Permalänk
Bildexpert 📺

@O12: Går du upp till Q80/Q85R är du på tydligt ljusstarkare nivå jämfört med i synnerhet B9. Du har också en effektivare FALD hos Q80/Q85R jämfört med Q70R vilket ger tydligare intryck av svart. Även reflexfilter och betraktningsvinklar är bättre på Q80/Q85R jämfört med Q70R. En OLED kommer fortfarande vara det starkare alternativet om du talar om möjligheten att återge svart som svart när du tittar i ett mörkt rum.

Permalänk
Medlem

Ni som skaffat LG Oled ,inga problem med inbränningar ? , frugan kollar gärna på TV4 morgon på helgen och deras "sol" logo har väl gett upphov till inbränningar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Oskarsson12: Går du upp till Q80/Q85R är du på tydligt ljusstarkare nivå jämfört med i synnerhet B9. Du har också en effektivare FALD hos Q80/Q85R jämfört med Q70R vilket ger tydligare intryck av svart. Även reflexfilter och betraktningsvinklar är bättre på Q80/Q85R jämfört med Q70R. En OLED kommer fortfarande vara det starkare alternativet om du talar om möjligheten att återge svart som svart när du tittar i ett mörkt rum.

Tack för svar. Fick ett tips av en bekant att Q85 kan vara en av de mest prisvärda TV / peng just nu. Och det känns rimligt när jag hör ditt svar också 👍

Mestadels kommer jag nog inte ha ett becksvart rum när jag kollar tv. Utan kommer vara i ett stort vardagsrum med mycket ljusinsläpp på dagarna då och såklart lite mörkare på kvällar.

Hade varit grymt med en QE75Q85.
Men priset är lite väl för min budget, dock vore den kanske perfekt. Med sin storlek och kvalité.

Har otroligt svårt att välja om jag ska gå ner i storlek och gå upp i kvalité, därmed köra på en QE65Q85 eller gå ner i kvalité för kanske korrekta storleken för vårt rum och då en möjlig QE75Q60 (känns mer prisvärd än qe75q70)

Hör gärna era tankar om dem 🤔😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Ni som skaffat LG Oled ,inga problem med inbränningar ? , frugan kollar gärna på TV4 morgon på helgen och deras "sol" logo har väl gett upphov till inbränningar ?

Kör lg oled inga problem här. Jag kollar dock enbart på nyhetsmorgon när gw är med annars inte men det har funkat den stunden iallfall.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Bildexpert 📺

@O12: Q60R kostar betydligt mindre eftersom det också är en enklare produkt och landar i mellanklassen. Kan fortfarande duga fint beroende på kraven och behoven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Hör gärna era tankar om dem 🤔😊

Jag är i liknande sits. Q7 skall väl inte ha lika stor black crush som Q8? Samt bättre native kontrast i kombination med saknad av ett vidvinkelfilter (som försämrar kontrast)? Nackdelen är väl lägre ljusstyrka för sämre HDR.

Jag är inne på 82-tummaren. Kan få tag på den till ruskigt bra pris.

Q6 går helt bort då det är en klart sämre produkt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shakermaker: Q7 och Q8 är 2018-modeller och dessa tror jag är slutsåld sedan ett tag. Dessa har också antagligen lite mer black crush, vilket man bättrade på med 2019-modellen som då heter Q70R respektive Q80R eller Q85R med one connect-boxen.

Filtret som ger bättre betraktningsvinklar i Q80R och högre modellnummer äter en del av kontrastförhållandet. Men behåller också mycket mer av kontrasten i vinkel jämfört med Q70R som bleknar rätt fort i vinkel. Plus att FALD:en är lite bättre och släcker ner effektivare vilket minskar. Samt har bättre reflexfilter och högre ljusstyrka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Shakermaker: Q7 och Q8 är 2018-modeller och dessa tror jag är slutsåld sedan ett tag. Dessa har också antagligen lite mer black crush, vilket man bättrade på med 2019-modellen som då heter Q70R respektive Q80R eller Q85R med one connect-boxen.

Filtret som ger bättre betraktningsvinklar i Q80R och högre modellnummer äter en del av kontrastförhållandet. Men behåller också mycket mer av kontrasten i vinkel jämfört med Q70R som bleknar rätt fort i vinkel. Plus att FALD:en är lite bättre och släcker ner effektivare vilket minskar. Samt har bättre reflexfilter och högre ljusstyrka

Det är 2019-modellerna jag syftade på.

Tror jag föredrar bättre kontrast då jag sitter rakt fram. Reflexfilter och högre ljusstyrka är naturligtvis något jag gärna skulle ta.

Blir nog dock Q70R i 82 tum. Jag hänger på köpknappen...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det är 2019-modellerna jag syftade på.

Tror jag föredrar bättre kontrast då jag sitter rakt fram. Reflexfilter och högre ljusstyrka är naturligtvis något jag gärna skulle ta.

Blir nog dock Q70R i 82 tum. Jag hänger på köpknappen...

Vad har du hittat för pris på den 82an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Vad har du hittat för pris på den 82an?

Kan få den för 23 000 via jobbet. Tror Benify ligger där ikring (någon tusenlapp högre) också.

Riktigt bra pris. Vill egentligen vänta något år på större TV, men kommer nog slå till ikväll.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt nu efter en TV, min budget ligger på max 12k och jag vill ha en 55", är det bra att vänta nu på några nya tvs eller ska man köpa nu? Jag har planer på att köpa nästkommande spelkonsol och vill inte köpa en tv nu för att sen behöva köpa en ny.

Utöver det så kollar jag på netflix och sport, vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kan få den för 23 000 via jobbet. Tror Benify ligger där ikring (någon tusenlapp högre) också.

Riktigt bra pris. Vill egentligen vänta något år på större TV, men kommer nog slå till ikväll.

Det är Ju ett galet bra pris! Ser ju ut som billigaste ligger på ca 33000kr i butik... Och då kör dem en drive nu 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Det är Ju ett galet bra pris! Ser ju ut som billigaste ligger på ca 33000kr i butik... Och då kör dem en drive nu 😅

Japp, ligger oftast runt 40 000. Tror den varit nere på 30 000 en gång tidigare.

23 000 var för "billigt" för att motstå.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det brukar funka med elgigantens reor? Ser att dem har Samsung the frame 55" för 9990;- nu på påskrea.
När man dock trycker in för att köpa så ligger gamla priset på 13990 ;- som aktuellt.. Vad gäller?

Permalänk

Jag köpte dock en billigare LG TV den gågna mellandagsrean men det absolut bästa med LGs apparater är Magic kontrollen. Helt klart värd att lägga några hundringar på denna mojäng.