Utvecklare: "Playstation 5 ett rejält steg framåt för detaljrikedom"

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare: "Playstation 5 ett rejält steg framåt för detaljrikedom"

Enligt utvecklare tar Playstation 5 ett rejält steg framåt sett till hur detaljerade 3D-modeller kan göras jämfört med nuvarande konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Chockerande att den nya generationen är kraftfullare än den gamla.

Permalänk
Medlem

Då blir det till o vänta på reorna vid årsskiftet 2023-2024 för att slå till på ett PS5 Pro för en rimlig peng

Permalänk
Avstängd

Detaljrikedom i 30fps år 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detaljrikedom i 30fps år 2020.

Tror mycket var på grund av cpun som var värdelösa i nuvarande generation

Gissar på allt 1080p/60fps eller 4k/30fps denna generation

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt vara ett stort hopp denna generationen men det beror lite på vad utvecklarna vill lägga sina kraft på. Om det är mycket native 4K så kommer det bli mindre kvar till annat och det kommer vara lättare att se felen så vi får se hur det blir.

Hoppas på att "performance" och "quality" läge blir mer standardiserat nu efter PS4 Pro och Xbox One X som enligt mig varit en liten bov för att jag tappat lite PC intresse. Skönt att oftare kunna spela runt 60FPS.
Mer val och färre problem överlag är rätt skönt ibland!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Solid State Drive Drive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detaljrikedom i 30fps år 2020.

Skrivet av Spawnbadboy:

Tror mycket var på grund av cpun som var värdelösa i nuvarande generation

Gissar på allt 1080p/60fps eller 4k/30fps denna generation

Det är dags att vi börjar se 30fps som ett designval, inte ett resultat av hårdvaran.

Tekniskt är det inga konstigheter att bygga ett 60fps-spel på trött hårdvara, problemet är att utvecklare väljer att prioritera grafiska effekter och detaljrikedom över flyt. Istället för att beskylla hårdvaran för designval, bör vi gnälla på utvecklare som gång efter annan väljer att 30fps är good enough.

Det gick utmärkt att spela i 60fps redan på 90-talet. Några exempel:
Daytona USA (arkad) 1995
Tekken (PS1) 1995
Dead or Alive (Saturn) 1997
Smash Bros (N64) 1998
Quake 3 (PC) 1999

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sometime: men här handlar det om ett ganska konkret steg framåt som det inte talas om i vanliga fall. Misstänker att folk överlag är ganska med på vilken roll pixlarna spelar för upplösningen, men ganska få lär ha insikt i vad en texel är och vilken roll texeldensitet spelar för detaljrikedomen i 3D-modeller som ska visas i höga upplösningar

Med PS5/Xbox Series X såväl som RDNA 2/Ampere på PC-sidan kommer 4K och senare 8K bli målbilden för spel som utvecklas framöver, och att hårdvarans kapacitet för att göra 3D-modellerna mer "verklighetstrogna" kommer göra större skillnad än man kan tro. Och med tanke på vad utvecklare kunnat göra med gamla dassiga Jaguar-kärnor i PS4/Xbox One gör det åtminstone mig pepp på att se vad som kommer framöver. Spel som Horizon: Zero Dawn, God of War 2018 med flera skapar ju makalöst imponerande presentation med lastgammal hårdvara, och högre texeldensitet skulle göra även de mindre delarna av miljöerna rejält mer verklighetstrogna än de är dessa spel.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Tror mycket var på grund av cpun som var värdelösa i nuvarande generation

Gissar på allt 1080p/60fps eller 4k/30fps denna generation

Nu har ju Puma somanvändes i PS4 helt annan arkitektur än excavator. Ingen delad FPU så riktiga kärnor! Puma är mer lik Zen än Excavator.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rasmusramen:

Solid State Drive Drive?

Jodå

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Kommer definitivt vara ett stort hopp denna generationen men det beror lite på vad utvecklarna vill lägga sina kraft på. Om det är mycket native 4K så kommer det bli mindre kvar till annat och det kommer vara lättare att se felen så vi får se hur det blir.

Hoppas på att "performance" och "quality" läge blir mer standardiserat nu efter PS4 Pro och Xbox One X som enligt mig varit en liten bov för att jag tappat lite PC intresse. Skönt att oftare kunna spela runt 60FPS.
Mer val och färre problem överlag är rätt skönt ibland!

Hoppas också att utvecklare låter oss välja att spela i lägre upplösning än 4k. Ett 1080p/60 fps läge i alla spel och jag är nöjd!

Permalänk
Medlem

Och här trodde jag att vi skulle gå ett ett steg bakåt. 🙄

FPS gör sig dåligt på trailers det är en av anledningarna till att det inte prioriteras.

Permalänk
Medlem

Inte en käft som vill ha 30fps ögongodis, flytet är absolut viktigast om det ska kunna ta PC användare.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Kan bli intressant. Nu när standardupplösningen kommer ligga någonstans runt kanske 1440p , 1800p och 2160p kommer det bli lättare att se detaljer i texturer, geometri och 3d-modeller. Alla spel kommer nog inte vara native 4k men 1080p är nog ett minne blott såvida inte vi snackar cross-generation.

Spel får komma med ett fokusläge enbart för att uppskatta grafiken.

Ray tracing är jag fortfarande skeptisk till. Det är så krävande fortfarande att jag tvivlar på att det kommer bli något dramatiskt framsteg.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört om upplösning per virtuell kvadratmeter... är det inte texturerna som har en upplösning (tänk bilder) sedan kan de spännas upp över vilken mesh som helst, sedan skalas den till godtycklig storlek i spelvärlden, men jag kanske har fel...

En vanlig begränsning förr var 1024x1024 i upplösning på texturer, nu har dom alltså ökat den till 4096x4096 istället om jag läser rätt mellan raderna.

Annars är det ju max 32x32 (= 1024) i upplösning per virtuell kvadratmeter på den gamla vs 64x64 (= 4096) på nya vilket inte känns särskilt modernt enligt mig. Minecraft klarar ju mer än så utan problem @loevet

Permalänk
Medlem

Ser fram emot PS5, hoppas på Gran Turismo 7 vid releasen lär bli läckert!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Kan bli intressant. Nu när standardupplösningen kommer ligga någonstans runt kanske 1440p , 1800p och 2160p kommer det bli lättare att se detaljer i texturer, geometri och 3d-modeller. Alla spel kommer nog inte vara native 4k men 1080p är nog ett minne blott såvida inte vi snackar cross-generation.

Spel får komma med ett fokusläge enbart för att uppskatta grafiken.

Ray tracing är jag fortfarande skeptisk till. Det är så krävande fortfarande att jag tvivlar på att det kommer bli något dramatiskt framsteg.

Jag tror något liknande med, det kommer nog bli mycket skalning beroende på spel.
Jag tänker då både upp och nedskalning beroende på raytracing och vad det är för typ av spel eller sekvens i spelet.

Tänk också på att 30/60/120fps target inte har riktigt samma innebörd efter att VRR blir vanligare.

Permalänk
Medlem

Marketing bullshit om texels. Det är mest en fråga om minne. Om man vill ha en stor textur och hårdvaran inte kan addressera såna stora så delar man upp dem i mindre trianglar/texturer, och enklast på engine-nivå.
Det har gjorts förr. Jag kommer ihåg Id Software's "megatextures".
För tjugo år sedan så hade Unreal Engine (den första versionen!) också något som kallas för "detail textures", där man lade en högupplöst tile:ad textur ovanpå en lågupplöst för att få mer djup.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tror mycket var på grund av cpun som var värdelösa i nuvarande generation

Gissar på allt 1080p/60fps eller 4k/30fps denna generation

Det var den flaskhalsade faktorn.

i.o.m att konsolen får stöd för 120Hz skärmar så tror jag på annat scenario - 1080p/120fps, 4K/60fps och 8K/30fps

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vet att det är en tid kvar, men är det actual footage av konsollen där?

Ser ut som ett rymdskepp och hade inte ihåligheten kunnat utnyttjats till något i hårdvaruväg?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av xcluzive:

Vet att det är en tid kvar, men är det actual footage av konsollen där?

Ser ut som ett rymdskepp och hade inte ihåligheten kunnat utnyttjats till något i hårdvaruväg?

Det är bara en prototypbild som enligt flertalet källor matchar utseendet för utvecklarhårdvaran (devkit). Designen som används för den kommersiella produkten liknar nästan aldrig utvecklarkitet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Eftersom krispig 4k säljer lättare i marknadsföring än "vi lovar att det kommer flyta på sjukt fint när du väl spelar i 1080p60" så gissar jag att en majoritet av titlar kommer rulla i halvdan 4k och ojämna 30fps om det inte finns en toggle i grafikinställningarna

Permalänk
Medlem

Den kommer väl inte se ut som på den bilden?!?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av serverfel:

Den kommer väl inte se ut som på den bilden?!?

Se två inlägg upp

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vill ju ha en Bluray-spelare också :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Inte en käft som vill ha 30fps ögongodis, flytet är absolut viktigast om det ska kunna ta PC användare.

Det där tror jag inte stämmer. Jag tror utvecklarna har väldigt klart för sig vad det är som säljer spel, och jag tror imponerande screenshots väger tyngre för många konsumenter än att någon påtalar att det flyter bra. Den del av oss som tillhör entusiastskaran är nog rätt liten, som i de flesta branscher, och jag tror det bara är där man hittar folk som anser att 30 fps är ospelbart. Det är dock inte helt ovanligt att entusiaster glömmer hur världen utanför deras kretsar ser ut.

Nu tror jag dock att spelen kommer köras i mer än 30 fps, men grundargumentet kvarstår.

Permalänk
Inaktiv

Tycker dom borde satsa på online spel istället för att locka pc användare, fixa bättre grafik och högre upplösning, har ingen lust att kosta på en massa pengar på en konsol igen, spelen är ju sjukt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Se två inlägg upp

Så det finns en risk, men troligen inte?!

Är sugen på en, men det vore synd att behöva gömma den.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det var den flaskhalsade faktorn.

i.o.m att konsolen får stöd för 120Hz skärmar så tror jag på annat scenario - 1080p/120fps, 4K/60fps och 8K/30fps

Vad skulle den möjliga uppdateringsfrekvensen på skärmen ha med saken att göra?
Xbox One X har stöd för 120 Hz idag. Inte så konstigt i sig då alla grafikkretsar sedan Jesus gick på vatten har haft det...
Jag tror inte heller att 4k/60 FPS kommer vara normen utan snarare 30 FPS. Spel i 8k kommer knappast existera överhuvudtaget. Inte värt det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch