Jobba hemifrån – dela med dig av dina bästa tips i forumet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shiprat:

Lärdom 3: Känn ingen press att ha kamera igång bara för att alla andra har det. Om andra vill klä upp sig snyggt när de sitter hemma får de göra det, om du vil sitta i mjukisbyxor och linne med oredigt hår så är det helt okej att bara lämna kameran av för möte över Teams eller dylikt.

För mig är det snarare, känn ingen press över att klä upp dig mer än nödvändigt. Folk ser ut som folk gör. Jag sitter 100% i mjukisbrallor och en t-shirt när jag har möten med kamera på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

För mig är det snarare, känn ingen press över att klä upp dig mer än nödvändigt. Folk ser ut som folk gör. Jag sitter 100% i mjukisbrallor och en t-shirt när jag har möten med kamera på.

Well, allt beror väl på hur kameravänlig man är i icke-fixat stadie. Jag tenderar att även nyduschad i vettiga kläder se ut som en dåligt rakad orangutang som just trillat ur trädet

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shiprat:

Well, allt beror väl på hur kameravänlig man är i icke-fixat stadie. Jag tenderar att även nyduschad i vettiga kläder se ut som en dåligt rakad orangutang som just trillat ur trädet

Rakad skalle hjälper ju såklart till, inget hår att fixa till. Och så ser man ju lite argare ut med ett rejält skägg så ingen vågar säga emot.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

DET är väl ändå enkelt att ordna, sätt dig någon annanstans i hemmet när du arbetar!

Fast det är det tyvärr inte, min datorhörna är enda platsen där jag kan sitta ergonomiskt. Tar lite möten från soffan och under sommaren från uteplatsen men där sitter jag förjäkla illa i jämförelse.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Rakad skalle hjälper ju såklart till, inget hår att fixa till. Och så ser man ju lite argare ut med ett rejält skägg så ingen vågar säga emot.

Mitt skägg är mer av "mysskägg" typen än "arg-viking" typen, och mitt hår ah fått växa fritt ett bra tag, det är även oturligt nog så tunnt och lätt att det verkar undankomma gravitationens grepp och därmed gärna liksom sprider ut sig som någon slags hårig aura. Överlag så är min ansiktsbehåring och min frisyr rätt jämförbar med vad som händer när hairworks buggar ur.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Fast det är det tyvärr inte, min datorhörna är enda platsen där jag kan sitta ergonomiskt. Tar lite möten från soffan och under sommaren från uteplatsen men där sitter jag förjäkla illa i jämförelse.

Är problemet tillräckligt stort så brukar man lösa det.

Är lite förvånad över en del av mina kollegor som så här ett halvår senare fortfarande sitter på pinnstol vid köksbordet. Arbetar inte i något låglöneyrke så alla mina kollegor har råd att fixa det lite bättre för sig (och pengarna har de ju sparat in på besparingar de haft för pendling o.s.v. ) Köpte tidigt ett höj/sänkbart skrivbord och en stol, väl värt investeringen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mindfighter:

Är problemet tillräckligt stort så brukar man lösa det.

Är lite förvånad över en del av mina kollegor som så här ett halvår senare fortfarande sitter på pinnstol vid köksbordet. Arbetar inte i något låglöneyrke så alla mina kollegor har råd att fixa det lite bättre för sig (och pengarna har de ju sparat in på besparingar de haft för pendling o.s.v. ) Köpte tidigt ett höj/sänkbart skrivbord och en stol, väl värt investeringen.

Har en hel drös kollegor som har den situationen, deras problem är att de har alldeles för små och dyra lägenheter i centrum och är inte villiga att ge upp sin precious golvyta för att smälla upp ett riktigt skrivbord. Pengar är inte problemet, utan vilja och plats.

En av mina kollegor satt länge på sängen med datorn på en byrå, för sovrummet var enda rummet man kunde stänga dörren till. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har i det närmsta sysslat med självplågeri sedan mars.

Med viss överdrift kanske. Men jag har suttit med ett trådlöst deltaco-tangentbord som inte klarat av uppkopplingen till datorn riktigt. Tryck en tangent och den kan komma en sekund senare, eller skriva ut den 15 gånger i rad. Även backspace betedde sig så vilket... ställt till det.
Övriga grejer är på topp i hemmakontoret.
Jag har av någon dum anledning härdat ut. Tills idag när jag såg den här tråden och insåg min dumhet. Tog tag i problemet direkt och köpte precis ett logitech MX keys som kommer uppgradera livskvaliten för hemmajobbandet med flera pinnhål.
Finally!

Men på det stora hela då. Ja - jag tyckte det var helt OK att sitta hemma fram tills... juli kanske. Jag är socialt lagd, men trivs bra själv också. Har inte tyckt det var så jobbigt att sitta hemma ändå.
Meeeen!
Arbetsuppgifterna har upplevts som mer oengagerande när man inte bollar grejer med kollegorna. Den delen - att tappa intresse har jag brottats med under sensommar/höst.
Nu har jag börjat vara på kontoret igen och det har helt klart underlättat. Skönt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har en hel drös kollegor som har den situationen, deras problem är att de har alldeles för små och dyra lägenheter i centrum och är inte villiga att ge upp sin precious golvyta för att smälla upp ett riktigt skrivbord. Pengar är inte problemet, utan vilja och plats.

En av mina kollegor satt länge på sängen med datorn på en byrå, för sovrummet var enda rummet man kunde stänga dörren till. ^^

Tror många är duktiga problemlösare på jobbet, men låser sig mentalt vid lite mer vardagliga problem. Lite kreativitet kommer man långt med utan att ta upp alltför mycket yta eller kostnader.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fortfarande det bästa som hänt, men jag har skrivit anledningarna här på Swec så pass många gånger nu att jag inte ids göra det igen.

Kommer fortsätta vara hemma så länge det bara går.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

DET är väl ändå enkelt att ordna, sätt dig någon annanstans i hemmet när du arbetar!

Nja, det är inte alla som har separata rum med separata skrivbord, skärmar, tangentbord osv? Jag föredrar att arbeta/spela vid vid mitt höj/sänkbara skrivbord, kinnarps stol, ultawide skärm etc. Idiotiskt att sitta med laptopen vid köksbordet när man redan har en jättebra arbetsplats.

Jag håller med @vargeEEEEn att jag spelar ingenting heller längre, jag pallar inte sitta i samma rum 16h om dygnet. Det har gjort att jag börjat spela desto mer på TV:n i vardagsrummet, streamar från PC:n till Nvidia Shield.

Permalänk
Medlem

Att det var en ännu värre tid att bli arbetslös igen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Visar sig att jag är mer produktiv när jag jobbar hemma. Antagligen för att det inte blir en massa långköriga och tjabbiga raster och man blir inte stoppad i korridoren på vägen tillbaka till kontoret med en kopp vatten för att hjälpa folk hela tiden.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har en hel drös kollegor som har den situationen, deras problem är att de har alldeles för små och dyra lägenheter i centrum och är inte villiga att ge upp sin precious golvyta för att smälla upp ett riktigt skrivbord. Pengar är inte problemet, utan vilja och plats.

En av mina kollegor satt länge på sängen med datorn på en byrå, för sovrummet var enda rummet man kunde stänga dörren till. ^^

Har själv ett hörn av vardagsrummet som numer är arbetsplats för två personer. Ena sitter vid 80cm brett höj-sänkbart skrivbord och andra vid matsalsbordet (som blivit konverterat till skrivbord med skärm o.s.v.). Sen turas vi om beroende på vem som vill stå en stund. Snyggt är det väl inte, men det får vara så nu. Har även ett minimalt bord + en pall (sen tidigare) i sovrummet också som nu mest fungerar som telefonrum/konferensrum för kortare möten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Lärdom: Stationär PC är kung!

Men det är inte fel att komplettera med en bärbar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Lärdom: Stationär PC är kung!

Men det är inte fel att komplettera med en bärbar.

Oj! Jag känner helt tvärt om! Ingen av mina arbetsuppgifter eller arbetssätt hade varit bättre låst vid ett skrivbord. Den frihet jag får av att kunna sitta i bilen eller på sängen, soffan, studmattan, i solen, ... den går inte att ersätta enligt mig.

Utveckla gärna hur du tänkte, för jag fattar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oj! Jag känner helt tvärt om! Ingen av mina arbetsuppgifter eller arbetssätt hade varit bättre låst vid ett skrivbord. Den frihet jag får av att kunna sitta i bilen eller på sängen, soffan, studmattan, i solen, ... den går inte att ersätta enligt mig.

Utveckla gärna hur du tänkte, för jag fattar inte

Svårt att skriva snygga och proffsiga offerter från studsmattan 😉

Skämt åsido. Betydligt mer ergonomiskt att vara vid ett bra skrivbord och åtnjuta kraften från en bra och tyst stationär PC. Finns fler fördelar för mig, men detta är den främsta.

Visst, jag behöver och har en bärbar PC. Men föredrar alltid att vara vid den stationära när jag är hemma.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

För mig är det snarare, känn ingen press över att klä upp dig mer än nödvändigt. Folk ser ut som folk gör. Jag sitter 100% i mjukisbrallor och en t-shirt när jag har möten med kamera på.

Så länge man inte är bekväm utan byxor som denna gubbe så är det väl skit samma med eller utan kamera. Kör också mjukisbrallor, alternativt shorts, beroende på temperaturen.

https://www.cnn.com/videos/media/2020/04/29/reporter-no-pants...

Permalänk
Medlem

Får väl dela upp det på två delar, personligt och jobbet.

Personligt:

Reste mycket i jobbet innan, mellan 1/3 och 1/2 av tiden, för att hjälpa till på siter ("verkstadsindustri") runt om i Europa. Första som hände var att man inte visste vad man skulle göra av fritid som helt plötsligt uppkom.
När jag var på plats på jobbet brukade jag alltid cykla dit, närmare 2 mil per dag tur & retur så ok vardagsmotion. Blev och ersätta med löpning så har ni börjat springa 3-4 ggr i veckan, förbättrat tiden / km från 4.50 (och halvdöd) till 4.25 och känner mig pigg, känner jag med nöjd med och kan känna hur mycket mer energi det ger en både i och utanför jobbet. Kör även en del enkla styrkeövningar hemma som alternativ till (bokstavlig) fikapaus.
Det enda som saknas är att det blivit svårare att träffa familjen fysiskt vilket är trist men lyckats sammanstråla ett par gånger i alla fall.

En klar förbättring på många plan blir slutsatsen här.

Jobbet:

Som tidigare nämnts så var det mycket resor, en hel del går givetvis lösa på distans men när folk är svåranträffbara (många är duktiga på detta) så blir det dåligt med flyt. Vid problemlösning är fysisk närvaro inte dum :(. Omorganisation innan coronan hjälper inte till här direkt heller. Har väl fått börja acceptera att året är halv förlorat, trist men man har livet och jobbet i behåll. Funderar starkt på att hitta annat jobb internt med mindre resande för det tär på en över tid märker man när man "slipper".

Överlag något sämre än vanligt men får försöka acceptera det, något som blir lättare med tiden har jag märkt.

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemma 100% sedan mitten av Mars. Mina tips:

Snåla inte på ergonomin. En bra kontorsstol kan vara dyr, men en förstörd rygg eller spänningar i axlar och nacke kan snabbt kosta långt mycket mer. Se det som en investering och försök få arbetsgivaren att komma med ett ekonomiskt bidrag.

Försök ha samma rutiner som när du går till kontoret. Framför allt att få upp på samma tid och klä sig som om man skulle åka till kontoret.

Något som flera har nämnt är att inte börja tumma på arbetstimmarna. Det leder ofrånkomligen till stress.

En av mina största lärdomar är att ta paus och att gå ut och röra sig en stund på lunchen. När man sitter ensam på sitt hemmakontor blir det snabbt väldigt statiskt. Man rör sig högst till kaffebryggaren och tillbaka. Motionen man normalt får när man ska ta sig till och från jobbet ska inte underskattas. Då får man upp pulsen och man får igång blodcirkulationen.

Permalänk
Medlem

Fint att kunna vara med på möten el göra utbildningar/undersökningsarbete/liknande sittandes ute i solen..

Sen ibland sitta vid ordentligt datorbord med bra mus och tgb m m, frånsett stolen har jag bättre hemma än på kontoret.
Det här året sammanföll dessutom med att jag för första gången har flera kollegor lokalt att dela upp arbetet med, så jag behöver inte vara på plats hela tiden (vilket de varit då de är rätt nya).
Vissa veckor har jag bara kört på fjärr, andra på kontoret hela veckan, men de flesta både och. Varit in när jag behövt göra något med fysiska maskiner el för att överse kollegornas arbete.

För många är det nog rätt bra att kunna variera sig.
För de som bara varit hemma kan det finnas en längtan att komma därifrån, medan de som bara varit på kontoret undrar vad det är om det med att jobba hemifrån.

Det är nog inte helt fel att kunna variera med båda delar, men risken finns kanske då i framtiden att jobben outsourcas till Kina el Indien.

Lätt hänt att det blir längre dagar vid hemarbete, men för en del säkert tvärt om och det lär nog fuskas på en del håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Det var tråkigt och omotiverande att jobba hemifrån. Barn som var hemma då frugan var ledig var än värre. Raster blev längre än de borde osv. Min motivation och disciplin säger att jag inte ska göra detta mer än nödvändigt

Ja, håller helt med. Lägg till en bebis på 3 månader dessutom, visserligen är han världens gladaste bebis men ändå, nu när man ändå "råkar" vara hemma så är det väldigt lätt att man finns till hands ändå, även fast man inte borde.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >