Rasberry Pi för PiHole - poe

Permalänk
Medlem

Rasberry Pi för PiHole - poe

Hej,
Novis så ha tålamod med mig
Installerat ett fullt ut Ubiquiti nätverk hemma och hamnade genom trådföljande på artiklar om pihole. Så, står nu inför ett möjligt införskaffande av lämplig rasberry pi för att installera pihole på och koppla till routern. Men vilken och är sugen på att koppla den via poe då det mesta annat i nätverket (APs, kameror samt några switchar) drivs via detta.
Någon som orkar hjälpa att plocka ihop ett kit med moderkort, poe och låda etc? All hjälp uppskattas.
😊

Edit: har 1gbit/s lina hemma via banhof om det påverkar något och en edgerouter sfp

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood: Hej,
PiHole är rätt resurssnålt, så en Pi3/Pi3+ skulle fungera utan problem. Ska du använda den till fler tjänster, välj en pi4 för att vara mer framtidssäker (mer ram, vassare cpu).

Allt man behöver för att POE-mata en Raspberry pi är en "PoE HAT". Har personligen två st, en till min pi3+ samt en på min pi4.
Värt att nämna är att den lilla fläkten kan uppfattas som ganska högljud. Har inte bytt ut fläkten, men jag tittar på att göra det.
https://www.webhallen.com/se/product/284239-Raspberry-Pi-PoE-...
https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/system-varumarke/raspb...
https://www.inet.se/produkt/2213114/raspberry-pi-poe-hat-pass...

Gällande chassi måste jag passa, personligen 3dprintade jag ett.
Men tänk på att PI4an inte har en vanlig HDMI som output, detta betyder att det kan bli lite jobbigare att hitta.
//Olle

Permalänk
Medlem

@olle: stort tack 👍 Är det 16gb sd kort man kör med eller behövs mer?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Vill minnas att PiHole bara kräver ca 2Gb så 16 räcker gott och väl till det + extra om man vill labba runt med andra användingsområden på en Pi.

Visa signatur

i7-7700K | Gigabyte RTX 2080 Super | STRIX H270I GAMING ITX | 32GB DDR4 2400MHz

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood: 16 GB är minimum enligt mig Men det är för att jag tenderar att ha flera tjänster och att jag vill ha lite att röra mig med. Tänk bara på att skaffa ett SDkort av "bra kvalitet" då det kan ske en hel del skrivningar. Speciellt om man få för sig att köra till exempel Hassio (hemautomatisering) eller docker containers.
Sandisk, Kingston och Samsung är stora till exempel.

Permalänk
Medlem

@olle: 👍👍

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Jolar: 👍

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

jag kör pihole på min gamla raspberry 2 b och den överstiger aldrig mer än 30%, och jag har den som default DNS i routern så allt går genom den. Körts dagligen snart i 5månader utan några konstigheter. så ifall du har någon av föregående modellerna så ska det funka fint ifall du endast kör pihole.