" saker på en annan fysisk server än där privata filer lagras. Kör även OpenVPN-server från PI:en av samma anledning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har någon sorts hatkärlek till raspberry pi. Allt jag kommer på att jag kan göra med den kan jag lika gärna köra på min vanliga Linuxserver. Vill jag bygga någon IoT-pryl väljer jag hellre t.ex. en ESP32. Men tanken som enkel dator för barn att lära sig programmera på är bra. Den är ju tänkt som utbildningspryl från början. Men tror inte den används så i verkligheten särskilt mycket.

Raspberry Pi har använts som prototyp eller till tester på mer eller mindre alla projekt jag och mina kollegor jobbat med som utvecklare av inbyggda system flera stora företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Shit!

Snacka om dålig fantasi

Hur som helst, jag förstår mycket väl hur du tänker o känner!

Men. . . Googla runt lite!

Och du kommer att finna det du söker.
Sen om det behövs (?) är en annan fråga.
men satan vad det finns roliga saker att göra.

Ja så är det nog, min fantasi kan nog vara bättre. Beundrar dem som bygger saker de behöver och har nytta av med raspberry pi. Men nu när jag tänker efter så har jag faktiskt en raspberry pi 2B som sedan många år fungerar som NAS/Backupserver hos mina svärföräldrar. Den bara går och går så jag glömmer bort att den finns. Hemma hos mig kör jag samma sak på min filserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har någon sorts hatkärlek till raspberry pi. Allt jag kommer på att jag kan göra med den kan jag lika gärna köra på min vanliga Linuxserver. Vill jag bygga någon IoT-pryl väljer jag hellre t.ex. en ESP32. Men tanken som enkel dator för barn att lära sig programmera på är bra. Den är ju tänkt som utbildningspryl från början. Men tror inte den används så i verkligheten särskilt mycket.

För oss med linuxtummen mitt i handen är det soft att det finns så mycket färdigt därute att bara slänga in som man sedan försiktigt kan börja pilla på och lära sig. Också trevligt att kunna dela upp på flera fysiska enheter IMO. Har t.ex. en 3B som är dedikerad mediaspelare som kör LibreElec, en 3B+ som kör Hass.io (Homeassistant), en OrangePi Zero som bl.a. kör Pihole och Mumbleserver samt en Pi Zero W som just nu bara agerar Spotify Connect-server för ett par "dumma" BT-högtalare.

Som du säger går det mesta att göra bättre på "riktig" hårdvara, men det finns så många guider och projekt där ute som är anpassade för Pi att det är en lättillgänglig dörr in i Linuxvärlden för oss idioter.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Inte den du svarade till men, kan jag få lite tips? Jag är komplett noob på allt som har med programmering och sånt här pyssel att göra. Vad för ballt skulle jag kunna (relativt) lätt kunna bygga ihop?

Klart du ska ha tips.

Det första är att du behöver inte ha några skills alls i programmering... För det mesta gäller bara att copy/paste sen är du klar.

Så enkelt förklarat, du drar hem det du vill, för över det på ett SD kort, startar pajen, gör lite config, sen är det klart!

Min kompis son på 11 år fixade det!

Hur som, Googla lite och du hittar många roliga saker!

Första träffen: https://techworld.idg.se/2.2524/1.693850/coolaste-raspberry-p...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

bra grejer, tack för infon!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Pi3 för ett par år sedan. Körde HomeAssistant på den. Men efter ett tag insåg jag hur hopplöst slö den blev när man började lasta på mer och mer funktioner. Sedan är det relativt vanligt med korrupta SDkort när strömmen plötsligt försvinner. Så idag kör jag HomeAssistant på min esxi-server istället. Kör även en deconz host. Detta ovanpå min i7-8700K som har 64GB Ram. HA har aldrig rullat fram så snabbt som nu. Så nu ligger pajen i lådan. Funderat på sätta ihop den som en emulatorbox och ta med till kontoret men inte fått tummen ur än

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har någon sorts hatkärlek till raspberry pi. Allt jag kommer på att jag kan göra med den kan jag lika gärna köra på min vanliga Linuxserver.

Skrivet av ducedo:

Har samma inställning. Älskar idén men en server/NAS och mobiltelefon fyller de flesta användningsområdena så har inte lyckats hitta någon anledning att köpa en ännu. Det enda som sticker ut är väl handhållna emulatorer och smarta speglar.

Gissar att det mest populära användningsområdet är mediaspelare och för det fungerar ju inte en server, såvida man inte vill ha den stående vid TV:n.

Sitter man med en gammal skrivare utan ethernet och en massa enheter man vill skriva ut från så kan man ju bygga en skrivarserver, med då fördelen att man sen kan ställa den lite var man vill. Och sen kan man ju köra annat på den också då en skrivarserver inte är särskilt belastad.

Hålla koll på energiförbrukningen i realtid med en pi med en sensors som räknar blinkningar.

Publik wifi-filserver

Finns ju massor med roliga saker man kan göra.

Permalänk
Medlem

Har inte sett några prissänkningar. en 2 GB kostar fortfarande mer än jag gav för min 4 GB i höstas. 300 spänn kunde vara lagom, inte 600-700 kr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Varstans letar du om 2GB-versionen kostar 6-700 kr? 490 kr på NetOnNet senast jag tittade.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@cyklonen: Varstans letar du om 2GB-versionen kostar 6-700 kr? 490 kr på NetOnNet senast jag tittade.

Ok, jag kollade iofs när artikeln kom upp. Då var lägsta 600-nåt. Men 490 är fortfarande mycket för en så begränsad produkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, jag kollade iofs när artikeln kom upp. Då var lägsta 600-nåt. Men 490 är fortfarande mycket för en så begränsad produkt.

Det var konstigt, för prisjakt säger att den har legat på 529 kr som högst sedan årsskiftet, och att den redan dagen innan nyheten publicerades kostade 429 kr på billigaste stället.

"Begränsad"? Den gör ju bra mycket mer än en Arduino Uno SMD Rev3 som kostar kring 300kr.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det var konstigt, för prisjakt säger att den har legat på 529 kr som högst sedan årsskiftet, och att den redan dagen innan nyheten publicerades kostade 429 kr på billigaste stället.

"Begränsad"? Den gör ju bra mycket mer än en Arduino Uno SMD Rev3 som kostar kring 300kr.

Hmm, mysko! Jag sökte på prisjakt när artikeln kom upp, och billigaste (från seriös butik) var strax över 600.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gällande priset, Rasperry Pi stiftelsen säger ju $35 för den billigaste modellen (ett pris de tagit för de flesta, om inte alla, B-modellerna). Med en dollar som är värd 9,63 och moms inräknad så blir det 35*9,63*1,25 = 421kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Klart du ska ha tips.

Det första är att du behöver inte ha några skills alls i programmering... För det mesta gäller bara att copy/paste sen är du klar.

Så enkelt förklarat, du drar hem det du vill, för över det på ett SD kort, startar pajen, gör lite config, sen är det klart!

Min kompis son på 11 år fixade det!

Hur som, Googla lite och du hittar många roliga saker!

Första träffen: https://techworld.idg.se/2.2524/1.693850/coolaste-raspberry-p...

Tackar för tips och ökad motivation att pröva på!

Permalänk
Medlem

@filbunke: Javisst kan man göra roliga saker med en Pi. Det är mer jag personligen som har svårt att hitta användningsområden när jag redan har har andra alternativ som funkar. Mediaspelare - jag har en NUC och två stycken MiBox. Läsa elmätaren då kör jag med en ESP8266 wifimodul som är billigare. Alla serverapplikationer hamnar på min server eftersom jag redan har den igång för annat. Jag gillar Raspberry Pi men behöver den egentligen inte. Har en Raspberry Pi 3B+ som bara samlar damm. Som sagt en sorts hatkärlek. Vill ha men behöver inte.