Telias Smart Wifi Router eller min Asus RT-AC87U?

Permalänk
Medlem

Telias Smart Wifi Router eller min Asus RT-AC87U?

Hej alla,
Behöver lite råd -
För ett par dagar sen tog jag Telias kampanjerbjudande om bredband, TV då jag redan är mobilkund. Ca 200 kr lägre blev det än tidigare operatör för bredband och TV, med nära på liknande utbud - dock snabbare bredband (250/100).

Ett par dagar innan Telia kopplade in sig hade jag min gamla bredbandsleverantör och körde Telia Play på min apple TV; funkade asbra.
Idag den 1/3 är Telias bredband inkopplat, där jag kör vidare med min Asus RT-AC97U - men upplever flera störningar på Telia Play (som jag fortsatt kör på Apple TV:n (som en app), men det är flera frysningar - flera gånger som meddelandet kommer att det inte går att spela upp...

Är det så att jag måste lägga in Telias Smart Wifi Router (som de skickade ut) för att få det stabilt?

Tacksam för era råd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miwass:

Hej alla,
Behöver lite råd -
För ett par dagar sen tog jag Telias kampanjerbjudande om bredband, TV då jag redan är mobilkund. Ca 200 kr lägre blev det än tidigare operatör för bredband och TV, med nära på liknande utbud - dock snabbare bredband (250/100).

Ett par dagar innan Telia kopplade in sig hade jag min gamla bredbandsleverantör och körde Telia Play på min apple TV; funkade asbra.
Idag den 1/3 är Telias bredband inkopplat, där jag kör vidare med min Asus RT-AC97U - men upplever flera störningar på Telia Play (som jag fortsatt kör på Apple TV:n (som en app), men det är flera frysningar - flera gånger som meddelandet kommer att det inte går att spela upp...

Är det så att jag måste lägga in Telias Smart Wifi Router (som de skickade ut) för att få det stabilt?

Tacksam för era råd..

Nej du ska inte behöva ha Telias router för att play appen ska fungera bra, kör själv Telia play appen hemma och jag har aldrig använt deras egna router.

Permalänk
Rekordmedlem

Playtjänterna använder internet så dina problem har i vart fall inte nått med konfiguration av iptv näten att göra.
Har du kanske några andra manuella inställningar som hängt med över bytet ?
Har du provat göra en reset av routern, kollat att allt använder dhcp och börjar om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet att Telia har haft en del problem med sina DNS servrar de senaste dagarna.

Förslagsvis lägger du in IP addresser för Cloudflares (1.1.1.1) och/eller Googles (8.8.8.8) DNS:er som alternativa resolvers i din router/dator.

Permalänk
Medlem

Aha, så Telias DNS har varit svajiga..
Men hittar bara ett ställa att ange DNS i Asus RT87:an, LAN>DHCP Server; DNS och WINS-serverinställningar; DNS Server = 8.8.8.8

Eller är det någon annanstans som det går att ange?

Svajade som tusan även igår kväll när jag tittade på Telia Play..

Permalänk
Medlem

Och då ni andra är bra på detta, så undrar jag:

T e x Apple Tv enheten, där jag streamar mycket, är det bäst att låta den gå på 5G trådlösa Wifi?
(har inte möjlighet att köra trådat p g a avstånd o avsaknad av nätverksuttag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miwass:

Men hittar bara ett ställa att ange DNS i Asus RT87:an, LAN>DHCP Server; DNS och WINS-serverinställningar; DNS Server = 8.8.8.8
Eller är det någon annanstans som det går att ange?

Ja, du bör kunna ange det där, vill du dock istället att routern skall pröva med flera olika skall du lämna den blank under LAN och istället ange dem under WAN. Om du är inställd på automatic under WAN så får du nog då först kanske ändra inställningen Connect to DNS Server automatically till No innan du kan fylla i fler.

Skrivet av Miwass:

Och då ni andra är bra på detta, så undrar jag:
T e x Apple Tv enheten, där jag streamar mycket, är det bäst att låta den gå på 5G trådlösa Wifi?
(har inte möjlighet att köra trådat p g a avstånd o avsaknad av nätverksuttag)

Du bör köra på 5GHz i första hand om det funkar. Ibland kan dock högre frekvens göra det svårare för signalen att ta sig igenom väggar etc. eftersom det är kortare våglängd. Strular det kan du ju alltid pröva att byta till 2.4 GHz eller kolla styrka och liknande med en Wifi analyzer app i mobilen.

Permalänk
Medlem

Inte en enda störning idag.. kanske telia har koll på sina DNS:er eller så gjorde inställningen sitt.

Kör nu på 5GHz på apple tv:n - och får bra sprutt när jag testar bredbandskollen (app för apple tv)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miwass:

Inte en enda störning idag.. kanske telia har koll på sina DNS:er eller så gjorde inställningen sitt.

Kör nu på 5GHz på apple tv:n - och får bra sprutt när jag testar bredbandskollen (app för apple tv)

Telias dns-servrar hade problem i helgen, tror det började på fredag kväll men det var löst på lördag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miwass:

Inte en enda störning idag.. kanske telia har koll på sina DNS:er eller så gjorde inställningen sitt.

Kör nu på 5GHz på apple tv:n - och får bra sprutt när jag testar bredbandskollen (app för apple tv)

Om du har ställt in DNS servrar manuellt i routern så används troligtvis inte Telias DNS:er, om du nu inte lagt in IP till Telias DNS:er manuellt också. Sedan är det upp till dig om du litar mer på Telia eller Google, Cloudflare, OpenDNS och liknande för namnuppslagning...

Permalänk
Medlem

Problemet löstes, har kört på 8.8.8.8 sen dess och inga störningar alls.