Horizon: Zero Dawn till PC bekräftas – släpps sommaren 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag håller med dig på det mesta förutom konsolförsäljningen.
Jag tror det påverkar ganska mycket, hade det inte funnits PS exklusiva titlar hade jag personligen inte ägt ett Playstation från någon av generationerna då hade enbart en PC dugit gott och väl för mig.

Varför skulle de fortsätta hålla hårt i exklusiva titlar om det inte gav någon ekonomisk vinning?
Maskinen i sig har väldigt lite betydelse för mig, den kan vara hur grym som helst men saknar den bra exklusiva så är den väldigt ointressant för mig för alla andra spel kan jag spela på min PC.

Samtidigt är det många som avskyr "att krångla med en PC" och vill ha en enkel liten maskin i TV-bänken som bara spelar deras spel med ett enkelt tryck på en knapp. Så konsolerna skulle knappast gå under, möjligt att dom skulle sälja färre maskiner men dom skulle å andra sidan sälja fler spel (som ju är där dom tjänar in mest pengar, inte på hårdvaran).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det var uppdelat i format och det format som inte fick fäste försvann. Skillnaden mot Netflix, HBO etc är att det är tjänster som går att nyttja oavsett utrustning. Netflix i detta läge är mer jämförbart med själva spelet. Jag tror Microsoft är rätt på det här i det långa loppet. Köp spelet och lira det på vilken plattform du vill.

Vissa företag har den fördelen. Microsoft kan säga: Köp spelet och spela det vart du vill (så länge den är en Windows PC eller Xbox). På samma sätt kan Apple säga: Köp appen och använd den vart du vill (så länge den är en Iphone, Ipad eller Mac). Nintendo kommer förmodligen gå åt samma håll. Google likaså med Android- och Chrome-appar. Alla företag kan dock inte gå den vägen. Sony försökte till viss del med cross buy till PS3 och PS Vita, men idag äger de bara en plattform. Steam har försökt bredda sig från Windows med både Steam machines och Linux/Mac-stöd, men fortfarande är över 90% av deras användare på Windows.

Hade Sony sagt: Köp spelet och lira på vilken plattform du vill, hade Playstation sakta dött ut. Då finns längre ingen anledning att inte köpa en Xbox eftersom du där dessutom kan köpa spel som kan spelas på Windows. Jag bryr mig inte så mycket om det finns 1, 2 eller 3 konsoller. Nackdelen är att får vi bara en konsol över så har vi heller ingen konkurrens. Hade jag fått välja hade jag velat se en situation på konsolsidan som liknar PC-marknaden. Med en öppen hårdvaru-standard där flera tillverkare kan konkurrera. Helst med en öppen mjukvaruplattform (som t.ex. Linux eller Android) som tillverkarna kan modifiera gränssnitt och funktioner för att sticka ut. Just nu ser det ganska osannorlikt ut , det enda som kan hjälpa är om streaming tar fart eftersom hårdvaruplattform in spelar nån roll då. Xbox Play Anywhere är till för att motverka precis ett sånt scenario med målet att Microsoft dominerar konsolmarknaden precis som de gör på PC.

Jag tror inte vi kommer få se så dramatiska förändringar denna konsolgeneration men trenden kommer sättas. Jag varit väldigt intresserad av vad Steam och Sony tänker sig ha för position om 5-10 år. Långsiktigt riskerar båda att bli utmanövrerade av Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Samtidigt är det många som avskyr "att krångla med en PC" och vill ha en enkel liten maskin i TV-bänken som bara spelar deras spel med ett enkelt tryck på en knapp. Så konsolerna skulle knappast gå under, möjligt att dom skulle sälja färre maskiner men dom skulle å andra sidan sälja fler spel (som ju är där dom tjänar in mest pengar, inte på hårdvaran).

Jo fast det är ingen som påstått att de kommer gå under men ett bolag i den storleken vill nog försöka fånga alla målgrupper jag tror de hade förlorat stora marknadsandelar om allt va öppet på alla plattformar.
De som väljer en konsol för det är enkelt eller billigt är ju bara en liten andel av alla målgrupper som finns.

Exklusivitet är ju ett sätt att marknadsföra sin konsol som de dessutom kör med ganska hårt och det kostar säkert en hel del pengar.
Hade det inte varit lönsamt så hade de ju inte gjort det, ett ännu extremare fall som jag absolut inte tror hade överlevt utan sina exklusiva titlar är ju Nintendo.

Dessutom finns det nog inte många bolag som är beredda på att minska sin vinst markant eller riskera sitt bolags välmående för konsumentens vinning.

På lång sikt vet i tusan om jag tror de hade sålt mer spel, varför ska utvecklare just välja att samarbeta med Sony som förmodligen kommer bli betydligt svagare på spelmarknaden?
Tror Playstation är ett ganska viktigt varumärke för Sony men det är rena spekulationer från min sida men jag tolkar det utifrån att annan elektronik från Sony inte alls är lika populär idag som den va förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Från artikeln:

"Till hängivna Playstation-fans försäkrar Hulst att det inte finns några planer att släppa alla AAA-titlar för Playstation till PC..."

Detta fattar jag inte, varför är det så viktigt för de som köper en viss plattform att inga andra ska kunna få spela spelet? Eller är det bara så att man är så oerhört mycket en "supporter" av en mångmiljardindustri som Sony att man verkligen skulle bli besviken om de sålde tre färre Playstation?

Personligen tror jag inte det påverkar försäljningen nämnvärt av PS, de som vill köpa en konsol köper ändå.

Nu hoppas jag att Horizon säljer som smör så Sony fattar galoppen.

Håller med helt.

Dessutom så ligger framtidens vinstmarginaler (för Sony och andra) i att sälja tjänster och mjukvara. Hårdvara har väldigt tunna marginaler, och oftast inte det som de tjänar några stora pengar på (ibland tom. förlorar på).

Helt klart ett steg i rätt riktning av Sony.

Ge användarna frihet att välja hur de vill spela (så länge de betalar för sig)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja jag har en Ps4 men köper ändå inte spel till den längre. En stor anledning är att jag väljer att avstå <30fps, skulle spelen komma till PC också skulle chansen att jag köper dom öka. Och Sony tjänade ju inte några pengar på att sälja själva Ps4an till mig. Så i mitt fall förlorar dom snarare pengar på exklusiviteten.

Vad dom tjänar mest på överlåter jag att avgöra till någon som är mer expert på området, men en sak är ju säker och det är att alla fanboys som blir arga när spel inte är exklusiva längre är riktiga töntar.

Tycker du har helt rätt inställning.

Sony kommer så sakta att svänga med i tiderna och dagens mjukvarufokuserade tjänste-, och prenumerations-ekonomi.

Oavsett vad krigiska fanboys säger/skriker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Om alla exklusiva Sony-titlar släpps till PC så skulle iaf jag inte köpa Playstation. Är inte det ett ganska uppenbart köpargument för en konsol?

Jo.

Frågan är dock om Sony tjänar mycket/något på att sälja hårdvaran till dig.

De kanske tjänar mer på om de kan sälja Sonys tjänster och spel/IP till en större kundbas?

Företag är först och främst till för att maximera vinsten för ägarna.

Skrivet av Novdid:

Poängen jag försöker föra fram är absurditeten i exklusiviteter. Spel är numera i nivå med film och musik i spridning i befolkningen. Tänk det absurda i om en film/serie bara gick att se på en TV från LG eller om en platta från dit favoritband bara gick att spela upp på en Yamaha-stereo.

Nu haltar förvisso jämförelsen något (en plattform har en annan teknik, andra styrdon etc), men jag förväntar mig att exklusiviteter snart dör ut faktiskt.

Håller med helt.

Känns väldigt gammalmodigt. Det moderna som Google, Spotify, Netflix och andra gör bra (även om just Google Stadia kanske inte var så lyckat intro) är att sälja sina tjänster till så många som möjligt.

Tror att det bara är början på en (dock kanske lite långsam) förändring hos Sony. De måste följa med marknaden och tiderna om de skall utvecklas och maximera investeringen i spelstudios och tjänster (något som Microsoft och andra redan insett).

Inlåsning är bara negativt för oss kunder, och i längden även negativt för de flesta företag som nu för tiden oftast har de allra största vinstmarginalerna på IP/mjukvara/tjänster.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är inte så svårt att föreställa sig. Vi har haft många olika format (VHS/Betamax, HDDVD/Bluray) genom åren. Numera är film/serier exklusiva till olika tjänster; Netflix, HBO, Prime m.fl. Program till Windows-program funkar inte till Chromebooks och Iphone-appar går inte att köra på Android. Så himla främmande är det inte att ett spel till Playstation inte går att köra på en Xbox. Speciellt inte om hårdvarutillverkaren är den som står för finansieringen av spelet.

De större tjänsterna som Netflix mflr. begränsar sig inte till en enda plattform. Tvärt om; de vill sälja och finnas på så många olika som möjligt (maximera sin investering i filmer/serier/IP som de lagt mycket pengar på). Därför är de sällan exklusiva till någon enda hårdvara.

Samma sak med Facebook, Instagram, Youtube, Microsoft Office, Skype mm; de finns att använda och köpa på nästan alla plattformar och enheter. Microsoft har insett för länge sedan att de tjänar mycket mer på att sälja Office, eller prenumerationer på Office 365, än vad de tjänar på att sälja Windows. Vinstmarginalen för Office och deras andra tjänster är mycket högre. Därför finns det, och de flesta andra stora företags appar, på nästan alla plattformar och ekosystem.

Inte för att vara snälla, men för att kunderna kräver det, och för att de då tjänar mest pengar (större kundbas att sälja till).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

När ska de gå ut med releasedatum på detta? Det skulle ju släppas under sommaren!? Vill spela nu!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

När ska de gå ut med releasedatum på detta? Det skulle ju släppas under sommaren!? Vill spela nu!

Verkligen, finns väl risk att de skjuter upp även detta släpp som allt annat. :/

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Verkligen, finns väl risk att de skjuter upp även detta släpp som allt annat. :/

Hoppas inte de gör det, eftersom det är till PC och sällan PC-spelare köper fysisk utgåva samt att människor ska stanna hemma är det ju väldigt bra om de släpper det nu

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Vi är snart inne i Juli och spelet är fortfarande inte släppt
Kom igen nu och släpp spelet!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Vi är snart inne i Juli och spelet är fortfarande inte släppt
Kom igen nu och släpp spelet!

Känns som det är en titel som lär skjutas upp med denna takt. Att vi fortfarande inte ens fått ett datum är illavarslande. :/

Permalänk

Sjunde augusti smäller det!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

Sjunde augusti smäller det!

Härligt med ett datum tillslut! Samt att spelet inte försenats.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Härligt med ett datum tillslut! Samt att spelet inte försenats.

För mig är det försenat sedan de utannonserade det i våras 😂

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU