Black Mesa 1.0 är ute i skarp version

Permalänk
Sötast
Skrivet av MiLeS:

Spelat det till och från under betan men aldrig från början till slut. Kommer definitivt bli en genomspelning nu för att få upp suget för HL-världen inför Alyx! Ser riktigt bra ut måste jag säga, här är några screen jag tog under början av spelet

https://i.imgur.com/9zGxsOb.jpg
https://i.imgur.com/pyAxFNO.jpg
https://i.imgur.com/is3cKtg.jpg
https://i.imgur.com/ry17FaC.jpg
https://i.imgur.com/IqJAcjv.jpg
https://i.imgur.com/xRwq2PU.jpg
https://i.imgur.com/NZP9Srx.jpg

Inb4 butthurt peeps....

Jag är en stor fan av BMS.
Men shit... Dagen det släpps ser det redan gammalt ut....
Det var stundvis sjukt snyggt när det släpptes via webbsidan, men det är flera år sedan det också tyvärr!

Tar de upp pucken nu igen och släpper det i låt säga cryengine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Antar att kidsen tappar intresse om det inte är 100% adrenalinaction från de första minuterna.

Sjukt många barn som lirar minecraft så där sprack din tes. Dock tror jag att singleplayerspel har blivit mindre intressant mot förr, fast då på den tiden så hade vi mindre val eftersom vi saknade Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sjukt många barn som lirar minecraft så där sprack din tes. Dock tror jag att singleplayerspel har blivit mindre intressant mot förr, fast då på den tiden så hade vi mindre val eftersom vi saknade Internet.

Sant. Det finns hopp för framtiden.
Ja, jag håller med. Det såg väldigt annorlunda ut då. Det känns dock som en liten vändning nu till skillnad mot för några år sedan, när varenda stora utvecklare skulle göra MOBA's och MP-only shooters.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

"Den första versionen av Half-Life-modden Black Mesa släpptes redan år 2006"
Njae, första versionen släpptes 2012, utvecklingen började dock 2006

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Hur är det med den hiskeligt högljudda kofoten, är den fortfarande lika jobbig? Jag fick, på riktigt, ont i öronen av den i originalspelet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snyft:

Cyberpunk 2077, Doom Eternal, Dying Light 2.
Som sagt bullshit.

Du har inte spelat något av dessa och för det andra är det ett uttryck för hur man kan känna i stunden utan att man menar det bokstavligt så sluta snyfta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur är det med den hiskeligt högljudda kofoten, är den fortfarande lika jobbig? Jag fick, på riktigt, ont i öronen av den i originalspelet...

Möjligt att de har tonat ned ljudet lite, för jag fick inte ont i öronen nu. Den låter fortfarande fantastiskt "kofotigt" dock.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är lite som att jämföra Star Wars-triologin i orginalform och de reviderade Special Edition-filmerna som senare kom. I det stora hela är det samma verk men det visuella har fått ett stort lyft. Det är extra viktigt för någon som inte har nostalgi-glasögon på sig. Men det är inte bara det visuella som skiljer och därför finns de som föredrar originalet (Han Solo shot first!) och de som föredrar special edition.

I fallet med Black Mesa är det grafiska lyftet, tillsammans med den omgjorda Xen-delen, de största pluspoängen. Det finns även mindre aspekter som lyfter upplevelsen. Så som mer utvecklade dialoger mellan NPCs, mer variation av NPCs, några nya varianter på fiender, nya delar som förtydligar storyn (jag går inte djupare in på det för att undvika spoilers) m.m. Men det finns även aspekter som jag inte gillade. Vissa ljudeffekter lät "fel" t.ex. "hundarna" låter inte som i originalet och vissa musikstycken känns riktigt bra medans andra lite märkliga. Förmodligen reagerade jag för att jag spelat originalet, jag tror inte det är nåt en ny spelare kommer tänka på.

Jag velat spela igenom alla Half Life-spelen ganska länge men alltid skjutit på det. Nu blev det av endast för att Half Life Alyx snart är här. Precis som du funderade jag på vilken version av Half Life 1 jag skulle spela. Jag installerade både orginalet och Black Mesa och spelade dem parallellt. Jag hade nån slags idé om att det var "for science" och att jag skulle kunna få både det gamla och nya. jag skulle dessutom kunna jämföra versionerna. Allt eftersom jag spelade så gled jag sakta över till att spela mer Black Mesa och mindre Half Life 1. Kanske är det svaret på din fråga?

Uppskattar det utförliga svaret!

Jag kommer nog aldrig få tid att göra båda, så det kommer få bli Black Mesa. Nostalgiglasögon för spelet har jag ju inte, så sådana störelement lär ju inte vara något jag får problem med.

Du får skriva ner resultatet av ditt experiment, det är nog fler än jag som är intresserade av det! Att publicera sina resultat ingår i "for science"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Inb4 butthurt peeps....

Jag är en stor fan av BMS.
Men shit... Dagen det släpps ser det redan gammalt ut....
Det var stundvis sjukt snyggt när det släpptes via webbsidan, men det är flera år sedan det också tyvärr!

Tar de upp pucken nu igen och släpper det i låt säga cryengine?

Utöver mängden aliasing i bilderna (som går att bättra på enormt med såhär lättdrivna spel!) så ser det väl rätt bra ut?
Visst, jämför man med årets AAA-spel så är det ju lite kört. Jämför med originalspelet istället så känns det helt fantastiskt snyggt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ett mästerverk baserat på ett mästerverk!

Undrar varför det inte görs nya spel av denna kaliber? Antar att kidsen tappar intresse om det inte är 100% adrenalinaction från de första minuterna.

Skrivet av kokkojambo:

Förlåt, jag var inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg. Jag syftade på FPS spel. Alla spel du nämner är fenomenalt bra.
Ledsen om jag gjorde dig upprörd.

Har du aldrig kört DOOM 2016? Wolfenstein: The New Order (2014) ? Resident evil 7 (2017) (kanske inte samma nivå som de andra två, men hade mer kul när jag körde den)? Eller vad räknar du som nya spel?

När jag körde Black Mesa dock så var första delen upp till Xen kul, sen under Xen blev det helt plötsligt stundvis tråkigt. Det visuella slåss inte direkt mot någonting som finns idag. Ändå presterar det uruselt. Jag letade efter någon RTX ON logga på skärmen, men jag kunde inte hitta någon sådan. Map designen var lite ointuitiv, pusslena överflödiga, plattformandet var inte alltför kul, ibland slänger de alltför många fiender på en av ingen anledning alls (inte för att det är svårt. Det tar bara tid). Jag störde mig aldrig på Xen i Half-life, utan det var över rätt så snabbt.

Saker som jag gillade från Xen: Lite mer om vortigaunts, black mesa i Xen, sektionen när man blir jagad av gargantuans, sista bossen, gonarc var en förbättring (men sjukt irriterande med hitboxes om man kör på hard som jag gjorde). Men det här är ju 10% av Xen som varade i många timmar.

Jag tyckte black mesa var riktigt bra upp till Xen. Men ibland går de överstyr. Tänk dig half-life som en macka med smör och ost. Riktigt bra när den kom, kanske lite omodern idag. Black mesa upp till Xen så hade lagt på salami och gurka. Nu är den riktigt bra och jag är nöjd. Sedan kommer Xen när de känner för kreativ frihet och lägger på en massa paprika, majonäs och ostbågar. Sure, jag hade varit ok med paprikan, men majonäsen och ostbågarna blev lite för mycket för min del. Och visst är det mer pålägg på mackan, men det blir ju inte bättre för det. Iallafall inte för min del.

Sedan så är det irrelevant vem/hur många som gjorde mackan eller hur lång tid det tog. Jag tycker ändå att den smakar lite konstigt nu. Sedan så kan jag ha all respekt i världen för att de fullföljde det med ett litet team. Jag tycker dock inte att det gör mackan till ett mästerverk.

Men om du tycker det är ett mästerverk så behöver du inte bry dig om vad jag säger. Bara du har kul så är det ju det som är viktigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast
Skrivet av Thomas:

Utöver mängden aliasing i bilderna (som går att bättra på enormt med såhär lättdrivna spel!) så ser det väl rätt bra ut?
Visst, jämför man med årets AAA-spel så är det ju lite kört. Jämför med originalspelet istället så känns det helt fantastiskt snyggt.

Såklart det är snyggt! Utan tvekan! Ser bara ut lite som jag kände mig imorse Lite gammalt, trött..... Men aldrig kan det bli fult!

Edit: Ge mig en timme med spelet så lär jag ångra allt jag sagt ändå! Kommer vara lyrisk..... igen!

Edit2: såg just

I've changed my mind! Beautiful af

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Har du aldrig kört DOOM 2016? Wolfenstein: The New Order (2014) ? Resident evil 7 (2017) (kanske inte samma nivå som de andra två, men hade mer kul när jag körde den)? Eller vad räknar du som nya spel?

Men om du tycker det är ett mästerverk så behöver du inte bry dig om vad jag säger. Bara du har kul så är det ju det som är viktigt.

Jag har spelat det mesta. Doom har jag aldrig varit något större fan av faktiskt. Just på grund av att det är mest "kötta, kötta, kötta" hela spelen. Doom 3 var nog det bästa, men jag pallar inte med de där jäkla spindelkrypen.
Wolfenstein: N.O. är hyffsat, och jag blev rejält imponerad den första biten. Men jag tröttnade på det ganska snabbt. Det var helt enkelt inte spännande känner jag. Return to Castle Wolfenstein var dock superbra, men det är ju också från HL-eran.

RE7 är galet bra, men när jag tänker på det tänker jag inte "FPS" även om det tekniskt sett är det. ¯\_(ツ)_/¯

Ja, du vet vad de säger om smaken.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Musikälskare

Har aldrig köpt något så fort i mitt liv! Nu blir det helglir!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kul! Jag köpte det på Early Access för många år sedan i samband med nån rea och kikade lite på första nivån eller så och bestämde att jag väntar tills allt är klart innan jag spelar hela.

...och vänta har jag fått gjort! Jösses vad dom har segat med detta!
Men nu är det äntligen här. Jipiee!

Permalänk
Medlem

När idag?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Uppskattar det utförliga svaret!

Jag kommer nog aldrig få tid att göra båda, så det kommer få bli Black Mesa. Nostalgiglasögon för spelet har jag ju inte, så sådana störelement lär ju inte vara något jag får problem med.

Du får skriva ner resultatet av ditt experiment, det är nog fler än jag som är intresserade av det! Att publicera sina resultat ingår i "for science"

Inga problem. Äntligen kan man komma ur garderoben som Half Life entusiast utan att bli hånad och bombarderad med Half Life 3 memes 😆 Alla som hånat en genom åren för hur korkad man är som hoppas på ett spel Valve aldrig någonsin kommer göra Vart är dessa överlägsna realister nu måntro? 🙂

Jag kommer inte skriva nåt om skillnaderna. Det överlämnar jag till proffs. Som t.ex. det fantastiska gänget på Digital Foundry - https://youtu.be/EDquIZPXxWA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Inga problem. Äntligen kan man komma ur garderoben som Half Life entusiast utan att bli hånad och bombarderad med Half Life 3 memes 😆 Alla som hånat en genom åren för hur korkad man är som hoppas på ett spel Valve aldrig någonsin kommer göra Vart är dessa överlägsna realister nu måntro? 🙂

Jag kommer inte skriva nåt om skillnaderna. Det överlämnar jag till proffs. Som t.ex. det fantastiska gänget på Digital Foundry - https://youtu.be/EDquIZPXxWA

HL: Alyx kommer ju i dagarna. Lika mycket HL3 som något kan vara i mina ögon. De tidigare spelen i serien har ju kommit med relativt banbrytande nyheter: ettan hade röstskådespel för alla karaktärer och en genomgående story, inkl att man inte ens har vapen i början; tvåan hade fysikbaserade pussel på en tid då fysikmotor inte var en term som folk kände till.
Alyx tar ännu ett stort steg ut till VR. Man kan väl tycka lite vad man vill om det -- jag tycker själv det är synd iom att jag inte kan spela det själv, men nog är det något som behövs för att VR ska komma igång och verkligen bli stort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag som aldrig spelat Half Life tænker kasta mig øver det hær till helgen! Underbart.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dom har en deal med Valve sedan många år tillbaka. Dom har uppdaterat motorn med mycket nytt så det ser betydligt bättre ut än t ex Half Life 2.

Vad jag sett så saknas basic-grejer som ambient occlusion och real time shadows.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Spelade första halvan, vilket nog var några år sedan och det var riktigt kul. Ser ju ut som om grafiken blivit påbättrad ännu ett steg sen dess.

Ska definitivt köpa detta

Permalänk
Medlem

Något sent, men äntligen live:)

Permalänk
Sötast

Man vet att de gjort ett bra jobb när de fått mig att slå alla gubbarna i huvudet med både kaffekoppar och böcker i över 5 minuter direkt i början av spelet..... shit, så många voice lines de har lagt in

I feel like a kid again!

Edit......

I went too far:
Clean desk policy - anyone!? Alla har vi denna kollegan....

Ehm... Edit 2: 10fps

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Spelat det till och från under betan men aldrig från början till slut. Kommer definitivt bli en genomspelning nu för att få upp suget för HL-världen inför Alyx! Ser riktigt bra ut måste jag säga, här är några screen jag tog under början av spelet

https://i.imgur.com/9zGxsOb.jpg
https://i.imgur.com/pyAxFNO.jpg
https://i.imgur.com/is3cKtg.jpg
https://i.imgur.com/ry17FaC.jpg
https://i.imgur.com/IqJAcjv.jpg
https://i.imgur.com/xRwq2PU.jpg
https://i.imgur.com/NZP9Srx.jpg

Dina bilder är inte riktigt representativa. De har uppdaterat grafiken rejält sedan du tog bilderna. Ta din andra bild som exempel, den ser ut så här nu:

Ganska stor skillnad!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av TobiasStockholm:

Dina bilder är inte riktigt representativa. De har uppdaterat grafiken rejält sedan du tog bilderna. Ta din andra bild som exempel, den ser ut så här nu:
https://steamcdn-a.akamaihd.net/steamcommunity/public/images/clans/8672783/a8b4b4129a1f204c0aadca1a7eab3bebee25506a.jpg

Ganska stor skillnad!

Ja jäklar! Jag spelade betan för ganska många år sedan... har hänt endel

Blir ett köp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller på, är på kapitel 8 f.n. så har en hel del kvar. Mycket bra spel och får nog ta och fortsätta med uppföljarna sen när det finns tid mellan kommande storsläpp.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Impulsköpte det idag, hade helt missat att 1.0 släpptes nu i veckan.
Har spelat igenom betan 2-3 gånger, och kände att jag ville stötta folket bakom projektet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Körde igenom att för tredje gången när Xen släpptes i julas, riktigt, riktigt nice

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

är det värt ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Så galet bra remake, spelade senast under 2017 såg jag i mina saves, avslutet var klart värt det.