Permalänk
Medlem

Ny dator, knaster från CPU området.

Har nyligen köpt ny dator och runtom processorn är det ett nästan konstant knastrande ljud. Det är ingen fläkt som låter och har bara en ssd och en "m3 ssd" eller vad det kallas o dom är tysta. Osäker på om ljudet alltid varit eller om det kommit senare.

Tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Hmm... jag har svårt att tro det handlar om själva CPU'n / minnena. 🤔

Däremot kan det handla om komponenter på moderkortet, speciellt spänningsregulering... och därmed möjligen VRM-komponenter.

Enklaste sätten att utröna är :

1. Kontrollera att spänningar inte svajar konstigt, med typ HWinfo inifrån Windows (eller likvärdig sensor-visare inifrån annat OS)
2. Använd annat moderkort (och/eller PSU) att testa med, om du har grejerna.
3. Gå loss med typ en multimeter på de kubiska och cylindriska komponenterna kring området du anar ljuden ifrån... (lönlöst om du inte har en aning om förväntade spänningar).

Förhoppningsvis kan du göra något av ovanstående, annars blir det svårt för någon här att assistera på distans... 😐

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

@Fill1337: Jag hade samma problem, "löste" det genom att inaktivera C-States i bios. Kan vara värt att testa om du inte gjort det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fill1337:

Har nyligen köpt ny dator och runtom processorn är det ett nästan konstant knastrande ljud. Det är ingen fläkt som låter och har bara en ssd och en "m3 ssd" eller vad det kallas o dom är tysta. Osäker på om ljudet alltid varit eller om det kommit senare.

Tips på vad jag kan göra?

Rulla ett A4-papper (eller annat papper styvare än tidningspapper) till en strut eller tub, placera den breda änden mot huvudet/örat och använd den smala änden för att lokalisera mer exakt var ljudet uppstår.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Hmm... jag har svårt att tro det handlar om själva CPU'n / minnena. 🤔

Däremot kan det handla om komponenter på moderkortet, speciellt spänningsregulering... och därmed möjligen VRM-komponenter.

Enklaste sätten att utröna är :

1. Kontrollera att spänningar inte svajar konstigt, med typ HWinfo inifrån Windows (eller likvärdig sensor-visare inifrån annat OS)
2. Använd annat moderkort (och/eller PSU) att testa med, om du har grejerna.
3. Gå loss med typ en multimeter på de kubiska och cylindriska komponenterna kring området du anar ljuden ifrån... (lönlöst om du inte har en aning om förväntade spänningar).

Förhoppningsvis kan du göra något av ovanstående, annars blir det svårt för någon här att assistera på distans... 😐

Löste det genom att inaktivera C-states som en annan sa, osäker på vad detta innebär eller om det är dåligt på något sätt.

Skrivet av immutable:

@Fill1337: Jag hade samma problem, "löste" det genom att inaktivera C-States i bios. Kan vara värt att testa om du inte gjort det.

tack, "löste" sig för mig med.

Skrivet av twit:

Rulla ett A4-papper (eller annat papper styvare än tidningspapper) till en strut eller tub, placera den breda änden mot huvudet/örat och använd den smala änden för att lokalisera mer exakt var ljudet uppstår.

Verkar vara från CPUn då inaktivera c-states "löste" problemet.

Någon som har en aning varför detta händer? Hör F variant av intel CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fill1337:

Löste det genom att inaktivera C-states som en annan sa, osäker på vad detta innebär eller om det är dåligt på något sätt.

Det innebär att processorn inte kommer gå ner lika djupt i viloläge vid låg belastning. Det är inte direkt dåligt, det betyder bara att processorn kommer dra aningen mer ström än normalt.

Skrivet av Fill1337:

Någon som har en aning varför detta händer?

Vad du hör är en variant av spoltjut (eng. coil whine). Förändringar i strömförbrukningen får någon eller några komponenter på moderkortet att börja vibrera och avge ljud. Att stänga av C-states gör att strömförbrukningen svänger mindre, med mindre spoltjut som resultat. Spoltjutet är inte skadligt för datorn men kan förstås upplevas som störande i allvarligare fall, så att stänga av C-states är troligtvis den bästa lösningen i ditt fall.

Permalänk
Medlem

@perost: okej, tack för hjälp och svar

Permalänk
Medlem

@perost: Hej igen, då du verkar ha lite koll.

Ljudet verkar ha kommit tillbaka, dock är det bara vid hög belastning av CPU:n verkar det som. Spelar jag COD kommer det lite då och då, kör jag Guild Wars 2 är det konstant men samma sekund som jag stänger av spelet slutar det.

Någon idé på hur jag kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fill1337:

Ljudet verkar ha kommit tillbaka, dock är det bara vid hög belastning av CPU:n verkar det som. Spelar jag COD kommer det lite då och då, kör jag Guild Wars 2 är det konstant men samma sekund som jag stänger av spelet slutar det.

Någon idé på hur jag kan lösa detta?

Spoltjut är ett väldigt knepigt problem då allt i datorn är sammankopplat och alla komponenter påverkar varandra. Så det finns tyvärr ingen universal lösning på det problemet, utan det handlar mycket om att ha tur med just sin kombination av komponenter.

Ibland kan man lösa det genom att byta ut komponenten som låter, men det finns ingen garanti för att det hjälper. Om du inte redan gör det så kan det även hjälpa att använda någon typ av bildsynkronisering, d.v.s. V-Sync, Freesync eller G-Sync beroende på vad som finns tillgängligt, så att fps:en begränsas till vad skärmen klarar. Onödigt hög fps kan nämligen förvärra spoltjut, och t.ex. GW2 är väl inte särskilt krävande.

Permalänk
Medlem

@perost: Va sjukt. Satte limit på 60fps o det försvann direkt. eller i alla fall det värsta. Nu är det mycket lägre.

Kan kylaren påverka spoltjut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fill1337:

@perost: Va sjukt. Satte limit på 60fps o det försvann direkt. eller i alla fall det värsta. Nu är det mycket lägre.

Högre bildfrekvens ger mer variation i strömförbrukningen, eftersom man kan säga att processorn och grafikkortet har en lista eller recept som de måste gå igenom för varje bildruta som ska skapas. Varje punkt på listan drar olika mycket ström, och vid hög bildfrekvens måste de gå igenom listan både snabbare och oftare. Så det är inte ovanligt att spoltjut bara uppträder vid ett visst intervall av bildfrekvens.

Skrivet av Fill1337:

Kan kylaren påverka spoltjut?

Det är väl möjligt, men jag kan inte dra mig till minnes något sånt fall. Fläktar och vattenpumpar drar relativt lite ström och är ganska förutsägbara elektriskt sett.

Permalänk
Medlem

@perost: okej, trist att detta händer på en nästan helt ny dator. Ska testa om det har något med "turbon" , kan tänkte mig att F varianter av intel CPUn är lite sånna här kanske.