Händer ingenting när jag försöker starta datorn.

Permalänk
Medlem

Händer ingenting när jag försöker starta datorn.

Hallå! Har lite äldre komponenter jag ska in med i en htpc. Jag har byggt ihop allt och trycker på strömknappen. Händer ingenting. Provar ta ut grafikkortet och startar med en mejsel över power stiften. Ingenting. Provar att starta nätagget med ett gem, då startar den utan problem.. vad kan ha hänt? Alla grejer har fungerat när jag tog ut det ur datorn. Har kollat så inga distanser kortsluter. Ska prova plocka ut nätagget och köra utan chassi imorgon. Har kollat så allt sitter i som det ska.

Såg att en pin saknades på nätagget. Nr8, en -5v pin.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Pin 20? Vit? "Formerly −5 V ( white wire), absent in modern power supplies; it was optional in ATX and ATX12V v1.2 and deleted since v1.3."

Beroende på revision så finns den, eller är borttagen.

Skulle rekommendera att prova ett annat nätagg, bara för att konstatera om problemet ligger i nätagget eller moderkortet.
Eftersom du provat att kortsluta pinnarna på moderkortet så kan man i alla fall utesluta knappen.

Permalänk
Medlem

Har kört utan chassi nu, först hände ingenting. Sen tog jag bort processorn, ram-minne, ingenting. Sen clearaee jag bios, då flög den igång!

Så nu är det bara att plocka in alltihop igen och se om det funkar i chassit också

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080