Behöver köpa ny hdd men vilken?

Permalänk
Medlem

Behöver köpa ny hdd men vilken?

Mina externa börjar ge upp och min interna HDD börjar bli väldigt full.
Och mina SSD är fyllda med spel.

Så är på jakt efter 1 HDD med mycket utrymme(8TB och uppåt), fler SSD behöver jag nog inte(i nuläget).
Jag märkte att stora HDD med mycket kapacitet är gjorda för NAS och jag har ingen erfarenhet med NAS diskar.
Har provat googla efter ett svar, men det skapade mer frågetecken än vad vad jag fick besvarat.

Av det jag förstått så har de olika drivrutiner och olika syften, men rent fysiskt så ska det fungera i en desktop om jag förstått rätt. Och det är här jag blir mer konfunderad, en del hävdar att NAS inte ska användas i desktops, andra tvärtom.
Finns det något definitivt besked om vad som faktiskt gäller?

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

dom är ju som du säger gjorda för lite olika syften. beror ju lite på ditt behov.

Citat:

WD Blue HDDs are mainly used for general purpose storage, they are great all-rounders, and an average user can’t go wrong with Blue.

WD Green is basically same as Blue, but it lacks a bit of performance. However, it is the most eco-friendly HDD, and it’s quite cheap.

WD Blacks are for pure performance including gaming, media, and content creation. Also one of the most expensive HDDs.

WD Red is a NAS drive. It’s optimized for NAS systems.

WD Purple is for surveillance. Advised for 24/7 operation.

WD Gold, probably the most premium of all. Made for a multitude of Datacenter-specific applications.

men verkar också vara som du säger med att dom större diskarna framförallt är för NAS. men jag ser inget problem med att du skulle använda om. Dom är inte optimerade för många starter, utan är gjorda att spinna hela tiden. men jag tror bara det är ett problem i extremfall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

dom är ju som du säger gjorda för lite olika syften. beror ju lite på ditt behov.

men verkar också vara som du säger med att dom större diskarna framförallt är för NAS. men jag ser inget problem med att du skulle använda om. Dom är inte optimerade för många starter, utan är gjorda att spinna hela tiden. men jag tror bara det är ett problem i extremfall.

Jag ska i princip bara använda det för lagring av filmer, musik, foton. Skulle en extern att koppla in i routern fungerat som ett bättre alternativ?

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

@cavveman: Det är faktiskt en bra idé om du kan göra så.
En bra NAS håller länge och du kan välja vilken raid du vill köra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.