Permalänk
Medlem

Docka eller eGPU?

Tjena clockers!

Vet inte helt om jag har hittat rätt forumdel eller inte så det är bara att flytta om det skulle vara så.

TLDR:

  1. Vill göra laptop till primär dator.

  2. Vill använda extern 4k skärm samt USB kringutrustning.

  3. Kör Linux för att göra det jobbigare.

På senaste tiden har jag börjat att fundera på om jag ska börja använda min laptop som min primära dator, blev något galet kär i idén efter att ha gjort så på jobbet. Men vet inte helt hur jag ska göra det på smidigaste sättet. Planen var att bygga om nuvarande datorn till en "game streaming server" eller vad man ska kalla det. Den får ta all load för tyngre grafiska saker.

I nuläget har jag en HP Spectre x360 från 2018 fullt specad med i7a, 16GB RAM och 512GB nvme, finns två thunderbolt portar på den.
Saken är att jag har en lite större 4K som jag skulle vilja använda, och helst i 4k60hz och inte 4k30 eller lägre upplösning. Drömmen skulle vara att bara kunna docka laptopen med en USB-C/Thunderbolt docka och inte ha adapter för skärmen och en hubb att koppla in alla USB enheter i. Jag har själv inte sett något alternativ från HP som har DP1.2 eller högre, mestadels en eller två HDMI portar som inte klarar av 4K. Jag började dock tänka på att det kanske är lite för krävande för laptoppen att köra två 4K skärmar (köra laptop skärmen och extern samtidigt). Så började tänka på om man kanske ska köra eGPU istället för en USB-C docka till den. Och det är här jag började bli osäker på hur man ska göra.
Läste på lite kort om eGPUer och att det inte är rekommenderade för att de inte når sina fulla potential, spelar inte så mycket roll för mig då jag inte planerar att gamea direkt på laptoppen och streama allt sånt.

Men för att göra allting jobbigare så skulle jag också vilja att att dockan/eGPU fungerar (helst utan problem men man kan inte få allt) på Linux.

Hoppas ni här är mer kunniga inom ämnet och kan hjälpa till!

Permalänk
Keeper of the Bamse

e-GPU på linux, ew Du kommer stöta på problem. Det funkar inte ens smärtfritt på Windows/MacOS.

Kör du ubuntu har någon knackat skript: https://egpu.io/forums/thunderbolt-linux-setup/ubuntu-19-04-e... men tråden är ju full med motfrågor och problem.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

e-GPU på linux, ew Du kommer stöta på problem. Det funkar inte ens smärtfritt på Windows/MacOS.

Kör du ubuntu har någon knackat skript: https://egpu.io/forums/thunderbolt-linux-setup/ubuntu-19-04-e... men tråden är ju full med motfrågor och problem.

Har sett antal liknande skripts för andra distros. Tror att jag får försöka hitta någon docka med DP1.2 och några USB portar. Känns som det kommer bli enklare. Sen är frågan om datorn kommer tugga sig framåt eller inte.