Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Skrivet av loka04:

Vad tror folk? Att samhället ska kollapsa helt inom närmsta veckan??? Brukar inte bry mig om mycket men hur människor beter sig nu är fan oroväckande....

Det är väl som med börsen. Kurserna på bolag faller ibland rejält enbart för att folk tror att kursen kommer att falla kortsiktigt.
Folk tror nu att folk kommer hamstra olika saker som idioter, vill man då ha tillgång till dessa saker så gäller det att passa på när det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du har sett att man kan köpa pepsi max till sodastream va? Lätt att hamstra ett gäng såna och några tuber kolsyra...

Är faktiskt precis vad jag gjort, orka bära burk/flaskor i dom mängderna!

Skrivet av MinscS2:

Uff, ingen äkta Pepsi Max-connoisseur skulle ta i sodastream-Pepsi Max med tång.

Sodastream varianten är helt ok faktiskt (Pepsi har ju köpt Sodastream, så det är ju tekniskt sett fortfarande "original"), tror inte att jag skulle kunna avgöra i blindtest om det är rätt blandat helt ärligt. Kan tom va bättre än vanliga 1,5L flaskor då dom kan få lite bismak pga av att aspartam börjar brytas ner innan bäste före tiden gått ut (burk verkar klara sig längre), vet att jag köpt på mig nån flaska nån gång med bara 1-2 månader kvar som smakade riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Allt toa- och hushållspapper var slut i ICA affären. De hade t o m en skylt där det stod att det var slut hos leverantören. Inga soppor kvar förutom ett fåtal pulversoppor, 95% av all pasta, ris och mjöl var borta. Jästen var slut och en hel del annat. Jag gick och småskrattade över absurditeten.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loka04:

Vad tror folk? Att samhället ska kollapsa helt inom närmsta veckan??? Brukar inte bry mig om mycket men hur människor beter sig nu är fan oroväckande....

Just toapapper också, i landet som har världens näst största pappersexport. När riksbanken är sprängd och blodet flyter nerför slottsbacken, är åtminstone ett säkert - vi kommer inte sakna papper att torka upp det med.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bor i Edet risken att få slut är minimal!

Jasså?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fullt-utvecklad-brand-...

Bara absurt med tanke på situationen i landet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske blir brist på riktigt nu för det har börjat brinna på Edet, de har kanske kört för hårt för att hålla hyllorna fulla.
Det kan också vara en konspiration för att pressa upp priset likt översvämningen som slog ut HDD produktionen, det är visserligen mycket vatten i Vänern och den tappas men än så länge ligger Edet inte under vatten för då hade det troligen inte brunnit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

De verkar ju vara up and running nu dock, så jag tror inte att förlusten blir såpass hög ändå...

Ärligt talat, sådanthär får mig att tappa tron på hela mänskligheten.
Hoppas att de alla noga följer rådet om att dricka blekmedel!
Klart bästa rådet jag sett hitintills för dessa människor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste erkänna att jag har köpt extra 4-pack toalettpapper hem på grund av denna brist / hysteri.

Detta lite tidigare än jag annars hade fyllt på (hade cirka 10 rullar kvar). Det blev också ett annat märke än det jag normalt handlar, p.g.a. att det märket jag brukar handla var slut. Jag kan inte svara för hur andra resonerar, men jag kan förklara hur jag själv resonerat.

Vi börjar med lite fakta. Tydligen är det brist på toapapper ute i vissa butiker just nu. Vad denna brist beror på är sannolikt att folk köper mer toapapper än vanligt och att butikerna inte beställt tillräckligt mycket för att fylla på. Jag tror inte det finns någon underliggande brist hos leverantörerna.

Jag har hört historier från utlandet (specifikt Australien) hur folk fyller kundvagnarna med toapapper. Jag vet inte om detta förekommer i Sverige, men det är ju inte omöjligt. Ett sådant beteende kommer självklart leda till att hyllorna är tomma. Men egentligen så är det inte relevant för mig som individ varför toapappret tar slut, utan bara att det finns en risk för att toapappret är slut i butiken den dag jag har toapapper på inköpslistan.

Det jag måste ta höjd för är alltså att jag kan komma hem från matbutiken och ha toapapper som "restnoterad" och därmed behöva åka runt och jaga toapapper när jag väl behöver det. Det är den situationen jag vill undvika.

Jag tror inte på någon långvarig brist på toapapper. Toapapper är en grej som vi ändå tillverkar lokalt här i Sverige på grund av vår skogsindustri (skulle inte förvåna mig om vi exporterar mer än vi importerar), och när folk väl köpt på sig sina extra lager med toapapper så kommer efterfrågan dessutom att minska.

Det är därför jag inte gått och fyllt kundvagnen med toapapper som vissa verkar göra, utan jag bara köpt ett paket extra för säkerhets skull för att svara på den faktiska situationen - att folks beteende just nu gör att det inte går att lita på att det finns papper på hyllan när man väl vill handla.

Men visst undrar man ibland. Om det blir riktig kris, tänker dessa människor sitta hemma och äta toapapper indränka i handsprit för att överleva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Va faen är det för fel på folk? Beter sig ju som egoistiska svin. Det här Corona har blåsts upp något enormt.

Så här?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid ett lager hemma av toapapper, bönor, tomatburkar, salt, tändstickor, osv.
Men det har att göra med normala förberedelser.
(Antar att jag också skulle kvala in som en "prepper" men det har väl också att göra med att man är van vid saker som tre veckors strömavbrott, slut på vatten i brunnar, insnöad i två veckor så att ingen kommer åt några butiker, osv... sedan barnsben så det sitter väl inpräglat i ryggmärgen som det heter.)
Samt att man själv framställer det som är rimligt att odla eller tillverka själv så att det finns tillgängligt, man kan spara en liten slant samt att man vet hur det är odlat, vad det är gjort av, osv.

Om man inte är förberedd alls i normala fall utan bara tänker kortsiktigt är man också en idiot.

Det är, åtminstone för mig, viktigt att vara oberoende av ekonomiska konjunktursvängningar, vara förberedd på att man kan bli utan jobb, osv.
Sådan är åtminstone saker som är relativt enkla att göra sig mer eller mindre oberoende av.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Köper alltid en 36 pack, räcker i flera månader för mig.

Permalänk
Avstängd

Haha, klockrent.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är därför jag inte gått och fyllt kundvagnen med toapapper som vissa verkar göra, utan jag bara köpt ett paket extra för säkerhets skull för att svara på den faktiska situationen - att folks beteende just nu gör att det inte går att lita på att det finns papper på hyllan när man väl vill handla.

Det är ju det som är så tråkigt, några få riktiga hysteriker sätter igång hamstrandet, sen blir det en snöbollseffekt där många annars ganska normala och rationella personer känner sig tvingade att haka på för att inte gå miste om sin vardagliga förbrukning. Själv försöker jag också bryta cirkeln och handlar precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag & sambon handlar precis som vanligt, det finns ingen som helst anledning att hamstra något överhuvudtaget, men eftersom vi börjar ha slut toapapper så skulle vi köpa mer idag.

Upptäckte då att det inte fanns EN ENDA jävla rulle på mataffären. Blev tvungen åka runt tills vi hittade en affär som nyss hade råkat få in en laddning, annars hade vi väl fått skita i händerna och kleta av på träd utomhus (för det är inte ok att använda hushållspapper istället, det skall aldrig spolas ned i kommunalt avlopp, och samma sak gäller alla andra varianter av papper som inte löses upp av vatten).

Får jag syn på någon med en hel kundvagn fylld med toapapper så finns risk att jag åker dit för misshandel...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Producenterna har ett mindre lager där de samlar ordrar innan de går iväg.
Alla de olika kedjorna har sina egna centrallager, och därifrån skickas det till de enskilda butikerna.
Så att tillverkaren inte hinner tillverka är fel då butikerna redan har sina egna lager.

Lite fun fact så skulle gekås tömmas på 2 dygn under högsäsong om deras lastbilsflotta skulle stanna och var 10e minut kommer det in en ny lastbil från lagret till varuhuset.

risken är ju att oljan stryps då det inte finns ekonomi i den, det leder till att alla transporter stannar, då, då ska vi fan va rädda, för vi överlever inte utan fossila drivmedel idag.

Lagrerna är inte oändligt stora även de är skalade efter normal förbrukning plus lite extra för marginal. Vet själv när jag jobbade i butik att det var inget ovanligt att centrallagret tog slut när vi körde kampanj på vissa produkter då efterfrågan ökade mer än tänkt. Olika butikskedjor har förmodligen olika stora lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Får jag syn på någon med en hel kundvagn fylld med toapapper så finns risk att jag åker dit för misshandel...

Överreagerar mycket?! Är ju bara att gilla läget och köpa på sig lite extra själv när du hittar nästa gång och inte vara ute och leta _precis_ när du själv har slut hemma. Det kommer fortfarande dagliga leveranser av nya varor till butikerna...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av backfeed:

Jag & sambon handlar precis som vanligt, det finns ingen som helst anledning att hamstra något överhuvudtaget, men eftersom vi börjar ha slut toapapper så skulle vi köpa mer idag.

Upptäckte då att det inte fanns EN ENDA jävla rulle på mataffären. Blev tvungen åka runt tills vi hittade en affär som nyss hade råkat få in en laddning, annars hade vi väl fått skita i händerna och kleta av på träd utomhus (för det är inte ok att använda hushållspapper istället, det skall aldrig spolas ned i kommunalt avlopp, och samma sak gäller alla andra varianter av papper som inte löses upp av vatten).

Det är för att du inte är förberedd fyllde min kombi redan förra veckan köpte totalt 20 balar

Trollar bara hoppas att du är väl medveten om att du kan torka dig i röven med hushållspapper som du sen kastar i papperskorgen man har bredvid muggen precis som man gör i alla länder som har lite dåliga avlopp samt på våra svenska utedass.

Hur länge räcker en skitrulle ? skiter en gång om dagen och eftersom det tydligen är bristvara nu så skakar jag bara när jag pissar gissar på att min rulle räcker 1 månad minst

Permalänk
Medlem

Min teori kring toapappershamstrandet är dels misstron till regeringen och svenska myndigheter. Människor litar inte på att regeringen agerar tillräckligt kraftfullt för att få stopp på spridningen.

Dom kommer ju såklart med vettiga förslag men vi litar inte på att det räcker hela vägen för att ändra på kurvan. Om det här misslyckas kommer det bli tuffare åtgärder i ett senare skede.

Sen utifrån att vi alla har ett ansvar bör vi minska på att vistas bland andra människor. Några veckor, månad framåt, kan det vara ännu svårare att vistas bland andra.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Misstro i Frankrike = grova offentliga protester

Misstro i Sverige = befolkningen hamstrar toapapper

Misstro i Kina =

Permalänk
Inaktiv

Folk hamstrar toa papper i hela världen, inte bara i Sverige.

Gör en sökning på You Tube och de är tonvis med klipp om toa papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Trollar bara hoppas att du är väl medveten om att du kan torka dig i röven med hushållspapper som du sen kastar i papperskorgen man har bredvid muggen precis som man gör i alla länder som har lite dåliga avlopp samt på våra svenska utedass.

Man kan också dela den i två så det blir som en toapapperslängd.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

Allt från affärer i Japan och Australien till Frankrike och USA har märkt av att människor i panik bunkrar upp med varor, trots att flera myndigheters uppmaningar om lugn.

Tomma butikshyllor och massvis av inlägg om coronaviruset på sociala medier ökar paniken bland många.

Enligt psykologer beror det här på flockbeteende och överexponering till nyheter om coronaviruset i medier.

– Antingen undviker vi ämnet helt och hållet eller så blir vi heltokiga och bunkrar upp med vad som helst som vi eventuellt kan behöva, säger psykolog Kate Nightingale till nyhetsbyrån AFP.
Sociala medier och nyheter leder till panik

En av de varor som går åt som smör i solsken är toalettpapper.

I Australien gick det så långt i veckan att man i den största mataffären tvingades börja ransonera försäljningen av toalettpapper.

Polisen kallades också till en affär i Sydney då en person drog kniv mot en annan kund i en strid om toalettpapper.

– Vi skulle kanske vara mindre irrationella om vi inte blev påminda om de potentiella farorna med viruset, säger Nightingale.

Permalänk
Medlem

Min teori är att 100 pers skiter ner sig varje gång någon i närheten nyser, bor mycket skitnödigt folk i detta land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Allt från affärer i Japan och Australien till Frankrike och USA har märkt av att människor i panik bunkrar upp med varor, trots att flera myndigheters uppmaningar om lugn.

Bevis på att vi i "västvärlden" har haft det bra alldeles för länge och inte är vana vid att hantera kriser som inte är relaterade till miljön och/eller som är på ett säkert, behörigt avstånd andra sidan jordklotet.

Så fort det dyker upp ett problem på hemmaplan, även ett så pass relativt ofarligt som Covid-19 (det är varken Ebola eller Mjältbrand, där kan vi snacka fara) får folk panik och beter sig som att undergången är nära när den inte är det på långa vägar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Musikälskare

Ja det är på riktigt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Dom som hamstrar toappaer hoppas dom hamstrar kondomer med så det inte föds mer idxxter

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Det beror ju främst på hur tjockt pappret är och hur stora bitar du slänger ner. De billigare sorterna hushållspapper som Ica Basic och Eldorado är exakt likadana som deras toapapper, river du rutorna på mitten är det ingen skillnad. Åker du sen ut i europa lite så finns det många länder där man inte ens ska spola ner deras löjligt tunna en-blads toapapper, då ledningarna är för klena även för det. Man får ha lite känsla för sin avloppskapacitet.

Skrivet av flashen:

Smart av honom att vara försiktig, jag hade ju själv inte haft några moraliska betänkligheter kring att råna en man på hans hamstrade toalettpapper om jag hade en familj som gick med bromsspår i underbyxorna, t ex.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Okej, jag vet inte om någon redan sagt det här, men FÖR I HELVETE vad är problemet med världen?
Om du sitter i karantän, FAN VAD BRA då smittar du ingen där ute, då kan någon som är frisk i din närvaro (som då självfallet inte bor med dig) åka och handla åt dig och ställa utanför dörren.

Och dessutom, varför inte bara köpa en handhållen bidé? Finns säkert ett bra namn på dem men har för mig de kallas så.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop