POST tar drygt 1.5min - Kommer ej in i BIOS - Men problemfritt i Windows (Edit: LÖST)

Permalänk

POST tar drygt 1.5min - Kommer ej in i BIOS - Men problemfritt i Windows (Edit: LÖST)

(UPPDATERING: LÖST - Hade chansen att komma förbi och titta på datorn idag även om jag inte hade någon vidare plan. Såg att fläkten på CPU kylaren satt i SYS_FAN1 istället för CPU_FAN uttaget. Knappast något som varit ett problem värmemässigt men vet att vissa moderkort ger varningar osv om CPU_FAN inte används. Testade därefter att starta och vips helt plötsligt går det att komma in i BIOS och datorn postar på normal tid. Det kan väl omöjligt vara meningen att post ska ta flera minuter och BIOS är blockerat bara för att CPU_FAN inte används? Helt idiotiskt.)

Problemet
När datorn startas så går allt igång som förväntat och skärmen aktiveras men ger endast en blank svart bild. Detta fortsätter i 90-120s innan post screen visas och därefter fortsätter boot normalt till Windows. Väl inne i Windows märks inga problem, vare sig i form av prestanda eller instabilitet.

Om jag försöker nå BIOS under POST stadiet så förblir skärmen svart. Till synes för evigt.

Dator specs
i9 9900KF
MSI MPG Z390 Gaming Plus
Corsair Vengeance LPX Black 3200MHz (dock ingen XMP utan tillgång till BIOS)
MSI 1070 Gaming X
Gigabyte G750H
Intel 660p 1TB

Bakrund
Efter mycket uppmuntran från egen del så har min bror byggt sin första speldator. Efter montering startade dock inte datorn pga dött nätagg. Fick istället ta ett gammalt Corsair HX850w (2009 versionen) från den gamla datorn som tillfällig ersättning och när ovan nämda boot problem visade sig trodde jag att det föråldrade nätagget som hade problem med fast boot eller liknande. Efter returärende så är nätagget nu utbytt igen men problemen kvarstår.
Jag har byggt många datorer men aldrig varit med om ett liknande problem. Är det moderkortet som det måste vara fel på? Finns det något jag kan testa?