Permalänk
Medlem

GTX 2070, trasigt?

Hej!

För drygt ett år sedan införskaffade jag ett EVGA GeForce RTX 2070 8GB BLACK GAMING samt en AMD Ryzen 5, 2600X, 16GB corsair DDR4 2133MHz & Asus Rog Strix B450-F gaming.

Jag satt ihop systemet och det var frid och fröjd..
Ibland hände det att fortnite, cs och liknande kraschade men inget jag tänkte nämnvärt på.
Sen blev det Oktober och nya CoD släpptes och jag köpte det, installerade och spelade men fick likt många andra diverse Dev Error's..
Jag gav upp på spelet och återgick till mitt spel, wow.
Nu senaste tiden har jag börjat få fryslagg på 1-10 sek, slumpmässiga krascher och annat djävulskap.
När spelet fryslaggar står det något om direct X fel.

Startar jag CoD får jag rätt snabbt Dev Error's, oftast 6068 eller 5763.
Jag har installerat om mitt system flertalet gånger, nollat bios, bytt hårddiskar, formaterat igen och är nu vid den punkten att jag funderar på att kasta skiten och köpa en PS4a men gör ett försök här.

Vad är fel på mitt system? Vad behöver ni veta för att fixa det?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Avstängd

Har du uppdaterat bios? Har du installerat dom senaste drivrutinerna? Har du kollat igenom eventloggarna vad dom säger när problemet skett?

Har du ett "GTX" 2080 ELLER rtx 2070?!

Permalänk
Medlem

@quopo_87: Givet ett 2070, ska uppdatera.. :I

Bios är uppdaterat, det var typ det första jag gjorde när skiten började.
Loggar hag jag inte kollat, duger inte till sådant..
Kört med och utan geforece experience - saken och testat ett flertalet drivrutiner.

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Avstängd

OK, Det du kan testa om du inte redan gjort är att byta plats på kortet till din andra pcie slot, testa även damma av datorn och montera om allting. Jag hade liknande problem dock med en helt annan rigg, blev aldrig klok på felmeddelanden som eventwievern gav, slutade med att jag "byggde" om datorn och bytte plats på kortet. Efter det så har jag nog aldrig mer upplevt problemen.

Permalänk
Avstängd

Vad för PSU har du i din setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quopo_87:

Vad för PSU har du i din setup?

Lite osäker just nu men tror det är ett corsair cx750m

Fel av mig, detta är det.
https://www.inet.se/produkt/6909985/fractal-design-integra-m-...

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk

Du har inte ett av måndagsexen som kom i början på RTX 2k serien? var ju väldigt många som fick returera sina kort i början mest 2080 kort men även 2070 var väl lite drabbat har jag för mig om än inte lika vanligt men de havererade till höger och vänster efter bara ett par veckor/månader efter inköp.

kan tänka mig att det säkert finns kort av dessa som inte uppvisat problem än för användarna eller ligger som hyllvärmare hos försäljare i deras fyndhörna av köpare som returerat dem antingen för de fick problemet inom 2 veckor eller folk som precis köpt dem returerade dem i förebyggande syfte när felet började uppstå hos div användare hit och dit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har inte ett av måndagsexen som kom i början på RTX 2k serien? var ju väldigt många som fick returera sina kort i början mest 2080 kort men även 2070 var väl lite drabbat har jag för mig om än inte lika vanligt men de havererade till höger och vänster efter bara ett par veckor/månader efter inköp.

kan tänka mig att det säkert finns kort av dessa som inte uppvisat problem än för användarna eller ligger som hyllvärmare hos försäljare i deras fyndhörna av köpare som returerat dem antingen för de fick problemet inom 2 veckor eller folk som precis köpt dem returerade dem i förebyggande syfte när felet började uppstå hos div användare hit och dit.

Oj, jag vet inte.. Köpte mitt 2019-01-09.. Finns risken? Hur tar jag reda på det?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Jag hade snarlika problem med ett GTX 1070 för ungefär ett år sedan. Försvann helt när jag fick det utbytt på garantin.

Beroende på vilken butik du köpte det från kanske de kan testa det gratis åt dig om du inte har en annan dator att testköra det i.

Permalänk
Skrivet av MrMad:

Oj, jag vet inte.. Köpte mitt 2019-01-09.. Finns risken? Hur tar jag reda på det?

risken finns väl iom att det bara var 4 månader efter release.

finns diverse trådar om problemet här på forumet spridda under i stort sett hela 2019 med folk som fått problem med sina kort som BSOD, artefakter, krashande drivrutiner osv.

om det beror just på detta vet man ju inte men vet aldrig att jag hörde något om en fix för problemet med dessa tidiga kort mer än att skicka in det och få det utbytt mot en nyare revision.

men slänger över bollen till nån annan är inte tillräckligt insatt i problemet tyvärr kanske finns fix för det om det nu skulle vara detta problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

God afton!
Har nu bytt PCI-E port och testat lite olika spel i två dagar..
wow fryser rätt ofta i 1-10 sekunder, skräme står antagligen helt stilla eller blir svart (Bägge skärmarna blir svarta) eller kraschar med felmeddelandet ("“World of Warcraft was unable to start up 3D acceleration”"). Har testat dom vanliga fixarna som dyker upp när man googlar, DVS uppdatera drivrutiner, stängt av overlays (kört med inga andra program igång), uppdaterat directx (senaste windows)) & kört som admin.
Ibland löser sig problemet själv, ibland måste man köra en hard reset. Kör man en hardreset har det hänt att jag måste plocka ut kablarna (displayport) till en skärm för att få igång den igen.

Senaste CoD är samma som innan. Fryser och dyker upp diverse dev errors. Ingen fix har hjälpt hittills..

Fler tankar?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Prova underklocka kortet, samt prova köra kortet i annan dator om möjligt.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMad:

God afton!
Har nu bytt PCI-E port och testat lite olika spel i två dagar..
wow fryser rätt ofta i 1-10 sekunder, skräme står antagligen helt stilla eller blir svart (Bägge skärmarna blir svarta) eller kraschar med felmeddelandet ("“World of Warcraft was unable to start up 3D acceleration”"). Har testat dom vanliga fixarna som dyker upp när man googlar, DVS uppdatera drivrutiner, stängt av overlays (kört med inga andra program igång), uppdaterat directx (senaste windows)) & kört som admin.
Ibland löser sig problemet själv, ibland måste man köra en hard reset. Kör man en hardreset har det hänt att jag måste plocka ut kablarna (displayport) till en skärm för att få igång den igen.

Senaste CoD är samma som innan. Fryser och dyker upp diverse dev errors. Ingen fix har hjälpt hittills..

Fler tankar?

Garanti/reklamation, vet inte vilket som är aktuellt i ditt fall.

Permalänk
Medlem

God afton!
Jag har nu plockat ut grafikkortet ur min dator och lagt det på en hylla samt stoppat in ett 970 i min nuvarande burk.
Hittills har jag inte haft några problem. Räcker det som felsökning eller bör jag göra något mer?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

@MrMad: Kontakta stället du köpte kortet på, ska vara 3 års garanti på dessa kort.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Efter några om och började datorn krascha med 970t i också så jag övergick till att testa minnen.
Plockade ut bägge mina stickor och satt i bägge från grabben, totalt 16GB och plötsligt fungerade allt felfritt.
Bytte tillbaka till mitt 2070 och hans ramminnen och inga fel uppstod alls.

Har alltså konstaterat att felet beror på mina ramminnen och inte grafikkortet.
Däremot var det onödigt att lokalisera vilket minne som är defekt då Inet vill ha in bägge ändå.

Visa signatur

Men jag är inte bitter!