Samsung 970 EVO Plus 1TB m.2 2280 Funkar denna på ett Asus Strix Maximus Hero VII

Permalänk

Samsung 970 EVO Plus 1TB m.2 2280 Funkar denna på ett Asus Strix Maximus Hero VII

Hej

Känner mig helt lost i denna m.2 - ssd djungel nu.
jag har 2st m.2 portar på mitt asus strix maximus hero VII och det är av typ 2280 format vilket den Samsung 970 EVO Plus 1TB är också, men denna är ju pcie gen3-4?
Är den bakåtkompatibel med "mitt" m.2 på mitt moderkort eller skjuter jag i vägg där och köper fel??

Tacksam för snabba tips

Permalänk
Praktikant ✨

Den fungerar med ditt moderkort, inga problem.

Både moderkort och SSD är i det här fallet PCI-E 3.0, men även om du hade haft ett moderkort med stöd för PCI-E 4.0 så hade SSD:n fungerat ändå fast körandes i PCI-E 3.0 istället.

Permalänk

se till att du minst har bios version 2601
https://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VII_HERO/HelpDes...
MAXIMUS VII HERO BIOS 2601
1. Implement 5th-Generation Intel Core Processors code
*Full support of the new CPU requires necessary driver updates.
2. Support ASUS USB 3.1 PCIE add-on card
3. Support NVMe <------

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Praktikant ✨

Jag inser nu att jag blandat ihop de olika Maximus Hero-korten (läste VIII men det var VII det handlade om). Det kortet har endast PCI-E 2.0 x2 på M.2-platsen vilket kommer reducera den tillgängliga bandbredden rätt ordentligt till en 970 EVO Plus.

Jag har i ärlighetens namn inte stenkoll på hur bakåtkompatibiliteten ser ut på Samsungs 970-serie mot PCI-E 2.0 med ett reducerat antal banor, så det kan nog vara värt att kolla upp innan köp.

Permalänk

Tack.....

Ser att det är givetvis äldre modell m.2 och att det verkar funka sisådär enligt Asus moderkortsägare som har samma...
Men de flesta säger att det funkar och man kan inte utnyttja ssd's fulla potential utan för mig handlar det om att ha den tills jag uppgraderar datorn....

Men återigen tack för snabb respons .....