Kvalitet och råd kring första lite ”dyrare” TV i mitt liv

Permalänk

Kvalitet och råd kring första lite ”dyrare” TV i mitt liv

Hej!

Jag slog idag till och Köpte följande tv: https://www.webhallen.com/se/product/298980-Samsung-2019-55-Q...
Vad jag sett så verkar den ha bra betyg men har ett par funderingar.

Är QLED mycket sämre än OLED eller kommer jag som tidigare aldrig haft en TV dyrare än 4000kr inte se så stor skillnad?
Köpte 55tum för 7990 via Benify, var detta det bästa jag kunde få för pengarna tror ni? Annars ge gärna ett exempel som hade varit bättre.
Har ni tips på ett bra väggfäste som passar denna och som tar så lite plats som möjligt. Jag kommer sätta upp den på en vägg framför soffan som har Tegel i grunden. Vet ni om man ska tänka på något specielt med den typ av vägg (typ vikt, skruv, fäste etc)
Samt en sista fråga: Ska man akta sig för att sätta TVn för högt när det är en QLED med tanke på betraktningsvinkel? Eller måste man sätta upp den väldigt högt och i princip ligga på golvet för att se att färgen/skärpa etc blir sämre?

Tacksam för svar! Trevlig Helg!

Permalänk
Medlem

länken fungerar inte

Permalänk
Medlem

Samsung QLED QE55Q70R är tv-apparaten han pratar om.

Och nej, i mina ögon är det nog en av de bästa du kan få för 9000 kr.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hej!

Jag slog idag till och Köpte följande tv: https://www.webhallen.com/se/product/298980-Samsung-2019-55-Q....
Vad jag sett så verkar den ha bra betyg men har ett par funderingar.

Är QLED mycket sämre än OLED eller kommer jag som tidigare aldrig haft en TV dyrare än 4000kr inte se så stor skillnad?
Köpte 55tum för 7990 via Benify, var detta det bästa jag kunde få för pengarna tror ni? Annars ge gärna ett exempel som hade varit bättre.
Har ni tips på ett bra väggfäste som passar denna och som tar så lite plats som möjligt. Jag kommer sätta upp den på en vägg framför soffan som har Tegel i grunden. Vet ni om man ska tänka på något specielt med den typ av vägg (typ vikt, skruv, fäste etc)
Samt en sista fråga: Ska man akta sig för att sätta TVn för högt när det är en QLED med tanke på betraktningsvinkel? Eller måste man sätta upp den väldigt högt och i princip ligga på golvet för att se att färgen/skärpa etc blir sämre?

Tacksam för svar! Trevlig Helg!

Är bra om du har en hel länk och inte halv länk som inte funkar.
När jag vet mer vilken modell det är då kanske jag kan ge tips om ett bra vägg fäste beroende på vad det är för vägg.
Samsung har egna vägg fästen som är väldigt bra om du vill ha den platt mot väggen.

Angående betraktningsvinkeln så är det lätt att kolla när den står på fot bara att du tittar på den från olika vinklar så ser du om den ser mycket sämre ut från någon vinkel. sedan får du avgöra själv hur högt eller lågt du vill ha tv'n jag har satt tv på vägg från 5 cm över golvet till 5 cm från tak annars brukar man sätt underkanten av tv'n mellan 90-120 cm från golvet så brukar den passa dom flesta.
(den som jag satt nästan på golvet var hos några nysvenskar som satt och åt på golvet framför tv'n så dom ville ha den så lågt)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har en och är supernöjd med bilden! Jämför med en bekants OLED-TV och svärtan är bannemej nästan OLED-svärta. Det enda som störde mig något var bloomingeffekten på helvita undertexter (utan svart bakgrund) när jag kollade The Witcher på Netflix, men har tweakat lite i inställningarna så det inte längre märks. Det var bara vid det enstaka tillfället jag märkte det som störande (och säkert då andra videokällor med extremt mörka scener), i övrigt upplevs bilden som "rättvis" utan att vara tråkig. Har tvn placerad mitt i vardagsrummet, betraktningsvinkeln är sämre om man står alldeles för långt åt sidan eller har den galet högt (flera meter) eller lågt placerad. Det är vid såna vinklar så det blir onormal bild, nästan motsvarande som att sitta en hel biosalong fel, i höjd eller på bredden.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hej!

Jag slog idag till och Köpte följande tv: https://www.webhallen.com/se/product/298980-Samsung-2019-55-Q...
Vad jag sett så verkar den ha bra betyg men har ett par funderingar.

Är QLED mycket sämre än OLED eller kommer jag som tidigare aldrig haft en TV dyrare än 4000kr inte se så stor skillnad?
Köpte 55tum för 7990 via Benify, var detta det bästa jag kunde få för pengarna tror ni? Annars ge gärna ett exempel som hade varit bättre.
Har ni tips på ett bra väggfäste som passar denna och som tar så lite plats som möjligt. Jag kommer sätta upp den på en vägg framför soffan som har Tegel i grunden. Vet ni om man ska tänka på något specielt med den typ av vägg (typ vikt, skruv, fäste etc)
Samt en sista fråga: Ska man akta sig för att sätta TVn för högt när det är en QLED med tanke på betraktningsvinkel? Eller måste man sätta upp den väldigt högt och i princip ligga på golvet för att se att färgen/skärpa etc blir sämre?

Tacksam för svar! Trevlig Helg!

Ett vägg föste som funkar bra men kostar några kronor
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfaste-mobler-mo...
men väggen måste vara plan annars kommer det se konstigt ut.

Länk till hur man sätter upp det med
https://www.youtube.com/watch?v=97u2SXsDpFA

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

@vinylens: Tack! Är du säker på att det där fästet funkar. Sett någon kommentar till att den bara funkar till Q90 och inte Q80 och Q70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@vinylens: Tack! Är du säker på att det där fästet funkar. Sett någon kommentar till att den bara funkar till Q90 och inte Q80 och Q70

om du kollar videon som jag länka med så ser du om du har en sådan baksida på din tv.
Tror dom flesta nya Samsung har det.

Edit: kolla lite på dom bilder på den tv'n som jag kunde hitta och den verkar inte ha den luckan utan då måste du satsa på ett annat väggfäste.
Du kan alltid maila Samsung och fråga om det fästet passar till den tv eller om du måste ha något annat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

@vinylens: Kollade med Samsung och de sa att det fästet tyvärr inte passar utan man ska ha ett så kallad VESA-fäste till den modeller. Har fått några exempel av Samsung som de själva säljer. Har ni andra lite rekommendationer?