Intel vässar sin grafikmjukvara med inspelningsfunktion

Permalänk
Cyberman

Intel vässar sin grafikmjukvara med inspelningsfunktion

Under 2020 släpper Intel dedikerade grafikkort, och inför detta passar bolaget på att introducera sin egen strömnings- och inspelningsfunktion.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Själv så använder jag Windows egna inspelningsfunktion istället för Relive. Vet inte vilken av dem som är sämre när det kommer till prestandaförluster.

Permalänk
Medlem

Hoppas att den uppnår samma funktion eller till och med överträffar shadowplay i tanke på kvalitet och prestanda då det är något som jag verkligen använder

Permalänk
Medlem

Härligt med en bra utmanare

Permalänk
Medlem

Tycker det luktar Intel Quick Sync Verision 5. Så vågar inte hoppas på AMD stöd i början.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video

Permalänk
Medlem

Spännande att se om det går hårt åt processorkraften att använda detta, eller om det inte gör det alls.
Man kanske ska slå på grafikdelen och testa.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Mycket bra! Själv så använder jag Windows egna inspelningsfunktion istället för Relive. Vet inte vilken av dem som är sämre när det kommer till prestandaförluster.

Windows egna inspelningsfunktion har jag för mig använder DXGI, ett API som introducerades med Windows 10 och är implementerat i alla stora grafikdrivrutiner. Både AMD och NVIDIA har sina egna lösningar AMF/DEM (oklart vad underliggande API till Relive egentligen heter) respektive NvFBC som båda påstår sig fungera bättre än ren DXGI, men i praktiken är nog skillnaden minimal med kraftig hårdvara.

Värt att notera är att NvFBC bara kan användas av applikationer som NVIDIA har godkänt på GeForce-kort medan godtyckliga applikationer kan använda NvFBC på Quadro-kort, något som länge har frustrerat utvecklare av mjukvaran LookingGlass. NVIDIA har också valt att inte inkludera DXGI på korten i den lägre extremen av sortimentet. Jag ramlade på det problemet själv när jag skaffade billigaste GT 1030 för att använda just med LookingGlass, men stöd för DXGI visade sig saknas för allt under GTX 1050. Mig veterligen är DXGI aktiverat på samtliga av AMDs Radeon-kort i nuvarande sortimentet.

Permalänk
Medlem

Utmärkt, nu kan jag börja fundera på en intel gpu på allvar.
Att använda nvenc för att encoda video eller stream är nästan en nödvändighet om man vill ha prestanda, och inte har threadripper-mängd med threads att dedikera till OBS eller liknande.
Med Dx12 så ska det ju gå att använda ett annat kort än det som används till spelet (eller vad det nu är), frågan är väl bara om intel är så pass smarta dom inte låser in den funktionen till bara deras produkter.