Valve visar gameplay från Half-Life: Alyx

Permalänk
Melding Plague

Valve visar gameplay från Half-Life: Alyx

Uppdaterad: I tre nya videoklipp demonstrerar Valve hur spelmekanik och navigering i virtuell verklighet fungerar i Half-Life: Alyx.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte nog med att jag skulle behöva investera i en schyst VR-setup för att spela det här spelet. Skulle behöva ett par nya kallingar också 😳

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

JEEEZUS!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Shit vad coolt! Blir sjukt sugen på att köpa VR

Permalänk
Medlem

Det ser helt otroligt ut! Grattis till alla lyckliga som har VR headset och får chansen att lira detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

okej man skall hoppa sig fram? Nej tack och nej tack

Trodde man hade ben även i VR men verkar som att man inte har några alls

Permalänk
Medlem

Blev bara mer och mer intressant ut. Hoppas verkligen att det är välpolerat! Sedan hoppas jag även att det finns så att man kan välja mellan att teleportera fram och "gå fritt".

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz1:

okej man skall hoppa sig fram? Nej tack och nej tack

Trodde man hade ben även i VR men verkar som att man inte har några alls

Skrivet av Sjoooberg:

Blev bara mer och mer intressant ut. Hoppas verkligen att det är välpolerat! Sedan hoppas jag även att det finns så att man kan välja mellan att teleportera fram och "gå fritt".

Finns flera olika sätt beroende vad man föredrar, du kan gå som vanligt också.

Kommit ut flera videos där dom använder det alternativet också, tror det finns 4st nya filmer

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Relik 📜

Finns två klipp till! Stoppade in i nyheten också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

@Thewiruz1: Teleport locomotion brukar ge nybörjare mindre yrsel och är även bra för folk med ett litet spelutrymme. Självklart kan man köra med smooth locomotion. Oavsett vad man väljer så kan man fortfarande gå omkring i sin play area (t.ex. vardagsrummet) om man vill utforska ett utrymme i spelet.

Permalänk
Medlem

@Vidyamancer: Jag vart halvt spyfärdig genom att titta på klippet på 135" projektor, gillar verkligen inte teleport av denna sort. De kunde väll ha haft att man går till punkten under en viss tid med mjuk acceleration. Bra att de (verkar) har alternativet att gå själv med hjälp av styrknapparna.

Förflyttning är det riktiga problemet i VR och det var det som bröt illusionen för mig, har inte använt Viven på flera år. Känns som en Treadmill är bästa alternativet, dock inte billigt och inte speciellt enkelt att få tag på.

Edit: Den tredje videon såg ut att ha lite mer smooth transition vid teleport, hoppas det är inställbart. Såg även ut att de rörde på sig i tredje videon, frågan är om det var med styrknapp eller fysiskt. Vore ju bra om man kunde teleportera, använda styrknapp samt röra sig fysiskt beroende på scenario.

Permalänk

Dags att uppgradera till index!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det här spelet skulle nog kunna vara anledningen till att jag köper VR.
Men kan dock inte sluta störa mig på att man aldrig verkar ha armar i VR-spel.
Det är alltid svävande redskap heller händer utan armar man ser, kanske är en bagatell sak att störa sig på men kan inte låta bli *Suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz1:

okej man skall hoppa sig fram? Nej tack och nej tack

Trodde man hade ben även i VR men verkar som att man inte har några alls

Dock ser alla vr spel ut bättre än i verkligheten.. "lägre upplösning och mer pixligt" när man drar på sig vr

Permalänk
Medlem

Jag älskar HL serien, men detta är bara ett stort skämt. Antar att det är samma personer som gillar detta som skrek sig hesa att 3D bio var det bästa sen skivat smör...
Nej tack, ge mig HL 3 istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Finns flera olika sätt beroende vad man föredrar, du kan gå som vanligt också.

Kommit ut flera videos där dom använder det alternativet också, tror det finns 4st nya filmer

Oj, spännande! Tack! Får spana in

Edit: Satan vad jag gillar det. Synd att man inte har VR system. Inte nog med att gameplay verkar urschysst, det ser snyggt ut med rent grafiskt!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz1:

okej man skall hoppa sig fram? Nej tack och nej tack

Trodde man hade ben även i VR men verkar som att man inte har några alls

Du har ingen aning vad du snackar om. Teleporting fungerar hur bra som helst i VR. Som att säga att elbilen Tesla är skit - ty det finns ju bara en (1) växel! Prova först, snacka (skit) sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av confal:

Det här spelet skulle nog kunna vara anledningen till att jag köper VR.
Men kan dock inte sluta störa mig på att man aldrig verkar ha armar i VR-spel.
Det är alltid svävande redskap heller händer utan armar man ser, kanske är en bagatell sak att störa sig på men kan inte låta bli *Suck*

Har du prövat att spela ett bra sånt spel? Typ SuperHot? Jag störde mig på det efter att sett gameplay videos men efter att ha kört det själv känns det helt naturligt.

Anledningen till att de kör så är att hårdvaran i dagsläget inte kan tracka armarna. Det kan rejält störa din kropps närvaro om du tittar ner på dina armar och de är på fel plats.

Permalänk
Medlem

Det finns spel som modellerar armar rätt bra med hjälp av inverse kinematics, t ex Lone Echo, men man tänker inte alls lika mycket på att det bara är lösa händer som far runt när man är inuti VR, jämfört med när man tittar på ett videoklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Du har ingen aning vad du snackar om. Teleporting fungerar hur bra som helst i VR. Som att säga att elbilen Tesla är skit - ty det finns ju bara en (1) växel! Prova först, snacka (skit) sen.

Det är ju en subjektiv åsikt. Jag har testat massor med VR headset och använt teleporting massvis med gånger. Men jag anser också att det bryter upplevelsen. Men det är ju kul att du uppskattar det.

Som tur är så har ju Valve gett oss valet mellan teleporting och även smooth-locomotion som dom kallar det, så vi blir båda nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av confal:

Men kan dock inte sluta störa mig på att man aldrig verkar ha armar i VR-spel.
Det är alltid svävande redskap heller händer utan armar man ser, kanske är en bagatell sak att störa sig på men kan inte låta bli *Suck*

Boneworks är nog ett av de få spel där man faktiskt har både armar kropp och ben:

Permalänk
Avstängd

Såg ju sådär ut ärligt talat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Antar att det är samma personer som gillar detta som skrek sig hesa att 3D bio var det bästa sen skivat smör...

Då antar du helt fel!

Permalänk
Medlem

@Thewiruz1
Teleportering är för VR nybörjare främst. Finns som sagt smooth locomotion också

@Killmaster
Typisk "Hater kommentar"
Detta är inget skämt, det är verkligheten.
Du kommer aldrig få ett half life 3 iaf inte som pannkaka.
Gl HF

@Sometime
Så där? Det ser ju fantastiskt ut
Tänk på att VR spel översätts dåligt i plattformat.
Vet man inte hur man ska ställa in sig till det man ser är det kanske svårt att se tjusningen.
Då kan jag förstå att det är ut som ett FPS med vinglig kamera

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Vidyamancer: Jag vart halvt spyfärdig genom att titta på klippet på 135" projektor, gillar verkligen inte teleport av denna sort. De kunde väll ha haft att man går till punkten under en viss tid med mjuk acceleration. Bra att de (verkar) har alternativet att gå själv med hjälp av styrknapparna.

Förflyttning är det riktiga problemet i VR och det var det som bröt illusionen för mig, har inte använt Viven på flera år. Känns som en Treadmill är bästa alternativet, dock inte billigt och inte speciellt enkelt att få tag på.

Edit: Den tredje videon såg ut att ha lite mer smooth transition vid teleport, hoppas det är inställbart. Såg även ut att de rörde på sig i tredje videon, frågan är om det var med styrknapp eller fysiskt. Vore ju bra om man kunde teleportera, använda styrknapp samt röra sig fysiskt beroende på scenario.

Ja förflyttning i VR kan man tycka olika om men det normala idag för den typ av spel half life är teleport eller smooth.
Sen kan man ju göra sig fysiskt också inom sin play-area så jag tycker inte det bryter inlevelsen då.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är teleport-grejen som gör att jag inte köpt VR.
Känns som lokalsinnet försvinner totalt, och min hjärna blir helt fundersam på vad som hände.

The Elder Scrolls där man rör sig som vanligt (om jag uppfattade trailern rätt) är det jag vill ha isåfall

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det är teleport-grejen som gör att jag inte köpt VR.
Känns som lokalsinnet försvinner totalt, och min hjärna blir helt fundersam på vad som hände.

The Elder Scrolls där man rör sig som vanligt (om jag uppfattade trailern rätt) är det jag vill ha isåfall

Det finns smooth-locomotion i half life.
Har du dock inte spelat med det tidigare så är du nog tvungen att köra teleport till en början för det är för VR nybörjarna det finns med i spelet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan väl inte bli sämre än Artifact

Permalänk
Medlem

🤮 Kunde inte se mer än hälften, varje gång de teleporterade uttryckte jag ett ofrivilligt "ugh." Jag förstår svårigheterna med att röra sig runt i VR och folk har även problem med yrsel etc.. men begränsningarna frustrerade mig bara från videon; När hon stod och försökte vrida huvudet runt hörnet på konsolen bara för att hon inte smidigt kunde gå runt och få en bättre blick.. nej ush.

Även när hon plockar brädorna från dörröppningen, detta är något som alltid stör mig i så kallade "öppna" spel där "fantasin sätter gränserna" (vilket verkar vara vad de går för vad gäller interaktion med omgivningen) .. det brukar ofta innebära att det finns ett eller två lite kreativa sätt att lösa problemet på. Jag hade velat använda armbågarna där, hade det fungerat? Förmodligen inte.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

🤮 Kunde inte se mer än hälften, varje gång de teleporterade uttryckte jag ett ofrivilligt "ugh." Jag förstår svårigheterna med att röra sig runt i VR och folk har även problem med yrsel etc.. men begränsningarna frustrerade mig bara från videon; När hon stod och försökte vrida huvudet runt hörnet på konsolen bara för att hon inte smidigt kunde gå runt och få en bättre blick.. nej ush.

Även när hon plockar brädorna från dörröppningen, detta är något som alltid stör mig i så kallade "öppna" spel där "fantasin sätter gränserna" (vilket verkar vara vad de går för vad gäller interaktion med omgivningen) .. det brukar ofta innebära att det finns ett eller två lite kreativa sätt att lösa problemet på. Jag hade velat använda armbågarna där, hade det fungerat? Förmodligen inte.

Fast nu talar du ur ett perspektiv där du ser en "2d spegling"
Det är inte alls samma i VR.
och åter igen, det är inget problem med rörelsefriheten.
Vare sig man teleporterar eller går fritt och Half life alyx har båda + nån form av hybrid av dom tillsammans.
Spelet är 6DOF så det är möjligt att "gå runt" hur mycket man vill, det är ens egna play-area dom sätter den begränsningen.

Att använda armbågar hade kanske varit möjlig om man hade en fysisk arm, i det här spelet har man valt att bara visa händerna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc