Hur stor minneskortskapacitet behövs?

Permalänk

Hur stor minneskortskapacitet behövs?

Hur mycket minne behöver jag på ett minneskort till en Pi3B, alternativt en 4B? Har väldigt ont om pengar så vill inte köpa onödigt stort, men ändå inte behöva köpa större i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emopingvin:

Hur mycket minne behöver jag på ett minneskort till en Pi3B, alternativt en 4B? Har väldigt ont om pengar så vill inte köpa onödigt stort, men ändå inte behöva köpa större i framtiden.

Det beror väl på hur långt ett snöre är antar jag ;).

256 megabyte räcker gott och väl.
I vissa fall iaf. Picore får absolut plats på det utrymme.

I andra fall kanske 256 gigabyte är på gränsen till för lite.

Vilken dist hade du tänkt köra på din raspberry? Och vad har du tänkt använda den till?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är lite "hur långt är ett snöre?" över din frågeställning, det beror förstås på vad du ska göra med den. Gissar att man rent krasst skulle kunna komma undan med 4GB till de flesta operativsystem, särskilt så om du tänkt köra nån ganska statisk installation för en specifik uppgift. Tänkte du lagra annat än bara operativsystemet på kortet blir det förstås en annan femma.

Upp till 32GB är prisskillnaderna på minneskort rätt små, det rör väl sig bara om tior, typ. Ska jag ge dig nån slags generellt svar, så hade jag rekommenderat dig att kolla på kort i den storleksklassen. Givetvis ser du till att få tag på ett med så snabba läs/skrivhastigheter som möjligt, det kan verkligen göra skillnad för upplevelsen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@Söderbäck:
Jag har inte gjort så mycket med den än, och är inte säker på vad jag ska använda den till. Fick den av en vän som tack för datorbyggande. Hittills har den bara använts som nöddator när moderkortet gick sönder på pc:n. Kör raspbian nu, men vill testa andra. Vill gärna bygga en mätstation för luftpartiklar, och kanske finns det mer nyttigt.

Enligt denna sidan, https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/microsd-cards så är Samsung Evo + det bästa valet. Tyvärr är den väldigt svår att få tag på, och Prisjakts länkar är felaktiga. Men hittade den på Jula, som har både Evo + och den nyare men mindre snabba Evo Plus. https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/lag...