Larian Studios pratar karaktärer och spelvärld i Baldur's Gate III

Permalänk
Melding Plague

Larian Studios pratar karaktärer och spelvärld i Baldur's Gate III

Utvecklarna bakom emotsedda Baldur's Gate III pratar om hur spelarens val formar både äventyret och vilka klasser som ingår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag känt mig lite tveksam till detta spel, trots att jag ändå tycker valet av utvecklare känns bra. Clusterfucket i form av Final Fantasy VII Remake som gör mig tveksam troligen.

Ser fram emot att få se mer av spelet, och även spela det. Men jag har DOS2 kvar att ta mig an så jag kan vänta.

Permalänk

Maxtak på level 10, låter som att levlingstakten blir lika långsam som på riktigt rollspel. Lämnar dessutom utrymme för gott om expansioner. Låter som att de gör spelet ordentligt! Då kan de fokusera på att en karaktär i level 20 blir något riktigt episkt!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: Som tidigare konstaterat står vi på diametralt olika sidor i FFVII Remake-frågan. Det skulle om något göra mig pepp på en nytolkning av en gammal serie

Angående BG3 tycker jag att det låter väldigt lovande. En ny utvecklare kan inte fånga samma känsla som vi hade med de första två spelen, och skulle de försöka skulle det nog bara bli en justerad klon vilket inte stavar succé anno 2020. Med Larians bas i Divinity: Original Sin och en mer D&D-fokuserad ansats tror jag att de kan skapa något riktigt bra. Känns som att de om några förstår vad det är vi gillade med originalspelen, och hur det kan tolkas i modern form på ett vettigt sätt. Det kommer inte göra alla nöjda, men det är nog en fundamentalt omöjlig uppgift.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hjälpsam

Monstret gav mig vibbar av min gamla kompis Cthulu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Monstret gav mig vibbar av min gamla kompis Cthulu.

Det där är ju en Mind flayer, en klassisk karaktär i Forgotten Realms. Man vill inte möta sådana utan skydd mot telepatiska krafter.

Jag kommer nog att göra en investering i Baldurs Gate III, men inte förrän några månader efter att den släppts. Alla större spel släpps ju halvfärdiga idag. Jag hoppas på att några patchar fixat till lite av felen efter några månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

@anders190: Som tidigare konstaterat står vi på diametralt olika sidor i FFVII Remake-frågan. Det skulle om något göra mig pepp på en nytolkning av en gammal serie

Angående BG3 tycker jag att det låter väldigt lovande. En ny utvecklare kan inte fånga samma känsla som vi hade med de första två spelen, och skulle de försöka skulle det nog bara bli en justerad klon vilket inte stavar succé anno 2020. Med Larians bas i Divinity: Original Sin och en mer D&D-fokuserad ansats tror jag att de kan skapa något riktigt bra. Känns som att de om några förstår vad det är vi gillade med originalspelen, och hur det kan tolkas i modern form på ett vettigt sätt. Det kommer inte göra alla nöjda, men det är nog en fundamentalt omöjlig uppgift.

Känns dock lite onödigt att kalla det Baldur's Gate 3. Det varumärket säljer förmodligen, men med det följer också väldiga många förväntningar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Aser: Jag ser det inte så. Om de vill göra ett Baldur's Gate III men inte använda namnet bara för att folk har olika förväntningar associerade till namnet skulle bara leda till att vi inte får ett nytt Baldur's Gate. Jag ser mycket hellre att jag får en ny BG-upplevelse, oavsett hur många av mina förväntningar som uppfylls, än att de gör ett annat spel som utspelar sig i samma värld och är samma spel, men utan namnet. De bygger ett BG-spel, inte ett Divinity-spel, och då ska det också ha tillhörande namn. Om BG3 skulle bli en stor besvikelse (vilket jag inte tycker att det ser ut att bli) skulle det inte förta något av hur bra ettan och tvåan är.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Niolator:

Det där är ju en Mind flayer, en klassisk karaktär i Forgotten Realms. Man vill inte möta sådana utan skydd mot telepatiska krafter.

Jag kommer nog att göra en investering i Baldurs Gate III, men inte förrän några månader efter att den släppts. Alla större spel släpps ju halvfärdiga idag. Jag hoppas på att några patchar fixat till lite av felen efter några månader.

Äsch då! hoppades att de äntligen lyckats väcka honom!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ingen som vågat fråga om spelet kommer ha samma torra humor som Divinity spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Maxtak på level 10, låter som att levlingstakten blir lika långsam som på riktigt rollspel. Lämnar dessutom utrymme för gott om expansioner. Låter som att de gör spelet ordentligt! Då kan de fokusera på att en karaktär i level 20 blir något riktigt episkt!

Tänkte först att det lät jättelågt för jag brukar ju kunna bli level 31 eller 40 beroende på klass. Sen insåg jag att jag spelade 4de spelet (BG1 + TotSC + BG2 + ToB). Originalet så var ju max level runt level 8 beroende på klass! Så level 10 låter ju episkt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Discokungen

Level 20 är annars max i DnD 5e vilket gör det intressant för hur de ska ta in alla magier och förmågor man får efter level 10.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Level 20 är annars max i DnD 5e vilket gör det intressant för hur de ska ta in alla magier och förmågor man får efter level 10.

De tar helt enkelt inte med dem förräns uppföljaren? Var ju så man gjorde med BG1 och BG2.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Renommésnyltning! Bättre om de hade döpt spelet till Neverwinter nights 3. Mind flayer finns också i det spelet samt 3d grafiken påminner om varandra.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av talonmas:

De tar helt enkelt inte med dem förräns uppföljaren? Var ju så man gjorde med BG1 och BG2.

Ja det är sant. Hoppas dock inte, finns massor av kul grejer som går att göra om de lägger in alla magier och nivåer av alla klasser och subklasser. Egna kampanjer och grejer finns det mycket utrymme till!

Skrivet av o0o:

Renommésnyltning! Bättre om de hade döpt spelet till Neverwinter nights 3. Mind flayer finns också i det spelet samt 3d grafiken påminner om varandra.

Men det utspelar sig i Baldur's Gate och inte i Neverwinter..?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Både grafiskt och spelmässigt. Larian var helt klart rätt utvecklare.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

I vår Dungeons & Dragons 5e-kampanj nådde gruppen level 7 efter ca. 2 års spelande, så tycker att det låter rimligt med ett maxtak på level 10 för en kampanj.